Visa fullständig version : Naprapat, hur upplevde du det?
Hade mitt första besök hos naprapaten idag och jäääklar vad jag fick bakläxa på mycket. Högra skulderbladslyftaren var helt ute och cyklade (läs stel och okontrollerbar), högra ljumsken var stel p.g.a skada och de inre magstabilisatorerna var askassa.
Knådningen, brytningen och bändningen fortlöpte under 1h 45m och jag känner mig riktigt mör i alla muskler hon ens rörde. Även informerad om att jag har lätt framåtroterade axlar *gah!* och en plan rygg som svankar på sista kotorna som i sin tur är ömma som fasen.
Hur upplevde ni erat första besök hos naprapat/kiropraktor/monstermassören?
NisseEriksson
2007-06-05, 21:02
Skönt och avslappnande, jag var där i torsdags och kollade ryggen pg.a smärta i korsryggen, det visade sig vara en muskelbristning, inget större fel på ryggraden, lite knäckningar utfördes men det var inget att gnälla över.
Mitt första besök var i panik då jag hade fått ett nackspärr så svårt att halva högra sidan av överkroppen inte kunde röra på sig. Tackade honom med blommor efteråt då det var så fruktansvärt skönt när det väl släppte.
Var hos en stark finne. Han började med att säga att mina ryggmuskler var som hård pansarplåt. Det tyckte jag lät som en komplimang... *flex* Det var det inte. *slap* Han drog och slet och knäckte, efter en ljuv uppvärmning. Jag hade typ tiotusen muskelknutor också. Däremot fick han påminna mig om att slappa av, för direkt han släppte mig åkte "pansarplåten" ihop igen.
Dessa har jag numera lärt mig att själv fixa genom att först ta varm dusch, massera ryggen själv och lägga mig med potatis i sängen och krumbukta å stanna till i rätt läge tills den pyser bort. Ahhh...
Sammanfattning av första besöket: Ljuvligt och obehagligt (röstade på det sköna), fick en halvtimme extra gratis så jag var helt mosad efteråt. *cupid* Enda negativa när jag försökte få lite träningstips var att "tjejer kanske inte ska kunna bära pianon heller". *screwy* Som grädde på moset tyckte han att jag inte skulle vara singel (obs, inte på släbbigt "stötigt" sätt utan farbroderligt välmenande).
Jag har en kompis som skadade sig i ryggen vid tung lyft.
Nu kan han inte springa och spela fotboll...
Jag har sagt till han att han måste söka hjälp av UTBILDAD NAPRAPAT.
Men han gör det inte, han vill lösa det med hjälp av fakta på internet:booty:
och jag tror att det händer ingenting med hans läkning av ryggen.
ska han söka hjälp, vart?
VAD KOSTAR DET?
Besök hos naprapat går väl på 300-500 ungefär? Han får väl skylla sig själv om han är så dum att tro att han kan fixa det genom internet.
Besök hos naprapat går väl på 300-500 ungefär? Han får väl skylla sig själv om han är så dum att tro att han kan fixa det genom internet.
troligen tycker han(Civilingengör) att detta kostar skjortan av honom:booty:
troligen tycker han(Civilingengör) att detta kostar skjortan av honom:booty:
Antingen det eller risken för livslånga men (nåja) anser jag.
DET FINNS INTE ORD.
Denna njutning altså, gah :D
Jag gjorde mitt första besök efter att jag råkat på ett av mina värsta ryggskott. Hoppade runt som en invalidiserad nucka i minst en vecka innan besöket och whinade. Hyffsad förvåning när man dagen efter knådning i nära misshandelsstuk vaknar och all smärta bara är väck. Efter den upplevelsen utvecklades successivt ett numera kraftigt beroende :D Kan springa dit en gång i veckan vissa perioder. Massage är knappast ett skit i jämförelse, min åsikt.
NisseEriksson
2007-06-06, 10:17
Jag har en kompis som skadade sig i ryggen vid tung lyft.
Nu kan han inte springa och spela fotboll...
Jag har sagt till han att han måste söka hjälp av UTBILDAD NAPRAPAT.
Men han gör det inte, han vill lösa det med hjälp av fakta på internet:booty:
och jag tror att det händer ingenting med hans läkning av ryggen.
ska han söka hjälp, vart?
VAD KOSTAR DET?
Min behandling kostade 450 kr, inte dyrt alls med tanke på behandlingen och tipsen man fick, det är väldigt förebyggande mot ytterligare skador att besöka en naprapat, om man lyssnar på honom dvs.
vad är den konkreta skillnaden mellan en kiropraktor och en naprapat? Wikipedia gav mig inte mkt, då de verkar göra så gott som samma saker enligt de.
vad är den konkreta skillnaden mellan en kiropraktor och en naprapat? Wikipedia gav mig inte mkt, då de verkar göra så gott som samma saker enligt de.
Vad är det för skillnad mellan en naprapat och en kiropraktor?
Både naprapat- och kiropraktikutbildningen är fyraårig och inriktad på anatomi, fysiologi och ortopedmedicinska ämnen. Den avslutas med klinisk tjänstgöring och därefter kan socialstyrelsen meddela legitimation. Kiropraktorns viktigaste behandlingsmetod är manipulation medan naprapaten förutom manipulation också behandlar med mobilisering, massage och stretching. Detta medför att naprapatens behandling lätt kan anpassas till ett stort antal människor.
http://www.odenplansryggklinik.se/fragorandsvar.html
Fö har snubben jag gick till fixat mina typ 15 år gamla problem med ryggen på två gånger.
machine gun
2007-06-06, 19:20
Tycker jag mer eller mindre är bosatt hos diverse naprapater och hårdhänta massörer. Min kropp är ett riktigt fuskbygge som ständigt behöver justeras. En riktigt skön känsla när man går därifrån dock, tycker dessutom att det är otroligt imponerande att man kan komma dit och ha ont som satan och en timme senare är man fit for fight igen :thumbup: Naprapati är ju heller inte en lika smärtsam behandling som t.ex. djupmassage. Alltså: skönt och avslappnande.
Fö har snubben jag gick till fixat mina typ 15 år gamla problem med ryggen på två gånger.
Vart går du någonstans och vad var det för ryggproblem? (Om jag får fråga)
Vart går du någonstans och vad var det för ryggproblem? (Om jag får fråga)
En snubbe i sundbyberg. Är allmänt klen och ostabil i höften och nedre delen av magen plus att jag svankar för mycket så det har blivit stor belastning på väldigt liten del av ryggen. Han har vridigt en gång plus någon annan grej två gånger, sedan har jag bara gjort övningar och det har fungerat. Nu är resten upp till mig i princip.
En snubbe i sundbyberg. Är allmänt klen och ostabil i höften och nedre delen av magen plus att jag svankar för mycket så det har blivit stor belastning på väldigt liten del av ryggen. Han har vridigt en gång plus någon annan grej två gånger, sedan har jag bara gjort övningar och det har fungerat. Nu är resten upp till mig i princip.
:thumbup: Kul att höra!
För att balansera hallelujstämningen lite:
Har varit hos två olika naprapater. Den ena tog 700:- per gång och hade en apparat som jag kom att uppfatta som hans universella lösning på alla problem. Den slog han fram lite extra inflammation i min axel med, och behandlingen skulle sträcka sig över 5 gånger. Så blev det inte.
Den andra naprapaten gjorde ingen skada, men heller inte så mycket nytta. Fick lite massage vilket var oskönt under tiden men skönt efteråt.
Har också varit hos en i min mening kass naprapat, för samma sak som ovan. Hennes råd var att stretcha och springa typ. Sen fick jag ligga med sån el-manick i 20 minuter. Helt värdelöst.
Jag har en jättebra naprapat som inte klagar utan bara behandlar och hjälper. Skönt och skönt? Jag går inte dit för att njuta. Det gör oftast ont, ibland jävligt ont men det hjälper.
Har också varit hos en i min mening kass naprapat, för samma sak som ovan. Hennes råd var att stretcha och springa typ. Sen fick jag ligga med sån el-manick i 20 minuter. Helt värdelöst.
Fick det rådet av min sjukgymnast i över sju år (8 - 15) då jag äntligen satte ner foten och frågade vad i hela friden jag gjorde detta för då det aldrig blev bättre, hur regelbundet jag än kom dit och fick stretching och allt som hörde det till.
Tog mig ytterligare två år att ens få veta att jag behövde sådan massage som gör så förbannat ont men faktiskt hjälper. Jag förbannar min sjukgymnast fortfarande som höll mig där när ingenting hjälpte och hon uppenbarligen såg det, utan att rekommendera mig att testa något annat.
Fan vilken rant det blev här, släppte visst ut demonerna ;)
Samma erfarenhet här, typ, fast hos kiropraktor (kanske lite OT men wtf). Han kollade på mig och konstaterade att jag hade rörlighetsproblem runt någonstans i höften, knäckte till 2 ggr på vardera sida. Sa att jag skulle komma tillbaks 1 gång till, vilket jag gjorde, båda gångerna var jag där MAX 5-10 min, 400:-/gång, och inte fasen hjälpte det...
Tycker de kan finnas någon sorts "garanti" när det gäller sådana summor pengar. Även om det inte går att garantera ngt i fallen... irriterande utgift bara.
Överväger att testa ngn naprapat... men att slänga bort ~900:- till känns mindre lockande..
För att balansera hallelujstämningen lite:
Har varit hos två olika naprapater. Den ena tog 700:- per gång och hade en apparat som jag kom att uppfatta som hans universella lösning på alla problem. Den slog han fram lite extra inflammation i min axel med, och behandlingen skulle sträcka sig över 5 gånger. Så blev det inte.
Den andra naprapaten gjorde ingen skada, men heller inte så mycket nytta. Fick lite massage vilket var oskönt under tiden men skönt efteråt.
Ett tips är väl att höra sig för bland folk. Det var min pappa som rekommenderade min. Eftersom jag bodde 25 mil bort frågade jag den naprapaten (hallelulja för honom..*cupid* ) om han kunde rekommendera någon där jag bodde. Det kunde han inte, däremot visste han en verksam där som han varit kurskamrat med och aldrig skulle utsätta sig själv för. Han tyckte att jag skulle kolla med andra på orten efter bra rek.
Det säger sig väl självt att det där precis som inom vilket yrke som helst finns nötter och guldkorn. Gäller att hitta rätt. Kanske individuellt vad man blir hjälpt av också, men en kompetent är ju en fördel.
Juliette
2007-06-07, 06:45
Har varit hos två olika naprapater. Första gången hos en tjej, som låååvade att hon inte skulle knäcka till..
Det värsta jag vet är när det knakar i kroppen, kan inte ens vara i samma rum som nån som knäcker fingrarna. (ja ja, jag vet.. det verkar ju helt galet att gå till en naprapat då, för det är ju lixom det de gör, men men.. jag ville bli bra i ryggen)
Så jag ligger där jättespänd (rädd för att det ska knaka till) och hon säger att jag ska slappna av och, nej då hon lovar dyrt och heligt att hon inte ska knaka. Så fort jag slappnar av så *booom* eller rättare sagt *KNAK* i ryggen precis där jag har ont, hon pressade sin hela tyngd på mig. Nog det obehagligaste jag har varit med om nånsin tror jag.
Sen var jag till en kille som oxå var naprapat (typ ett år senare) och berättade naturligtvis om min stora chockupplevelse (dvs när det knakade i ryggen hos den andra naprapaten :) ) Han lovade oxå att inte knäcka till, och höll det. Så han masserade bara och försökte lirka min rygg till rätta, och det var ju mycket trevligare kan jag säga :)
Sen kanske det inte var lika effektivt, vad vet jag.. Märkte egentligen inte nån större skillnad i ryggen efter någon av behandlingarna.
Jag har aldrig riktigt förstått meningen med att knäcka leder - hur hjälper det egentligen? Vill man rätta till kotor i ryggen borde det ju krävas typ bankande med en slägga för att göra någon skillnad, men det är nog ingen vidare behandlingsmetod.
För egen del skulle jag aldrig låta en naprapat eller kiropraktor röra mig. Har hört en del skräckhistorier om brutna nackar, hjärnskador och det vanligaste att problemen bara blir värre...
Jag har aldrig riktigt förstått meningen med att knäcka leder - hur hjälper det egentligen? Vill man rätta till kotor i ryggen borde det ju krävas typ bankande med en slägga för att göra någon skillnad, men det är nog ingen vidare behandlingsmetod.
För egen del skulle jag aldrig låta en naprapat eller kiropraktor röra mig. Har hört en del skräckhistorier om brutna nackar, hjärnskador och det vanligaste att problemen bara blir värre...
mig hjälper det iaf, var hos en kiropraktor idag.
Min var på semester så jag var hos en kollega, inte lika bra men ok.
Kroppen har en förmåga att kompensera svagheter (iofs bra) så det har en tendens att leda till fler problem på längre sikt. Ett exempel är om ett ben är kortare så märker du kanske inte det först men efter ett tag får du ryggproblem.
Måste man gå med samma problem hela hela tiden tycker jag man ska ta sig en funderare. Men jag har inte behövt gå på ett halvår ungefär och nu var det inte samma sak som sist.
machine gun
2007-06-07, 08:56
Det handlar inte om att flytta på kotor. Du kan läsa lite om naprapati och de de olika behandlingsmetoderna (manipulation, mobilisering osv) här: http://www.nph.se/Templates/Article0.aspx?PageID=bf6ee511-a931-41e0-933d-69172b23c7c3
Jag har iaf fått hjälp flera ggr och det fungerar verkligen. Man kan komma dit med totalt inskränkt rörlighet och smärta i t.ex. nacken och när man går därifrån har man normal rörlighet igen och smärtan är borta. Det är ingenting jag hittar på. Däremot gäller det ju att hitta någon som är bra på det han/hon gör, att gå efter rekommendationer och andras erfarenheter är oftast väldigt bra i det här sammanhanget.
Visste inte riktigt vad jag skulle välja men det blev "Nöjd och avslappnad"!Var till kiropraktorn förra veckan för första gången i mitt liv! Hade svaga deltamuskler och nån knut mellan axlarna annars var det bra! Började skratta när han börja bryta i mig:) Hade ingen aning om vad han gjorde, han kunde lika gärna kunnat bryta sönder mig totalt!
Kan bara säga att det rekommenderas att gå till en Kiropraktor/Naprapat eller nåt liknande! Var ganska skönt att höra att ryggen var bra och att träningen kunde fortsätta som vanligt!
Andreas
jontahontas
2007-06-07, 17:04
Jag har sjukt bra erfarenheter av naprapater. Enda dåliga är att jag tycker de ofta tror för högt om sig själva. Aka Mirakeldoktorer.
Kan jag gå till en naprapat vid åkommor som svank och framåtroterade axlar?
Misstänker att jag har det, vart bör jag vända mig?
Läst runt på forumet angående de, finns nog med trådar så onödigt att skapa en ny.
Är det inget man behöver söka hjälp för kanske?
Ska lägga till det, flertalet medlemmar ordinerat i de andra trådarna, i min träning framöver i alla fall.
Någon som kan ge ett svar?
(Sorry för offtopic men kändes onödigt att skapa en til tråd.)
TheGovernator
2007-06-11, 17:59
Läst runt på forumet angående de, finns nog med trådar så onödigt att skapa en ny.
Ska lägga till det, flertalet medlemmar ordinerat i de andra trådarna, i min träning framöver i alla fall.
Googla på "Naprapat (din hemstad)" så ska du nog hitta något
Jadå det kan du, han/hon kan nog inte korrigera det genom att knäcka och massera utan du kommer förmodligen få träningsråd och vad du bör fokusera på för att fixa problemen. Kolla i telefonkatalogen om inte annat.
Okej tackar för svaren:bow:
Body Guard
2007-06-11, 21:45
nu blev jag jävligt sugen att testa, någon som kan rekommendera en napprapat i sthlms området?
machine gun
2007-06-11, 21:49
nu blev jag jävligt sugen att testa, någon som kan rekommendera en napprapat i sthlms området?
Helena Holgersson Reyier
Mottagning: "Fyra händer"
Ankdammsg. 42, Solna
Tel. 08 - 730 06 42
Har hjälpt mig ett antal ggr.
Kan du absolut göra, nästan alla människor har en eleverad axel eller en inåtroterad axel, är du tex högerhänt har du oftast dessa symptom på den (samma för vänsterhänta givetvis). Oftast är det antagonisterna (tex m. rhombodei för framåtroterande axlar) som är för svaga gentemot bröstmusklerna. Min mening är, gå inte och "korrigera" saker du inte lider av, jag har i mina dagar sett folk med de mest underliga kroppshållningar men klarat alla töjtest/muskeltest gallant, det finns inget som är rätt eller fel gällande anatomi.
Har någon av er varit i kontakt med en osteopat? Enligt egna erfarenheter har de oftast haft en bredare verktygslåda än kiropraktiker/naprapater.
machine gun
2007-06-12, 09:20
Har någon av er varit i kontakt med en osteopat? Enligt egna erfarenheter har de oftast haft en bredare verktygslåda än kiropraktiker/naprapater.
Jag har bara hört benämningen några gånger, men aldrig riktigt förstått vad en osteopat gör eller vad de har för utbildning?
Jag har bara hört benämningen några gånger, men aldrig riktigt förstått vad en osteopat gör eller vad de har för utbildning?
http://www.osteopatforbundet.se/index.asp?dir=intro
kan man gå till naprapat fastän man inte direkt har några ryggproblem? bara annars får sig en genomkörare, man måste väl känna sig ganska fräsch efteråt?
chaffisen
2007-06-14, 04:27
Naprapat = 500 spänn för ingenting :(
Men axelproblemen kan ju vara lite krångliga att lösa ibland. Fast jag tycker inte han borde spelat på som han visste exakt vad felet var 5 sekunder efter jag tatt av mig tröjan.
Jag kommer säkert innan jag dör gå till en naprapat eller liknande igen dock, men då kommer det vara en som någon som styrketränar rekommenderat.
machine gun
2007-06-14, 07:42
kan man gå till naprapat fastän man inte direkt har några ryggproblem? bara annars får sig en genomkörare, man måste väl känna sig ganska fräsch efteråt?
Jag brukar gå dit 1-2 ggr per år oavsett om jag har ont eller inte. Hon hittar alltid ett gäng stresspänningar som hon lättar på och det känns alltid bättre efteråt.
Semiramis
2007-06-14, 10:00
Jag går också till naprapaten regelbundet i förebyggande syfte. Hon testar och kollar igenom hela kroppe och justerar om något behövs justeras. Min naprapat tränar själv och är ruggigt duktig på rehabilitering och att ge träningstips, ingen ide att gå till någon som inte fattar vad träning är och tycker att det är bättre att låta bli tunga vikter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.