handdator

Visa fullständig version : Hur mäta vikten på ett ägg?

Skrollovicz
2007-06-05, 15:26
Försöker beräkna kcal värdet på ett Willys-ägg...

Ska man väga ägget kokt eller som det är? Med/utan skal?

:smash:

Violater
2007-06-05, 15:38
Äter du skalet? ;) Väg ägget med skal först och sedan väger du enbart skalet och drar bort den vikten från totalen. Om du nu vill vara väldigt nogrann vill säga, ett äggskal kan inte väga allt för många gram. :)

EDIT: Aha, kokt stod det, då kan du ju väga ägget efter att du har skalat det om du vill slippa den avancerade matematiken.

Skrollovicz
2007-06-05, 15:40
Äter du skalet? ;) Väg ägget med skal först och sedan väger du enbart skalet och drar bort den vikten från totalen. Om du nu vill vara väldigt nogrann vill säga, ett äggskal kan inte väga allt för många gram. :)

EDIT: Aha, kokt stod det, då kan du ju väga ägget efter att du har skalat det om du vill slippa den avancerade matematiken.

Stort tack!

jesuz
2007-06-05, 16:08
Har du en bra matvåg kan du nollställa den med en behållare på, därefter är det bara att knäcka ägget i behållaren så har du vikten. :)

Rahf
2007-06-05, 17:33
Brukar det inte stå på kartongen vilken viktklass äggen spelar i? Att noja sig över 4g hit eller dit, ja då har man problem. Läs på kartongen och se om du hittar nåt.

Pierre_C
2007-06-07, 19:19
Ägget borde väga lika mkt före och efter kokning, så väg det efter kokning om du vill vara väldigt noggran. det är inte så att det rinner ut lite vita i kastrullen under kokning precis. tror inte att det rinner in vatten i ägget heller..

gladiatorerna1
2007-06-07, 19:25
Försöker beräkna kcal värdet på ett Willys-ägg...

Ska man väga ägget kokt eller som det är? Med/utan skal?

:smash:

hur kan man bekymra sig för vad ägg skal väger?? och som de andra skrev - det rinner knappast in eller ut fler kalorier när man kokar det!

Saikyou
2007-06-07, 19:27
hur kan man bekymra sig för vad ägg skal väger?? och som de andra skrev - det rinner knappast in eller ut fler kalorier när man kokar det!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96012

var bara tvungen *gah!*

gladiatorerna1
2007-06-07, 19:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96012

var bara tvungen *gah!*

det är inte samma sak!!*gah!* *gah!* *gah!*

hur skulle jag kunna veta vad en krydd/buljongmix innehåller? att fråga om ett äggs vikt och ännu värre ägg skal är ju betydligt värre!

Saikyou
2007-06-07, 19:34
det är inte samma sak!!*gah!* *gah!* *gah!*

hur skulle jag kunna veta vad en krydd/buljongmix innehåller? att fråga om ett äggs vikt och ännu värre ägg skal är ju betydligt värre!

Inget illa menat, men bli rädd för att en dags bantning ska bli förstörd av någonting som väger 3-5 gram är också rätt extremt :Virro No offense ;)

gladiatorerna1
2007-06-07, 19:35
Inget illa menat, men bli rädd för att en dags bantning ska bli förstörd av någonting som väger 3-5 gram är också rätt extremt :Virro No offense ;)

inte om man ska dricka det 7 ggr per dag!

Eddie Vedder
2007-06-07, 19:38

Jo faktiskt.;)

Saikyou
2007-06-07, 19:39

Ska du inte äta nånting annat? Då blir t om jag rädd :confused: tänker på att du sa att du blir mätt på det, eller du dricker det bara för mättnadskänslan hoppas jag? :P

gladiatorerna1
2007-06-07, 20:05
Ska du inte äta nånting annat? Då blir t om jag rädd :confused: tänker på att du sa att du blir mätt på det, eller du dricker det bara för mättnadskänslan hoppas jag? :P

tack för omtanken, saikyou!

jag har tänkt att banta med nudell kryddmix, ägg, knäcke, och cola light! Jag känner mig mer mätt på nudell kryddmix än exempelvis ägg och knäcke! Så här äter jag BARA när jag bantar! Annars äter jag ordentligt.

gladiatorerna1
2007-06-07, 20:06
Jo faktiskt.;)

inte om jag ska följa en strikt banting

Nitrometan
2007-06-07, 20:52
Det där är inte bantning. Det är idioti.

Saikyou
2007-06-08, 00:09

Såvida du inte väger uppåt 170-180kg med någon medellängd så är det onödigt lite

Eddie Vedder
2007-06-08, 05:03
Såvida du inte väger uppåt 170-180kg med någon medellängd så är det onödigt lite

Sen handlar det inte bara om det sinnessjukt låga kcalintaget heller utan det, på alla tänkbara sätt, totalt värdelösa upplägget rent näringsmässigt.

Ju lägre man lägger sig kalorimässigt desto större krav ställs på en väldigt välplanerad och mycket näringstät kost, man behöver ha rejäla dietist-skills för att få i sej näringsämnen i trillräcklig mängd om man ligger på, säg under 1500kcal om dagen (egen uppskattning men oavsett siffror är principen densamma, lägre enrgiintag ställer högre krav på välplanerad kosthållning). Den här kosten är bara en person som kommit på hux flux att käka ägg, lightläsk och kryddor i vatten utan nån som helst tanke på varför och vad det kan få för resultat o.s.v.

Det är ingen "strikt bantning" utan bara ren idioti som Nitrometan säger.

Rhino
2007-06-08, 07:35
man behöver ha rejäla dietist-skills för att få i sej näringsämnen i trillräcklig mängd om man ligger på, säg under 1500kcal om dagen

Om man nu vill ligga på riktigt, riktigt lågt energiintag kan det ju vara vettigt att i så fall använda ett färdigt VLCD-koncept, t.ex. Nutrilett eller Naturdiet, som är färdigkomponerade med dagsbehovet av vitaminer och mineraler, så slipper man risken med näringsbrist.

Eddie Vedder
2007-06-08, 09:00
Om man nu vill ligga på riktigt, riktigt lågt energiintag kan det ju vara vettigt att i så fall använda ett färdigt VLCD-koncept, t.ex. Nutrilett eller Naturdiet, som är färdigkomponerade med dagsbehovet av vitaminer och mineraler, så slipper man risken med näringsbrist.

Jag håller med dig helt. Det är nästan så jag skakar att jag faktiskt talar om MRP:s i positiva ordalag, det trodde jag aldrig i hela mitt liv att jag skulle göra.:D

Det säger en del om vansinnet med den här självsvälten.:(

Rhino
2007-06-08, 09:38
Det är nästan så jag skakar att jag faktiskt talar om MRP:s i positiva ordalag, det trodde jag aldrig i hela mitt liv att jag skulle göra.:D

Ursäkta, kanske en dum fråga, men vad är MRP?

Eddie Vedder
2007-06-08, 09:40
Meal Replacements.;) Så jobbigt att alltid skriva ut ordet "måltidsersättare" så MRP:s gör det enklare.:)

Rhino
2007-06-08, 09:55
Meal Replacements.;) Så jobbigt att alltid skriva ut ordet "måltidsersättare" så MRP:s gör det enklare.:)

Logiskt! Enkelt när man vet det. ;)