handdator

Visa fullständig version : En hemmamammas träningsjournal...

Helena_V
2007-06-05, 11:03
Okidoki. Det är dags att göra sig offentlig…

Jag är en 32-årig gift trebarnsmor, som är hemma med barnen på heltid. Jag har varit föräldraledig nu sedan årsskiftet 01/02 och kommer att var hemma knappt ett år till, sedan är det dags att börja se sig om efter ett arbete…

Barnen är födda feb-02, apr-04 och juni-06, så de är minst sagt välplanerade… Jag skulle tro att min man och jag är ett ytterst fertilt par… Det tredje barnet, och förhoppningsvis det sista, blir 1 år dagen innan midsommarafton…

När jag är gravid måste jag äta vad kroppen vill ha, det går inte annars. Det är jobbigt som det är utan att ha en massa krav på sig att äta rätt och motionera regelbundet. De första tre månaderna brukar jag vara trött, trött, trött… Så trött att bara tänka en rationell tanke blir svårt… Illa mår jag naturligtvis också… När energin börjar återvända, och jag känner mig någorlunda normal igen, så kommer nästäppan. Hormonerna får kroppens alla slemhinner att svullna upp, och så även näsans… Det är som att gå med en överjävlig förkylning i SEX månader!! Men jag klagar inte. Det går ju över en vacker dag, och som lön för mödan får man (i bästa fall) en underbar liten ny människa att vårda ömt!

Den senaste graviditeten var den klart jobbigaste, mycket tack vare att jag samtidigt hade en nästan 5-årig son och en nästan 3-årig dotter att tampas med på dagarna. Under alla tre graviditeterna har jag gått upp ca 25-30 kg. När vågen passerar 85 kg brukar jag sluta väga mig, och då har jag oftast haft två månader kvar av graviditeten…

Så här såg jag ut igår, för ett år sedan med 17 dagar kvar… (Bilden där jag har en 4,258 kg stor bebis i kroppen…).

Efter den senaste förlossningen gjorde jag inget annat än att njuta av min sista bebis. Det var sommar, sol och semester… När tre månader gått, började jag promenera regelbundet, med målet att gå ner i vikt. I september 2006 vägde jag 74 kg. I början av november öppnade det lokala simhallen efter en längre tids renovering, och då började jag simma istället. I december kände jag mig mogen att återvända till träningslokalen. Då vägde jag 67.6 kg och jag ammade inte längre. Styrketräning är det som jag tycker bäst om, att simma är tråkigt, och promenerar gör jag egentligen bara så fort som möjligt för att ta mig från punkt A till punkt B…

Vid årsskiftet 06/07 bestämde jag mig för att börja räkna kalorier igen. Mitt nyårslöfte blev också att sluta dricka äpple lättdryck till alla måltider, och dricka rent vatten istället… Jag kan vara synnerligen envis ifall jag verkligen vill ha något, och jag längtade intensivt efter att få min kropp tillbaka i normalt skick igen! Jag vägde mig varje dag och förde diagram över resultatet. Gick jag inte ner det beräknade 0.5 kg/vecka så drog jag åt svångremmen ytterligare. Ett tag låg jag på ca 1000 kcal/dag.

Viktnedgången såg ut så här:
1 jan-07: 66,6 kg
1 feb -07: 63,2 kg
1 mars -07: 61,8 kg
1 april -07: 60,4 kg

I januari uppsökte jag ett Feelgood-gym i en närliggande större stad, för några lektioner med en personlig tränare. Hon hjälpte mig med ett program för hela kroppen, uppdelat på tre träningstillfällen per vecka. Rygg & biceps, Ben & mage och Axlar, bröst & triceps. Under hela det gångna halvåret har jag tränat enligt det här upplägget, och trivs väldigt bra med det. Jag tränar så ofta jag kommer åt, då makens arbete och barnen självfallet kommer före…

För någon vecka sedan var jag tillbaka på Feelgood-gymmet för en timmes kostrådgivning och kalipermätning. Jag ligger nu förmodligen mellan 1500-2000 kcal per dag (utan att räkna), och har ingen direkt ”ätardag” men unnar mig lite choklad på lördagskvällen. Kalipermätningen visade att jag har 15 procents underhudsfett på kroppen. Jag lagrar mitt fett i de s.k. amningsdepåerna (runt lår, höfter och rumpa).

Så här såg jag ut igår: (Bilderna där magen är platt som sig bör…).

Mitt mål är att få bättre definierade skinkor, lår och smalben. Jag vill bli lite större upptill, men är hellre ”deffad” än ”biffig”…

Mitt kroppsideal ser ut som Andromeda, där hon sitter fastkedjad vid drakens grotta…

Det var lite om mig… Information om träningsupplägget kommer lite senare… Nu måste jag slita mig från datorn för att se efter vad barnen gör för bus…

Pinglan
2007-06-05, 11:44
Välkommen hit! Helt otroligt att se de olika magbilderna! Svårt att förstå hur magen kan växa så mycket och sedan bli så platt igen :D Du har jobbat på fantastiskt bra! Ska bli roligt att följa din journal :thumbup:

Helena_V
2007-06-05, 11:56
Tack!

Ja, det är helt otroligt! Jag är lyckligt lottad, antar jag... Jag har inte ens några strimmor på magen, förutom två små precis vid naveln som jag fick under 2:a graviditeten... :) De enda strimmorna jag har sitter på höfterna, fast de fick jag redan i puberteten...

Jag trodde att det skulle bli ledsamt i och med att det skulle vara den absolut sista graviditeten, men det var bara skönt när det var över..! Jag t.o.m. beställde tid för sterilisering men insåg medan tid var att jag nog ändå uppskattade möjligheten att fortplanta mig... :D

Det är riktigt skönt att få ha kroppen för mig själv nu... Inget ska få stoppa mig nu... Jag bara SKA ha den där perfekta rumpan... ;)

Nitrometan
2007-06-05, 16:16
Imponerande! Vilken förandring.
:hbang:

Helena_V
2007-06-05, 17:03
Tackar, tackar!

~~~~~~

Då ska vi se… Jag har ju en journal som jag började fylla i redan i januari då jag började träna, men jag börjar den här journalen med de tre senaste tillfällena…

Fredagen den 1 juni 2007 (kg/rep)

Axlar
Uppåt rodd i kabel 12.5/8, 17.5/8, 17,5/8
Axelpress m. hantlar 5/8, 5/8, 5/8
Baksida axlar i kabel (med raka armar) 5/8, 5/8, 5/8

Bröst
Bänkpress i snedbänk m. hantlar 6/8, 6/12, 6/12
Cabelfly för bröst 17,5/8, 12,5/10, 12,5/10

Triceps
Liggande press över pannan 2,5/8, 2.5/8, 2.5/6 (en ny övning för mig... tungt!)
Triceps m. rep över huvudet 12,5/8, 12,5/10, 12,5/12

Söndagen den 3 juni 2007 (kg/rep)

Ben
Knäböj 25/8, 25/8, 25/8
Raka marklyft 25/8, 25/8, 25/8
Utfall med hantlar 6/10, 6/10, 6/10
Legcurl 15/10, 15/10, 15/10
Vadpress 45/10., 45/10, 45/10

Mage
Sit-up's med lyfta, raka ben 20, 20, 17
Sneda i kabel 17,5/10, 17,5/10, 17,5/10

Måndagen den 4 juni 2007 (kg/rep)

Rygg
Sittande rodd 35/8, 35/8, 35/8 (usch, det var tungt...)
Latsdrag till bröst 30/8, 30/8, 30/8
Hantelrodd 8/8, 8/10, 8/10
Ryggresning med rullning 3 set á 10 reps...

Biceps
Scottcurl med EZ-stång 6/10, 6/10, 6/10 (dags att öka nästa gång)
Stående alternerande hantelcurl 6/10, 6/10, 6/19

Hoppas att det där var någorlunda begripligt. Är det någon som har några kommentarer om upplägget och genomförandet, är det välkommet... Jag har en tendens till att köra 8 rep 1:a setet, 10 rep 2:a setet och 12 rep 3:e setet... Jag funderar på att köra sådana där dropsets någon gång ibland istället... Är det att rekommendera? Hur ofta kan man göra det isf?

Glömde tala om att jag är 1.72 cm lång och att vågen idag stannade på 60.4 kg. Hur mycket jag väger är iofs inte relevant längre... Så länge jag bränner fett och bygger muskler så är jag nöjd... :D

NiklasAhlqvist
2007-06-05, 17:14
Roligt du håller igång fast 3 ungar bakom sig:D Ska hålla koll på dina pass, ser bra ut än så länge:D

Helena_V
2007-06-05, 17:38
Jag tycker inte att vare sig ålder eller antal barn, är någon ursäkt för att inte hålla sig i form... Samtidigt är jag en sådan där som strävar mot stjärnorna... Be the best you can be... Typ... :)

Det svåraste tycker jag är kosten... Jag är som sagt van vid att räkna kalorier och tycker mig ha ganska bra koll på vad som är vad inom näringslära, men samtidigt som jag är rädd för att lägga på mig fett igen, så är jag även rädd för att tiden på gymmet är bortkastat för att jag kanske äter för lite...

Jag är också usel på konditionsträning, och fick därför bannor av min PT Pernilla... Det är ju bara sååå tråkigt! :D Jag vet inte hur det är med andras, men mina muskler klagar högt! Jag har börjat cykla på träningscykeln här hemma varje morgon, då gubben är hemma från jobbet och kan se efter barnen... Då skriker mina lårmuskler "AJ! Det gör ont! Sluta!" Det är inte alls roligt... 40 minuter blev det i söndags, nästa gång siktar jag på 50... Jag börjar med hög belastning och sänker sedan ett steg för varje 10 minuter som går... Hellre det, än att jag ger vika och kliver av den förbenade cykeln... :D

Helena_V
2007-06-06, 07:51
Idag är gubben ledig, det är ju Nationaldagen idag, så då passade jag på att konditionsträna innan frukost.

50 minuter cykling med pulsband och klocka. Pulsen höll jag på omkring 160.

Det var tredje gången nu, sedan jag börjat med min nya vana. Alla dagar gubben är ledig ska jag försöka cykla 1 timme innan frukost. Förutom under semestern, men varje lördag och söndag åtminstone.

Annars är det vilodag idag. Imorgon ska på mitt första pass med Step-Up på säkert 10 år... :) Får se hur det går...

Nu sitter jag och mumsar på min välförtjänta frukost, en skål med egenkomponerad müsli med minimjölk... :)

bullis
2007-06-06, 08:14
Idag är gubben ledig, det är ju Nationaldagen idag, så då passade jag på att konditionsträna innan frukost.

:hbang:

Helena_V
2007-06-07, 19:52
Ikväll var jag iväg på mitt första Step-Up-pass på det nya gymmet. Första gången på säkert 10 år..! Det gick väl så där.. Konditionen var det inget större fel på tycker jag, men när jag började bli trött blev det än svårare att hänga med i stegkombinationerna... Satans så roligt var det iaf!! :D

Helena_V
2007-06-09, 07:31
Då var det lördag och gubben är ledig från jobbet, vilket innebär att jag har ett avtalat möte med cykeln...

Idag blev det 60 minuter. 10 min på 8:an, 20 min på 7:an, 15 min på 6:an och 5 min på 5:an. Rpm 78-80. 738 kcal.

Snart ska jag åka till Lundsbrunns kurort för att spendera helgen på deras Spa... :cool:

Klockan och pulsbandet får följa med, så får vi se vilken sorts motion jag kan klämma in mellan behandlingarna...:)

pbo4muscle
2007-10-24, 13:50
Om det är sittande vadpress du kör så är 45 kg 10 reps ganska hyfsat!