Visa fullständig version : Inlines!
LadyInsane
2007-06-04, 23:09
(Ja, det finns inlinestrådar..Men ingen som berör ämnet, som jag berör det...:Virro )
Jag hade tänkt åka inlines seriöst. Till gymmet (tar ca 40 min med cykel, timma med inlines?) samt andra ställen där man har tillgång till dush. I varje fall tänkte jag nu snacka lite inlines med er andra. För det första, hur funkar det om man har knäproblem? Är det idiotiskt att åka inlines? Får ont i knäna av löpning men cykling fungerar bra. Kanske inlines gör det med, inte lika mycket "stötar". (Minns själv inte, alldeles för länge sedan). Mer då, jo, vilka skydd är absolut nödvändiga? Bör man ha skydd från huvudet till fötterna? Är det okej att åka på både cykelbanor och trottoarer med inlines? Vad är bra inlines? Gummihjul?
Sådär..Hit me!
Skydd är givet om du ska åka aggressivt, ju mer desto bättre. Tills du ser för dum ut :P
Själv åker jag överallt, därför vet jag ingenting om reglerna över vart man inte får åka. Men jag tror inte det existerar några förutom de självklara.
Inlines kan jag inte tänka mig är skadligt för knäna om du kan åka rätt. Jag förmodar att knäna får mer stötar och tar mer stryk vid joggning än vid inlines åkning.
Inlines är skonsamt mot kroppen. Om just dina knän klarar det kan jag ju däremot inte uttala mig om.
Om du är duktig på att åka så köp ett par stavar också så blir träningen mer komplett samt att man får ett jävla driv i åkningen.
Personligen så hatar jag att springa, jag är fet och dåligt tränad; då funkar det bättre med inlines som inte sliter lika mycket.
machine gun
2007-06-05, 08:19
Åh inlines! Har inte åkt på kanske... 15 år (det var väl typ nyligen uppfunnet då :D) Har också funderat på att börja med det. Känns som bra alternativträning vid sidan om löpningen. Eventuellt med stavar också så att man kan öva stakning inför vinterns skidåkning (rullskidor är ju för i helvete livsfarligt, så kom inte med det förslaget).
Ska man hålla sig i cykelbanan eller gångbanan? Man kommer ju upp i betydligt högre hastighet än en genomsnittlig pensionär med rullator, men man är ju inte direkt lika snabb som en cyklist.
Ska man hålla sig i cykelbanan eller gångbanan? Man kommer ju upp i betydligt högre hastighet än en genomsnittlig pensionär med rullator, men man är ju inte direkt lika snabb som en cyklist.
Cykelbanan, om man inte åker väldigt långsamt.
men man är ju inte direkt lika snabb som en cyklist.
Nu blir det här regelrätt skryt men; jo det gör man. Snabbare tom, om det inte är någon tävlingscyklist som är ute och tränar, men dom cyklar knappast på cykelbanorna.
machine gun
2007-06-05, 08:39
om det inte är någon tävlingscyklist som är ute och tränar, men dom cyklar knappast på cykelbanorna.
Sant, tänkte inte så långt.
I Östersund är de vanliga skidspåren asfalterade, så att man kan träna rullskidor eller inlines där på sommaren, det är vintertid 2 spår- ett för klassiskt och ett för skate. På sommaren tror jag att ena är för rullskidor och det andra för cykel (det finns ett icke asfalterat spår bredvid där man kan springa också). Dit vill jag åka på träningsläger.
Körde årets första tur på inlines igår och insåg att ett par stavar till vore kul. Är det något jag bör tänka på vid köp av inlinesstavar? Vad skiljer en bra stav från en dålig? Vågar inte gå till butiken och framstå som någon som aldrig har hållt i en stav.
fixa ett par med 82a hjul, en bra bromskloss där bak till en början och prova snörning istället för såna där spännen, jag hade mkt problem me knäna förut men kände aldrig av de när ja åkte inlines
fixa ett par med 82a hjul, en bra bromskloss där bak till en början och prova snörning istället för såna där spännen, jag hade mkt problem me knäna förut men kände aldrig av de när ja åkte inlines
Tråden är ett år gammal ;).
LadyInsane
2008-05-05, 13:43
Komiskt nog slog tanken mig iår igen..:D Var faktiskt iväg och tittade på lite inlines idag...
Vad skiljer en bra stav från en dålig? Vågar inte gå till butiken och framstå som någon som aldrig har hållt i en stav.
US-video eller Stadium?
SKämt åsido.
Försvinner inte hela konceptet med stavar och det blir mer rullskidor av det hela med stav.
US-video eller Stadium?
SKämt åsido.
Försvinner inte hela konceptet med stavar och det blir mer rullskidor av det hela med stav.
Det gör inget. Jag kanske uppgraderar till rullskidor om jag tycker om det.
Det gör inget. Jag kanske uppgraderar till rullskidor om jag tycker om det.
Aiiiit kika på denna sida.
http://www.nordicblading.com/portal/nordic_blading/english/nordic_blader_-poles/
Komiskt nog slog tanken mig iår igen..:D Var faktiskt iväg och tittade på lite inlines idag...
Köp ett par, du ångrar dig inte!
Aiiiit kika på denna sida.
http://www.nordicblading.com/portal/nordic_blading/english/nordic_blader_-poles/
Nordic blading kallas det alltså. Tack.
Nu till den lite svårare frågan.
Vart i stockholm kan man åka ostört, utan bilar cyklister på hyffsat underlag?
Skall leta upp mina ikväll.
haha jävlar såg fan inte det..:hbang:
skeletron
2008-06-18, 18:06
Jag var faktiskt precis iväg och köpte ett par. :cool: Funderar lite på om det är nödvändigt att köpa skydd också, ser ju så töntigt ut men man vill ju inte slå sig fördärvat osv :P
Vilka skydd är verkligen nödvändiga då? Vad kör ni på?
Tänkte mest vara ute och träna lite med dem så att säga... Inte åka ramper
Jag var faktiskt precis iväg och köpte ett par. :cool: Funderar lite på om det är nödvändigt att köpa skydd också, ser ju så töntigt ut men man vill ju inte slå sig fördärvat osv :P
Vilka skydd är verkligen nödvändiga då? Vad kör ni på?
Tänkte mest vara ute och träna lite med dem så att säga... Inte åka ramper
Beror på hur duktig du är, hjälm är nog iaf väldigt bra att ha (även om jag inte har det själv :smash: )
skeletron
2008-06-18, 19:35
Ser så kul ut bara med hjälm... *grr*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.