handdator

Visa fullständig version : Lära sig åka skateboard, tips?

egge
2007-06-04, 17:53
Jag har bestämt mig för att lära mig åka skateboard i sommar. Var ute och kickade lite idag och upptäckte till min stora förvåning att jag sög (lol).

Nå, finns det några skategudar på forumet som skulle kunna ge mig lite nybörjartips så skulle det uppskattas. Har noll erfarenhet; åker på en budgetbräda som inhandlades i USA för en 6-7 år sedan. Kom fram till att jag kör regular idag tror jag, kändes så iaf.

Målet är att bli säker på att ta mig fram och kunna olla upp och ner för små kanter i sommar. Är det möjligt utan att skada sig allvarligt på kuppen?

Ös på med tips.

watertouch
2007-06-04, 17:58
Bara att åka runt o så för att hitta balansen och sen när du ska göra tricks så gäller det att inte vara "rädd" utan köra på. Skydd kan ju rekomenderas i början.

theoppositescollide
2007-06-04, 18:02
Man blir inte bra på extremsporter utan att skada sig på kuppen, it's all part of the process.

ArnoldOnLehmä
2007-06-04, 18:02
åk så mycket som möjligt bara för att bli ett med brädan. Olla kan vara bra att träna på gräs. Försök hitta ett ställe där du åker från asfalt och ollar ner i gräs. Börja med att olla över små pinnar typ.

1986
2007-06-04, 18:39
Ge inte upp oavsett hur mycket stryk du får!

dumstrut
2007-06-04, 18:44
Finns bara ett sätt. Provat själv & jag blev skateboardkung för länge sen. Hitta en sjukt hög & lång backe. Ta ett djupt andetag, sätt fart, tänk på trevliga saker på vägen & hitta balansen...efter det kan du börja med tricks på plan mark osv, men det viktiga är att du slår ut framtänderna först... oki?

egge
2007-06-04, 19:33
Man blir inte bra på extremsporter utan att skada sig på kuppen, it's all part of the process.

I know, därför jag slängde in ett allvarligt ;)

Schyssta tips, började med en lite mindre backe men det var skön känsla ändå.

Har märkt att mina truckar är väldigt mjuka, är det bra eller dåligt?

watertouch
2007-06-04, 19:39
Beror ju på vad du ska göra med brädan, o vad du har för smak. Jag gillar hårt åtdragna truckar.. Inte för hårt dock.

Emil_Larsson
2007-06-04, 19:47
Innan jag började höll jag på med någonting som jag "tror" heter "rolla rolla" det är en planka man står på och så är det ett rör under så ska man hålla balansen genom att vippa åt sidorna på den, pröva det vet jag, det funkade för mig, jävlar vilken balans jag fick :P

Men ett hett tips är att lär dig åka ordentligt först innan du ger dig på trick, det sitter i blodet sen, öva öva öva! så länge du vet utförandena så kommer det sen, gäller bara att få in motoriken.

psirus
2007-06-04, 20:27
Äh ska du lära dig enkla trick som Ollie och kickflip mm är det ingen ide att fega.

Börja med att försöka olla stilla stående när du kan det provar du i lite fart sen lite mer fart sen försöker du olla över eller upp på nått litet. Du kanske får nått skrapmärke på armbågen eller knät. Gnäller du över det är det bara att lägga av.

Motorbreath
2007-06-04, 21:17
Som sagt. Försök först stillastående, sedan med fart. Kan hända att smalbenen blir lite knöliga men det hör till. Fan, nu blev jag sugen på att åka, var flera år sedan sist men jag vet var brädan ligger.

1986
2007-06-04, 23:08
Kan väl vara bra att börja med hyffsat hårda truckar.. Det hjälpte för mig i början iaf, innan jag fått in balansen.. fast det var på en gammal fin taiwan-bräda :)
Nu kör jag extremt lösa truckar eftersom det är så jävla gött att ligga i backar och svänga som fan

NotoriousEreko
2007-06-04, 23:13
spelar bara roll hur mycket tålamod du har och att våga :)
Har skatat i större delen av mitt liv, jag lärde mig genom att stå vid ett räcke och hålla i, sen är det bara att öva in tricken sen kommer det naturligt. Lycka till ;)

Frida.B
2007-06-05, 00:52
jag försökte skejta en sommar... jag sög hästarsel... lärde mig åka på plan mark och svänga lite... ollie ska vi inte snacka om.. men man fick starkare ben :p

heltzonicka
2007-06-05, 01:27
Som många säger, börja öva att köra ollies stillastående sen med fart osv.
när det gäller att olla ut från saker så kan du alltid börja med att "stegra" ner för trottoarkanter för att sedan avancera till parkbänkar osv.
Att lära sig "skata" gör man nog inte på en sommar men nog kan du få in lite teknik och sätta både fs ollie och kickflip samt ollie ner för trottoar och dylikt.
Good luck

theoppositescollide
2007-06-05, 03:22
Kan ju lika gärna passa på att fråga här. Jag ska inleda med att säga att jag absolut inte är någe vidare på skateboard, men jag har ett jobbigt problem. Alltid när jag ska göra en helt vanlig ollie drar jag, omedvetet, brädan i en cirkular rörelse bs vilket gör en helt vanlig ollie grymt svårlandad, jag har till och med lättare för att helt enkelt göra en 180 bs flat än en vanlig ollie. Jag kan av någon anledning heller inte riktigt lokalisera problemet, det sker av sig själv bara, någon som har nån teori om hur jag ska komma åt problemet?

chidde
2007-06-05, 11:10
bästa tipsen är väl redan nämnda, som sagt... börja med att lära dig åka och svänga obehindrat
vad jag menar med det är att du ska kunna ta rejält med fart, och hålla balansen samtidigt

åker du regular ska du i princip kunna placera vänsterfoten på skruvarna fram och ta fart med höger, sen ska du kunna åka med vänsterfoten på brädan och ha högerfoten utanför. hajjar du?

ska du sen gå över till att göra trick så är det bäst att börja stillastående, gräsmattan är mycket bra att börja på. eller så kan man stå vid en bom/staket och hålla fast sig. när man kan det så kan man börja med lite lätt fart och sen full patte!! det är lite skillnad på att bara göra en ollie och göra ollie uppför en kant, det måste man vänja sig vid också... det ska komma naturligt och inte "vänta nu, jag måste sätta rätt fötterna innan jag kan göra det" för då har man redan kört in i kanten :D

om jag uppfattade theopposite's problem rätt så tror jag du lutar dig för mycket framåt, dra vänsterfoten (regular åkstil) framåt istället för till höger (som du gör just nu) kanske lättare sagt än gjort när man har det som vana, men prova och luta dig lite lite bakåt istället

annars kan du prova att hålla blicken framåt i åkriktningen istället för att hålla den neråt, vilket jag tror du gör nu

champion
2007-06-05, 11:21
Titta på kanalen Extrem sport där ger dom tips till folk som vill lära sig en massa trick. Jag tittade på den kanalen för ca 6årsen och lärde mig otroligt mycket. Dom visar än idag hurman ska göra och vad man bör tänka på. inskaffa dig den kanalen om du ej har den.

Chris
2007-06-05, 11:43
Bra på skateboard blir man inte genom att sitta framför datorn och läsa på forum. Ut och skejta! Alla kan lära sig åka hyfsat, men för att bli bra krävs det att du är helt orädd för att slå dig.

Tvekar du = du ramlar. Försöker du och är helt orädd, antingen så slammar du hårt, eller så sätter du tricket. :D

Bäst är väl om du har en kompis att skejta med. Man åker alltid bättre om skejtar med någon bättre än dig själv.

Hemi
2007-06-08, 20:20
Jag har bestämt mig för att lära mig åka skateboard i sommar. Var ute och kickade lite idag och upptäckte till min stora förvåning att jag sög (lol).

Jag med. Fast jag passar nog inte in, börjar närma mig 40. Jag har flera anledningar att åka än att det bara är roligt, fast det är det. Har åkt sedan i våras och det går bokstavligt talat - framåt. Men inte mer. Finns en rejäl cykelramp i närheten jag planerar att prova snart. Det var populärt redan på 70-talet fast jag åkte aldrig då så jag är helt nybörjare. Skateboard passar utmärkt till mina andra aktiviteter, tyngdlyftning och kajakpaddling t ex
:D

kspr
2007-06-08, 20:30
Kul att ni drar igång såhär på ålderns höst :) . Jag satte nyss igång med att åka longboard (är 26 bast), det är sjukligt skönt att bara glida runt, åka nedför trottarkanter och ta så branta backar man vågar.

Går inte göra ollie med den dock, lite för tung. Men en del trick ska gå att utföra, i teorin.

joriice
2007-06-08, 20:47
Ah, har "alltid" velat lära mig åka också, men jag har aldrig tagit tag i det. Denna sommarn får det nog vänta tror jag, eftersom jag försöker "lära" mig flera nya saker, och jag är så gammal (19) så det tar tid. :D

MattiasJ
2007-06-08, 20:54
Har också försökt att lärta mig skata nu den senaste tiden. Börjar bli hyffsat bra på att hålla balansen och svänga och sånt, men ollien känns som en ouppnåelig dröm *mini* Och hur fan bromsar man en bräda?! jag har en brant backe utanför mitt hus som jag måste åka i för att komma ner till "centrum" i byhåla. Och brädan börjar våbbla som fan efter ett tag, det är bara att hoppa av som gäller eller?

1986
2007-06-08, 22:04
mattiasj: jag brukar bromsa med halva foten i marken med bakfoten lite framför tailen. Eller köra ner hela bakfoten i marken och glida på skon.

Du kanske ska dra åt truckarna lite om det blir för okontrollerbart

Offtopic: ni som bor i skåne borde ta er till Malmö och besöka bowlriders 07.. här är lite bilder: http://tacky.se/skateboard/bildserier/visa_bildserie.asp?imgcollid=3022

kspr
2007-06-08, 22:31
Ett tips är att inte bromsa med magen/sidan. Då blir det såhär, vilket jag blev varse om på ett något handgripligt sätt. :thumbup:

http://img529.imageshack.us/img529/9831/00013mg9.jpg

heltzonicka
2007-06-08, 23:17
Ett tips är att inte bromsa med magen/sidan. Då blir det såhär, vilket jag blev varse om på ett något handgripligt sätt. :thumbup:

http://img529.imageshack.us/img529/9831/00013mg9.jpg

Det där känner man igen, alltid lika soft att slå omkull och skrapa armbågar och knän.
Inget slår dock min "no family" hardflip i en bank jag gjorde när jag yngre.
Det om något mina vänner...Är något jag inte vill uppleva igen:cryout:

Chris
2007-06-09, 01:08

Det där känner man igen, alltid lika soft att slå omkull och skrapa armbågar och knän.
Inget slår dock min "no family" hardflip i en bank jag gjorde när jag yngre.
Det om något mina vänner...Är något jag inte vill uppleva igen:cryout:

Haha! Hände en liknande grej för mig när jag flippade ut för en mindre trappa. INTE skönt att få brädan på högkant rakt upp i daimkrysset när man hoppar ut från en meters höjd. :D

MattiasJ
2007-06-09, 10:09
mattiasj: jag brukar bromsa med halva foten i marken med bakfoten lite framför tailen. Eller köra ner hela bakfoten i marken och glida på skon.

Du kanske ska dra åt truckarna lite om det blir för okontrollerbart

Tack för tipset:thumbup: Blir till att ut och åka lite i solen nu!

myggan
2007-06-16, 15:03
HAr själv precis börjat åka bräda. (Longboard that is)

JAg är redan helt frälst och jag älskar min sector 9 bräda.
Brukar sova sked med den på nätterna osv :)

Åkte för tredje gången ganska nyss.
Första gången jag åkte råkade jag få upp lite för hög fart för mitt eget bästa, brädan började wobbla och jag flög i backen med en jäkla fart.
Slog i axeln ganska hårt och fick något inflammationsliknande så jag har inte kunnat åka på en vecka :(

Hur kommer det sig att brädan börjar wobbla? Är det för att truckarna är för lösa och man tappar balansen, eller kanske att man inte trycker till i svängarna ordentligt ?

Motorbreath
2007-06-16, 15:21
Hur kommer det sig att brädan börjar wobbla? Är det för att truckarna är för lösa och man tappar balansen, eller kanske att man inte trycker till i svängarna ordentligt ?

För mig var det ofta lösa truckar. Nu snackar jag vanlig skateboard alltså. Eftersom att jag åkte på mindre och platta områden och inte i ramp så körde jag rätt lösa truckar jämfört med de kompisar jag åkte med.

Chris
2007-06-16, 15:26
HAr själv precis börjat åka bräda. (Longboard that is)

JAg är redan helt frälst och jag älskar min sector 9 bräda.
Brukar sova sked med den på nätterna osv :)

Åkte för tredje gången ganska nyss.
Första gången jag åkte råkade jag få upp lite för hög fart för mitt eget bästa, brädan började wobbla och jag flög i backen med en jäkla fart.
Slog i axeln ganska hårt och fick något inflammationsliknande så jag har inte kunnat åka på en vecka :(

Skruva åt truckarna ordentligt så borde det lösa sig. Har aldrig sett någon lyckas börja wobbla på en skateboard, kanske det händer oftaste på longboards än vanliga?

myggan
2007-06-16, 15:43
Skruva åt truckarna ordentligt så borde det lösa sig. Har aldrig sett någon lyckas börja wobbla på en skateboard, kanske det händer oftaste på longboards än vanliga?

Förmodligen, jag tror att det är ett ganska vanligt fenomen på longboard.
Handlar nog mycket om att man är osäker och "blyg" i svängarna.

kspr
2007-06-16, 15:49
Men skruvar man åt truckarna för hårt man man inte hålla nere farten genom att svänga skarpt lika lätt. (carving (http://www.longboard.se/school/index.xml?chapter=2&sub=7))

Edit: Eller iofs ska man åka riktigt fort så måste man ju dra åt dom lite...

Hur lång bräda har du? Jag har kommit upp i ganska bra fart (i min värld), och har truckarna så löst som möjligt, men brädan har inte börjat wobbla för mig än.

Chris
2007-06-16, 18:31
Men skruvar man åt truckarna för hårt man man inte hålla nere farten genom att svänga skarpt lika lätt. (carving (http://www.longboard.se/school/index.xml?chapter=2&sub=7))

Edit: Eller iofs ska man åka riktigt fort så måste man ju dra åt dom lite...

Hur lång bräda har du? Jag har kommit upp i ganska bra fart (i min värld), och har truckarna så löst som möjligt, men brädan har inte börjat wobbla för mig än.

Jag fattar inte hur ni "åker" longboard... Ni använder den inte för att ta er någonstans, utan går upp för den brantaste backen ni hittar och kör störtlopp ner? Om man bara sparkar sig fram så har jag svårt att tänka mig man börjar wobbla, oavsett hur man skruvat truckarna.

Laesk
2007-06-16, 22:29

Jag har ett snyggt ärr på min armbåge :)

Kolla denna sjukt grymma 13-åring

http://www.youtube.com/watch?v=A2Ad13KnIUY&mode=related&search=

Chris
2007-06-16, 22:40
Ska man kolla skatefilm så är nog denna den bästa. *cupid*

http://www.youtube.com/watch?v=4px5Zs7ZMy4

tja88
2007-06-16, 22:43
Jag har ett snyggt ärr på min armbåge :)

Kolla denna sjukt grymma 13-åring

http://www.youtube.com/watch?v=A2Ad13KnIUY&mode=related&search=

han var grym, men missa inte ryan sheckler

http://www.youtube.com/watch?v=YHy6g2c814w

han var runt 14-15 i filmen.

kspr
2007-06-16, 23:37
1U-cgn3cEGA

egge
2007-06-17, 00:35
Gott att ni bumpa denna, har legat lite på latsidan med åkandet:em:

Sheckler var ju asgrym! Dom droppen (säger man så på skateboard) hade jag inte gjort utan bräda ens ju!

daja
2007-06-17, 08:50

Nå, finns det några skategudar på forumet som skulle kunna ge mig lite nybörjartips så skulle det uppskattas. Har noll erfarenhet; åker på en budgetbräda som inhandlades i USA för en 6-7 år sedan. Kom fram till att jag kör regular idag tror jag, kändes så iaf.

Målet är att bli säker på att ta mig fram och kunna olla upp och ner för små kanter i sommar. Är det möjligt utan att skada sig allvarligt på kuppen?

Ös på med tips.

Åk tillbaka till 80-talet och ställ dig på stadens torg och se och lär.