handdator

Visa fullständig version : Energidricka?

NiklasAhlqvist
2007-06-04, 08:06
Tjena tjena!! Har kollat upp lite åt en av mina polare nu, men hittar inte vad energidricka gör med kroppen. är det någon här som vet? han dricker säkert minst 3 stycken Hustlér mm om dagen. Är det verkligen bra för träningen? tack på förhand

Eddie Vedder
2007-06-04, 08:46
Du måste vara mer specifik än så. Redovisa för ingrediensförteckningen av den energidrycken.

Annars är dom väl i regel som vanlig läsk fast med betydligt mer koffein skulle jag tro, om vi nu pratar om typ Battery, Red Bull etc. Det som diskuteras om det är hälsofarligt är ju tillatsen av aminosyran taurin, i synnerhet då tillsammans med alkohol.

Trance
2007-06-04, 09:16
Det är sött som fan och smakar skit, det är väl det värsta med det.

Exhale_
2007-06-04, 13:11
Sen beror det väl på hur mycket han rör på sig också. Det är säkert en bra kolhydratskälla om han har ett stort energibehov. Men i slutändan beror ju mycket på om han hamnar i energibalans eller inte.

Yankeee
2007-06-04, 13:16
. Det är säkert en bra kolhydratskälla om han har ett stort energibehov.

Nej, det är det inte.

Exhale_
2007-06-04, 13:21
Nej, det är det inte.

Okej, men innehåller inte dessa drycker mest kolhydrater?

Sitter man inne på ett stort energibehov, typ som Gunde under dennes glansdagar, så kan det väl vara en bra källa till kolhydrater? Man slipper ju oftast fibrer och liknande som det är lätt att man lätt får i sig för mycket av om man äter stora mängder mat.

Yankeee
2007-06-04, 13:22
Okej, men innehåller inte dessa drycker mest kolhydrater?

Sitter man inne på ett stort energibehov, typ som Gunde under dennes glansdagar, så kan det väl vara en bra källa till kolhydrater? Man slipper ju oftast fibrer och liknande som det är lätt att man lätt får i sig för mycket av om man äter stora mängder mat.

Det är inte bra kolhydratkälla oavsett hur stort behov än är.

Exhale_
2007-06-04, 13:25
Det är inte bra kolhydratkälla oavsett hur stort behov än är.

Don´t get me wrong, men det kan väl vara en bra kolhydratskälla även om kolhydraterna inte är av bästa tänkbara sort? :P

Men jag förstår ju hur du tänker.. Jag kanske ska ge mig :P

NisseEriksson
2007-06-04, 15:31
Don´t get me wrong, men det kan väl vara en bra kolhydratskälla även om kolhydraterna inte är av bästa tänkbara sort? :P

Men jag förstår ju hur du tänker.. Jag kanske ska ge mig :P

Nej
En bra kolhydratskälla innehåller bra kolhydrater, ibland mer nyttigheter, ex havregryn
Energidrycken ger bara energi, därav namnet.

King Grub
2007-06-04, 15:38
Om en kolhydratkälla är bra eller inte beror på individens behov för stunden och på situationen. Efter ansträngning är t ex sockerarter som druvsocker bra, trots att det är helt befriat från andra näringsämnen än ren energi.

Yankeee
2007-06-04, 15:45
Om en kolhydratkälla är bra eller inte beror på individens behov för stunden och på situationen. Efter ansträngning är t ex sockerarter som druvsocker bra, trots att det är helt befriat från andra näringsämnen än ren energi.

När är hustler en bra kolhydratskälla? Ser inte riktigt poängen att kalla något bs bra bara för att det vid enstaka tillfällen kan vara bra.

King Grub
2007-06-04, 15:52
Vatten, socker, koffein, guarana, färg- och aromämnen. Socker är bra att tillföra i samband med ansträngning. Koffein likaså. Fullt "fungerande" produkt, till överpris.

Alla mål behöver (skall!) inte vara proppfulla med mikronäringsämnen. En sportdryck i samband med träning behöver definitivt inte vara "nyttig" på det sättet för att vara bra.

Yankeee
2007-06-04, 15:54
Vatten, socker, koffein, guarana, färg- och aromämnen. Socker är bra att tillföra i samband med ansträngning. Koffein likaså. Fullt "fungerande" produkt, till överpris.

Jag är medveten om att det kan vara vettigt att använda energidryck vid träning. Tycker dock inte att det är skäl nog att kalla det för en bra kolhydratkälla hur som, särskilt inte när det finns betydligt vettigare alternativ.

King Grub
2007-06-04, 15:57
Nej, men det enda negativa är väl då priset i förhållande till vad man får. Blandar man egen "sportdryck" med socker (och en nypa salt) och tar ett par koffeintabletter till är det bevisat bra för både prestation och återhämtning, och det är ingen skillnad på det och den här produkten, förutom att den ena levereras i en burk.

NiklasAhlqvist
2007-06-04, 16:03
Blandade kommentarer!! Men det jag trodde mest på är väl den mängden han dricker kan inte vara bra. Liksom dricka minst 3 såna om dagen och träna 4 ggr i veckan och sedan typ sitta vid datorn och gå en runda som han brukar göra kan inte vara possetivt för kroppen. Det är så jag tänk det som, sen om jag har fel det är det som är frågan*whistle*

NiklasAhlqvist
2007-06-04, 16:05
Sen glömde jag tillägga att han dricker dessa mest när han sitter vid datorn och inte när han är på gymet. Tränar ej på samma gym som han så vet inte om han har någon med sig ner, men det har han nog det med.

King Grub
2007-06-04, 16:05
Liksom dricka minst 3 såna om dagen

Sen glömde jag tillägga att han dricker dessa mest när han sitter vid datorn

Den mängden socker är inte skadlig för en normalindivid förutsatt att han inte får mängder från sin övriga kost. Inte är det något han har nytta av framför datorn, men att påstå att det skulle vara skadligt i sig finns det nog knappast belägg för heller.

Johan_P
2007-06-04, 18:17
att påstå att det skulle vara skadligt i sig finns det nog knappast belägg för heller.

Hur är det med, som Eddie skriver, tillsättningen av aminosyran taurin och de andra konstiga ämnena som finns i Red Bull?

Kan inte vara ekonomiskt att dricka ~tre sådana drycker om dagen :)

Eddie Vedder
2007-06-04, 18:37
Hur är det med, som Eddie skriver, tillsättningen av aminosyran taurin och de andra konstiga ämnena som finns i Red Bull?

Kan inte vara ekonomiskt att dricka ~tre sådana drycker om dagen :)

Det där är väl inte helt säkert vad jag vet, hursomhelst har ju otäcka saker inträffat där man misstänkt just taurinet som boven.

Jag vet att det finns en artikel om det på www.lakartidningen.se nånstans. Ska kolla upp om jag hittar den.:thumbup:

EDIT: Här är den:

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/4/4893/LKT0638s2738_2741.pdf

NiklasAhlqvist
2007-06-04, 20:01
tack så mycket för artikeln. den gjorde gott för huvudet!! Nu ska man bara ge det till han och hoppas han förstår vad den handlar om också:P

King Grub
2007-06-04, 20:08
Den produkt han dricker innehåller inte tillsatt taurin enligt innehållsförteckningen.