Visa fullständig version : Förstorade lymfkörtlar?
Tajger86
2007-06-03, 19:14
Tror det var 3 år sedan jag var o kollade mina knutor under armarna eftersom de är sjukt stora imo och har varit det sen jag var 13 minst. Är 19 nu, checkade dom hos doktorn när jag var 16 och då hade jag alltså haft dem i 3 år minst redan. Varför får man förstorade sådana egentligen? Jag har en stor på högerarmen och två på vänsterarmen.
Inte kännt på dom på ett tag, men kännde på dom idag och nojja ändå lite över deras storlek. Så tänkte dra ner till vårdcentralen nån dag o checka... Bör man inte kolla sådant här ständigt? Eller är det så pass vanligt att folk har stora lymfkörtlar och att man allså inte bör kolla dom förrän de förändras eller andra symptom uppstår?
Tror det var 3 år sedan jag var o kollade mina knutor under armarna eftersom de är sjukt stora imo och har varit det sen jag var 13 minst. Är 19 nu, checkade dom hos doktorn när jag var 16 och då hade jag alltså haft dem i 3 år minst redan. Varför får man förstorade sådana egentligen? Jag har en stor på högerarmen och två på vänsterarmen.
Inte kännt på dom på ett tag, men kännde på dom idag och nojja ändå lite över deras storlek. Så tänkte dra ner till vårdcentralen nån dag o checka... Bör man inte kolla sådant här ständigt? Eller är det så pass vanligt att folk har stora lymfkörtlar och att man allså inte bör kolla dom förrän de förändras eller andra symptom uppstår?
Skadar inte att kolla upp. Det kan väl bero på många orsaker, den ena normalare än den andra, även om det också kan förknippas med the big one.
King Grub
2007-06-04, 16:40
Är det inga förändringar sedan du var hos en läkare och kontrollerade dom senast, är det antagligen ingen fara. Det skadar, som kharon säger, förstås inte.
dumstrut
2007-06-04, 17:29
Är de där alltid menar du eller?
Om det är i armhålan så är det så att man kan få inflammationer av sin deodorant som sen känns som förstorade lymfkörtlar. men de går givetvis ner igen ganska fort.
Förstorade lymfkörtlar är annars tecken på t ex vissa sorters cancer eller AIDS, men om du känt dem så länge & dessutom fått dem kontrollerade av läkare är det nog ingen fara. Som redan sagts, gå till läkare igen om du är orolig. Lymfkörtlar ska INTE vara svullna, men det kan vara annat. Fetknölar osv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.