Logga in

Visa fullständig version : Adrenalin antikatabolt?

Tiefensee
2007-06-03, 14:08
I mina papper från Trainers academy står följande om adrenalin:

"Adrenalin motverkar insulinutsöndring och ökar glykogenfrisättning från levern. Detta leder till högre nivåer av blodsocker, vilket är en god förberedelse för kamp. Dessutom verkar adrenalin antikatabolt"

Sen läser man här på Kolozzeum om adrenalin (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89154&highlight=adrenalin) där det står att det är katabolt, också på wikipedia står följande:
""I hotfulla eller ansträngande situationer ökar utsöndringen av hormonet Kortikotropin från hypofysens framlob. Kortikotropin transporteras via blodet till binjurarna där det stimulerar utsöndring av adrenalin, kortisol och noradrenalin till blodet. Dessa tre hormoner är de viktigaste stresshormonerna och har en rad effekter på människokroppens organ och vävnader.

Dessa hormoner påverkar cellernas metabolism i den meningen att anabola reaktioner upphör till förmån för katabola (nedbrytnings)reaktioner."

Hur är det egentligen? Är adrenalin antikatabolt eller katabolt, för det kan väl inte vara båda delarna?

Nästa fråga är om hormonet insulin. I mitt material från Trainers Academy står det att insulin är anabolt (i den bemärkelse att det både är muskeluppbyggande och stimulerar inlagring av fett), men i ovan nämnda Kolozzeum-tråd så svarar King Grub på frågan så insulin har blivit anabolt helt plötsligt? :

"Nej. Inte om vi talar muskeltillväxt. För fettceller är det däremot väldigt anabolt, som Sverker skriver. Det har aldrig varit tal om annat."

Så vad stämmer? :Virro

Sir Klabbe
2007-06-03, 15:09
I mina papper från Trainers academy står följande om adrenalin:

"Adrenalin motverkar insulinutsöndring och ökar glykogenfrisättning från levern. Detta leder till högre nivåer av blodsocker, vilket är en god förberedelse för kamp. Dessutom verkar adrenalin antikatabolt"

Sen läser man här på Kolozzeum om adrenalin (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89154&highlight=adrenalin) där det står att det är katabolt, också på wikipedia står följande:
""I hotfulla eller ansträngande situationer ökar utsöndringen av hormonet Kortikotropin från hypofysens framlob. Kortikotropin transporteras via blodet till binjurarna där det stimulerar utsöndring av adrenalin, kortisol och noradrenalin till blodet. Dessa tre hormoner är de viktigaste stresshormonerna och har en rad effekter på människokroppens organ och vävnader.

Dessa hormoner påverkar cellernas metabolism i den meningen att anabola reaktioner upphör till förmån för katabola (nedbrytnings)reaktioner."

Hur är det egentligen? Är adrenalin antikatabolt eller katabolt, för det kan väl inte vara båda delarna?

Nästa fråga är om hormonet insulin. I mitt material från Trainers Academy står det att insulin är anabolt (i den bemärkelse att det både är muskeluppbyggande och stimulerar inlagring av fett), men i ovan nämnda Kolozzeum-tråd så svarar King Grub på frågan så insulin har blivit anabolt helt plötsligt? :

"Nej. Inte om vi talar muskeltillväxt. För fettceller är det däremot väldigt anabolt, som Sverker skriver. Det har aldrig varit tal om annat."

Så vad stämmer? :Virro

Adrenalin är antikatabolt och tom. anabolt.

Tiefensee
2007-06-03, 15:30
Adrenalin är antikatabolt och tom. anabolt.

Wikipedia och "Englund" här på forumet har fel? "Englund" skriver bl a "Detta gäller; Adrenalin, glukagon och kortisol är de viktigaste katabola hormonerna" i ovan nämnda länk.

pragmatist
2007-06-03, 15:40
Insulin är bara anabolt i så höga koncentrationer att en normal människa hade fallit i koma för länge sedan. Ingen har mig veterligt lyckats demonstrera någon anabol effekt över basnivåer av insulin in vivo, däremot är det rejält antikatabolt.

Adrenalin räknas vanligen som ett katabolt hormon men å andra sidan stimulerar det ju blodflödet till musklerna så en kortvarig anabol effekt kan inte uteslutas. Jag har för mig att man visat det i djurförsök. Om det har någon praktisk relevans får du fråga någon annan om. :D

Eddie Vedder
2007-06-03, 15:43
Dom är katabola hormoner såsom Englund säger, ligger du dock på underskott och alltså är inne i en katabol fas så har dom antikatabola egenskaper såsom frisättning av glukos från levern och fett från fettcellerna.

Insulin är anabolt i vid energiöverskott (inte för muskeltillväxt dock, men för exempelvis fettinlagring) och glukagon, kortisol och adrenalin är antikatabola vid energiunderskott p.g.a. redan nämnda orsaker.

Dom här hormonerna regleras ju av varandra, när exempelvis insulinnivåerna sjunker i boldet så ökar glukagonnivåerna. Kroppens strävan efter homeostas helt enkelt.

Så vid anabola tillstånd är insulin anabolt, när man sen träder in i katabola tillstånd (exempelvis svält) sätter dom andra hormonerna in och förser kroppen med energi från lagrade förråd (fett, muskelprotein och glykogenlager).

Så har iaf jag uppfattat saken utifrån det jag läst.

Cerberus
2007-06-03, 15:53
Så vid anabola tillstånd är insulin anabolt, när man sen träder in i katabola tillstånd (exempelvis svält) sätter dom andra hormonerna in och förser kroppen med energi från lagrade förråd (fett, muskelprotein och glykogenlager).

omsättningen av fett, protein och glykogen är väl processer som sker kontinuerligt hela tiden om jag inte missförstått?

Eddie Vedder
2007-06-03, 15:59
omsättningen av fett, protein och glykogen är väl processer som sker kontinuerligt hela tiden om jag inte missförstått?

Ja det gör dom, men processerna är ju alltid mer lr mindre "aktiva" i vissa tillstånd.

Fettinlagring sker jämt och ständigt, precis som fettförbränningen. Ligger du på ett underskott större delen av tiden kommer dock fettförbränningen överstiga fettinlagringen och motsatt förhållande råder vid överskott. Samma sak med glykogeninlagring nr du äter (en anabol process som sköts av insulinet) och gukosfrisättning från leverns glykogenlager när man inte ätit på länge.

Det handlar ju om frisättning och inlagring hela tiden, katabola och anabola processer som pågår i mer lr mindre omfattning.

von huff
2007-06-03, 16:21
men man blir ju lite starkare av en adrenalinkick?:) väl?

Doktorn
2007-06-03, 17:22
Dom är katabola hormoner såsom Englund säger, ligger du dock på underskott och alltså är inne i en katabol fas så har dom antikatabola egenskaper såsom frisättning av glukos från levern och fett från fettcellerna.
Insulin är anabolt i vid energiöverskott (inte för muskeltillväxt dock, men för exempelvis fettinlagring) och glukagon, kortisol och adrenalin är antikatabola vid energiunderskott p.g.a. redan nämnda orsaker.

Dom här hormonerna regleras ju av varandra, när exempelvis insulinnivåerna sjunker i boldet så ökar glukagonnivåerna. Kroppens strävan efter homeostas helt enkelt.

Alltså det första där, där beskriver du ju hur det friges glukos och fett. Alltså katabolska processer, sen säger du att de därför har "antikatabola egenskaper" :confused:

Alltså jag har aldrig hört något annat än att adrenalin är katabolt och insulin anabolt.

Adrenalin friger glukos, mjölksyra, fett = katabolism

Insulin = Hämmar frisättning av fett & glukos & proteinnedbrytning, stimulerar upptag av glukos, fett och aminosyror = anabolism

Är det inte så enkelt? Det enda som kan diskuteras som jag ser det är hur kraftigt dessa processer föregår i olika situationer...

Eddie Vedder
2007-06-03, 17:27
Alltså det första där, där beskriver du ju hur det friges glukos och fett. Alltså katabolska processer, sen säger du att de därför har "antikatabola egenskaper" :confused:

Alltså jag har aldrig hört något annat än att adrenalin är katabolt och insulin anabolt.

Adrenalin friger glukos, mjölksyra, fett = katabolism

Insulin = Hämmar frisättning av fett & glukos & proteinnedbrytning, stimulerar upptag av glukos, fett och aminosyror = anabolism

Är det inte så enkelt? Det enda som kan diskuteras som jag ser det är hur kraftigt dessa processer föregår i olika situationer...

Jag menar väl mest att i muskelnedbrytande syfte är det ju antikatabolt att kroppen har tillgång till glukos och fett och således slipper katabolisera muskelmassa. Nattetid är ju ett typexempel då kroppen bryter ner muskelmassa till glukos om inte glukos finns tillgänglig från annan källa, typ äta kolhydrater innan läggdags.

Men som jag sa har jag inte 100% koll på det där utan plitade ner utifrån så som jag har uppfattat det, jag kan mycket väl ha fel i vissa detaljer.:)

King Grub
2007-06-03, 17:29
Insulin är inte anabolt. Med anabolt menas här att det stimulerar proteinsyntesen. Visst kan antikatabolism resultera i anabolism på kroppsnivå, men själva insulinet är inte anabolt.

The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs. In people, it appears that it is possible to stimulate muscle protein synthesis by supplying exogenous amino acids alone while maintaining (using the insulin clamp techniques) basal blood insulin concentration at the overnight fasted level. Furthermore, if amino acids in amounts capable of causing a maximal response in protein synthesis are given, adding further insulin has no further stimulatory effect on protein synthesis.

Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

Eddie Vedder
2007-06-03, 17:31
Insulin är inte anabolt. Med anabolt menas här att det stimulerar proteinsyntesen. Visst kan antikatabolism resultera i anabolism på kroppsnivå, men själva insulinet är inte anabolt.

Sådär ja! Välkommen hem!:D

Tiefensee
2007-06-03, 18:07
Ok, tack för alla svar.
Då kan man alltså sammanfatta det hela med:
Adrenalin är katabolt. Vid energiunderskott kan adrenalin vara antikatabolt?
Insulin är antikatabolt men inte anabolt (då vi talar om muskeltillväxt).

Eller?

Doktorn
2007-06-03, 18:12
Jag menar väl mest att i muskelnedbrytande syfte är det ju antikatabolt att kroppen har tillgång till glukos och fett och således slipper katabolisera muskelmassa. Nattetid är ju ett typexempel då kroppen bryter ner muskelmassa till glukos om inte glukos finns tillgänglig från annan källa, typ äta kolhydrater innan läggdags.

Men som jag sa har jag inte 100% koll på det där utan plitade ner utifrån så som jag har uppfattat det, jag kan mycket väl ha fel i vissa detaljer.:)

Jo men vad är det att vi får ut adrenalin till att börja med? Samma stimulus leder till kortisol frisättning vilket leder till muskelnedbrytning. De två hormonerna går ofta hand i hand...
Samtidigt leder ökade adrenalin nivåer till ökad glukagon/insulinratio (både ökning av täljaren och sänkning av nämnaren) vilket leder till ökad proteolys i musklerna...

Doktorn
2007-06-03, 18:16

Med anabolism menas uppbyggning allmänt om inget annat specifieras, vilket det inte gjordes här vad jag kunde se när jag läste.

Orkar inte riktigt gå in och leta upp studien och leta fel som senast, speciellt för att jag tappat bort min inloggning. Om du skickar länk till full text kan jag kolla mer på den....

Eddie Vedder
2007-06-03, 18:17
Jo men vad är det att vi får ut adrenalin till att börja med? Samma stimulus leder till kortisol frisättning vilket leder till muskelnedbrytning. De två hormonerna går ofta hand i hand...
Samtidigt leder ökade adrenalin nivåer till ökad glukagon/insulinratio (både ökning av täljaren och sänkning av nämnaren) vilket leder till ökad proteolys i musklerna...

Jo det är sant, för tredje gången påpekar jag att jag inte har alla detaljer klart för mej. Men att det är ett katabolt hormon är det iaf ingen tvekan om, sen vad glukosfriättningen gör i praktiken vet jag inte. Det är ju som jag sa ett katabolt tillstånd, jag menar alltså inte att det helt och hållet stoppar katabolisering av muskelmassa.

Så du har nog rätt i det du säger, men det är inte så långt ifrån vad jag säger som du verkar uppfatta det som. Kanske luddiga formuleringar från min sida?

Doktorn
2007-06-03, 18:26
Jo det är sant, för tredje gången påpekar jag att jag inte har alla detaljer klart för mej. Men att det är ett katabolt hormon är det iaf ingen tvekan om, sen vad glukosfriättningen gör i praktiken vet jag inte. Det är ju som jag sa ett katabolt tillstånd, jag menar alltså inte att det helt och hållet stoppar katabolisering av muskelmassa.

Så du har nog rätt i det du säger, men det är inte så långt ifrån vad jag säger som du verkar uppfatta det som. Kanske luddiga formuleringar från min sida?

Endokrinologi är luddigt oavsett ifrån vems mun orden kommer! ;)

King Grub
2007-06-03, 19:02
Med anabolism menas uppbyggning allmänt om inget annat specifieras, vilket det inte gjordes här vad jag kunde se när jag läste

Inte i det här sammanhanget. Insulin är inte anabolt.

We compared the results calculated from various surrogate measures. To determine the physiological role of insulin on muscle protein metabolism we infused tracers of leucine and phenylalanine into 18 healthy subjects and after a three hours, 10 subjects received a four hour femoral arterial infusion of insulin (0.125 mU/kg/min) while eight subjects continued with saline.

Insulin infusion, unlike saline, significantly reduced the efflux of leucine and phenylalanine from muscle bed based on various surrogate measures which agreed with those based on leucyl-tRNA indicating a reduction in muscle PB without any significant effect on muscle PS.

In healthy humans... insulin does not stimulate muscle protein synthesis.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 May 16

Minskad nedbrytning, vilket insulin åstadkommer, kallas antikatabolism. Det innebär inte per automatik anabolism, inte ens på kroppsnivå. Och insulinet i sig är som sagt inte anabolt, om man inte är en gris.

Doktorn
2007-06-03, 19:32
Inte i det här sammanhanget. Insulin är inte anabolt.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 May 16

Minskad nedbrytning, vilket insulin åstadkommer, kallas antikatabolism. Det innebär inte per automatik anabolism, inte ens på kroppsnivå. Och insulinet i sig är som sagt inte anabolt, om man inte är en gris.

Argh... läser du vad jag skriver? Om inget annat specifieras så betyder anabolism uppbyggning! Slå upp det i en ordbok om du inte tror mig... Topicen startar vad jag vet inte med att det specifieras muskel anabolism med hänsyn myosin-aktinfilament.
Tror det eller ej men 99% av alla tillfällen när man pratar om insulin så diskuterar man inte om syntes av muskelfilament.... Det är dess minst intressanta aspekt och sett i ett stort sammanhäng rätt så irrelevant!

King Grub
2007-06-03, 19:34
Om inget annat specifieras så betyder anabolism uppbyggning!!

Ja, och insulin är inte anabolt, när innebörden är stimulering av proteinsyntesen. Visst är insulin ett anabolt hormon, men föreställningen om att det skulle stimulera nybildning av muskelprotein - "muskeluppbyggande", som man tidigare trott efter djurstudieresultat, har visat sig felaktig hos människan. Som Rennie skriver: "The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research." Vad ordets betydelse i en ordlista är, har inte med insulin att göra. Även om nedbrytningen minskar, behöver inte anabolism bli resultatet.

King Grub
2007-06-03, 19:38
Och inte är dess antikatabola effekt speciellt påtaglig vad gäller dosrelaterad effekt heller. Räcker med helt normal kosthållning för maximal påverkan på nedbrytningen - inga behov av "insulinspikar".

The results suggest (i) that no rise in insulin availability is necessary for amino acids to stimulate leg (probably muscle) protein synthesis, and (ii) that the extent of the insulin suppression of leg (muscle) protein breakdown is almost maximal with modest rises of insulin availability - less than seen during normal feeding. Apparently, switching from a net catabolic to a net anabolic state (as on feeding) may be achieved by amino acid-stimulated increases of protein synthesis alone, without any increase in insulin availability. However small increases in insulin, while not further stimulating protein synthesis, markedly suppress protein breakdown to an extent not increased by further increases in insulin availability.

Rennie et al, University of Nottingham (2004) J Physiol 558P, C10

Tiefensee
2007-06-03, 19:53
Topicen startar vad jag vet inte med att det specifieras muskel anabolism med hänsyn myosin-aktinfilament.

Jag skrev i inledande inlägg: "I mitt material från Trainers Academy står det att insulin är anabolt (i den bemärkelse att det både är muskeluppbyggande och stimulerar inlagring av fett)"
Så jag menade muskelanabolism, kanske var otydlig.

Doktorn
2007-06-03, 19:54
Ja, och insulin är inte anabolt, när innebörden är stimulering av proteinsyntesen. Visst är insulin ett anabolt hormon, men föreställningen om att det skulle stimulera nybildning av muskelprotein - "muskeluppbyggande", som man tidigare trott efter djurstudieresultat, har visat sig felaktig hos människan. Som Rennie skriver: "The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research." Vad ordets betydelse i en ordlista är, har inte med insulin att göra. Även om nedbrytningen minskar, behöver inte anabolism bli resultatet.

Det är ju som att prata med en vägg...
Visst det bygger inte upp muskelfilament, men det bygger upp glykogen i muskler/lever/fett, stimulerer fettsyntesen. Allt det här är anabolism, därav kan man kan kalla insulin för ett anabolt hormon. Men nej inte anabolt med hänsyn till bygga upp muskelfilament, men det väl inte ursprungsfrågan? Det var ju bara allmänt om insulin var anabolt eller ej. Och som sagt dess påverkan på filament syntes är ytterst ointressant jämfört med dess andra anabola egenskaper... Eniga?

King Grub
2007-06-03, 20:03
Men nej inte anabolt med hänsyn till bygga upp muskelfilament, men det väl inte ursprungsfrågan?

Så jag menade muskelanabolism, kanske var otydlig.

Nej då, du var inte otydlig. Och insulin ökar som sagt inte nybildningen av muskelprotein (det har man tidigare antagit eftersom så är fallet hos djur). Om man inte ökar insulinnivåerna tusenfalt... men det är inte att rekommendera. ;)

Sverker
2007-06-04, 06:17
Adrenalin

Katabolt m a p fettvävnad och glykogen. Stimulerar nedbrytningen av dessa till fria fettsyror och glukos.

Antikatabolt för den arbetande muskeln. Tillför fria fettsyror och glukos till muskeln och sparar den från att bryta ned eget protein till energi.

Det är min tolkning av påståendena.

The MANabolic
2007-06-26, 18:09
Om det är anabolt eller katabolt, det beror väl lite på hur länge man har det i blodet. Om du har adrenalin pump i en timme så kanske det påverkar musklerna negativt.

Men man presterar bättre med adrenalin i blodet. Så om man MÅSTE kategorisera det så skulle jag säga att det är anabolt, i alla fall långsiktigt.
Ni som håller på med kamsport vet hur trött man blir efter bara 5 minuters intensiv brottning. När adrenalinet släpper har musklerna en bra prestation bakom sig.

The MANabolic
2007-06-26, 18:27
Nu sa jag emot mig själv.
Det jag menar är att det må vara katabolt för stunden. Men anabolt efter fighten, långsiktigt alltså.

Ola Wallengren
2007-06-26, 18:48
Adrenalin (eller epinefrin) noradrenalin och många andra adrenerga agonister verkar nedbrytande i de flesta vävnader genom lipolys och glykogenolys men är uppbyggande för muskler. Möjligen via både anabol och antikatabola mekanismer.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=1346465&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://jas.fass.org/cgi/reprint/76/1/160

Cerberus
2007-06-28, 01:27
Adrenalin (eller epinefrin) noradrenalin och många andra adrenerga agonister verkar nedbrytande i de flesta vävnader genom lipolys och glykogenolys men är uppbyggande för muskler. Möjligen via både anabol och antikatabola mekanismer.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=1346465&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://jas.fass.org/cgi/reprint/76/1/160

går det att uppnå ngn effekt genom att dricka kaffe eller annat som innehåller koffein och stimulerar adrenalin-utsöndring?

dvs will coffee make me huge?

Doktorn
2007-06-28, 16:03
går det att uppnå ngn effekt genom att dricka kaffe eller annat som innehåller koffein och stimulerar adrenalin-utsöndring?

dvs will coffee make me huge?

"The hypertrophic effect of beta-adrenergic agonists is transient, with the effect diminishing during prolonged treatment"