Visa fullständig version : Är du med i facket?
Nej det är jag inte. Eftersom jaginte vill.
Röda_Lacket
2007-06-02, 18:36
Jag är med för jag vill
Nej, det kostar onödigt mycket.
Nej, finns ingen vettig anledning(för mig).
Jag är med i civilekonomerna.
har funderat på att gå med i ledarna istället men har stannat.
Jag är med för att dom har bra skydd för mig.
Sen tror jag på 2 starka parter. Jag tror det blir ett bättre klimat än om det bara finns en.
Dom har även bra föreläsningar.
Önskar jag hade tid att gå på fler bara.
Det är ger även ett bra kontaktnät att gå på dom.
jag är med, alla är med där jag jobbar
tror att förmånerna för mig uppväger nackdelarna så.
Nej, ser ingen anledning till det....varför låta någon annan göra min talan när jag fixar det så bra själv? Är inte med i A-kassan heller, utan arbete blir jag inte på ett tag...när jag blir gammal och inte lika attraktiv på arbetsmarknaden så kanske...
Är med i metall. Gick med i någon slags protest när avgifterna höjdes i vintras, snarare för att jag ogillar regeringen än gillar facket...
Nej, jag gick ur för ett år sedan.
Jag är bara med i A-kassan.
Nej, ser ingen anledning till det....varför låta någon annan göra min talan när jag fixar det så bra själv? Är inte med i A-kassan heller, utan arbete blir jag inte på ett tag...när jag blir gammal och inte lika attraktiv på arbetsmarknaden så kanske...
men hur slagkraftigt skulle fackföreningarna vara om det bara var dom "gamla" och "oattraktiva" som var med?
Nej, finns ingen vettig anledning(för mig).
Precis så.
varit medlem i kommunal dom har inte hjälpt mig när jag haft problem på arbetsplatsen, hotelser och arbetsuppgiter långt bort från vad min anställning handlade om.
så nu går jag ur, går med i alfakassan.
nästa fack jag går me i blir pappers facket
men hur slagkraftigt skulle fackföreningarna vara om det bara var dom "gamla" och "oattraktiva" som var med?
Ingen aning tyvärr, fast alla tänker ju inte som jag så det är väl några unga attraktiva med också :cool:
Personligen tycker jag facket är lite gammaldags, det behövdes nog absolut förr i tiden då läget var annorlunda för dom anställda.
Nu känns det som att det är arbetsgivarna som behöver ett eget fack...så dom tex. kan göra sig av med personal som inte sköter sig.
Ingen aning tyvärr, fast alla tänker ju inte som jag så det är väl några unga attraktiva med också :cool:
Personligen tycker jag facket är lite gammaldags, det behövdes nog absolut förr i tiden då läget var annorlunda för dom anställda.
Nu känns det som att det är arbetsgivarna som behöver ett eget fack...så dom tex. kan göra sig av med personal som inte sköter sig.
alla fack är inte gammaldags men jag håller med dig.
jag skulle inte vara med i alla fack.
en del retar gallfeber på mig med sitt resonemang.
men min poäng var att om man tror man kommer behöva dom när man är svag ska man nog vara med även när man är stark annars faller hela idén
men min poäng var att om man tror man kommer behöva dom när man är svag ska man nog vara med även när man är stark annars faller hela idén
Du har en poäng :thumbup:
Edit:jag får klara mig utan även när jag blir gammal mao.
Arf Pingvin
2007-06-02, 19:16
Jag är studentmedlem i Sveriges Ingenjörer, tidigare CF. Får Ny Teknik gratis. Bra tidning.
Får Ny Teknik gratis. Bra tidning.
hur tänkte du nu?
Det är bra att du inte utbildar dig till ekonom iaf
Arf Pingvin
2007-06-02, 19:24
Jag behöver vara med i ett fack för att jobba på SSAB över sommaren. Studentmedlem kostar nästan ingenting. Prenumerationen ingår när man är ansluten. I princip gratis för mig mao.
Jag behöver vara med i ett fack för att jobba på SSAB över sommaren. Studentmedlem kostar nästan ingenting. Prenumerationen ingår när man är ansluten. I princip gratis för mig mao.
Grejen är att du har missuppfattat begreppet gratis.
varför måste du vara med i facket för att få jobba?
Arf Pingvin
2007-06-02, 19:29
varför måste du vara med i facket för att få jobba?
Bra fråga! Jag vet faktiskt inte. Men jag kan garantera dig att man inte får jobba på SSAB om man inte är fackansluten. 100% fackanslutning bland de fastanställda inom produktion åtminstone. Det skulle _inte_ bli en trevlig stämmning om det kom in någon som inte var med i facket.
hur kan du garantera det?
kräver bolaget att du är ansluten?
det tycker jag låter konstigt. Jag struntar fullkomligt i om mina medarbetare är anslutna eller inte.
Det är just det där som gör att jag har problem med facket.
Jag tror på starka fack men jag tror ännu mer på valfriheten
jag är med, men jag är inte säker på att jag ska fortsätta vara det.
Nix, Facket är ett skämt...
Nu när dom höjde avgifterna så gick jag ur A-kassan också.
Kristian
2007-06-02, 21:59
Självklart är jag med i facket...
Deceiver85
2007-06-02, 22:02
Är inte med, har inga planer på att gå med heller.
NiXPhoenix
2007-06-02, 22:07
Går i skolan så...
Nej, finns ingen anledning för mig att vara med.
Me_Myself
2007-06-02, 22:50
Jag gick nyss med för det verkar i allra högsta grad viktigt för mig.
Nix, Facket är ett skämt...
Nu när dom höjde avgifterna så gick jag ur A-kassan också.
Jobbigt att A-kassan blir obligatorisk nästa sommar då. *gah!*
Jobbigt att A-kassan blir obligatorisk nästa sommar då. *gah!*
Blir det?!!!:krampus *gah!* :furious:
Blir det?!!!:krampus *gah!* :furious:
Det är snack om det iaf.
Det är snack om det iaf.
Aldrig ska man få käna några pengar!:whipped:
F*N man skulle flytta ifrån det här beskattade landet...
Är med just nu för att jag då får Ny teknik för typ 99/år. Tänker lämna facket när jag fått riktigt jobb.
A-kassan är dock en försäkring och inte någon skatt.
Jag tjänar rätt ok med pengar och är med i både fack och a-kassa.
Jag tjänar rätt ok med pengar och är med i både fack och a-kassa.
Jo men räknar man ihop alla måsten med skatt, försäkringar och annat så är det en skaplig summa man kunde gjort annat för.*cry*
Jo men räknar man ihop alla måsten med skatt, försäkringar och annat så är det en skaplig summa man kunde gjort annat för.*cry*
I ett land som hade sett ut hurdå?
Inte nödvändigtvis sämre. Mer skatt betyder ju inte att befolkningen får det bättre eller att det finns mindre utslagna. Det betyder bara att staten beslutar vad de skall göra med dina pengar i större utsträckning.
Det är bara att välja och vraka.
Sverige har om inte det högsta, i varje fall bland det högsta skattetrycket i världen.
HajduMan
2007-06-03, 01:58
ja pga tvång, e man elektriker så är det fördelaktigt, den firma jag är på kräver det
Ja, jag tror det är bra med en större motpart som balans mot arbetsgivarna. Även om jag själv inte har så stor direkt vinning så har uppslutningen gjort en hel del bra saker under årens lopp, och kommer säkert göra mer i framtiden också.
ja pga tvång, e man elektriker så är det fördelaktigt, den firma jag är på kräver det
kräver arbetsgivaren att du är med i facket?
jag fattar ingenting. Det är ju inte deras ensak
kräver arbetsgivaren att du är med i facket?
jag fattar ingenting. Det är ju inte deras ensak
mm. Dessutom framställs ju facket som satan själv i delar av den litteratur jag hunnit avverka inom FEK blocket.
Motivera.Jag hatar facket sedan vårdkärringarna mobbade mig in i det. *grr*
mm. Dessutom framställs ju facket som satan själv i delar av den litteratur jag hunnit avverka inom FEK blocket.
konstig litteratur du har fått
det handlar om balans
konstig litteratur du har fått
det handlar om balans
Amerikaner...
Sofia4_4
2007-06-03, 09:48
nej, det är jag inte, för jag ser inte meningen med det.
Facket är så sjukt ingröpta i sin egen lilla värld. Allt från massa onödiga konferenser och möten till egna regler. Så nej man är inte medlem såklart.
Största frågetecknet är varför dom tar ut en procentuell avgift baserat på din inkomst?
Väljer jag att jobba över 40 timmar på en månad höjs min avgift just den månaden? Ehh...
Ja, HTF.
Fick hjälp av dem 2003 när en fd arbetsgivare försökte blåsa mig på pengar.
Och på min nuvarande arbetsplats så hoppas jag att de kommer att stämma arbetsgivaren, då de totalt ignorerar att vi bryter mot arbetstidslagen.
Och även att de kommer att föhandla fram att vi får övertidsersättning för att vi jobbar dygnet runt.
Facken är ju rena maffian så nej tack...
Dom kanske var viktiga en gång i tiden, nu är dom bara problem så nej jag är inte med i byggnads längre, dumma i huvudet är dom.
Bara med i A-kassan
blekfet2
2007-06-03, 11:47
var med under tiden jag arbetade, men nu när jag pluggar har jag ingen anledning att vara med i varken sig facket eller kassan.
Japp. CF frestade mig med Ny Teknik för 144 kr/år för studerande medlemmar.
Största frågetecknet är varför dom tar ut en procentuell avgift baserat på din inkomst?
Det är inte alla fackföreningar som gör så.
Mitt fack har en fast avgift sen varierar den beroende på om du arbetar, är studerande etc.
machine gun
2007-06-03, 13:01
Nej, jag har gått ur.
Ser ingen poäng med att vara med när jag pluggar. Var med när jag jobbade heltid dock.
Arne Persson
2007-06-03, 14:06
Är med i SIF-Gävle. Har haft enorm nytta av dom eftgersom jag har haft diverse problem med min förra arbetsgivare efter det att jag bytte jobb 1/1-06. Dom skall ha all heder!
petersson
2007-06-03, 15:08
Nepp. Studerar just nu men jag går väl med i Lärarnas Riksförbund snart.
machine gun
2007-06-03, 16:36
Kom på att jag är studerandemedlem i Agrifack och Dietisternas riksförbund, men det är ju å andra sidan i princip gratis och man kan inte kräva dem på pengar :D
shadowfire
2016-01-14, 16:26
Bump. Påverkar granskningen av Kommunal medlemmarna här på kolo? Någon här som är med i Kommunal och som går ur helt eller byter fack?
Minikubik
2016-01-14, 16:31
Attans vad det bumpas nuförtiden.
Nej är inte med i facket, gick ur för nått år sen då jag tröttnade på att betala saftiga pengar utan att få något för det. Tidigare medlem i metall och sen byggnads
Är bara med i a-kassan. Funderar på att joina vårdförbundet dock.
Tapatalk på språng
Gick ur handels och restaurang då båda var helt värdelösa på alla plan. Bad en vän kolla upp hur många gånger de går arbetstagarnas ärenden och det var alldeles för lite för att någonsin berättiga att betala.
Efter utbildat sig så har jag gått med i akademikernas vilket har varit betydligt bättre.
Akademiska fack verkar hålla en betydligt högre standard jämfört med utom-akademiska.
Verkar som utbildning gör skillnad ;)
Ja, tycker det i grunden är ett bra och välbehövligt koncept. Jag hade dock inte varit med i ett kasst fackförbund bara för att.
filmjölk
2016-01-14, 17:12
Bump. Påverkar granskningen av Kommunal medlemmarna här på kolo? Någon här som är med i Kommunal och som går ur helt eller byter fack?
Jag är med i Kommunal för att min fru tvingar mig att vara det. Hade det vart upp till mig hade jag gått ur.
LoveMachine
2016-01-14, 17:14
Jag är med i SULF, Sveriges universitetslärarförbund. Låg avgift och billiga A-kassa. Då det är en bransch med många knepiga anställningar baserade på att diverse anslag går igenom så är det bra att vara ansluten. Jag hoppas att slippa utnyttja A-kassan, mest då Arbetsförmedling är ett hatobjekt av rang, men det är bra som reservplan om man blir arbetslös längre än vad besparingarna tillåter.
Bryr mig inte det minsta om det som hänt inom Kommunal på ett personligt plan. Det är medlemmarnas ensak att reda utom och komma tillrätta med. Men det är klart att det är ett oskick att svina upp sina medlemmars pengar.
Starke75an
2016-01-14, 17:30
Ja. Är också aktiv. Ogillar att de ger pengar till ett visst parti. Tycker att facken ska vara obundna.
Som aktiv i facket får man leva med att bli hotat med sparken lite då och då. :hbang:
Tråkigt, men man måste i bland stå upp för andra.
Ja, medlem i Officersförbundet.
Låg avgift, ger möjlighet till medlemskap i Akademikernas A-kassa, hjälper faktiskt till vid tvister samt att FM som AG kan ibland vara lite av ett rövhål.
Dessutom erbjuder dom grymma försäkringar med tanke på vilket yrke deras medlemmar har.
Är med eftersom jag har haft en del usla arbetsgivare och då har det varit en trygghet. Jag har inte behövt dem mer än att prata igenom mina lagstadgade rättigheter vid ett tillfälle. Jag hade behövt dem mer vid ett annat tillfälle men jag hann sluta innan det gick åt skogen. Tur var det för det fackförbundet (ST) var oerhört vekt i förhållande till arbetsgivaren (FK).
A-kassa absolut. Facket nej. De strider inte för det jag tycker att ett fackförbund borde strida för. Dessutom är dom bakbundna av regler som innebär att det i praktiken blir omöjligt att strejka på ett vettigt sett.
Möjligt att jag kommer gå med i ett nytt fack om drygt ett år, men även där tar man strid för fel saker och är allmänt lama.
smeander
2016-01-14, 18:24
Nej.
Jag gillar inte facket, det är omodernt och facket gör mer skada än nytta idag.
shadowfire
2016-01-14, 18:28
Jag är med i Kommunal för att min fru tvingar mig att vara det. Hade det vart upp till mig hade jag gått ur.
Hon borde bli strejkvakt :D
Jag är med, även om jag tänkt byta till ett annat för att jag gillar den andra organisationens politik lite bättre. Jag tvivlar på att det lönar sig ekonomiskt men jag vill behålla en arbetsmarknad där två starka parter kan förhandla fram lösningar utan att staten lägger sig i. Jag vill också ha någon som på lång sikt skyddar kollektivavtal mm från urvattning.
Ignatius72
2016-01-14, 19:05
Funderar på att gå med i kommunal. Verkar fräscht.
Är ej med, dels för att jag tycker att facken har för stor makt i Sverige och dels för att jag inte tror att det hjälper mig. Däremot är jag med i A-kassan, den är rätt billig för vad man får.
martikainen
2016-01-14, 19:29
Jag är med för inkomstförsäkringens skull (unionen)
Minikubik
2016-01-14, 19:33
Funderade på att gå med i unionen, men orkade inte sätta mig in i vad dom kan tillföra om dom tillför något
filmjölk
2016-01-14, 19:39
:D Det roligaste är att kommunal är väldigt PK, vänster, solidariskt och pro-feministiskt, åsikter de verkligen vill trycka in hos medlemmarna via facktidningen. Att då göra sådana här grejer parallellt och spendera avgifter på är hysteriskt kul:)
Är med i Sveriges Ingenjörer. Vet egentligen inte varför, min arbetsgivare rekommenderade det och varför inte, tänkte jag.
DPahkamaa
2016-01-14, 20:02
Nej. Facket är råtöntigt.
:naughty:
:d
Agitator
2016-01-14, 21:40
Funderade på att gå med i unionen, men orkade inte sätta mig in i vad dom kan tillföra om dom tillför något
Är ju bara ringa dem och fråga en handläggare så får du ju all info snabbt.
De gav nyligen ut ett år gratis och det är massa fördelar. Det är faktiskt inte alls dyrt att vara med i unionen och ha a-kassan. En bekant gick nyss med på dealen om 12 avgiftsfria månader för att testa, är man inte nöjd när perioden är klar är det bara gå ur. Men man får mycket för pengarna, ifall man nu måste nyttja dem.
http://www.unionen.se/rad-och-stod/tolv-avgiftsfria-manader
Minikubik
2016-01-14, 22:44
Är ju bara ringa dem och fråga en handläggare så får du ju all info snabbt.
De gav nyligen ut ett år gratis och det är massa fördelar. Det är faktiskt inte alls dyrt att vara med i unionen och ha a-kassan. En bekant gick nyss med på dealen om 12 avgiftsfria månader för att testa, är man inte nöjd när perioden är klar är det bara gå ur. Men man får mycket för pengarna, ifall man nu måste nyttja dem.
http://www.unionen.se/rad-och-stod/tolv-avgiftsfria-manader
Lite det som är saken funderar på just hur stor risken är att jag behöver använda dem. De flesta problem jag kan komma på finns lösningar på, men skulle ju vara skönt med lite mer pengar om man nu skulle behöva stämpla... Får fundera lite till
Jag är med i Unionen. Inte för att jag behöver, och troligtvis aldrig kommer att behöva så länge jag har detta jobb, men för att någon annan i Sverige kanske behöver. Nu eller imorgon.
Ja men i SACO-förbund för medlemsförmånerna. Så ingen LO-maffia.
Den dagen jag går med i facket är den dagen jag är död!
Raschmus
2016-01-15, 08:04
Jag har aldrig varit med i facket och kommer troligtvis aldrig gå med i varken facket eller A-kassan.
Däremot kan jag ha viss förståelse att man väljer att vara med i facket i vissa branscher.
Min enda kontakt med facket i mitt yrkessamma liv har bara varit minus. De har gjort några av våra UE arbetslösa. Borde vara motsatsen till deras uppdrag.
Största paketet, mestadels för försäkringsrabatter. Dessa uppgår i nästan hela avgiften.
Nepp, ser ingen anledning. Kommer inte sluta/få sparken så varför?
mattilainen
2016-01-15, 09:49
Jag är med i både vårdförbundet och Akademikernas riksförbund. Betalar ca 298 kr i månaden.
ARMSTARK
2016-01-15, 10:13
Facket är inte vad det var för 100 år sen.
För ett antal år sen ville min chef höjja lönerna för vårat arbetslag för att vi var så grymma på att jobba. Facket satte stopp för det, det var inte avtalsenlig lön som han ville ge oss. Det var alltså för HÖG lön han ville ge oss, facket som ska ta tillvara på sina medlemars intressen höll ner våra löner. Och det betalade vi dem för varje månad.
Det slutade med att alla gick ur facket så de få kronor de inte ville unna oss straffade sig rejält mot dem själva i utebliven fackavgift i nu 20+ år.
Facket är inte vad det var för 100 år sen.
För ett antal år sen ville min chef höjja lönerna för vårat arbetslag för att vi var så grymma på att jobba. Facket satte stopp för det, det var inte avtalsenlig lön som han ville ge oss. Det var alltså för HÖG lön han ville ge oss, facket som ska ta tillvara på sina medlemars intressen höll ner våra löner. Och det betalade vi dem för varje månad.
Det slutade med att alla gick ur facket så de få kronor de inte ville unna oss straffade sig rejält mot dem själva i utebliven fackavgift i nu 20+ år.
Sånt där blir man ju nästan ledsen av att höra.
Jag är medlem i kommunal men funderar på att gå ur nu efter de senaste dagarnas avslöjande.
Starke75an
2016-01-15, 14:15
Är inte så noga med facket, men som tidigare nämnts så är en stor del av avgiften försäkring. Typ hemförsäkring och den måste man ändå betala.
brashman
2016-01-15, 14:22
Jag är med. Ser på det som en investering för min egen framtid. Är tillräckligt många med så får man bättre förhandling än individuellt.. Finns väl en moralisk och ideologisk poäng i det också :)
Ignatius72
2016-01-15, 15:42
Jag är med. Ser på det som en investering för min egen framtid. Är tillräckligt många med så får man bättre förhandling än individuellt.. Finns väl en moralisk och ideologisk poäng i det också :)
Kommunal har ju varit katastrofalt dåliga på att förhandla också. Ta pengarna som skulle gått till fackavgift och lägg dem på ett konto. Behöver du juristhjälp så är det billigare och bättre att anlita det själv.
Kommunal har ju varit katastrofalt dåliga på att förhandla också. Ta pengarna som skulle gått till fackavgift och lägg dem på ett konto. Behöver du juristhjälp så är det billigare och bättre att anlita det själv.
Eller så går man med i SAC ;)
brashman
2016-01-15, 17:40
Är med i Unionen nu vilket kanske inte är representativt för facken i Sverige.. Däremot var jag med i Handels tidigare och tackade väldigt för hur bra de förhandlat fram minimilöner/ob/m.m.
Känns det inte väldigt överreklamerat att vara med i facket? Jag menar, Lagen om anställningsskydd, Lagen om arbetstid m.m. gäller ju för alla. Känns som att man åtminstone skulle kunna ha lite koll på sin rättigheter ändå?
Starke75an
2016-01-15, 18:43
Om du skulle vara anställd hos mig och jobbat några år. Helt plötsligt är du uppsagt pga av arbetsbrist. Samtidig antäller jag min bror.
Hur går du vidare då? Ringer du nån advokat?
Ignatius72
2016-01-15, 18:48
Om du skulle vara anställd hos mig och jobbat några år. Helt plötsligt är du uppsagt pga av arbetsbrist. Samtidig antäller jag min bror.
Ja, precis. Facket kan hjälpa till att tolka lagen. De är dock inte lagen.
Förövrigt så säger man inte då upp för arbetsbrist utan man gör en omorganisation där du blir övertalig.
Ur ett samhällsperspektiv är det märkligt att jag inte får avskeda dig och anställa min bror. Det är ju mina pengar, jag borde rimligtvis få bestämma fullt ut över dem.
tossefar
2016-01-15, 18:50
Nej, jag söker ett annat jobb och är glad över att slippa stället.
Hämtar stämningsblanketter på Tingsrätten.
Starke75an
2016-01-15, 19:28
AJa, det är ett sätt att agera. Lycka till att få jobb sen hos nån annan firma. Företagare håller ihop. Sen vad utgång blir avgörs om ett bra tag.
Det är just i såna här fall facket har kraft att gå in.
Känner en som jobbade på ett företag som just gjorde det. Sa upp en och anställde sin bror som flyttade till den staden.
När han hota med facket betalade firman ut en årslön till honom för att inte det skulle komma fram.
Ett dåligt exempel men slutade i allafall med pengar på kontot för honom. Jobbar nu i en annan bransch.
Minikubik
2016-01-15, 20:04
Finns ett antal alternativ, det troligaste är att jag redan insett att du är en idiot, så tar chansen att skaffa nytt jobb. Jag kan vända mig till min advokat om jag har ork och låta honom bråka lite. Jag kan hemfalla åt gamla beteenden.
Men, om man ser på mitt dagsläget, så skulle jag få sparken på måndag så har jag nytt jobb innan tisdag. Min firma behöver mig mer än jag behöver dom, och det är ganska skönt att veta
Diomedea exulans
2016-01-15, 20:06
Japp! Av två skäl:
1) Folk som är smartare än mig brukar säga att det är bra för mig själv.
2) Jag vill bidra med pengar till facket av solidaritetsskäl.
Fackförbund och breda avtal är ju för att göra det svårare för arbetsgivare att köra över anställda som inte är skapta för att lägga ner energi på att hävda sin rätt. För arbetsgivaren har inte alltid rätt.
Crippa90
2016-01-15, 20:12
Ja, Sveriges ingenjörer. Vetitusan vad det ger dock. Kanske skulle ta å gå ur.
Ja, Lärarnas Riksförbund gör ofta bra saker.
Lokalt så skiter AG i stort sett i facket (dåliga chefer/rektorer med andra ord) men de har antagligen fullt upp med att tillfredsställa uppåt i styrkedjan. Känns sådär men jag har viss trygghet och det hjälper oss lärare att hitta tid för att diskutera arbetsvillkor och förstå varandra samt samla oss mot arbetsgivaren när det behövs.
Jag vill passa på att tillägga att jag inte gillar LAS eller MBL. Båda är helt vansinniga 70-talsprodukter som rör frågor som också borde ha reglerats i avtal, då hade vi inte haft problematiken kring visstidsanställningar mm. Jag är för avtalsfrihet - vilket också är precis varför jag är med i och gillar facket. Det blir en bättre arbetsmarknad i det stora hela om staten håller sig borta och låter kompetenta parter hantera frågorna. Då är inte den enskilde arbetstagaren (generellt sett) och arbetsgivaren rätt parter utan facket och arbetsgivaren. Som ju dessutom ofta delar många intressen så det blir normalt sett inga större konflikter - vilket vi kan se av en extremt fredlig arbetsmarknad i Sverige sedan Saltjöbadsavtalet (dvs långt innan LAS och MBL).
Scorpionida
2016-01-16, 00:34
Ja. Får 80% inkomstförsäkring. Alltså 80% av min lön vid arbetslöshet. Inte 80% av maxbeloppet på 20k eller vad det nu är. Tål att tänkas på om man har den förmånen via facket. Ger en viss trygghet. Iaf för mig.
Starke75an
2016-01-16, 10:14
Fackförbund och breda avtal är ju för att göra det svårare för arbetsgivare att köra över anställda som inte är skapta för att lägga ner energi på att hävda sin rätt. För arbetsgivaren har inte alltid rätt.
Skulle i kunna gå så långt att påstå att varken arbetsgivaren eller den anställde vet nått överhuvudtaget om arbetsmiljölagen. Finns regler om buller, belysning , temperatur i fikarum, hur många toaletter det ska finnas mm mm.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.