handdator

Visa fullständig version : Otränad 2007, Göteborgsvarvet 2008

syrén
2007-06-02, 13:17
Vad tror ni om mitt mål med att dels springa göteborgsvarvet nästa år? Lite fakta om mig själv.

31 årig kvinna
164 cm lång, väger 70 kg.
Relativt otränad i dagsläget, spinner och joggar någon/ några dagar i veckan idag.

Jag skulle behöver träna mot ett mål, för att hålla min motivation på topp. Vad tror ni om att ha gbg-varvet nästa år som mål? Är det realistiskt överhuvudtaget? Har någon ett förslag på bra träningsschema för en nybörjare som mig? Vad behöver jag tänka på?

stridis
2007-06-02, 15:24
Låter som ett bra mål. hade du tänkt dig att ha målet att komma under 2 timmar eller bara komma runt (eller något annat)?

Jag är nog inte den bästa att fråga om råd angående nybörjarschema, det överlåter jag till andra mer kunniga.

Själv hade jag tänkt springa göteborgsvarvet 2008. Så snart hade jag tänkt börja springa en hel del (just nu är det träning inför en thai-match för min del). Då uppdelat i "styrka", "distans" och "fart". Konsultera gärna löptidningar som "runner's world" eller "varvet". Goda nybörjarscheman florerar friskt.

Då du joggar några ggr i veckan, hur långt, hur snabbt? Tidigare erfarenheter inom löpning? Relativt otränad betyder rätt olika saker för olika personer. Men även totalt otränade personer klarar av varvet galant om de börjar i tid.

Vad du skall tänka på? Se till att du har rejält med mil i benen innan varvet. (Det generalfelet är väl mest vanligt bland de som har bra kondition av annat:em: ). Sedan, skynda långsamt, se till att så småningom ha distanspass där du i relativt lugn takt springer en längre sträcka (13km och upp, testa gärna hela sträckan några gånger innan)

syrén
2007-06-02, 21:20
Tack för dina synpunkter Stridis! Jag har sökt efter nybörjarscheman på nätet nu, och hittade blandannat http://www.marathon.se//traningsprogram/vecka.cfm?Pro_ID=24&Rac_ID=97&Ph_ID=13

Kanske kan vara något. Dock klurar jag på att ta träningen strikt varannan dag istället för de 2-3 gånger i veckan de föreslår där. Vad tros om det? För och nackdelar?

Eddie Vedder
2007-06-02, 21:32
Tycker du ska satsa på Göteborgsvarvet helt klart, inte omöjligt på något sätt. Du får helt enkelt prioritera konditionsträning, att följa ett nybörjarprogram tror jag är väldigt klokt så att du inte bränner ut dej och börjar toksatsa för tidigt, kanske blir skadad o.s.v.

Lyckat till med målen!:thumbup: Det dyker ständigt upp nya konditionsjournaler och vi blir fler och fler här på forumet som prioriterar konditionsträning före styrketräning. Vi konditionsidrottare får hålla ihop i denna kroppsbyggarnas boning.:D

Eva_E
2007-06-02, 21:45
Visst klarar du att springa en halvmara om ett år! Jag gjorde nåt i den stilen själv för några år sedan. Träningsprogrammen på marathon.se är bra - följ gärna dem. Du har ju gott om tid på dig, så en idé kanske kan vara att du börjar med att följa ett av programmen för Tjejmilen, och sedan övergår till halvmaratonprogrammen i vinter nån gång. Klarar du att springa 3 dagar i veckan är det bra, åtminstone 2 gånger om du ska klara av det här.

Lite allmänna tips (som du antagligen har hört förrut):

1. Sätt upp delmål - springa 5 km, 10 km etc. Spring gärna nåt kortare motionslopp innan, kanske redan i höst
2. Öka distanserna låååångsamt! Jag hade ett "långpass" i veckan, där jag ökade träningstiden (obs! inte distansen) 5 minuter per vecka upp till träningspass på två timmar - öka inte snabbare än så.
3. Variera träningen! Springer du 3 gånger i veckan kan du t.ex. ha ett pass långdistans, ett pass snabbhetsträning i någon form och ett pass "lätt lufs"
4. Du har väl bra skor????
5. Göteborgsvarvet går på asfalt. Det sliter på benen om du kör all träning på asfalt, men en del av träningen bör du förlägga till vägar - en helt annan känsla än att springa i motionsspår.
6. Bokför träningen, antingen hemma i en dagbok eller i en träningsjournal på nätet. T.ex. här på Kolo eller på www.funbeat.se. Det är väldigt sporrande att följa sina framsteg månad för månad!

Lycka till!

Eva

stridis
2007-06-02, 21:47
Kanske kan vara något. Dock klurar jag på att ta träningen strikt varannan dag istället för de 2-3 gånger i veckan de föreslår där. Vad tros om det? För och nackdelar?

Det såg ut som ett hyfsat schema såvitt jag kan bedöma. Att springa ofta kräver mer motivation och det sliter mer. Det måste man givetvis bygga upp gradvis. Om du joggar någon/ några dagar i veckan idag, så skall du inte bara hoppa upp till varannan dag. Det är bra om leder (och även skallen) får tid att anpassa sig till den ökade träningsmängden. 10%-regeln brukar folk snacka om. Dvs man skall inte öka (tex antal km) med mer än 10% i veckan.

stridis
2007-06-02, 21:51
5. Göteborgsvarvet går på asfalt. Det sliter på benen om du kör all träning på asfalt, men en del av träningen bör du förlägga till vägar - en helt annan känsla än att springa i motionsspår.

Eva

Vill betona detta. Du skall vara förbered på varvet genom att ha kört delvis på asfalt. Dock så skall du vara så osliten som möjligt när du väl skall springa.

syrén
2007-06-03, 19:46
Tack för era råd och synpunkter! Jag har nu registrerat mig på Funbeat enligt Evas rekommendation, ska bli kul att lägga in och följa min utveckling. :)

Kommer ni på nåogt mer som kan vara bra för mig som "grön" så hojta gärna till! Alla synpunkter tas tacksamt emot! :)