Visa fullständig version : Koffein i kaffepulver?
Hur mycket koffein finns det i 1g vanligt bryggkaffepulver?
Hittade det här på löfbergs lila`s hemsida
"Arabicakaffe innehåller ca 1% koffein. Hur mycket koffein en kopp innehåller beror naturligtvis på doseringen och koppens volym. Även bryggtemperaturen har betydelse. Man brukar uppge att en normalstor kopp kaffe på 125 ml innehåller 50-100 mg koffein. För att jämföra innehåller en burk Coca Cola på 33 cl ca 50 mg koffein, dvs kaffe har 3-5 gånger så hög koffeinhalt som Coca Cola."
http://193.15.201.227/web/texter.nsf/(InternaLankar)/58EFQV?OpenDocument
Precis det jag ville veta, tackar så mycket :thumbup:
Eddie Vedder
2007-06-02, 16:10
Om du dessutom skulle komma över kaffe malt på Robustabönan så är det ungefär dubbelt så hög koffeinhalt i det kaffet.
Kan kanske vara svårt att hitta dock, själv har jag aldrig letat men jag vet att svenskt kaffe i regel är gjort på Arabicabönan.
machine gun
2007-06-05, 07:46
Om du dessutom skulle komma över kaffe malt på Robustabönan så är det ungefär dubbelt så hög koffeinhalt i det kaffet.
Kan kanske vara svårt att hitta dock, själv har jag aldrig letat men jag vet att svenskt kaffe i regel är gjort på Arabicabönan.
Tack för varningen. Haha, skulle va jobbigt att helt plötsligt dubblera sin dagliga koffeindos utan förvarning ;)
Nästan alla bönblandningar jag varit i kontakt med har varit gjorda på Arabica dock.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.