handdator

Visa fullständig version : SOJA?! hur dåligt e det?

TerrorShark
2007-06-01, 18:12
Har hört en massa om hur dåligt soja ska vara för testo-nivåer, hur dåligt e det egentligen om ens något? Som en fylla? Som lakrits?

Inte för att det spelar så stor roll, bara nyfiken...

Sniggel
2007-06-01, 21:06
Har hört en massa om hur dåligt soja ska vara för testo-nivåer, hur dåligt e det egentligen om ens något? Som en fylla? Som lakrits?

Inte för att det spelar så stor roll, bara nyfiken...

Antagligen likvärdigt med lakrits, alltså försumbart om man inte överdriver konsumtionen.

tp_88
2007-06-01, 21:11
Antagligen likvärdigt med lakrits, alltså försumbart om man inte överdriver konsumtionen.
Nu vet jag inte vad du klassar som "överdriven konsumtion", men jag skulle inte säga att det är försumbart om man ser till siffrorna i studien, det är trotsallt endel.:
"The men were given 7g of liquorice daily... The mean testosterone values decreased by 26 % after one week"
Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2003 Sep;111(6):341-3
Om man bortser från sojans testopåverkan så är det väl ett OK protein, sämre aminosyresammansättning än fisk, kött, mjölk, ägg.

Tolkia
2007-06-01, 22:10
Vissa av de rykten som cirkulerar om sojans förödande effekt på testosteronproduktion och manlighet är mer än en liten aning överdrivna. Med tanke på befolkningsökningen i Asien (där man äter betydligt mer soja än här) torde det vara svårt att kemiskt kastrera sig med hjälp av soja. ;)

Ulf A Big
2007-06-01, 22:14
Sojaisolat är ett bra alternativ för dem som avstår animala produkter.

Raggis
2007-06-01, 22:25
Trådskaparen syftar nog på soja man har i mat. Ville bara förtydliga det, hehe.

TerrorShark
2007-06-01, 22:39
Precis som raggis säger; jag avsåg vanlig "mat"-soja, alltså typ flytande sojaprodukter samt bönan själv...var kanske inte speciellt tydlig med det*whistle*

Sniggel
2007-06-01, 22:58
Nu vet jag inte vad du klassar som "överdriven konsumtion", men jag skulle inte säga att det är försumbart om man ser till siffrorna i studien, det är trotsallt endel.:

Om man bortser från sojans testopåverkan så är det väl ett OK protein, sämre aminosyresammansättning än fisk, kött, mjölk, ägg.

Ojdå, 26% av 7g om dan var iofs inte "försumbart" och knappast överdriven konsumtion. Trodde det var mer obetydligt än så.
Men man bör ju tillägga att testosteronnivån är inte den enda avgörande faktorn för att bygga muskler.
Sojabönan är ju iaf ett fullvärdigt protein och nästan lika bra som animaliska produkter om man tittar på BV. Men jag ser ingen anledning att oroa sig för sänkta testonivåer av soja.
Funderar faktiskt själv på att lägga in sojabönan som en del av proteinkällorna (bredvid kött/fisk/fågel/vassle/mjölk/kvarg) för att få ner matkostnaderna.

Ulf A Big
2007-06-01, 23:02
I USA står sojabönan nästan helt för intaget av Arginin...
Här diskuteras en del om bönans fördelar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=42493

Ulf A Big
2007-06-01, 23:09
Den här tror jag kan vara intressant:https://courses.ki.se/monika_wieckowski.pdf?node=72338

Eddie Vedder
2007-06-02, 15:59
Eftersom du även undrar om soja, d.v.s. sån där svart sås på flaska så kan jag säga att du inte behöver oroa dej. Visst är den väl ingen "hälsoprodukt" men kära nån, du häller ju över maten för smakens skull och den mängden spelar ingen som helst roll. Det är inte "onyttigt" på något sätt, och det säger jag eftersom jag tvivlar på att du halsar rakt ur flaskan.;)

fluffy_ferret
2007-06-04, 17:25
Vissa av de rykten som cirkulerar om sojans förödande effekt på testosteronproduktion och manlighet är mer än en liten aning överdrivna. Med tanke på befolkningsökningen i Asien (där man äter betydligt mer soja än här) torde det vara svårt att kemiskt kastrera sig med hjälp av soja. ;)

Det är stor skillnad på soja och soja. I asien är soja ganska nymodigt och man äter det främst i fermenterad form, vilket sägs vara mer passande som människoföda on ofermenterad.

För övrigt så finns det väl hur mycket information som helst på internet om hur farligt och dåligt (ofermenterad) soja är. Hur mycket man ska tro av det har jag ingen aning om. Försiktighetsprincipen bör tillämpas dock.

Rahf
2007-06-04, 21:13
Skandinavien är en plats där få är laktosintoleranta också :D

Sverker
2007-06-05, 06:14
Det är stor skillnad på soja och soja. I asien är soja ganska nymodigt och man äter det främst i fermenterad form, vilket sägs vara mer passande som människoföda on ofermenterad.

Asien är också tättbefolkat. I indien har folk upptäckt att det räcker att koka fermenterad soja sk. tempeh mycket kortare tid än hela sojabönor. Koktiden förkortas flera timmar.
Kortare koktid betyder mindre ved under kokkitteln i ett land där det är ont om pinnar och ved;)