handdator

Visa fullständig version : För lite energi i middagen?

Animalistic
2007-06-01, 15:38
Hej, skall numera ta min kost mer på allvar och jag har kollat runt här mycket på forumet och funnit flera goda tips, dock undrar jag om min middag jag äter nu är för "liten"?'

1dl Fullkornsris a la Uncle Bens
1burk tonfisk 70g
Stora gurkbitar, ca 25% av en hel gurka
+stort glas mellanmjölk till detta

anser ni att detta är en middag man kan äta ca 5 dar/vecka?

Tack på förhand!

L-Sami
2007-06-01, 15:42
Beror väl på hur kosten ser ut resten av dan :Virro Om det där är det enda du äter under dan, så är det lite.

apa_ola
2007-06-01, 15:44
Vad är målet? Gå upp i vikt?

Jag tycker det ser ut som en liten middag, men det beror ju på hur mycket du rör på dig och övrig kost.

GymTT
2007-06-01, 15:47
Som sami sa....beror heeeelt och hållet på....

Animalistic
2007-06-01, 15:53
jag tränar enligt Max-OT och målet är givetvis då att bygga muskler,
min frukost är två ljusa bröd med skinka, och mjölk
sedan Mass Fuel efter träning(varje dag)
och 100% whey förmiddag+kväll
och kvällsmål varierar, oftast lättfil med special K fiber

förlåt att jag glömde att få med det ^^

Raggis
2007-06-01, 15:56
Vad äter du till lunch, förutom pulver?

Handcuff
2007-06-01, 16:00

Varför lever du på deffmat om du ska bygga muskler?
Byt ut alla kalorisnåla livsmedel mot energitätare..eller ät mycket mer :thumbup:

apa_ola
2007-06-01, 16:06
var inte mycket till mat där, enligt mig. Ät mer om du vill upp i vikt. Går du upp i vikt nu? Om ja, fortsätt då så. Om nej. ät mer.

L-Sami
2007-06-01, 16:06

Du äter för lite helt enkelt, ät mer.

Animalistic
2007-06-01, 16:17
några förslag på vad jag kan byta ut tonfisken mot ? fullkornsris har jag ca 5kg kvar av ^^ så de ska ätas upp. eller ösa på med chilisås ?

tack för tips, jag är för envis :P vill bygga muskler men ändå vara smal >,< fast det funkar ju inte alltför bra i praktiken

Animalistic
2007-06-01, 16:19
Vad äter du till lunch, förutom pulver?

skollunch, oftast högkalorimat,

hemma blir det oftast mackor med typ Skinka+senad, Kaviar osv..

Raggis
2007-06-01, 16:20
skollunch, oftast högkalorimat,

hemma blir det oftast mackor med typ Skinka+senad, Kaviar osv..

Ett tips är att ladda ner excelmallen, http://members.chello.se/ladyg/mall.zip , och räknar ut ungefär hur mycket du stoppar i dig varje dag.

Om du inte orkar göra det, så testa denna diet ett tag. Du kommer märka om du går upp- eller ner i vikt =)

Handcuff
2007-06-01, 16:21
några förslag på vad jag kan byta ut tonfisken mot ? fullkornsris har jag ca 5kg kvar av ^^ så de ska ätas upp. eller ösa på med chilisås ?

tack för tips, jag är för envis :P vill bygga muskler men ändå vara smal >,< fast det funkar ju inte alltför bra i praktiken

Går du ej upp i vikt så blire inga muskler....sånt är livet:(

Animalistic
2007-06-01, 16:22
Okej, underbart. tack för stöd och tips ^^ känner mig som en liten skolpojke första dagen i skolan trots att ha tränat såpass länge. men är oerhört tacksam!

ja länka gärna : )

Sniggel
2007-06-01, 21:00
Vi vet iofs inte hur mycket du väger, om det är du på din avatar så kan du ju iofs inte vara helt fel ute ;)
Men om du inte gör framsteg* längre kan det vara värt att testa att öka matmängden. Istället för tonfisk skulle jag rekommendera makrill då miljögifterna är lite för höga i tonfisk för att ätas för regelbundet (imo).

*Blir starkare (lyfter tyngre vikter med samma repsantal)
*Går upp i vikt (½-2 kg i månaden kanske, personligen tycker jag 1 kg är lagom under en begränsad tid (6-12 månader) om man inte har supergener eller är nybörjare i tonåren och därmed bra förutsättningar)

Här får du en if-sats:

if currentweight > formerweight and currentstrength > formerstrength then
mat = mat
else
mat = mat + 1
end if

(fan va jag är nördig)

Johan_P
2007-06-01, 21:09
if currentweight > formerweight and currentstrength > formerstrength then
mat = mat
else
mat = mat + 1
end if

(fan va jag är nördig)

ASP ftw! :thumbup:

Animalistic
2007-06-01, 21:53
Tack så mycket :) jo får ta med det, men är 186 lång och väger 87 i dagsläget ^^
okej, makrill i burk ? men tomatsås eller vad det är, sådan oftast väldigt billig men god så in i bänken

Rahf
2007-06-01, 22:24
Makrill i tomatsås på burk heter det och den är god som attan. Fråga nallebjörnen (Icke z-bumbi). För övrigt så kan du vända ögonen till rött kött och kyckling. Kalkon på mackan är riktigt smaskens t.ex. *drool*

Du kommer att hitta bra rutin på det inom en månad eller så, förutsatt att du håller reda på vad du äter plus att du kikar på om det blir nån skillnad i prestation beroende på vad du stoppar i dig. Man tar alltid i överkant den första tiden och därefter brukar det plana ut sig om man inte går åt det extrema hållet. Alltså extrem överätning eller anorektiska (oftast under deff) symptom.

Lycka till! Glöm inte att mången mat är nyttig, i måttliga mängder. Rent jordnötssmör är ett praktexempel på underskattat smörgåspålägg.

Animalistic
2007-06-01, 22:38
handlar mest om min fixering, vill ha konturer och detaljer hela tiden. men måste ju våga lägga på mig lite kilon innan jag kan deffa.. "/ växte skitmycket i muskler när jag började träna och var iof 10kg överviktig då, men givetvis måste kroppen ha fett för att bygga muckler.. bara att bita ihop.. får bli beach -08 istället, haha ^_^

tack så mycket för alla tips!
förresten med makrillen, en burk per middag?
har skitsvårt för det med precisa gram, kcal/dag. får väl gå till en dietist en vacker dag :P
återigenm tack!

Eddie Vedder
2007-06-02, 15:55
tack så mycket för alla tips!
förresten med makrillen, en burk per middag?
har skitsvårt för det med precisa gram, kcal/dag. får väl gå till en dietist en vacker dag :P
återigenm tack!

En burk skall nog räcka, ja. Om jag vore du skulle jag dock välja makrillen vid ett annat tillfälle än just efter träningen, till frukost lr som mellanmål exempelvis och efter träning välja t.ex. kyckling, torsk, keso, kvarg, vanligt magert kött typ skinka etc. och en och annan tonfiskburk då och då (men som Sniggel sa kan det vara lämpligt att inte käka tonfisk för ofta, nån burk i veckan lär räcka).

Det här är bara petitesser förstås men vid efter-tränings-måltiden kan du tjäna på att äta lite fettsnålare (ALDRIG total fettfritt, men något fettsnålare) då fett saktar ner magsäckstömningen och kan på så sätt sakta ner glykogeninlagringen en aning. Petitess som sagt men eftersom man i regel äter olika fettrika måltider ändå kan man likagärna sikta in sej på att iaf just måltiden efter träningen får vara lite mer fettsnål.

Annars är makrill helt superbt och du kan äta det varje dag om du vill, själv blir det nog fyra-fem burkar i veckan ibland.:thumbup: *drool*

......för övrigt är det jag som är "nallebjörnen" som Rahf syftar på.:D

Rahf
2007-06-02, 15:56
En burk skall nog räcka, ja. Om jag vore du skulle jag dock välja makrillen vid ett annat tillfälle än just efter träningen, till frukost lr som mellanmål exempelvis och efter träning välja t.ex. kyckling, torsk, keso, kvarg, vanligt magert kött typ skinka etc. och en och annan tonfiskburk då och då (men som Sniggel sa kan det vara lämpligt att inte käka tonfisk för ofta, nån burk i veckan lär räcka).

Det här är bara petitesser förstås men vid efter-tränings-måltiden kan du tjäna på att äta lite fettsnålare (ALDRIG total fettfritt, men något fettsnålare) då fett saktar ner magsäckstömningen och kan på så sätt sakta ner glykogeninlagringen en aning. Petitess som sagt men eftersom man i regel äter olika fettrika måltider ändå kan man likagärna sikta in sej på att iaf just måltiden efter träningen får vara lite mer fettsnål.

Annars är makrill helt superbt och du kan äta det varje dag om du vill, själv blir det nog fyra-fem burkar i veckan ibland.:thumbup: *drool*

......för övrigt är det jag som är "nallebjörnen" som Rahf syftar på.:D

High five! *slap* oops!

Animalistic: Våga offra en sommar för att åstadkomma någonting som väldigt få klarar av. Det blir nog skitbra i längden skulle jag tro, det är åtminstone vad jag håller på med själv.