Visa fullständig version : Liten laptop - som klarar spel
Finns det?
Jag förstår att det beror på vilka spel man ska spela, och det kan jag inte riktigt svara på. Men ju fler desto bättre :)
Med "liten" menar jag mindre än 15". 12-14" är opti.
Upplösning på extern skrm ska gå upp till minst 1280*1024, men det klarar väl alla idag.
Hjelp? Vet inte riktigt vad jag ska titta på när det kommer till grafikkort /=
Konsultfet
2007-06-01, 13:59
Direktlänk: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010110394
Första jag hittade.
Vad har du tänkt dig för pris?
Direktlänk: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010110394
Första jag hittade.
Vad har du tänkt dig för pris?
Det är faktiskt just den jag kollat på :)
Prismässigt så ligger väl taket där någonstans.
Men.. är det grafikkortet bra? Hur vet man det? :em:
Men.. är det grafikkortet bra? Hur vet man det? :em:
Man googlar på laptop GPU's och lite sånt. Skulle gärna leta fram någon länk åt dig men jag är lat. Möjligtvis har tomshardware.com några reviews eller benchmarks men rätt tveksam, har för mig jag inte hittade några. Om man ska generalisera bruakr det vara rätt taskiga grafikkort i bärbara bärbara datorer :)
Konsultfet
2007-06-01, 14:22
http://xtreview.com/addcomment-id-1836-view-ATI-mobility-radeon-x2300-benchmark.html
Inte direkt laddad med krut om man säger så
Frågan är också hur kul det är spela på sån liten skärm. Kanske vissa spel, uppenbarligen finns det ju handhållna spelenheter som är rätt populära, men ja, datorspel har lite av en annan karaktär ofta.
edit: Jag spelar på min 15" så det går väl. Men visst fan är dte mycket roligare spela på en 19".
Konsultfet
2007-06-01, 14:26
Extern skärm ftw
Konsultfet
2007-06-01, 14:28
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SOVGNC2ZB
And justice for all!
bertbert
2007-06-01, 14:32
Dell XPS M1210?
Konsultfet
2007-06-01, 14:39
Dell XPS M1210?
Dell = *spy*
tossefar
2007-06-01, 14:44
And justice for all!
Ja.
Dell = *spy*
Dell = *cupid*
And justice for all!
Scheisse. Sist jag kollade på de mindre Vaiodatorerna så kostade de typ en halv miljon. Den såg riktigt trevlig ut. Ganska perfekt storlek på skärm också! Får kolla upp grafikkortet. (Om ingen här vill säga något om det)
Frågan är också hur kul det är spela på sån liten skärm. Kanske vissa spel, uppenbarligen finns det ju handhållna spelenheter som är rätt populära, men ja, datorspel har lite av en annan karaktär ofta.
edit: Jag spelar på min 15" så det går väl. Men visst fan är dte mycket roligare spela på en 19".
Jag har min 19" tft som extern skärm när jag är hemma, såklart.
Konsultfet
2007-06-01, 14:48
Grafikkortet är det bästa jag sett på under 15"
Konsultfet
2007-06-01, 14:50
Dell = *cupid*
*cry*
*cry*
Min har fungerat bra i tre år nu och supporten har varit bra den enda gången jag hade problem (micingången fungerade ej). Vad är det som gör att du ogillar Dell? Säg inte random fördomar bara, även om det är vanligt ;)
Dell XPS M1210?
kan kanske funka med lite tillägg:
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo-processor T7200 (2,0 GHz, 4 MB L2 cache, 667 MHz FSB) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska redigera
SINNESRO 1 -Year International On-site service redigera
LCD-SKÄRM 12,1-tums WXGA (1280 x 800) TFT-skärm med TrueLife™ och inbyggd webbkamera redigera
MINNE 2048 MB 533 MHz tvåkanaligt DDR2 SDRAM-minne (2 x 1024) redigera
HÅRDDISK 120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) 8X DVD+/-RW med programvara redigera
GRAFIKKORT 256MB NVIDIA®GeForce™ Go 7400 TurboCache redigera
PRIMÄRT BATTERI 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar) redigera
Tillbehör
pris: 16221 inkl moms
Kanske.. I dont know. Tog det dyraste grafikkortet bara :D
Grafikkortet är det bästa jag sett på under 15"
På vaion?
Så länge man kan spela Starcraft 2 är det bra...:P
Dell = *cupid* Jag har haft min i 3 år snart, fungerar fortfarande utmärkt.
Granatgiraffen
2007-06-01, 15:14
Vaio torkar jag mig i röven med.
bertbert
2007-06-01, 15:32
G-force 7400 är iofs inte så himla kul. Det finns betydligt vassare grafikkort till laptops för spel men då hamnar det nog i större maskiner.
Menade du att det var ett dåligt val, eller skrev du mest för skrivandets skull?
=Baio?
Jag vet inte om det är några speciella grafikkort man har till börbara, men GeForce 6800 GT är väldigt prisvärt (kostar kanske 500-800kr om man beställer från USA).
Jag vet inte om det är några speciella grafikkort man har till börbara, men GeForce 6800 GT är väldigt prisvärt (kostar kanske 500-800kr om man beställer från USA).
Får nog inte plats i en bärbar :D
Får nog inte plats i en bärbar :D
Han får helt enkelt köpa en stationär då. :D
Förlåt min okunnighet. :em:
Han får helt enkelt köpa en stationär då. :D
Förlåt min okunnighet. :em:
Ja, förfan. Stationär ftw.
Zakky: Lugnt. Du är en blivande biokemist =)
Granatgiraffen
2007-06-01, 16:26
Menade du att det var ett dåligt val, eller skrev du mest för skrivandets skull?
Nja det är mest personliga erfarenheter att Vaio=problem.. och om det blir problem så är det DYRT och tidskrävande. Fast snygga är dom.
Nja det är mest personliga erfarenheter att Vaio=problem.. och om det blir problem så är det DYRT och tidskrävande. Fast snygga är dom.
Okej.
Ja, jag var intresserad av en Vaio för ett tag sedan, och läste mycket om folk som hade problem med sina. Men men.. Vi får väl se.
kalle_banan
2007-06-01, 17:14
www.zepto.se annars, de har fräscha datorer.
www.zepto.se annars, de har fräscha datorer.
Riktigt nice ju. Bättre grafikkort (om jag förstått det rätt) och billigare. Denna konfigen testade jag med:
14" WXGA skärm, Crystal Clear
Tangentbord Znote 6x14W Vitt SE
6 Cell batteri
nVidia® Geforce Go 7600 512MB
Miljöavgift
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto
120GB SATA 2,5" 5400RPM - SAMSUNG
Zepto Wpro 300Mbit BGN
SAMSUNG DVD-RW DL Brännare
2.0 GHz Intel® Core™2 Duo T7200
Pris: 10642:-
processorn kan väl dras upp lite till, men jag tror inte det vare konomiskt försvarbart. Vad säger ni?
Eller denna kanske
14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
NVIDIA® Geforce 8600M GT
6 Cell batteri
Tangentbord Znote 6x14W Svart SE
Miljöavgift
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto
160GB Hybrid 2,5" 5400RPM - SAMSUNG
Zepto Wpro 300Mbit BGN
SAMSUNG DVD-RW DL Brännare
2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz
Pris: 11171:-
Vad sägs?
Granatgiraffen
2007-06-01, 18:36
Eller denna kanske
Pris: 11171:-
Vad sägs?
Uppgradera batteriet Mr! Zepto vet jag inget om faktiskt. Vilka komponenter använder dom? Vet att en del bygger whitebooks av Asus-grejer.
Uppgradera batteriet Mr! Zepto vet jag inget om faktiskt. Vilka komponenter använder dom? Vet att en del bygger whitebooks av Asus-grejer.
På just den modellen gick det faktiskt inte att uppgradera batteriet. Å andra sidan så är jag typ aldrig utan ström ändå. Sitter hemma, biblioteket, skolan eller tåget, och då finns det ju ström. Modellen jag presenterade före gick att uppgradera batteriet på. Det krävdes t.om. efter jag konfigurerat lite annat.
Ingen aning om vilka komponenter de använder.. /=
Spelar det stor roll? Antar att det gör det..
Konsultfet
2007-06-01, 18:59
Om man vill gå upp till 14" så öppnar sig andra möjligheter :)
Jag personligen gillar Lenovo och HP på bärbart, vet inte exakt vad som finns för 14" dock.
Dellgrejen är inte värd att ta upp i den här tråden, jag har själ som räcker för mig för att inte ens ta i Dell med tång och asbestdräkt iaf.
Om man vill gå upp till 14" så öppnar sig andra möjligheter :)
Jag personligen gillar Lenovo och HP på bärbart, vet inte exakt vad som finns för 14" dock.
Dellgrejen är inte värd att ta upp i den här tråden, jag har själ som räcker för mig för att inte ens ta i Dell med tång och asbestdräkt iaf.
Ja, 14 skulle jag kanske kunna tänka mig. 13,3 är dock optimalt. 12 också.. eller ja, 12 är väl den absoluta nedre gränsen. Men 14 kan fungera om det skilljer mycket i prestanda och pris. Mer än 14 är dock otänkbart.
Ja, 14 skulle jag kanske kunna tänka mig. 13,3 är dock optimalt. 12 också.. eller ja, 12 är väl den absoluta nedre gränsen. Men 14 kan fungera om det skilljer mycket i prestanda och pris. Mer än 14 är dock otänkbart.
Den ena jag beskrev var iofs 14,1. Hrm.. jag är osäker. Har aldrig haft en 14" framför mig. Har haft 13,3 och det var alldeles perfekt. 15,4 däremot var alldeles för stort. Borde bege mig till någon butik och känna lite hur det känns med storlekarna kanske.
Ja akta dig så du inte faller på rena hastighetsspecs. Det är ganska mkt mer som spelar in för att du ska tycka det är en "bra" bärbar tror jag. Batteriet är en sådan, hur varm den blir och hur ofta fläktarna drar igång och hur mycket den dånar när de gör det. Ibland tror jag man kan ångra sig pga av sådana saker om man snålar för mkt :S
Ja akta dig så du inte faller på rena hastighetsspecs. Det är ganska mkt mer som spelar in för att du ska tycka det är en "bra" bärbar tror jag. Batteriet är en sådan, hur varm den blir och hur ofta fläktarna drar igång och hur mycket den dånar när de gör det. Ibland tror jag man kan ångra sig pga av sådana saker om man snålar för mkt :S
Om du menar så man kan ligga och låta datorn ligga på en, typ nedre magregionen eller lite längre ner ;) så har jag för mig man inte rekommenderar det, cancerrisk eller något.
Jag har ett ATi x700 256mb i min laptop och den spelar det mesta. Fast min är inte direkt liten...den är...hmm...normalstor. 15,4".
Jag har ett ATi x700 256mb i min laptop och den spelar det mesta. Fast min är inte direkt liten...den är...hmm...normalstor. 15,4".
Tror inte det kortet finns i någon av de mindre modellerna. Eller jag har inte hittat det iaf /=
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.