Visa fullständig version : Rågsved
Niclaaas
2007-06-01, 09:30
seriös tråd, så var snälla och låt bli att dryga/fjanta/skämta i denna... tills jag säger till
är det någon som vet något om rågsved? jag och tjejen har blivit erbjudna ett 1:a handskontrakt där. Nybyggnation, vilket är ett stort plus. har försökt läsa lite om området och det låter inte alltför lovande men min erfarenhet är att sådant ofta är överdrivet. dock finns det vissa områden jag sett som jag inte skulle vilja bo i. så, någon med personliga erfarenheter? är det ett OK område att bo i? allt uppskattas. det är på kvistbrogatan om det underlättar
de ska ha svar innan klockan 13 idag så nu har vi inte tid att åka ut och bilda oss en egen uppfattning heller....
seriös tråd, så var snälla och låt bli att dryga/fjanta/skämta i denna... tills jag säger till
är det någon som vet något om rågsved? jag och tjejen har blivit erbjudna ett 1:a handskontrakt där. Nybyggnation, vilket är ett stort plus. har försökt läsa lite om området och det låter inte alltför lovande men min erfarenhet är att sådant ofta är överdrivet. dock finns det vissa områden jag sett som jag inte skulle vilja bo i. så, någon med personliga erfarenheter? är det ett OK område att bo i? allt uppskattas. det är på kvistbrogatan om det underlättar
de ska ha svar innan klockan 13 idag så nu har vi inte tid att åka ut och bilda oss en egen uppfattning heller....
Jag kan bara svara generellt om området, det är en lite busig förort långt ut på tunnelbanelinjen. Är det ok att bo där, ja, det är det väl. Ingen kommer nog utnämna Rågsved till årets boende, men allt är ju relativt. Tror säkert att många trivs där också.
Ett område där det bor folk med låginkomst. Det är absolut värt att flytta dit, inte så lätt att få 1:a handskontrakt i Stockholm. Om man inte trivs så kan man alltid flytta därifrån. Give it a try.
Niclaaas
2007-06-01, 09:47
Jag kan bara svara generellt om området, det är en lite busig förort långt ut på tunnelbanelinjen. Är det ok att bo där, ja, det är det väl. Ingen kommer nog utnämna Rågsved till årets boende, men allt är ju relativt. Tror säkert att många trivs där också.
det är väl ungefär den uppfattningen jag fått också. jag vet att det inte är ett av de bättre områdena men så länge det inte är ett av de värsta så funkar det känns det som.
Bor inte allt för långt från området. Har en kusin som bodde där förut, trivdes bra tills hennes pojkvän blev misshandlad utanför porten deras. De lägenheter jag sett har varit fina. Invandrartätt område.
Niclaaas
2007-06-01, 09:49
Ett område där det bor folk med låginkomst. Det är absolut värt att flytta dit, inte så lätt att få 1:a handskontrakt i Stockholm. Om man inte trivs så kan man alltid flytta därifrån. Give it a try.
jo, det lutar nog åt det. nu är det ju nybyggnationer också och rätt så dyra lägenheter så just det området vi kommer bo i lär ju vara helt OK tycker man.
tack för svaren hittills JJ och sami
machine gun
2007-06-01, 09:52
Har aldrig bott i Rågsved, däremot har jag bott i Skarpnäck i ett par år och det området har som jag förstått det lite samma karaktär. En del skräniga grannar och störiga tonårskids som hänger i "centrum", men man måste ju faktiskt inte umgås med dem. Helt ok avstånd till stan med, tar väl ca 20 min med T-bana till slussen? Och ett förstahandskontrakt är ju trots allt ett förstahandskontrakt. Sen får man ju tillgång till den interna bostadskön, så det blir ju lättare att få en ny lägenhet om man redan har en.
Go for it!
Langster
2007-06-01, 09:53
Har bara varit där en gång och då blev det slagsmål.
Helt oprovocerat gick ett gäng som var typ 5 år äldre (själv var jag nog typ 15 år då) och fler än oss till attack.
Eldhroka
2007-06-01, 09:53
Jag bodde i rågsved 99-00,
sen i högdalen (grannstationen) 01-04
Helt ok område, lagom avstånd till stan.
Niclaaas
2007-06-01, 09:59
Bor inte allt för långt från området. Har en kusin som bodde där förut, trivdes bra tills hennes pojkvän blev misshandlad utanför porten deras. De lägenheter jag sett har varit fina. Invandrartätt område.
Har aldrig bott i Rågsved, däremot har jag bott i Skarpnäck i ett par år och det området har som jag förstått det lite samma karaktär. En del skräniga grannar och störiga tonårskids som hänger i "centrum", men man måste ju faktiskt inte umgås med dem. Helt ok avstånd till stan med, tar väl ca 20 min med T-bana till slussen? Och ett förstahandskontrakt är ju trots allt ett förstahandskontrakt. Sen får man ju tillgång till den interna bostadskön, så det blir ju lättare att få en ny lägenhet om man redan har en.
Go for it!
Jag bodde i rågsved 99-00,
sen i högdalen (grannstationen) 01-04
Helt ok område, lagom avstånd till stan.
alright, det krävdes ett snabbt beslut så nu har vi tackat ja. riskerade att få en annan lägenhet än den vi blev erbjudna först om vi väntade ända till 13 med att svara. trivs vi absolut inte där så får vi ta ställning till det då. det låter ju ändå OK, lite halvsunkigt sådär...
som flera sagt, det är inte lätt att få förstahandskontrakt så vi slår till.
Har bara varit där en gång och då blev det slagsmål.
Helt oprovocerat gick ett gäng som var typ 5 år äldre (själv var jag nog typ 15 år då) och fler än oss till attack.
hoppas de killarna har klippt sig och skaffat jobb nu då ;)
tack för svaren alla!
Niclaaas
2007-06-01, 10:00
nu är det OK att dryga/fjanta/skämta. någon är säkert sugen
Fredrik S
2007-06-01, 10:05
nu är det OK att dryga/fjanta/skämta. någon är säkert sugen
Det finns inget att göra i den här trista förorten
det finns ingenting här för oss
nä ursäkta jag överdrev litegrann
vi kan ju knarka supa och slåss
så har det alltid varit här ute
ingen jävel har brytt sig om oss
man ska va som en zombie
va nöjd med sin lott å aldrig fråga om nått
Vi tröttna på tunnelbanan
fick spel på monotonin
dom här döda sovstäderna
där folk inte rör en min
vi ville bara ha ett plejs för såna som oss
vi ville bara ha nånting för oss
Vi tröttna på zombielivet
och att aldrig vänta på nåt
att bara hänga runt och glo
sen plötsligt har dagen gått
vi ville bara ha ett plejs för såna som oss
vi ville bara ha nånting för oss
För det finns inget att göra...
Vi började med konserter
det va band och det kom folk
vi tyckte det gick jävligt bra
vi började få flyt
det tyckte inte den svenska byråkratin
det tyckte inte vår stolta maskin
Dom sa stopp det här verkar vara
rena jävla ANARKIN
dessutom uppför ni er som
nåra jävla svin
det tyckte alltså den svenska byråkratin
det var för mycket för vår stolta maskin
Men det finns ju diskotek förståss
och det finns massor av annat skit
där kan vi häcka bäst fan vi vill
men i huvet står det still
där kan vi gå som zombies
medan muzaken spyr floder av skit
där kan vi sluta tänka
så får dom som dom vill
därute kan vi viska
medans tunnelbanan går förbi
du han ser blå ut
i ansiktet
Ja så har det alltid varit här ute
man ska va som en sån
som vill va nöjd med sin lott och aldrig
fråga om nått
Niclaaas
2007-06-01, 10:10
förstod väl det :D
Fredrik S
2007-06-01, 10:17
förstod väl det :D
Det var kanske lite väl uppenbart att den skulle komma. Det är alltså en text från en gammal Ebba Grön låt, dom var väl från Rågsved?
Niclaaas
2007-06-01, 10:21
Det var kanske lite väl uppenbart att den skulle komma. Det är alltså en text från en gammal Ebba Grön låt, dom var väl från Rågsved?
jepp :hbang:
De enda basketspelare från Sverige som har lyckats ta sig till NBA växte upp i Rågsved. Maciej "Micke" Lampe spelade sist i New Orleans Hornets och Damir Markota spelar i Milwaukee Bucks för tillfället. The millionaires från Rågsved. Lite rolig fakta bara om Rågsved :)
Maciej Lampe
http://www.nba.com/media/bwb_africa_Lampe250.jpg
Damir Markota
http://www.nba.com/media/act_damir_markota.jpg
Viktor_Balck
2007-06-01, 11:13
De enda basketspelare från Sverige som har lyckats ta sig till NBA växte upp i Rågsved. Maciej "Micke" Lampe spelade sist i New Orleans Hornets och Damir Markota spelar i Milwaukee Bucks för tillfället. The millionaires från Rågsved. Lite rolig fakta bara om Rågsved :)
Maciej Lampe
http://www.nba.com/media/bwb_africa_Lampe250.jpg
Damir Markota
http://www.nba.com/media/act_damir_markota.jpg
Charles Barkley bodde tydligen också i rågsved i sin ungdom.
http://www.thesportstruth.com/wp-content/uploads/2006/09/charles-barkley.jpg
Charles Barkley bodde tydligen också i rågsved i sin ungdom.
http://www.thesportstruth.com/wp-content/uploads/2006/09/charles-barkley.jpg
:D
Jag har ända sedan jag var en liten skit i ett punkband haft en romantisk bild av Rågsved och den ungdomsgård vilken jag aldrig besökt: Oasen.
Från Wiki:
Rågsved är framför allt känt för att vara kärnan i den svenska punkrörelsen med scenklubben Oasen. I de lokaler där Oasen fanns huserar nu Rågsveds Folkets Hus, men det går fortfarande att på väggarna se de första affischerna till Ebba Gröns, KSMBs, och Helikoptern kräks spelningar.
Klart du ska flytta till Rågsved!
Hej!
Vi är tre killar från en förort (betong-getto) i Stockholm som gärna vill bli popstjärnor. Vi har läst en massa pop-tidningar och tycker det verkar skitballt att vara pop-stjärna. Vi har inte spelat ihop i flera år.
Medlemmarna är Simon Simple på bas och sång, Sven Thåsvett på solokomp, och GurraRatt på trummor och anti. Vi vill att våran musik ska spelas på dåliga kassettbandspelare. Gärna dom som ligger i alla raggarbrudars och flummares väskor som går omkring i Kungsträdgården (Vi tror dom går där egentligen, vi har inte
råd att ta tricken dit och se efter).
Våra favoriter är The Lerium och Thorbjörn Fälldin, som inspirerar oss till mycket av den musik vi spelar. Just nu har vi bara en el-gitarr och några cymbaler att spela på. Våra trummor snodde dom för några veckor sen och förstärkarna har vi sålt för att vi har inga pengar att äta för.
Snälla vänner kanske lånar oss grejor att spela på, tills vi får ett fett förskott på nåt skivkontrakt. Vi skulle tycka att det skulle vara kul att spela i Piteå om det vore möjligt. I Stockholm finns det inga ställen att lira på. Man får fixa det själv och hyra lokal. Det kanske skulle bli ett par kronor över till oss om inte publiken slog i sönder så mycket att det oftast går med förlust. Ibland repeterar vi. Ibland går det bra, men för det mesta dåligt.
Helst vill vi som alla stora rockstjärnor spela i jättehallar för jättepublik där biljetterna kostar hundra spänn sådär. Ett sånt jättestort rockband som spottar på journalister när vi håller en av våra fåtaliga presskonferenser. En av våra riktigt stora favoriter är förstås Mona Tumba som vi också tillägnat en låt, som vi hoppas få spela in på en singel eller Ep någon gång i framtiden.
Vi vill gärna spela in på ett anarko-progressivt skivbolag, men såna är det ont om så därför funderar vi på att starta ett eget så fort vi kan skaffa fram en bandspelare och några mickar. Med vår musik vill och tror vi på den ohämmade livskraften och för ett förverkligande av medvetenheten.
Vi hoppas dom som lyssnar förstår det och låter sin vunna medvetenhet styra deras handlingar och förvandla sina inre konflikter till en sann konflikt mellan sig själva och samhället. Åt helvete med samhällets prestationsmoral! STÅ SAMLAD FÖRORTS FRONT! NER MED FÄLLDIN! Anti-hälsningar Ebba Grön! Ps. Skall ni skriva om oss, skriv det här! Annars så skit i det. Det hela! Censur tolereras inte!
Det svävar ett romantiskt skimmer över Rågsved och dess gamla ungdomsgård för alla som någon gång lyssnat på Ebba Grön. Det var värre i Rågsved då, farsans första anhalt efter polishögskolan innefattade Rågsved och det fanns en hel del att göra.
I princip alla förorter har ju blivit rejält mycket bättre de senaste 10-15 åren. På något sätt har man rensat upp bland nötterna och snyggat upp allt.
machine gun
2007-06-01, 15:06
I princip alla förorter har ju blivit rejält mycket bättre de senaste 10-15 åren. På något sätt har man rensat upp bland nötterna och snyggat upp allt.
Jag tror det stavas bostadsrättsomvandling.
Jag har ända sedan jag var en liten skit i ett punkband haft en romantisk bild av Rågsved och den ungdomsgård vilken jag aldrig besökt: Oasen.
Från Wiki:
Rågsved är framför allt känt för att vara kärnan i den svenska punkrörelsen med scenklubben Oasen. I de lokaler där Oasen fanns huserar nu Rågsveds Folkets Hus, men det går fortfarande att på väggarna se de första affischerna till Ebba Gröns, KSMBs, och Helikoptern kräks spelningar.
Klart du ska flytta till Rågsved!
Vilken härlig känsla jag fick i kroppen nu. *cupid*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.