Visa fullständig version : Deffschema, lite hjälp sökes.
Hej!
Nu blir det att göra nytt deff schema, pga av att jag börjar sommarjobba om 2 veckor. Så då blir det ju lite annan mat helt enkelt, och tider.
Så nu börjar jag här.. Just nu ligger jag på en vikt av 76kg cirkus, började på 92kg i januari men ska ner till 70kg blankt.
Kl 07.00 Frukost (Då blir det alltid)
Havregrynsgröt 150g
2dl Lättmjölk
Kl 09.00
Proteindrink
Kl 11/12.00 tiden
Vad ska jag ta här? Någon mat som man kan ha i matlådan iaf. Kalorisnål och mycket protein. Vad säger ni om någon sorts kycklingsallad?
Kl 14.00
Proteindrink
Kl 17.00
Middag, här blir det fullkornsmakaroner, men vad ska jag ta till?
Något billigt och kalorisnålt, helst något jag kan göra storkok och sätta i småburkar eller liknande.
Kl 20.00
6g Esapro, 25g Malto
Och 1h efter träningen så blir det 6g esapro igen
Kl 20.45 (träningen slut ungefär)
1 Banan
Kl 22.00
Kaseindrink
Har ni några tips eller synpunkter?
Vad ska jag välja för mat till middag och lunchen, hade varit bra om någon kan komma med något smart.
Vill helst kunna göra något storkok eller liknande, t.ex köttfärs som man kan frysa in och steka upp till middagen eller till matlådan.
Tror ni jag måste lägga till cardio på detta? Intaget per dagen får vara kring 1800kcal.
Ge mig tips! *drool*
Jag skulle skippa 09:00 och 14:00 proteindrinkarna och ersätta dem med mer mat till frukost och middag istället.
Mer kolhydrater efter träningen också, bort med proteindrinkarna och ta kolhydrater efter träningen som motsvarar lika mycket kalorier som proteindrinkarna gör.
Varför ska jag ta bort dom?
Om det är för att jag ska vara mer mätt så behövs det inte, jag klarar mig fint på det där. Har kört så sen januari.. =)
Eddie Vedder
2007-06-01, 09:31
För fettsnålt måste jag säga, du dör inte av ett lågt fettintag men det där är väldigt lågt (här skulle ett skämt med hänvisning till Glocalnet passa som handen i handsken men jag avstår från detta:D).
Så till den där salladen kan du ju åtminstone ringla på lite olivolja, ta ett par omega-3 kapslar om dagen kanske, ersätt kycklingen med strömming/lax/makril nån dag, bred smör på mackan etc. Jag tror du gör ett misstag att bara skära på fettkalorierna, det kan vara enkelt och smidigt till en början....men som sagt.....jag tror det kan visa sej vara ett misstag i längden.
Du behöver nog inte ens ersätta särskilt mycket kcal utan kan troligtvis lägga till sådär 200kcal från fett men fortfarande gå ner i vikt, dock med en mer balanserad makrofördelning.:thumbup:
Varför ska jag ta bort dom?
Om det är för att jag ska vara mer mätt så behövs det inte, jag klarar mig fint på det där. Har kört så sen januari.. =)
Om det är vassledrinkar så är det för snabbt för att ta det som mellanmål, ta kaseindrinkar i så fall om du ska ha i dig SÅ mycket protein.
För fettsnålt måste jag säga, du dör inte av ett lågt fettintag men det där är väldigt lågt (här skulle ett skämt med hänvisning till Glocalnet passa som handen i handsken men jag avstår från detta:D).
Så till den där salladen kan du ju åtminstone ringla på lite olivolja, ta ett par omega-3 kapslar om dagen kanske, ersätt kycklingen med strömming/lax/makril nån dag, bred smör på mackan etc. Jag tror du gör ett misstag att bara skära på fettkalorierna, det kan vara enkelt och smidigt till en början....men som sagt.....jag tror det kan visa sej vara ett misstag i längden.
Du behöver nog inte ens ersätta särskilt mycket kcal utan kan troligtvis lägga till sådär 200kcal från fett men fortfarande gå ner i vikt, dock med en mer balanserad makrofördelning.:thumbup:
Okej, då ska jag göra det.
Då blir det garanterat att köra med smör till hårdmackan man tar till middagen, det vart ju riktigt fint. :hbang:
Och så kanske man kör på en på morgonen också, till frukost.
Vad kan ni rekommendera till Lunch och Middag?
Middag kanske köttfärs och fullkorns pasta?
Lunch ?
*whistle*
Om det är vassledrinkar så är det för snabbt för att ta det som mellanmål, ta kaseindrinkar i så fall om du ska ha i dig SÅ mycket protein.
Okej, då ska jag tänka på det.
Tror jag ska köpa mig någon påse Double Pro blandannat, och även lite av kolozzeums protte.
Varför kan man inte ha det som mellanmål? Gör väl inget att det är vassle?
LadyInsane
2007-06-03, 22:55
Vad kan ni rekommendera till Lunch och Middag?
Middag kanske köttfärs och fullkorns pasta?
Lunch ?
*whistle*
Du hade bra ideer redan från början. Ex Potatis/Fullkornspasta med kyckling. Grönsaker till och någon sås gjord på kvarg kanske. Nyttig och go deffmat. Dessutom lätt att göra i stora mängder, samt funkar fin fint som matlåda. (Om du har mikro:))
Varför kan man inte ha det som mellanmål? Gör väl inget att det är vassle?
Det är bara onödigt tycker jag, vassle ger en snabb aminosyretillförsel till kroppen samtidigt som det ger extra kalorier. Därför tycker jag inte att det är det bästa mellanmålet.
Det är bara onödigt tycker jag, vassle ger en snabb aminosyretillförsel till kroppen samtidigt som det ger extra kalorier. Därför tycker jag inte att det är det bästa mellanmålet.
Aha, okey.
Då blir det några påsar Double Pro istället ;)
Hur blir det sen, när man är klar med deffen och börjar med uppbyggningen.
Kan man köra med Double Pro då istället för alla vassle drinkar under dagen?
Vad är bäst?
Aha, okey.
Då blir det några påsar Double Pro istället ;)
Hur blir det sen, när man är klar med deffen och börjar med uppbyggningen.
Kan man köra med Double Pro då istället för alla vassle drinkar under dagen?
Vad är bäst?
Kör helst långsamt (kasein) protein som mellis eller liknande.
Kör helst långsamt (kasein) protein som mellis eller liknande.
Det var exakt det jag hade tänkt. Doublepro till mellis, och även kvällen.
Men tänkte hur det var när man börjar bygga igen, ska man köra på med Double pro som mellisar, och kvällsprotte då också? Eller är det större ide att börja med vassle?
Är inte kasein och vassle ganska jämbördiga.. vassle stimulerar, kasein förhindrar nedbrytning? Typ välja själv vad man föredrar, eller jag helt ute och cyklar?:confused:
Det var exakt det jag hade tänkt. Doublepro till mellis, och även kvällen.
Men tänkte hur det var när man börjar bygga igen, ska man köra på med Double pro som mellisar, och kvällsprotte då också? Eller är det större ide att börja med vassle?
Kör kasein under uppbyggnad på dagen då också. Det är inte vassle/kasein som gör resultaten.
Viktigt är kcal- eller kcal+ för dig tror jag.
Handcuff
2007-06-15, 17:52
Skrev precis i en annan tråd...det finns en sak man saknar under deff...MAT! Kan inte begripa hur man kan byta ut det mot semiäckliga pulver (halvgoda på sin höjd) som mättar som en näve kalaspuffar. Nej njut av den lilla mat som ryms i ditt deffschema....:thumbup:
Kör kasein under uppbyggnad på dagen då också. Det är inte vassle/kasein som gör resultaten.
Viktigt är kcal- eller kcal+ för dig tror jag.
Okej, jo jag förstår att det är så.
Men jag kör ju med fria eaa så det jämnar väl ut att man kör med kasein under dagen antar jag? :)
Skrev precis i en annan tråd...det finns en sak man saknar under deff...MAT! Kan inte begripa hur man kan byta ut det mot semiäckliga pulver (halvgoda på sin höjd) som mättar som en näve kalaspuffar. Nej njut av den lilla mat som ryms i ditt deffschema....
Jo, jag vet att det är bättre med mat.
Men jag har klarat detta skit bra, med proteinet till mellanmålen. Blir inte så hungrig, men på kvällen blir jag det. Så måste lägga till något på kvällen. :)
Har kört i veckan, 150g köttfärs och 100g fullkorns pasta till lunch, och 150g kyckling och 100g fullkorn till middag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.