Visa fullständig version : trött..
Är 16, har tränat ca 1 år men nu på sista tiden är jag så trött..
Sover ca 7-8 timmar / dag, 12+ på helger. Brukar komma hem från skolan och gå och lägga mig i kanske 2 timmar innan jag förhoppningsvis drar mig själv till gymmet, förut tyckte jag det var så roligt att träna.
Tränar ca 3-4 ggr / vecka men har precis varit sjuk i 2 veckor och vilat ut mig så är ju inte precis övertränad.
Käkar hyffsat käk, frukost, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Äter mycket och käkar mkt frukt och multivitamin dryck.
Vet inte vad det är som gör att jag blir så här trött på dagarna.. men det gör att min träning får lida och det vill jag inte.
formula4shape
2007-05-31, 15:35
Sover ca 7-8 timmar / dag, 12+ på helger. Brukar komma hem från skolan och gå och lägga mig i kanske 2 timmar innan jag förhoppningsvis drar mig själv till gymmet, förut tyckte jag det var så roligt att träna.
Tränar ca 3-4 ggr / vecka men har precis varit sjuk i 2 veckor och vilat ut mig så är ju inte precis övertränad.
Käkar hyffsat käk, frukost, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Äter mycket och käkar mkt frukt och multivitamin dryck.
Vet inte vad det är som gör att jag blir så här trött på dagarna.. men det gör att min träning får lida och det vill jag inte.
Du kanske lider utav lågt blodtryck eller liknande. Är alla värden bra kan man testa att ta koffein innan träningen för att få mer energi
Du kanske lider utav lågt blodtryck eller liknande. Är alla värden bra kan man testa att ta koffein innan träningen för att få mer energi
Satt faktist å tänkte på koffein.. kanske blir min räddning
formula4shape
2007-05-31, 15:58
Satt faktist å tänkte på koffein.. kanske blir min räddning
Några hundra mg före brukar göra susen. Men du borde lyssna på din kropp och ta ett besök hos doktorn om du fortsätter att vara trött trots vila och mat.
machine gun
2007-05-31, 16:25
Jag tycker att du ska gå till en läkare. Det är inte helt normalt att vara jättetrött jämt och det kan vara bra att kolla upp om allt står rätt till rent fysiskt.
Den här tröttheten försvinner dock helt så fort jag blir taggad.. så kan det verkligen vara något fysiskt?
machine gun
2007-05-31, 17:44
Den här tröttheten försvinner dock helt så fort jag blir taggad.. så kan det verkligen vara något fysiskt?
När man blir "taggad" så kopplas ju en del system på, frisättning av adrenalin bland annat. Det gör ju att man tillfälligt kan känna sig piggare.
När man är 16 år så växer man ju fortfarande och det kan ju förstås också göra att man blir trött. Vill minnas att jag utan problem kunde sova över 12 timmar per natt om ingen väckte mig när jag var 16. Men det är alltid bra att kolla upp allt allt står rätt till, om inte annat så för att slippa oroa sig.
Sluta med din 2 timmars tupplur på eftermiddagen så tror jag allt att du kan bli piggare på dagen. Lägg dig lite tidigare istället så att du vaknar utvilad. Dina 2 timmar kan störa din dygnsrytm vilket påverkar dig när du är vaken.
Ge det någon vecka innan du känner resultat.
Handcuff
2007-05-31, 18:04
Du har nyligen vart sjuk eller hur? Annars kanske du får titta över tränings/aktivitetsdosen. Du kanske äter mindre än vad du tror? Ät mer.
Annars gå till vårdcentralen.
Du har nyligen vart sjuk eller hur? Annars kanske du får titta över tränings/aktivitetsdosen. Du kanske äter mindre än vad du tror? Ät mer.
Annars gå till vårdcentralen.
Jepp nyligen sjuk.
Äter fruktansvärda mängder mat kan jag lova, och växer som ett hus..
watertouch
2007-05-31, 19:36
Många blir trötta i puberteten.
brist på nått ämne? typ järn är ju vanligt om man är trött...
Sover kanske för länge på helgerna... jag gör d :em: .... Rutin i din sömnrymn är d bästa som finns, eftersom då synkar du in din "temperaturperiodisitet" lr vad man ska säga... så min rekomenddation (kan inte stava är lite på örat:) ) är att skapa en sömn rutin du håller alla dagar i veckan, eftersom jag har själv liknande problem och vad jag har sett/läst så är rutin det bästa... även om du skulle sova "lite för kort" enligt vissa... eftersom kroppen försöker ta igen och reparera sig i de första timmarna (vad jag läst 3-4 h, för att kroppen prioriterar detta).
Men annars tycker jag att du ska läsa; "Sömn, neurofysiologi och hormoner." av Luna Spice i "best of sammanfattnig"
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=16210
.... lr bara rentav läsa böcker och/eller se dokumentärer inom området.........................(det finns säkert massa stavfel i det jag skrivit... men är för trött för att tänka på d :) )
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.