Visa fullständig version : Det är sent!
RealElwood
2003-03-25, 20:34
Problem...
Vanligtvis så styrketränar jag på för middagen å tar min Gainer direkt efter. Sen äter jag två lagade mål till under dagen, det första ca: en timme efter träningen d andra på kvällen vid 6-7 kanske, plus två mellanmål.
Idag däremot så har jag kört kampsportsträning mellan 18-20 ist. Ska jag hälla i mig min Gainer nu, å äta sen vid halv tio igen. Jag har nämligen bara ätit ett lagat mål idag, eller ska jag strunta i Gainern å trycka ner pasta å köttfärssås i strupen, eller kanske ta Gainern å äta ett lättare kvällsmål sen typ Yoghurt, ägg å grovt bröd...
Kräver ett två timmars kampsportspass mer energi än en timmes styrketräning???
Tacksam för svar
Gainern på en gång samt mat 30-90 min senare.
Om kampsporten kräver lika mycket ? Beror på hur hårt du tränar :) men antagligen så gör den det, har läst någonstans att det faktiskt är viktigare ur muskelsynpunkt att äta bra efter konditionsträning än styrketräning så det kan ju vara en bra vana att börja med.
King Grub
2003-03-25, 20:42
Och har man tränat sent på kvällen spelar det ingen roll vad klockans visare pekar på - det är viktigt att få i sig både rejält med protein och kolhydrater i alla fall. Alltså inte skippa kolhydraterna bara för att man skall gå och lägga sig snart.
RealElwood
2003-03-25, 20:43
Då blir d 1100 Kcal på 90 min sen så lägger man sig kanske 2-3 timmar efter d, är det verkligen bra???
RealElwood
2003-03-25, 20:45
Är det inte störst risk att kolisar blir fett om man äter mycket på kvällen?
Jag lägger mig ju aldrig hungrig, men jag äter aldrig så här mycket så här sent annars
King Grub
2003-03-25, 20:47
Originally posted by RealElwood
Är det inte störst risk att kolisar blir fett om man äter mycket på kvällen?
Jag lägger mig ju aldrig hungrig, men jag äter aldrig så här mycket så här sent annars
I vanliga fall, jo, men risken är mycket mindre om du äter dem inom den tid som "näringsfönstret" är öppet efter ett pass: upp till ca 90 min, då den allra mesta näringen slussas till musklerna istället för till fettcellerna.
[QUOTE]Originally posted by RealElwood
[B]Är det inte störst risk att kolisar blir fett om man äter mycket på kvällen?
Vad jag läste hos paulun så är det mycket mycket litet av kolisarna som blir fett.
King Grub
2003-03-26, 10:05
Originally posted by janizzo
[QUOTE]Originally posted by RealElwood
[B]Är det inte störst risk att kolisar blir fett om man äter mycket på kvällen?
Vad jag läste hos paulun så är det mycket mycket litet av kolisarna som blir fett.
Ja, av själva kolhydraterna, men de höjer insulinnivåerna, och det i sin tur gör att större andel av energin hamnar i fettcellerna.
RealElwood
2003-03-26, 15:49
Betyder d att på ren svenska om jag äter 1100 Kcal å lägger mig efter tre timmar blir jag fet?
Realwood: På ren svenska: Nej !
Väntar du 3 timmar så är det ju inte ens innan läggdags och du hinner ju äta en gång till..
King Grub
2003-03-26, 16:15
Sedan beror det ju på om du har behov av de där 1100 kcal under en längre tid. Om de bidrar till att du ligger på ett energiöverskott dag efter dag så gå du naturligtvis upp. Och om du gör av med all energi du äter under ett längre perspektiv ligger din vikt stilla eller går ner i alla fall, oavsett tidpunkten du åt den.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.