handdator

Visa fullständig version : Sänkt proteinintag = förlorad massa?

John M
2007-05-31, 09:05
Har funderat starkt på att sänka mitt proteininteg ganska rejält. Väger idag 88-89 kg (är inte fet, har synliga rutor) och stoppar i mig ca 350 gram protein om dagen. Magen tar en del stryk av detta (får ofta uppsvälld mage) och blir jag stressad en vecka så tar magen rejälv med stryk. Vad händer om jag plockar bort 150 gram protein och ersätter med 150 gram kolhydrater istället?

Kommer jag förlora rejält med massa och styrka då? Någon som har gjort liknande någon gång?

psirus
2007-05-31, 09:08
Har funderat starkt på att sänka mitt proteininteg ganska rejält. Väger idag 88-89 kg (är inte fet, har synliga rutor) och stoppar i mig ca 350 gram protein om dagen. Magen tar en del stryk av detta (får ofta uppsvälld mage) och blir jag stressad en vecka så tar magen rejälv med stryk. Vad händer om jag plockar bort 150 gram protein och ersätter med 150 gram kolhydrater istället?

Kommer jag förlora rejält med massa och styrka då? Någon som har gjort liknande någon gång?

Du ligger på ungefär 4g protein/kropps kg vilket är väldigt högt enligt mig. Du kan säkert sänka utan problem, du kommer fortfarande att ligga runt 2g/kg.

Eddie Vedder
2007-05-31, 09:08
Om du plockar bort 150gram ligger du ju fortfarande på 200gram, det är ju mer än du behöver det oxå.

Snarare lär du tjäna på att sänka och skulle inte lida av ytterligare sänknignar troligtvis. 350gram protein är ju otroligt överdrivet och du vinner absolut inte ett dugg på den öga mängden.Du verkar överskatta proteinet VÄÄÄLDIGT.

Hur ser makrofördelningen ut för tillfället och hur planerar du att den skall se ut när du (tack och lov) sänker proteinintaget?

Handcuff
2007-05-31, 09:09
1.5g protein/kg kroppsvikt är förmodligen alldeles tillräckligt. Det skulle ge ca 132g protein/dag för dig på 88kg. Varför denna överätning?

L-Sami
2007-05-31, 10:22
Jag har gjort nåt liknande dvs sänkt proteintaget och ersätt det med kolisar, märker varken muskel eller styrkeförlust. De extra kolhydraterna ger mig bara energi och tryck i musklerna. Jag tror att det är ett bra val att sänka proteintaget om du får magproblem av det.

Yankeee
2007-05-31, 10:42
Jag har också sänkt ganska brutalt, från 4-5 proteindrinkar om dagen till 0. Ingen som helst skillnad.

emmak
2007-05-31, 10:43
Jag har också sänkt ganska brutalt, från 4-5 proteindrinkar om dagen till 0. Ingen som helst skillnad.

Hur mycket protein per dag ligger du på då?
2g/kg ?

Ola Wallengren
2007-05-31, 16:37
Kroppen anpassar sig till ett högt proteinintag så att den är i balans även vid det högre intaget. Anpassningen tar lite tid, på båda hållen, alltså säväl sänkning som höjning. Om du drastiskt minskar intaget från 4 till 1,5-2g/kg så kan du räkna med en 10-25dagars negativ kvävebalans om du inte kraftigt kompenserar med ett höjt energiintag.

Sänk lite långsamt alltså.

CoolHandLuke
2007-05-31, 18:10
Kroppen anpassar sig till ett högt proteinintag så att den är i balans även vid det högre intaget. Anpassningen tar lite tid, på båda hållen, alltså säväl sänkning som höjning. Om du drastiskt minskar intaget från 4 till 1,5-2g/kg så kan du räkna med en 10-25dagars negativ kvävebalans om du inte kraftigt kompenserar med ett höjt energiintag.

Sänk lite långsamt alltså.
Är det något man kan känna av? Kvävebalansförändringar alltså.

Yankeee
2007-05-31, 19:37
Hur mycket protein per dag ligger du på då?
2g/kg ?

Vet ej, räknar inte.

Sverker
2007-05-31, 19:54
Är det något man kan känna av? Kvävebalansförändringar alltså.

Att du känner av omläggningen av kosten kan säkert stämma. Mer eller mindre energi.

Men att kunna känna av att proteinnedbrytningen är större än proteinuppbyggnaden verkar långsökt. Här är tidsperioden två eller tre veckor så man känner nog inte av någon styrkeförlust på så kort tid.

Fartman
2007-05-31, 21:12
Att du känner av omläggningen av kosten kan säkert stämma. Mer eller mindre energi.

Men att kunna känna av att proteinnedbrytningen är större än proteinuppbyggnaden verkar långsökt. Här är tidsperioden två eller tre veckor så man känner nog inte av någon styrkeförlust på så kort tid.

Men om man bara lägger om kosten som sådan att man ersätter det minskade proteinet med kolhydrater istället borde det ju nästan göra att man bara får ett ökat tryck i gymmet och därmed nästan borde gå framåt istället?

machine gun
2007-05-31, 21:57
Men om man bara lägger om kosten som sådan att man ersätter det minskade proteinet med kolhydrater istället borde det ju nästan göra att man bara får ett ökat tryck i gymmet och därmed nästan borde gå framåt istället?

Det är inte alls omöjligt att så blir fallet. En del kan dock känna sig lite sega och tunga i kroppen om man inte är van att äta så mkt kolhydrater, pga att glykogendepåerna fylls upp. Det brukar kunna omvändas till bra trööck när man väl kommer igång dock :)