Visa fullständig version : Utbildning - Verkstad/fordonsmekaniker?
Dissector
2007-05-30, 13:56
God dag. Såhär lagom till studenten har jag insett att jag förmodligen läst "fel" program på gymnasiet. Jag har ganska länge varit intresserad av fordon och mekanikerinriktat arbete. Det jag då undrar är, är det någon här som känner till bra utbildningar som rör just det? Min tanke är fordonsmekaniker, eller ö.h.t att jobba med motorfordon och saker som hör till det.
Jag har alltså ingen tidigare utbildning inom något sådant, eftersom gymnasieinriktningen handlade om IT, så jag behöver alltså någon form av grundläggande kurs/kurser (som inte heller är gymnasiekurs då) som öppnar upp för enkla jobb, eller vidare studier.
Är det någon som har några förslag? Det måste väl finnas möjligheter, trots att jag inte valde fordonsprogrammet när jag var 15?
Tack på förhand.
lernia har bra utbildningar till fordonstekniker.
kolla deras hemsida!
God dag. Såhär lagom till studenten har jag insett att jag förmodligen läst "fel" program på gymnasiet. Jag har ganska länge varit intresserad av fordon och mekanikerinriktat arbete. Det jag då undrar är, är det någon här som känner till bra utbildningar som rör just det? Min tanke är fordonsmekaniker, eller ö.h.t att jobba med motorfordon och saker som hör till det.
Jag har alltså ingen tidigare utbildning inom något sådant, eftersom gymnasieinriktningen handlade om IT, så jag behöver alltså någon form av grundläggande kurs/kurser (som inte heller är gymnasiekurs då) som öppnar upp för enkla jobb, eller vidare studier.
Är det någon som har några förslag? Det måste väl finnas möjligheter, trots att jag inte valde fordonsprogrammet när jag var 15?
Tack på förhand.
Annars kan du ju alltid sikta på Civilinjengör inom maskin eller liknande. Har en polare som jobbar med att testa/utveckla olika stötdämpare till diverse fordon. Om du läst IT, vilket jag antar har samma behörighet som natur så borde du ha behörighet för ingenjör.
http://www.kyguiden.se/Docs/Area.aspx?city=STOCKHOLM Där fanns nån typ av fordonsteknikutbildning, sök mer själv.
Muskelbyggaren
2007-05-31, 12:34
Det är ju rätt stor skillnad på arbeta som mekaniker eller civilingenjör. Är du den som helst blir skitig om händerna är det nog bäst om du hoppar på någon ky-utbildning och blir mekaniker. Har du rätt läggning och är smart nog, hoppa på maskinteknik.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.