Logga in

Visa fullständig version : Min energiförbrukning på en dag?

Fatality
2007-05-30, 09:38
Eftersom jag är jävligt dålig på att äta tillräckligt med mat får inte i mig vad jag behöver så tänkte jag lägga upp kosten så här:

Istället för att skriva vilka tider man äter vad på, skriva vad man ska äta på en hel dag.

Dag1:

6 Grova bröd - lättsmör och leverpastej
En tonfisk burk
1 Kesella vanilj
1 lättkesella
2*Proteinpulver 40-50g
MIDDAG (kött,kyckling,fisk)

någon som har tips vad jag kan lägga in? jag deffar..

Stats:
170cm
116kg

bänkpress: 85max
marklyft: har testat 120kg
knäböj: gör 8or på 100kg (inte tränat knäböj på 2 månader pg.a knäskada)

Tränar hårt 1.15-1.30min 2dagar vila 2dagar vila rullande schema hög itensitet och rör mig som en vanlig människa, jobbar dock inte

någon som kan räkna ut min energiförbrukning och vad jag behöver i fett/kolhydrater/protein ? :)

GymTT
2007-05-30, 11:14
Har du inte programmet som går efter Harris/Benedict metoden som finns här på kollo?

Fatality
2007-05-30, 11:23
Har du inte programmet som går efter Harris/Benedict metoden som finns här på kollo?

Nej, har du lust och länka så man kan tanka hem det? =)

Eddie Vedder
2007-05-30, 11:30
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2097156&postcount=25

Den förutsätter ju dock att du kan uppskatta din aktivitetsfaktor någorlunda. Hur du sen väljer att fördela f/p/k utifrån ditt energibehov gör du ju som du vill. Under deff kan det säkert vara lämpligt att ligga runt 2g protein/kg kroppsvikt iaf och understig inte gärna 0.5g fett/kg kroppsvikt heller. Gärna mer fett ä så skulle jag säga.

ramagoen
2007-05-30, 11:31
Tänk på att harris&benedict är ett gammalt "uträkningssätt" som funkar bäst på normalviktiga personer, på 30-talet var inte folk särskilt feta. Så om du är tjock, dra bort 20kg i uträkningen.

edit: mer eller mindre.

ramagoen
2007-05-30, 11:34
Det där programmet va riktigt bra gjort, tack för länken eddie. :)

Eddie Vedder
2007-05-30, 11:38
Tacka inte mig, tacka Rhino.:)

Här har han dessutom en utomordentlig liten "guide" om hur man ska bli klok på detta med aktivitetsfaktorn:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275&highlight=Harris+Benedict

Jag som inte kan ett skit om matte har inte orkat lära mej den bara.:D

Rhino
2007-05-31, 09:49
Det där programmet var riktigt bra gjort,

Roligt att höra om det är till nytta! (Över 500 personer har laddat ner det och nu har totalt tre skrivit att de tycker det var bra!) :)

gonza
2007-05-31, 16:21
Roligt att höra om det är till nytta! (Över 500 personer har laddat ner det och nu har totalt tre skrivit att de tycker det var bra!) :)

Det är kanon, dock väldigt synd att det inte går att köra på x64 baserade system.

Rhino
2007-05-31, 16:43
Det är kanon, dock väldigt synd att det inte går att köra på x64 baserade system.

Tack! :) Jag skall fixa en ny version så småningom som fungerar även på 64-bitars-os.

Jag som inte kan ett skit om matte har inte orkat lära mej den bara.:D

Det är inte så svårt som du tror. *whistle*

Men sedan skall jag förhoppningsvis bygga in de formlerna i programmet, så slipper man räkna alls. ;)