handdator

Visa fullständig version : Hastighetskameror!

challe balle
2007-05-29, 21:30
Hej!
någon som vet om hastighetskameror alltid använder blixten även på dagen eller märkar man inte alls om hastighetskameran tar kort?

Har lite panik nu för jag missade att det var 70 och körde i 90 förbi en kamera. har lite panik nu för jag har inte en krona, och tar studenten snart också. svara snabbt snälla!

Raggis
2007-05-29, 21:37
Högst osannolikt att du får något. Men, man ska aldrig säga aldrig.

Frantic
2007-05-29, 21:39
Jag blev tagen mitt på dagen och blev nästan förblindad av blixten. Det var i Norge iofs...

Raggis
2007-05-29, 21:47
Jag blev tagen mitt på dagen och blev nästan förblindad av blixten. Det var i Norge iofs...

Norges fartkameror är mycket bättre än dom vi har i Sverige. Dom räknar väl även ut medelhastigheten mellan 2 fartkameror, och kan på så sätt se om du körde för snabbt efter själva kameran?

Frantic
2007-05-29, 21:53
Norges fartkameror är mycket bättre än dom vi har i Sverige. Dom räknar väl även ut medelhastigheten mellan 2 fartkameror, och kan på så sätt se om du körde för snabbt efter själva kameran?
Nej. De har två sensorer i backen med nån meters avstånd framför varje kamera och mäter hur lång tid det tar att köra mellan sensorerna.

Raggis
2007-05-29, 21:55
Nej. De har två sensorer i backen med nån meters avstånd framför varje kamera och mäter hur lång tid det tar att köra mellan sensorerna.

Okej, så var det :D

Bushi^
2007-05-29, 21:56

Skulle inte tro det. Om det vore så skulle varje kamera vara tvungen att fota varje bil och på något vis lagra reg-numret och ta fram det så fort den bilen åker förbi. Vilket jag tycker låter för bra för att vara sant.

Raggis
2007-05-29, 22:14
Skulle inte tro det. Om det vore så skulle varje kamera vara tvungen att fota varje bil och på något vis lagra reg-numret och ta fram det så fort den bilen åker förbi. Vilket jag tycker låter för bra för att vara sant.

Vet inte hur det funkar. Var min flickväns pappa som berätta det. Han jobbar i norge. Är dock inte helt omöjligt att dom lagrar allt i flera stora servrar :D

Offtopic: Hej Perra :D

Baan
2007-05-29, 22:16
Hej!
någon som vet om hastighetskameror alltid använder blixten även på dagen eller märkar man inte alls om hastighetskameran tar kort?

Har lite panik nu för jag missade att det var 70 och körde i 90 förbi en kamera. har lite panik nu för jag har inte en krona, och tar studenten snart också. svara snabbt snälla!

Tror inte du behöver se någon blixt. Om jag kommer ihåg rätt är bara en femtedel av kamerorna på, och så växlar dom osv. Har nog kört lite för fort ibland med när jag missat att det är kameorr, hittills inga böter. Vi snackar iofs om 2-3 gånger. Ingen idé fundera på det här, det finns inget du kan göra ändå. Orka ha högt blodtryck för inget :)

Ignatius72
2007-05-30, 08:35
Högst troligt att du inte får något. De flesta är ej i funktion. Jag har aldrig hört om någon som fått böter av kamerorna, däremot så har de flesta i min bekantskapskrets åkt dit för vanlig fortkörning den senaste tiden.
Känner ni någon som fått böter hemskickade?

DanielF
2007-05-30, 09:27
Vad jag hört/läst så används blixten på dagen och det märks när man blir fotad.

Handcuff
2007-05-30, 09:32
Vad jag hört/läst så används blixten på dagen och det märks när man blir fotad.

Har en rätt nära där jag bor..tydligen alltid en kamera i den. Flera jag känner har kört för fort där. Och man märker inget när den fotar på dagen :)

Ignatius72: Ja du får böterna hem i brevlådan. Tydligen ett väldigt lyckat projekt där det ramlar in mycket pengar till staten.

bluelight
2007-05-30, 09:35
fifan skaffa en högerstyrd bil kanske, eller börja köra med solskyddet nere 24-7! :D

Frantic
2007-05-30, 09:55
fifan skaffa en högerstyrd bil kanske

Det hjälper inte det minsta. Iaf inte om kamerorna är som i Norge men jag tror inte att det skiljer sig så mycket

Baan
2007-05-30, 09:58
Högst troligt att du inte får något. De flesta är ej i funktion. Jag har aldrig hört om någon som fått böter av kamerorna, däremot så har de flesta i min bekantskapskrets åkt dit för vanlig fortkörning den senaste tiden.

Jodå, några stycken, kan dock inte säga att jag vet många iofs. Har en som körde fort nånstans nere i Europa och fick en fin högupplöst bild och rätt rejäla böter. Blev en dyr bild. Folk kanske tror annorlunda men när tyskarna säger att man ska sänka hastigheten (inne i städer t.ex.) så skojar dom inte som vissa verkar tro :)

Frantic
2007-05-30, 10:05

Min granne har fått böter hemsickade så visst händer det.
Jag som körde för fort i norge fick gå på rättegång där

Frantic
2007-05-30, 10:06
Vi kanske ska göra som i Danmark och slänga in tjejer som står topless längs vägarna och håller upp hastighetsskyltarna:D

DanielF
2007-05-30, 10:32
Har en rätt nära där jag bor..tydligen alltid en kamera i den. Flera jag känner har kört för fort där. Och man märker inget när den fotar på dagen :)

Är du säker på att dom blivit fotade då? Kamera finns i alla nya skåp, men dom är inte på hela tiden.
Jag påstår inte att jag har rätt, men har nu två olika svar på detta och vet inte vem jag ska tro på.

DanielF
2007-05-30, 10:38
Ok, jag citerar från vägverkets hemsida - frågor och svar
Hur fungerar det om det är ljust, blixtrar det i alla fall eller tas bara en bild?
Svar: Det blixtrar alltid i samband med fotograferingen.

Så då vet vi!

Handcuff
2007-05-30, 10:53
Ok, jag citerar från vägverkets hemsida - frågor och svar

Så då vet vi!

Då kanske man inte ser blixten när det är ljust ute?

DanielF
2007-05-30, 11:49
Då kanske man inte ser blixten när det är ljust ute?

Sant, och jag har ingen lust att ta reda på det heller. :)

Inzza
2007-05-30, 11:53
fifan skaffa en högerstyrd bil kanske, eller börja köra med solskyddet nere 24-7! :D

Alltså vaffan, det är REGNR som spelar roll, inte ditt ansikte..tror du polisen har någon gigantisk databas ala CSI och kan indentifiera ditt ansikte. harrejävlar.

Tejpa regskylten funkar iaf mellan skara - alingsås :)

Handcuff
2007-05-30, 12:15
Alltså vaffan, det är REGNR som spelar roll, inte ditt ansikte..tror du polisen har någon gigantisk databas ala CSI och kan indentifiera ditt ansikte. harrejävlar.

Eller respekter de regler vi har i vårat kära land. Alternativt acceptera sanktionerna då vi bryter mot dessa = betala boten. ;)

mela
2007-05-30, 12:19

Fast om du missar att det är 70 på en väg istället för 90 ska du ju ha en bot. :smash:

mela
2007-05-30, 12:21

Jag känner rätt så många som fått hem en bild på sig själv i din bil och en bot till det. Även en som lyckats få en bild på sig själv i sin nya BMW från en väg i Tyskland :D

Inzza
2007-05-30, 12:23
Eller respekter de regler vi har i vårat kära land. Alternativt acceptera sanktionerna då vi bryter mot dessa = betala boten. ;)

jaha, var det något som hade med mitt inlägg att göra eller?

bubbe
2007-05-30, 12:24

Det är regnr och ansikte, inte bara regnr. Om dom inte får en ansiktsbild så får dom inte heller bötfälla.

I danmark har dom på vissa platser mätning av medelhastighet om jag inte minns fel, botens storlek bestäms sedan av hur hög procentiell fartöverskridning man har gjort, ansiktsbild skiter dom också i.

mela
2007-05-30, 12:27
Det är regnr och ansikte, inte bara regnr. Om dom inte får en ansiktsbild så får dom inte heller bötfälla.

I danmark har dom på vissa platser mätning av medelhastighet om jag inte minns fel, botens storlek bestäms sedan av hur hög procentiell fartöverskridning man har gjort, ansiktsbild skiter dom också i.

Det var/är väl på väg att ändras att boten går till bilens ägare?

bubbe
OT nr2, En kund till mig gör mycket resor till norge, första fortkörningen i kameran så slapp han böter pga dålig ansiktsbild men andra gången åkte han dit.

Mantus
Fast om du missar att det är 70 på en väg istället för 90 ska du ju ha en bot. :smash:

Det händer även den bästa (mig) ibland.:D Hur ofta kör du landsvägskörning?

bubbe
2007-05-30, 12:28

det kanske det är, men ansikte har jag hört gäller i sverige och norge

Handcuff
jaha, var det något som hade med mitt inlägg att göra eller?

Absolut inte. Eller inte riktat mot dig personligen utan mer mot "hur-man-slipper-böter-tipset" :D

Mantus
Min granne har fått böter hemsickade så visst händer det.
Jag som körde för fort i norge fick gå på rättegång där

Få man inte bara ett vanligt bötesföreläggande där? Eller var det för att du var utländsk medborgare?

mela
Det händer även den bästa (mig) ibland.:D Hur ofta kör du landsvägskörning?

Kör landsvägskörning en del faktiskt, det tillhör inte vanligheterna. Men om man verkligen MISSAR att det är 70 vill jag int eveta hur ouppmärksam man är annar.

Mantus
2007-05-30, 12:32
Kör landsvägskörning en del faktiskt, det tillhör inte vanligheterna. Men om man verkligen MISSAR att det är 70 vill jag int eveta hur ouppmärksam man är annar.

Det är ingen omöjlighet att missa att det är sjuttio, det finns flera omständigheter där man inte varit ouppmärksam då man missar skyltar. Vid omkörningar exempelvis. Kör man om en långtradare kan skylten ibland täckas helt av långtradaren osv.

David86
2007-05-30, 12:36
Är väl bättre att man har uppmärksamheten på trafiken framför sig än skyltarna på sidan?

Mantus
2007-05-30, 12:38
Är väl bättre att man har uppmärksamheten på trafiken framför sig än skyltarna på sidan?

Sant, ibland är man i såpass farliga situationer på grund av nötter utan trafikvett att man helt enkelt måste ta koncentrationen från vägkanten för att inte krocka.

mela
2007-05-30, 12:38

Det gäller att vara uppmärksam på allt och inte låsa blicken.

Frantic
2007-05-30, 12:43
Få man inte bara ett vanligt bötesföreläggande där? Eller var det för att du var utländsk medborgare?

Minns faktiskt inte riktigt varför det blev så. Men dyrt blev det...

Mantus
2007-05-30, 12:55

Experten har talat.*whistle*

NiXPhoenix
2007-05-30, 13:52

Ja, det kanske det är, men hur blir det då när körkortet ska ryka och de inte har något ansikte? Ägaren kan ju inte förlora körkortet i såna fall.

Bra tips där! :)
Självklart åker man på lite böter för en sån grej om man nu skulle bli stoppad av en polis men inget man förlorar körkortet för precis. Tror beloppet är ganska lågt också.

Snafu
2007-05-30, 14:11

Du har inte tänkt på att man har ett foto på körkortet?

bertbert
2007-05-30, 14:14
Sant, ibland är man i såpass farliga situationer på grund av nötter utan trafikvett att man helt enkelt måste ta koncentrationen från vägkanten för att inte krocka.
:laugh: :hbang:

Wintermute
2007-05-30, 14:15
Ägaransvar har diskuterats, men det finns inga planer än vad jag hört om att det kommer att införas.

Är väll en 1500 eller 1800 för oläslig regskylt numera, gick upp i samband med höjningen av hastighetsböter om jag förstått det rätt.

Enda källa jag har på detta är iofs sporthoj.com, de flesta där verkar rätt måna om att få behålla lappen.

Axel2
2007-05-30, 14:16

Jupp det gör jag. Jävlar vad det blixtrade när kamerorna fotade, dock var det ganska sent på kvällen och det var mörkt ute.

David86
2007-05-30, 15:37
Upphovsmannen till den meningen kanske vill att du ska nämna källan (Du och jag i trafiken).

Hellre missa en 70 skylt än flyga in i arslet på någon som för för sig att stanna på en vältrafikerad riksväg för att svänga vänster.

Garnax
2007-05-30, 15:56
Ja det blixtrar även på dagen, och inte lite.

En väninna till mig fick böter från en fartkamera

formula4shape
2007-05-30, 16:03

Det finns planer på ett sånt system i Sverige. Även infraröda kameror som kan fota utan blixt.

challe balle
2007-05-30, 16:03
Ja det blixtrar även på dagen, och inte lite.

En väninna till mig fick böter från en fartkamera

Okej, det var en lättnad, jag hade rätt stor koll på själva kameran hela tiden och den blinka inte, saktade inte ner heller eftersom jag trodde det var 90.

Garnax
2007-05-30, 16:07
Hur funkar strömmen till kamerorna?

DanielF
2007-05-30, 18:52
Hur funkar strömmen till kamerorna?

Från vv.se
"Vad har kamerorna för strömförsörjning? De verkar ju stå avsides ibland. Och de har inga synliga solceller.
Svar: Både el- och telekablar är framdragna till kamerorna."

babbett
2007-05-30, 19:12
Dom räknar väl även ut medelhastigheten mellan 2 fartkameror, och kan på så sätt se om du körde för snabbt efter själva kameran?

Det är väl på gång...

Ignatius72
2007-05-30, 19:26
När jag kör båge så kan man ju med gott samvete strunta i kamerorna och det flashar aldrig. När jag kör bil så har jag handen för fejset tricket.

Snake
2007-05-30, 20:43
När jag kör båge så kan man ju med gott samvete strunta i kamerorna och det flashar aldrig. När jag kör bil så har jag handen för fejset tricket.

Solskyddet sitter där av en anledning ;)

s_himself
2007-05-31, 10:46
Jag ångade förbi en fartkamera i 140 med solskyddet nere helt enkelt. Klarade mig fint.

Dom går igenom pass och körkortsregistret och jämför ansiktet på kortet med först ägaren till bilen, sedan sambo, make, maka och hemmaboende barn osv.
Men i detta fallet hade dom bara mitt reg-nummer att gå på. Ansiktet fick dom inte av någon anledning *whistle*

Henke83
2007-09-26, 14:46
De kan inte bötfälla en utomlands eller rättare sagt det är bara att skita i o betala eftersom de inte kan, har tid eller orkar att följa upp det om du åker tillbaks till ditt eget land.
Tex. så fick jag och några polare P-böter i Köpenhamn, vi rev den och åkte hem, ingenting hände.
För övrigt skiter jag fullständigt i trafikregler, jag tycker att man ska få köra så fort man vill.

Frantic
2007-09-26, 15:34
De kan inte bötfälla en utomlands eller rättare sagt det är bara att skita i o betala eftersom de inte kan, har tid eller orkar att följa upp det om du åker tillbaks till ditt eget land.

Bra bump.
Jag körde för fort i Norge (trafikkamera) och drog hem till Sverige. Ett år senare kom den svenska polisen och knackade på dörren

Henke83
2007-09-26, 15:42
Hmm ok det var ju inte så bra, är jag illa ute menar du?
Hur gick det sen då, vad sa de?

Frantic
2007-09-26, 15:52
Hmm ok det var ju inte så bra, är jag illa ute menar du?
Hur gick det sen då, vad sa de?

Det blev inte billigt....

Inte en aning om vad som kommer hända dig. Ville bara påpeka att de faktiskt har tid och ork att leta upp folk i andra länder ibland

Henke83
2007-09-26, 15:55
Ok men i första hand såna som har ett tungt kriminellt förflutet, antar jag.

Kryss
2007-09-26, 15:56
Det ses väl ganska allvarligt på fortkörningar i norge och speciellt i jämförelse med en parkeringsbot i danmark, låter inte så konstigt om polisen i norden skulle samarbeta med varandra...

qwerty1
2007-09-26, 16:10
Tro mig, du kan få hem p-böter från köpenhamn med!

egge
2007-09-26, 16:36
För övrigt skiter jag fullständigt i trafikregler, jag tycker att man ska få köra så fort man vill.

Tycker inte jag, folk vet inte sitt eget bästa.
Varför skita fullständig i reglerna? Tror du att dom bara finns till för att irritera dig eller?

Henke83
2007-09-26, 19:32
Nej det tror jag inte, de är säkert till nytta för andra människor.

egge
2007-09-26, 20:05

Men du vet alltid ditt eget bästa och även fast du inte följer reglerna så sätter du aldrig någon annans liv i fara?

xeym
2007-09-26, 20:29
Min farsa fick parkeringsböter i köpenhamn å strunta i det, men fick räkning hem iaf.

Nitrometan
2007-09-26, 20:29
Då tillhör du de som inte ska ha nåt körkort.

Henke83
2007-09-26, 21:14
(Of topic)
Då tillhör du de som inte ska ha nåt körkort.
Precis vad jag fick höra av en vansinnig äldre man i förra veckan.
Men faktum är att jag är en mycket ansvarsfull och säker bilförare.
Haft körkort i sex år kört som en galning var dag sedan dess och har aldrig varit ute för någon incident :)

egge
2007-09-26, 21:27
Precis vad jag fick höra av en vansinnig äldre man i förra veckan.
Men faktum är att jag är en mycket ansvarsfull och säker bilförare.
Haft körkort i sex år kört som en galning var dag sedan dess och har aldrig varit ute för någon incident :)

Jag får inte ihop det tyvärr men vi kan släppa det nu kanske.