Visa fullständig version : grotesk viktuppgang
For 5veckor sedan akte jag pa semester, och maten blev inte alls den helsosammaste. Er en van motioner som brukade trena varje dag, men under dessa 5 semesterveckor har det inte blivit nagon trening alls, plus en massa skrepmat och i for stora mengder. Vad detta resulterade i var en grotesk viktuppgang fran 55kg till 65kg. *gah!*
Viktuppgangen er inget jag trivs med, speciellt inte nu ner sommaren er her och man ska vistas pa stranden... och eftersom jag er en loperska sa er mina tider troligtvis grymt langsammare en tidigare. Att man ska springa i tevlingar ner man kommer hem igen gor det hela inte lettare da man er ur form.
Sa nu skulle jag vilja bli av med dessa 10kg sa snabbt som mojligt, och undrar derfor vad ni rekommenderar. Har dock ocksa merkt att min motion blivit sjukt semre, da mina vader till och med borjade krampa sig efter en promenad her om dagen.
Hur ska jag borja trena igen, och vad for diet rekomenderar ni?
Sätt upp en plan över hur lång tid du ger dig själv, jag rekommenderar åtminstone 10 veckor om du vill ha en viktnedgång som håller i sig på ett mer permanent stadium. Läs runt på Kolo, det finns riktigt många trådar som behandlar precis samma ämne som ditt.
Kom ihåg att komma tillbaka i träningen successivt och inte malla på med långa dunderpass på en gång.
Sen får du fan se till att skriva med bara A ifall du sitter vid ett internationellt tangentbord, att ersätta Ä med E är brottsligt.
Moraltanterna får avgöra om 55kg är hälsosamt, posta din längd och kanske en bild på det där så kan vi avgöra bättre.
Börja träna och ät som vanligt igen, så kommer du förmodligen rasa ner i vikt. Det är bättre att börja lugnt i början och sen öka träningsdosen succesivt när man ska göra "comeback" för att slippa skador.
Nah, skulle tippa på att du kommer rasa rätt fort bara du rör på dig och käkar vettigt, en del av det du ökat är antagligen vatten och glykogen. Det bör inte vara allt för svårt att återgå till trivselformen.
Sir Klabbe
2007-05-29, 20:51
For 5veckor sedan akte jag pa semester, och maten blev inte alls den helsosammaste. Er en van motioner som brukade trena varje dag, men under dessa 5 semesterveckor har det inte blivit nagon trening alls, plus en massa skrepmat och i for stora mengder. Vad detta resulterade i var en grotesk viktuppgang fran 55kg till 65kg. *gah!*
Viktuppgangen er inget jag trivs med, speciellt inte nu ner sommaren er her och man ska vistas pa stranden... och eftersom jag er en loperska sa er mina tider troligtvis grymt langsammare en tidigare. Att man ska springa i tevlingar ner man kommer hem igen gor det hela inte lettare da man er ur form.
Sa nu skulle jag vilja bli av med dessa 10kg sa snabbt som mojligt, och undrar derfor vad ni rekommenderar. Har dock ocksa merkt att min motion blivit sjukt semre, da mina vader till och med borjade krampa sig efter en promenad her om dagen.
Hur ska jag borja trena igen, och vad for diet rekomenderar ni?
Lågt kolhydratsintag i jämförelse med protein/fettintaget ...
De första 10kg är de lättaste, sen blir det svårare.
mirrranda
2007-05-29, 21:36
Kör för allt i världen ingen extremt låg kalori-diet, för då kan du kyssa träningsresultaten good bye.
Nja, hade onskat viktreduceringen skulle kunna ske pa 1manad da man iaf har en manad av sommaren att njuta pa stranden med, men det verkar nog vara ganska omojligt om jag inte ocksa vill tappa muskelmassa. Har lest runt her pa forumet och uppteckt tradar som seger att 1kg/vecka er det optimala.
Jag har tyverr inga bilder att kunna legga upp, men jag er 162cm och 18ar, om det hjelper er att forestella mig. Jag er ganska liten med andra ord.. och liten vill bli mindre pa bredden!
Dock har jag uppteckt ner jag var ute och promenedare her om dagen att framsida skenben gav ifran sig en smerta, hemsk smerta. Senkte farten, men smertan forsvann inte. Och jag promenerade i knappt 10min. Kan detta bero pa att kroppen ennu inte vant sig vid 10kg extra, eller er detta endast resultatet av konstant vila?
Nja, hade onskat viktreduceringen skulle kunna ske pa 1manad da man iaf har en manad av sommaren att njuta pa stranden med, men det verkar nog vara ganska omojligt om jag inte ocksa vill tappa muskelmassa. Har lest runt her pa forumet och uppteckt tradar som seger att 1kg/vecka er det optimala.
Det där med hur mycket vikt du kan tappa utan att förlora muskler, beror på hur mycket kroppsfett du har. Om du har mycket kroppsfett t ex BF 30% så kan du gå ner mer i vikt under en kort tid än om du skulle ha BF 10%. Om syftet är att bibehålla muskelmassa vid viktnedgång.
Det kenns ju som om jag mestadels har gatt upp i kroppsfett, eftersom jag knappast trenat nagonting och kekat alltfor stora mengder skrepmat. I stort sett endast skrepmat. Men er man pa semester sa er man, right? Konsekvenserna dock er inte lika kul...
Sa lat sega att jag lagt pa mig 10kg kroppsfett, hur snabbt skulle dessa kg kunna forsvinna i en deff?
Brooklyn
2007-05-31, 23:30
Det kenns ju som om jag mestadels har gatt upp i kroppsfett, eftersom jag knappast trenat nagonting och kekat alltfor stora mengder skrepmat. I stort sett endast skrepmat. Men er man pa semester sa er man, right? Konsekvenserna dock er inte lika kul...
Sa lat sega att jag lagt pa mig 10kg kroppsfett, hur snabbt skulle dessa kg kunna forsvinna i en deff?
satsa på att köra runt 0.7-1kg i veckan skulle jag rekommendera. för att få det hyffsat fort överstökat, med minimala styrkeförluster (visst skulle det vara "bäst" om du körde cirka 0.5kgs nedgång i veckan, men det tar o andra sidan mkt längre tid)
mvh
Börja deffa nu och se hur långt du kommer. -4kg i månaden, så har du tappat det mesta fettet, för att du har inte bara lagt på dig fett utan också vatten och glykogen.
Jag har ennu inte tillgang till gym, och att springa/ta promenader gor otroligt ont i framsida skenben (benhinneinflammation som uppkommit utav... vila?(!!)).
Gar det att deffa utan nagon sorts trening alls? Eller er det det som kallas banta...?
Jag har ennu inte tillgang till gym, och att springa/ta promenader gor otroligt ont i framsida skenben (benhinneinflammation som uppkommit utav... vila?(!!)).
Gar det att deffa utan nagon sorts trening alls? Eller er det det som kallas banta...?
Du kommer tappa muskler om du inte tränar och visst går det att gå ner i vikt utan att träna, men då är det just bantning inte deffning.
Ja, med andra ord maste jag derfor venta med min deff tills jag kommer hem. Segt, men hellre det en att tappa en massa muskelmassa.
Jag er dock lite oseker pa hur manga kcal/dag jag ska ligga pa, och hur jag ska komma igang med treningen igen. For tillfellet verkar det som om konditionsmessigt sa kommer jag endast klara av att cykla (spinning om det gar) med tanke pa skenbenet. Er van att trena varje dag, er detta nagot jag ska gora even under deffen eller er det for mycket?
Sedan undrar jag ocksa, appelsidervinager, hjelper det fettforbrenningen nagot eller er detta bara en myt?
Er van att trena varje dag, er detta nagot jag ska gora even under deffen eller er det for mycket?
Sedan undrar jag ocksa, appelsidervinager, hjelper det fettforbrenningen nagot eller er detta bara en myt?
Du väljer själv hur mycket du orkar och vill träna, man ska lyssna på kroppen. Förbränningen blir högre om du rör på dig varje dag.
Äppelcidervinäger bränner inte kalorier.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.