handdator

Visa fullständig version : Tvåltåliga bakterier

Purren
2007-05-29, 14:04
Vi hade en laboration i skolan där vi såg hur mycket bakterier som återstod efter olika saker (tvätta med vatten, tvål, alkohol osv).

Saken var som den att efter att man hade tvättat med tvål fanns det ändå en hel del bakterier kvar. Hur kommer detta sig? Bakteriernas cellmembran består väl av fosfolipider, och borde väl därmed lösas upp av tvålen?

Fatalist
2007-05-29, 15:18
Nja bakterier har ju oberoende av om de är grampositiva eller gramnegativa mer än bara ett lipidmembran som skydd.

Något som är gemensamt för båda klasser är ju peptidoglykan som troligen inte löses upp av tvål, som i det ena fallet sitter som en tjock mur runt hela bakterien, och i det andra faller innanför ett andra lipidmembran.

Men detta var säkert bara repetition för dig! :)

Sverker
2007-05-29, 17:26
Har aldrig funderat kring tvål som bakteriedödande medel:confused:

Alkohol är en sak. alkoholen denaturerar protein och dödar. Alkoholen kan också verka uttorkande och döda bakterien.

Tvål är lite annorlunda. Tvål är till för att lösa upp fett som är helt opolärt. Alltså har tvålämnet en lång och fet sidokedja. Precis som Fatalist skriver är bakteriens yta alldeles för polär för att tvålsvansen ska kunna lösa upp cellmembranen. Den kommer helt enkelt inte in.

Är det ett skolarbete får du använda mig som referens =)

Akilles
2007-05-29, 18:16
Har aldrig funderat kring tvål som bakteriedödande medel:confused:

Alkohol är en sak. alkoholen denaturerar protein och dödar. Alkoholen kan också verka uttorkande och döda bakterien.

Tvål är lite annorlunda. Tvål är till för att lösa upp fett som är helt opolärt. Alltså har tvålämnet en lång och fet sidokedja. Precis som Fatalist skriver är bakteriens yta alldeles för polär för att tvålsvansen ska kunna lösa upp cellmembranen. Den kommer helt enkelt inte in.

Är det ett skolarbete får du använda mig som referens =)

Jag trodde (faktiskt) att tvål dödade bakterier. Vad ska man nu ta sig till, köpa sån där alkoholhaltig sjukhusgel? Så himla besvärligt.

Sverker
2007-05-29, 18:32
Klart att man ska tvätta händern med tvål. Tvålen löser upp fettet och smutsen på händerna, och tvättar bort bakterier, som gömmer sig i smutsen.

För normalSvensson är gel med sprit overkill, speciellt när man måste tvätta bort smutsen först med tvål och ljummet vatten.

Tolkia
2007-05-29, 18:40
Klart att man ska tvätta händern med tvål. Tvålen löser upp fettet och smutsen på händerna, och tvättar bort bakterier, som gömmer sig i smutsen.

För normalSvensson är gel med sprit overkill, speciellt när man måste tvätta bort smutsen först med tvål och ljummet vatten.
Plus så mycket så det finns inte (efter att ha jobbat med en som bäst kan beskrivas som allvarligt missbrukare av ytdesinfektionsmedel och alcogel).

lillnisse
2007-05-29, 19:29
Mitt svar beror ju på hur kinking du är vad gäller lite skit under naglarna men:

Var sparsam med tvål då du lätt kan torka ut händerna, då framförallt nagelbanden, vilket i sin tur gör det lättare för bakterier mm att få fäste. Handsprit finns i pumpflaskor, lätt att använda. Sedan finns det mycket skit som inte sprit tar bort heller...

Mental
2007-05-29, 19:32
Att vara helt aseptisk kan ju inte vara något att eftersträva. Kroppens normalflora kan få vara i fred tycker jag :) tvätta händerna efter dassbesök och innan du lagar mat, använd tvål och varmvatten, det räcker bra så.

ArcTiC
2007-05-29, 20:57
^^ +1
överdriven renlighet tror jag inte leder till en bättre livssituation i slutändan.

Purren
2007-05-29, 21:04
Tack för svaren allihopa!

Detta ska nog inte till någon läxa, det var bara för att stilla nyfikenheten inom mig. Och för övrigt handlar det inte om någon överdriven renlighet, kom bara att tänka på det häromdagen när jag såg en flaska Yes.

Entity
2007-05-30, 09:07
Jag har alltid hört att tvål bara är till för att händerna ska lukta gott? Använder givetvis tvål, men vatten är det bästa för att "skölja" bort bakterier.

Tolkia
2007-05-30, 09:14
Jag har alltid hört att tvål bara är till för att händerna ska lukta gott? Använder givetvis tvål, men vatten är det bästa för att "skölja" bort bakterier.
Nja, tvål är ju, som Sverker skrev, bra på att lösa upp smuts (bättre än enbart vatten).

Akilles
2007-05-30, 13:56

Jo klart att man inte ersätter tvål med alkohol. Men är det fel att använda det som ett komplement? När man varit på toaletten är det ju oftast inte så att man har lort på fingrarna, utan mest bakterier, eller? Skillnad för afrikanerna som drar ut sina leftovers med lillfingernageln men vi svenskar som använder papper tvättar oss väl inte i första hand för att vi har någon särskild smuts på händerna att lösa upp, utan för att avlägsna bakterier. Men om det inte finns några särskilda mängder fett/smuts att lösa upp med tvålen, så måste ju bakterierna sitta kvar, eller? Och enligt första posten i enna tråd tar ju tvål inte bort "ensamma" bakterier, så varför inte kombinera tvålen med lite tvättsprit/alcogel?

Plus så mycket så det finns inte (efter att ha jobbat med en som bäst kan beskrivas som allvarligt missbrukare av ytdesinfektionsmedel och alcogel).

Missbruk är väl sällan bra vad det än gäller. Men om vi säger att jag som din arbetskamrat hade ett rimligt bruk av acogel, skulle det då störa eller bekymra dig på något sätt, och i så fall hur/varför?

Jesüs
2007-05-30, 14:26
Skillnad för afrikanerna som drar ut sina leftovers med lillfingernageln
?

Man tvättar väl händerna av andra orsaker än för att tvätta bort bajs och ev. bacterius bajsus. Toalettbesök är väl inte ens den bästa - och garanterat inte den enda - källan till smuts och bakterier.

Akilles
2007-05-30, 14:53
?

Man tvättar väl händerna av andra orsaker än för att tvätta bort bajs och ev. bacterius bajsus. Toalettbesök är väl inte ens den bästa - och garanterat inte den enda - källan till smuts och bakterier.

Ursäkta, jag skulle ha citerat Mental. Jag tog handtvätt efter toabesök som exempel eftersom Mental skrev att man skulle tvätta händerna efter toabesök och före matlagning. Sverker skrev att man tvättar händerna för att avlägna smutsen/fettet, och de bakteier som sitter fast i smutsen/fettet. Nu tyder ju första posten i denna tråd på att det inte fungerar särskilt väl. Kanske kan det bero på det som jag (kanske något otydligt) försökte säga i föregående inlägg, nämligen följande. Om man inte har någon smuts på händerna, så borde ju bakteirerna sitta "direkt på händerna", och således hjälper kanske inte tvål?

Jesüs
2007-05-30, 15:10
Akilles:Got it.

Tvålen tar väl bort händernas "naturliga" fett, i vilket såväl smuts som bakterier fäster.

Sverker
2007-05-30, 18:52
Ja, tvättar man händerna ofta så blir händerna avfettade och torkar lätt ut:( Ett problem för de som arbetar i vården eller i kök.

Det tar tid att tvätta händerna. Ska man göra enligt instruktionsboken tar det säkert 45 sekunder men då är händerna ordentligt rena och säkra.

machine gun
2007-05-31, 13:56
Missbruk är väl sällan bra vad det än gäller. Men om vi säger att jag som din arbetskamrat hade ett rimligt bruk av acogel, skulle det då störa eller bekymra dig på något sätt, och i så fall hur/varför?

Det finns ingen anledning att använda alcogel om man inte jobbar inom vården eller möjligtvis i storkök. Vi överlever bra med de bakterier som finns runt omkring oss. Ett överdrivet användande av bakteriedödande medel kommer troligtvis bara leda till fler resistenta och svårdödade bakterier och det vill vi inte ha.