handdator

Visa fullständig version : Ersätta måltider?

Chosen
2003-03-25, 14:19
Hallo,

Funderade på det här med att "äta rätt vid rätt tidpunkter" som jag fått intrycket av att det är väldigt viktigt.

Som jag förstått det ska man helst äta nåt med "långsamma kolhydrater" cirka 1 timme innan träningen och inom 1 timme efter ska man äta nåt med "snabba kolhydrater" (gärna en banan eller nåt direkt efter dessutom).

Jag fundera på om nån kan rekommendera en bra frukost innan träning (jag brukar köra rätt tidigt), pasta funkar inge vidare som frukost och det mesta bröd som inte smackar peckel brukar ju va "snabba kolhydrater" (ligger det nåt i att dom ofta bygger på vetemjöl istället för råg exempelvis?).

Och hur är det med "minimeal" och "risifrutti", är dessa mest reklamjippon eller är dom bra att äta som mellanmål/frukost?.

Som sista grej tänkte jag om nån kan rekommendera nån riktigt bra bok, helst nån som ger lite fakta om vad man ska äta vid bulkning och vid deffning.

Observera att jag inte har nån aning om vad man ska kolla på vid innehållsförteckningar på matvaror så om boken beskriver detta blir jag bara glad =).

Blev rätt långt det här.. nåja

tack på förhand

Chosen - The Newbie

King Grub
2003-03-25, 14:26
Som jag förstått det ska man helst äta nåt med "långsamma kolhydrater" cirka 1 timme innan träningen och inom 1 timme efter ska man äta nåt med "snabba kolhydrater" (gärna en banan eller nåt direkt efter dessutom).

Alla mål utom det direkt efter träningen skall bestå av långsamma. Efter träningen är det snabba som gäller, plus protein. Ju snabbare efter träningen desto bättre, och det finns betydligt bättre källor till snabba kolisar än banan. De flesta använder någon form av snabbt socker (druvsocker, maltodextrin, lösgodis) + vassleproteindrink.

Jag fundera på om nån kan rekommendera en bra frukost innan träning (jag brukar köra rätt tidigt), pasta funkar inge vidare som frukost och det mesta bröd som inte smackar peckel brukar ju va "snabba kolhydrater" (ligger det nåt i att dom ofta bygger på vetemjöl istället för råg exempelvis?).

Havregrynsgröt. Eller All-Bran flingor om du inte gillar gröt. Mjölk, ägg och frukt till det är perfekt, tycker jag.

Om ett bröd är snabbt eller inte har inte så väldigt mycket att göra med mjölsort, faktiskt. De flesta rågbröd är nästan lika snabba som vetebröd. Det som avgör är om det är bakat med hela korn och/eller surdeg.

Och hur är det med "minimeal" och "risifrutti", är dessa mest reklamjippon eller är dom bra att äta som mellanmål/frukost?.

Sämre kan man väl (kanske) tänka sig, men om man bara väljer en sådan blir det alldeles för lite protein och för mycket snabba kolhydrater.

Niclaaas
2003-03-25, 14:27
havrygrynsgröt med mjölk :bpump:

EDIT: dumma king hann före....:nono:

RealElwood
2003-03-25, 20:57
Har kommit fram till en frukost som funkar kalas för mig, du kan ju prova om du vill :)

Ta en banan mosa den i en skål, på med 1,25dl havregryn och 2,5 dl vatten in i mikron 3 min.
Lättmjölk till det
Ett glas juice
Ett grovt bröd med skinka.
Två äggvitor
Efter en timme blir d ett halv paket yoghurt sen går jag ner å tränar inom en timme efter d...