Visa fullständig version : Läkemedelsexperiment?
Tjena.
Jag har hört att en del personer är med i experiment som görs av läkemedelsföretag. För detta får de en slant som vad jag har hört kan vara relativt hög beroende på risken som medföljer experimentet.
Är det någon som vet vilka företag eller universitet som håller i dessa experiment? Vilka man ska ringa och prata med? Är det någon som har några erfarenheter av sånt här?
/dared och olwe.
http://www.forsoksperson.nu/
http://www.forsoksperson.nu/
Jag var med i ett försök de hade. Medicinen fanns redan på marknaden men i en annan sprutflaska. I detta försöket skulle vi endast testa att den nya sprutflaskan gav lika stora doser som den gamla. Var borta 2 heldagar med 2 veckor mellan. För detta fick jag ca 5000. Kunde sitta o plugga medans de utförde proverna.
Jag var med i ett försök de hade. Medicinen fanns redan på marknaden men i en annan sprutflaska. I detta försöket skulle vi endast testa att den nya sprutflaskan gav lika stora doser som den gamla. Var borta 2 heldagar med 2 veckor mellan. För detta fick jag ca 5000. Kunde sitta o plugga medans de utförde proverna.
Asso, det är ju LÄTT värt det. Jag ska ringa o snacka med dem som Yankeee länkade till.
loztdignity
2007-05-28, 17:28
Hoppas du är medveten om att vissa av testerna är rätt dryga efter vad jag hört, jobbiga biverkningar och skit.
Det där ovan med att få 5 lax för en sådan simpel grej lär inte vara rutin kan jag säga dig.
Hoppas du är medveten om att vissa av testerna är rätt dryga efter vad jag hört, jobbiga biverkningar och skit.
Det där ovan med att få 5 lax för en sådan simpel grej lär inte vara rutin kan jag säga dig.
Möjligt. Jag har inte ens pratat med dem än så jag vet ingenting. Man lär ju få högre arvode om testet innebär större biverkningar.
Nu när vi ändå är igång. Finns det motsvarigheter med psykologiska test? Var? hur? osv...
Handcuff
2007-05-28, 19:18
Om ni tror att ni hittat ett guldläge så tror ni fel. Ni får ersättning motsvarande ett par dagars arbete + eventuella biverkningar.
loztdignity
2007-05-28, 19:29
Ja jag tror det där snarare är mer lockande i tanken än på riktigt.
Om ni tror att ni hittat ett guldläge så tror ni fel. Ni får ersättning motsvarande ett par dagars arbete + eventuella biverkningar.
5000 för två heldagar är ändå bra pengar, speciellt om man är en student.
Handcuff
2007-05-28, 19:36
5000 för två heldagar är ändå bra pengar, speciellt om man är en student.
Inte om bieffekten är diarré i en vecka efteråt. Eller rött ansikte i en månad :D Skämt åsido...finns en anledning till varför ersättningen är så pass "tilltagen"...och det är INTE för att vara snäll med studenter mfl.
loztdignity
2007-05-28, 19:40
Nej, får man så mycket pengar för två dagar utsätter man sig nog för en del risker och saker som inte är särskilt trevliga.
jag känner flera som varit med, ingen har haft några problem. Jag klassar det som ganska säkra pengar, om det inte gäller en ny såg för bröstkorgen.
Jag har också skrivit upp mig. ^^
Nej, får man så mycket pengar för två dagar utsätter man sig nog för en del risker och saker som inte är särskilt trevliga.
"
Jag var med i ett försök de hade. Medicinen fanns redan på marknaden men i en annan sprutflaska. I detta försöket skulle vi endast testa att den nya sprutflaskan gav lika stora doser som den gamla. Var borta 2 heldagar med 2 veckor mellan. För detta fick jag ca 5000. Kunde sitta o plugga medans de utförde proverna."
Sprutflaskan låter inte så livsfarlig. Sluta vara negativa nu *whistle*
Läkemedelsföretagen har ju ett stort kapital och skulle de erbjuda 2000 skulle väl folk inte göra sig besväret att kolla upp allt och boka in testen.
Jag ska endå inte göra något test, men skulle jag verkligen behöva pengarna skulle jag kunna göra det.
äsch. enkla bananer. Jag ska göra det här.
Man fick upphöra försöken när man ville med utebliven betalning givetvis, men om man känner sig osäker så är det bara att dra sig ur. Dock som folk har sagt, läste om nått liknande försök i england där hälften av personerna dog, så man skall nog inte vara helt säker på att det är lätta pengar.
Jag däremot hade ju tur och fick ett läkemedel som redan varit ute på marknaden i 10+ år, och därför kunde anses väldigt säker.
Man fick upphöra försöken när man ville med utebliven betalning givetvis, men om man känner sig osäker så är det bara att dra sig ur. Dock som folk har sagt, läste om nått liknande försök i england där hälften av personerna dog, så man skall nog inte vara helt säker på att det är lätta pengar.
Jag däremot hade ju tur och fick ett läkemedel som redan varit ute på marknaden i 10+ år, och därför kunde anses väldigt säker.
Lite lustigt det här. I studien jag är med i får jag avbryta när jag vill MED BETALNING för det jobb jag dittils gjort. Dessutom kan jag berätta för er att läkemedelsbolagen inte får ge ut hur mkt pengar som helst, det är ganska hård koll på det där av etiska nämnden vilka godkänner alla försök. Sen brukar ersättningen från en studie gå enligt en fastställd taxa enligt hur mkt tid man måste spendera på avdelningen och hur jobbiga tester det är.
http://www.healthyvolunteers.co.uk/ Kan man även skriva upp sig på.
Jag har vart med på några experiment och det har aldrig gett mig några biverkningar. Skulle man ha diarré i en vecka efteråt skulle man säkert få kompensation för det.
Det längsta jag gjorde var måndag - lördag, 08 - 13 varje dag förutom tisdag då jag sov över till onsdag ( 8 tis - 13 ons). Fick 9000 för det, helt okej när man är student som sagt. Kunde pluggat samtidigt om jag hade orkat :D
Det var ett uppmärksammat fall här i England där några testpersoner höll på att dö. Fingrar amputerades, huvuden svullnade upp, koma osv.
Nu låter jag neggo, det är inte meningen. Kör hårt!
Det var ett uppmärksammat fall här i England där några testpersoner höll på att dö. Fingrar amputerades, huvuden svullnade upp, koma osv.
Det fallet skapade debatt i Sverige också, bla. så att en vd för ett medicinbolag på nyhetsmorgon och berättade att han deltog i expriment som student.
Fettecke
2007-05-29, 10:37
jag antar att man blir matad osv där också?... som att ligga på sjukhus eller`?
nej du får ta med dig egna matlådor
Det uppmärksammade fallet i england involverade test av biologiska preparat. Det är bra mkt svårare att jämföra resultat människa-mus med sådana preparat än med "vanliga" preparat.
På astra brukar de fixa mat åt en, det finns ett par rätter att välja på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.