Visa fullständig version : Reglering av immunförsvaret
Vad eller vilken substans är det som reglerar hur stor produktionen av de vita blodkropparna är?
Du har bl.a: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lymfan
"Lymfan" gör väl inte alls det som jag frågar efter, det är väl mer ett nätverk av rör som innehåller större koncentrationer av vita blodkroppar?
Vad eller vilken substans är det som reglerar hur stor produktionen av de vita blodkropparna är?
Det är det en massa olika Interleukiner (IL) som gör, olika beroende på vilka leukocyter som ska produceras. Grovt är det IL-2, IL-4, IL-1 och IL-12 för T-celler, IL-2, IL-4 och interferon gamma för B-celler och IL-3,4,5, GM-CSF, Interferon gamma, TNF för granulocyter.
Detta vid respons på infektion.
Annars så är det c-kit ligand (stamcellfaktor) som är stamcellaktiverande i ett mkt tidigt stadium av hempoeisen. Allt blod kommer från en ursprunglig cell (pluripotent stamcell) som kan utvecklas i olika riktningar och kolonier. Dessa kolonier kan stimuleras, det finns 4 koloni stimulerande faktor muktilinje CSF (IL-3), granulocyt-makrofag CSF, granylocyt-CSF och makrofag CSF.
Men det finns också helt säkert bestämda kombinationer av växtfaktorer och extracellulära matrix molekyler via direkt kontakt som påverkar utvecklingen.
Slick Rick
2007-06-01, 16:17
Bravo, du kommer säkert att klara pre-klin-tentan! Det där sitter ju som ett rinnande vatten...
Bravo, du kommer säkert att klara pre-klin-tentan! Det där sitter ju som ett rinnande vatten...
Nää nån sån har jag inte... Men nej jag har aldrig varit i problem till en tenta. Att klara sig ute på sjukhusen (iaf medicinsk avdelning) är helt annorlunda, där är sakerna inte lika lätt som i böckerna...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.