Visa fullständig version : Alkohol + deff = dålig kombination?
Alfred Nobel
2007-05-26, 18:57
Grejen är den att ikväll står min vän för ett litet firande och jag har sedan tidigare lovat honom att delta från start till slut. Nu är det jobbiga att jag under min deffningsperiod verkligen tänkt över vad jag proppat i mig och nu när jag under alla omständigheter måste dricka vet jag inte hur pass mycket det förstör min deffning.
Jag har läst runt lite och fått reda på att vid högre alkoholhalt är det mer kcal osv. Jag är djävligt förstjust i vin och undrar om jag dricker några glas (låt oss säga 5stycken) och hur det påverka mig?
Sen dagen efter, hur skall jag handskas med kroppen för att den ska må bra? En typisk van är att proppa i sig pizza och ja..allt annat onyttigt, men det får bara inte hända! Några tips?
*desperat 19åring*
vesterberg
2007-05-26, 19:03
jag tycker du ska unna dig en rolig kväll (och dag efter). :p
du har rätt i att det är mer kcal ju högre procent det är, däremot kan jag tänka mig att det är mer i vin än t.ex. vodka. dessutom förbränner man vanligt vis sprit snabbare än vin, cider, öl vilket gör att morgondagen kanske inte blir så hemsk. dock kan det ju vara svårare att dricka måttligt när man dricker sprit. :)
Ganymedes
2007-05-26, 19:03
Rödvin är väl det minst sämsta du kan hålla dig till. Man räknar med ca 70 kcal/dl. Det är emellertid inte bara kalorierna i alkoholen som räknas, levern prioriterar förbränning av alkoholen framför allt annat. Så fettet du får/fått i dig tas inte om hand. Förbränningen avstannar tills alkoholen är förbrunnen (eller vad fan det nu heter?).
Mitt tips är att ta alkoholfritt när du väl kommer ut till baren, om du nu ska dit, ingen ser att det är alkholfritt ändå. Och drick mycket vatten! Svep inte i dig ditt vin, utan "låtsas smutta" ibland. Visst, nu kan nån hävda att man ska stå för att man dricker långsamt. Men det är satans lätt att bli grupptryckad, och har man fått i sig alkohol så är omdömet försvagat.
Dagen efter... Se till att få i dig mycket vätska och en del salt. Ta det lugnt och träna inte om du inte mår bra. Ät som vanligt.
Någon gång då och då måste man få synda, även under deff. Det värsta som händer är att det tar nån vecka längre innan du når ditt deff-mål. Ha det så kul!
Alfred Nobel
2007-05-26, 19:22
allright, tack för tipsen! Jag har nu bestämmt mig och jag tänker inte ge vika för något tramserier här inte, nu slår jag på stort...
Först blire några glas rött hos polaren, mingel och småsnack. Sen när det bär av till staden och kroglivet finns de inga direkta hinder på vad kroppen får i sig :) Men jag ska föröka undvika att vakna upp på någon annorlunda plats, min enda regel för ikväll.. Sen om det blir McDonalds klockan 05.00 återstår att se, haha, ha en skön kväll KOLO och tack för tipsen!
GANYMEDES intressant deff! lycka till
Eddie Vedder
2007-05-26, 19:32
Alkohol+vadsomhelst=dålig kombination för kroppen. Att du deffar tycker jag inte spelar nån roll, du ska fira en kompis alltså ska du inte fundera mer än att gå ut å ha kul.:thumbup:
Precis som med perioder dålig mat, dålig vila etc. är en fylla inte bra men heller ingen katastrof. Måste alltid finnas en balans mellan "träningslivet" och allt annat som man tycker om. Att gå ut och festa nykter ska respekteras, att gå ut och dricka är inte "fel" det heller.
Ingen är ju så dum att man inte vet om att alkohol skadar, frågan är vilken skada som är värst i praktiken:
Att missunna sej själv sånt man egentligen vill göra samt missunna sina vänner sånt man lovat lr att proteinsyntesen blir negativ och fettinlagringen lite större under något dygn?;)
FÖR mycket är aldrig bra vad det än gäller, för mycket fokus på optimal träning lr för mycket alkohol är två onda ting. Lagom av båda (att varken utesluta lr överdriva det ena lr det andra) är helt klart bättre i längden skulle jag säga.:)
Ganymedes
2007-05-26, 20:11
GANYMEDES intressant deff! lycka till
Merci! Ha en trevlig helg! :)
Militären
2007-05-27, 06:23
Alkohol+vadsomhelst=dålig kombination för kroppen. Att du deffar tycker jag inte spelar nån roll, du ska fira en kompis alltså ska du inte fundera mer än att gå ut å ha kul.:thumbup:
Precis som med perioder dålig mat, dålig vila etc. är en fylla inte bra men heller ingen katastrof. Måste alltid finnas en balans mellan "träningslivet" och allt annat som man tycker om. Att gå ut och festa nykter ska respekteras, att gå ut och dricka är inte "fel" det heller.
Ingen är ju så dum att man inte vet om att alkohol skadar, frågan är vilken skada som är värst i praktiken:
Att missunna sej själv sånt man egentligen vill göra samt missunna sina vänner sånt man lovat lr att proteinsyntesen blir negativ och fettinlagringen lite större under något dygn?;)
FÖR mycket är aldrig bra vad det än gäller, för mycket fokus på optimal träning lr för mycket alkohol är två onda ting. Lagom av båda (att varken utesluta lr överdriva det ena lr det andra) är helt klart bättre i längden skulle jag säga.:)
+1
Lyssna till Eddie, Det var ett gott råd.
När jag tänker på det så ger han alltid goda råd så när du ser hans posts , läs dem 2 ggr :P
Jag har en lite fråga också runt alkohol ämnet som jag kanske kan smyga in lite fult. Jag blir så JÄKLA trött när jag dricker, Jag dricker inga överdriva mängder och bara kaffe när jag väl är ute på krogen, Finns det någon särskild anledning till detta? Eller är det bara jag?
+1
Lyssna till Eddie, Det var ett gott råd.
När jag tänker på det så ger han alltid goda råd så när du ser hans posts , läs dem 2 ggr :P
Jag har en lite fråga också runt alkohol ämnet som jag kanske kan smyga in lite fult. Jag blir så JÄKLA trött när jag dricker, Jag dricker inga överdriva mängder och bara kaffe när jag väl är ute på krogen, Finns det någon särskild anledning till detta? Eller är det bara jag?
Olika individer reagerar annorlunda på samma typer av substanser. Din kropp skjuter ju en hel del energi till att förbränna alkoholen och dricker man inte tillräckligt för att lura hjärnan så kommer man nog bli lite dåsig.
En teori alltså.
Det är någon som begår ett brott när den langar alkohol till en minderårig:(
Varför alla dessa frågor kring alkohol:confused: Antingen dricka man alkohol och tar skiten eller också dricker man inte och slipper fundera.
Det är någon som begår ett brott när den langar alkohol till en minderårig:(
Men Sverker, vad har det med saken att göra? Trådskaparen är faktiskt 19år dvs vuxen nog för att gå på krogen, alltså vuxen nog att dricka alkohol.
Niklas, du som verkligen har gjort enorma framsteg, är inte du värd en kväll där du kan få unna dig det allra mesta?
Dagen efter äter man en rejäl frukost.
Men Sverker, vad har det med saken att göra? Trådskaparen är faktiskt 19år dvs vuxen nog för att gå på krogen, alltså vuxen nog att dricka alkohol.
Det är inte många krogar som släpper in 19-åringar. Det var min tanke.
Det är inte många krogar som släpper in 19-åringar. Det var min tanke.
Tillbaks till framtiden nu..! :smash:
vesterberg
2007-05-27, 16:06
Det är inte många krogar som släpper in 19-åringar. Det var min tanke.inte? tycker det finns en hel del. ;o finns fan tre som är 18+ bara i Luleå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.