Visa fullständig version : Hur ofta tränar ni till failure?
Jag undrar hur ofta ni tränar till failure, själv har jag alltid gjort det och tror jag kommer att fortsätta.
Niclaaas
2003-03-24, 21:20
oftast = alltid
vet inte om jag alltid kommer göra det...säkert inte :)
Fultjack
2003-03-24, 21:38
så ofta man har passare med sig .,. eller jag kör alltid tills jag inte orkar nå mer
Jag känner att verkligen ta ut sig känns bäst. Jag menar att inte ge allt skulle inte kännas som styrketräning. Även om icke-failure skulle bygga bättre skulle jag nog inte köra så, inte lika kul helt enkelt.
Kul att höra andra personers inställning dock, rösta nu ni andra på forumet. :bpump:
0-2 set per övning. Känns asbra. Alltid några failure varje pass dock :love:
Ninjasmurf
2003-03-24, 22:37
vad ska man annars köra till än failure....:D
shirunai
2003-03-24, 22:38
höjdpunkten är ju när träningskamraten bestämmer sig för att strectha när man får failure alltid lika bra :insane:
Originally posted by shirunai
höjdpunkten är ju när träningskamraten bestämmer sig för att strectha när man får failure alltid lika bra :insane:
eller som min polare som stod o fixade håret i pose-spegeln när jag gick i väggen med 120 kilo benböj.. självklart föll jag bakåt (som tur var) som en fura, sista gången han passade mig vill jag lova
Niclaaas
2003-03-25, 11:13
shirunai: dags att byta träningspartner kanske?
Survivor
2003-03-25, 11:21
Brukar jämt tävla lite med musklerna och se vem som är starkast, dem eller mitt psyke.. Tyvärr brukar musklerna vinna.
Men det ska det tamefan bli ändring på sen när jag börjar träna konditionen mer regelbundet, så jag får lite syrerikt blod upp i hjärnan också,... hmm, sen någon gång.
AciDBL00D
2003-03-25, 17:48
Originally posted by spinkoo
0-2 set per övning. Känns asbra. Alltid några failure varje pass dock :love:
Kör du noll set på många övningar?
Niclaaas
2003-03-25, 17:53
Originally posted by AciDBL00D
Kör du noll set på många övningar?
läs noggrannare.....0-2 set till failure
goa_killen
2003-03-25, 18:12
failture rocks!! :hbang:
Underbar känsla!!
Förstår dock att man inte alltid kör te failrute,som nån typ av uppvärmning inför nåt max eller nåt..
Greenman
2003-03-25, 18:14
frågan borde väl vara, är det nån om är dum nog att slösa bort sin tid i gymmet genom att inte träna ordentligt?
Niclaaas
2003-03-25, 18:24
Originally posted by Greenman
frågan borde väl vara, är det nån om är dum nog att slösa bort sin tid i gymmet genom att inte träna ordentligt?
ja typ alla styrkelyftare?
bumbi o pudde ni tränar inte heller till failure har jag för mig, ni kanske har lust att berätta lite om det? att det är bortkastad tid är ju bullshit iaf...beror ju vad man är ute efter
Vet också att en hel del inte kör till failure. Tycker det är intressant att höra era åsikter! Stig fram!
Står på andra bladet ungefär vad jag tycker.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9167&perpage=15&highlight=failure&pagenumber=2
Originally posted by Greenman
Nä ordentligt är bra såklart. Dvs till reppen INNAN failure.
Man kan ju ha i tankarna att bli världens starkaste styrkelyftare med massiva muskler som Dr Squat (Hatfield) som är mycket erkänd som styrketränings guru och skriver att man aldrig skall köra till failure.
Det finns många mer som satsar och lyckas bli riktigt starka med den filosofin. Överdrivet körande till failure verkar vara ett bra sätt att mycket långsamt bli riktigt stark och skada sig lätt. Jag har alltid kört till failure för mycket börjar jag nu till sist inse.
Idealet är när man precis kommer till gränsen av vad man kan och vikten bara mycket långsamt segar sig över "sticking point" för att till sist övervinnas. Bäst effekt fysiskt och psykist. Kräver självkännedom och små viktökningar för att klara av ofta dock.
Nils
Nåt helt annat Nils - fann du vad du sökte på Fred Hatfields sida (refererar till en heeeelt annan tråd)?
Och jag kör endast undantagsvis till failure. Jag har - när jag tänker efter - ofta tränat efter pyramidering. Dvs jag har kört en enda reps på absolut maxvikt. Och jag tycker jag fått acceptabla resultat på det viset. Min generella erfarenhet av att köra till absolut utmattning är att det ger mer belastningsskador än andra metoder.
allan
Hej Allan,
nja, jag fann inte riktigt vad jag sökte hos honom men ändå tillräckligt för att få tilltro till honom.
När jag får det lite lugnare (men det kan nog dröja till hösten) skall jag söka mer ordentligt i orginal referenserna så att jag har bättre på fötterna om och när jag skriver direkt till honom. Nu har jag egentligen ingen tid alls, vilket dock inte märks här då detta forum var beroendeframkallande. Mest sympatiska forum/folk jag varit på. Fast jag borde minska ner tiden igen ett tag :)
Nils
Varför skulle man sluta om man orkar nåt reps till:nono:
Nä det klart man inte skall sluta om man orkar mer reps hela tiden.
Men man skall försöka undvika den reppen man INTE klarar.
Att lära kroppen och framförallt psyket att det är OK att misslyckas och försämra sin förmåga att verkligen ta ut sig bara för att göra en halv rep med taskig teknik är inte så konstigt att det inte är optimalt.
Nils
jag har säkert missuppfattat allting, men för mig är failure att man kör tills man inte kan göra ett rep till. Självklart ska man inte göra ett till om det innebär att man måste fuska upp vikten å därmed riskera att skada sig!
failure var ett bra sätt att skada sig märkte man när man tränat ett tag
alltid fått bäst resultat när jag inte körde till failure
Greenman
2003-03-28, 08:01
pratar folk om olika saker eller? För mig innebär failure att man kör så mänga hela reps man klarar, inte att man ska fuska upp de sista repsen, det kallar jag forced reps, och inte att man bara kör halva reps, det kallar jag helt logiskt halva reps.
Följaaktligen kan man t.ex köra några reps till failure, sen kan man oftast köra några till forced reps och sen ytterligare några med hjälp av en passare. Nån som vill kommentera detta, vore ju trevligt om vi talade samma språk härinne
Nitrometan
2003-03-28, 08:27
Failure kan väl enklast översättas med misslyckande.
Alltså att man missar en repetition, inte klarar av den.
Det finns tre sorters failure: positive failure - du klarar inte att lyfta vikten i den koncentriska fasen.
static failure - du klarar inte längre att hålla vikte stilla i ett visst läge
negative failure - du klarar inte att hålla emot vikten kontrollerat i den excentriska fasen (det är alltså bara farbror Newton som "tar ner" stången till bröstet i bänkpressen t.ex.)
Det är ganska lätt att se att skaderisken blir hög när man tränar på detta sätt. Vad vinner man då som kan uppväga den höga skaderisken?
Survivor
2003-03-29, 11:32
Originally posted by Nitrometan
Failure kan väl enklast översättas med misslyckande.
Alltså att man missar en repetition, inte klarar av den.
Det finns tre sorters failure: positive failure - du klarar inte att lyfta vikten i den koncentriska fasen.
static failure - du klarar inte längre att hålla vikte stilla i ett visst läge
negative failure - du klarar inte att hålla emot vikten kontrollerat i den excentriska fasen (det är alltså bara farbror Newton som "tar ner" stången till bröstet i bänkpressen t.ex.)
Det är ganska lätt att se att skaderisken blir hög när man tränar på detta sätt. Vad vinner man då som kan uppväga den höga skaderisken?
Man kan väl säga att det finns en 4:e "failure" också, där man sliter av muskelfästet.
Och tid... Man vinner TID, vilket kan vara mycket viktigt för många "i dagens samhälle".
Visst, skaderisken är hög, men man lär känna sin kropp och med rätt återhämtning så funkar det nog bra.
Nitrometan
2003-03-31, 20:41
Usch ja, den sortens failure försökte jag förtränga. Har sett ett par såna olyckor.
På vilket sätt menar du att man vinner tid?
Blir passen kortare?
(jo om muskeln går av så måste man gå hem :devil: )
Går det fortare att uppnå ett önskat resultat (volym, styrka)?
Kan du bevisa det?
Survivor
2003-04-01, 09:25
Ja, passen blir kortare i.o.m att man inte klarar att köra lika många set, kanske rentav bara 1 enda.
Går det fortare att uppnå styrka/volym? Generellt sett så skulle väl svaret vara "nej", men det beror ju på vad man "tror" på. Klarar man att fokusera kanske MYCKET mer på några få set/muskelgrupp så har man nog mycket att vinna på det.
Vill man inte gå till (positiv) failure så är det väl bättre att köra fler set.
Det ena bättre än det andra på bekostnad av tid resp. skaderisk. Rent fysiskt spelar det nog inte så stor roll vilken av dem man väljer, båda ger kroppen anledning att överkompensera.
Psyket får väl avgöra, samt hur mycket tid som "blir över" från resten av ens liv.
Eller man kan ju periodisera för mer psykisk (säkert också fysisk) stimulans.
MVH Survivor
Nitrometan
2003-04-01, 13:08
OK, det kan jag köpa. Fast jag tror inte att alla är medvetna om den avvägningen.
Det handlar kanske till viss del om vilken träningsfilosofi man "tror" på.
Jag skulle vilja rekommendera alla som tränar seriöst att läsa "Supertraining" av Siff och Verkoshansky.
Originally posted by Nitrometan
Jag skulle vilja rekommendera alla som tränar seriöst att läsa "Supertraining" av Siff och Verkoshansky.
Har du någon rekommendation av firma/website att köpa den från?
Nils
Nitrometan: Har du isbn på den boken ? Jag har inte hittat det någonstans nämligen.
Originally posted by z_bumbi
Nitrometan: Har du isbn på den boken ? Jag har inte hittat det någonstans nämligen.
Den finns på elite fitness.
http://www.flexcart.com/members/elitefts/frames.asp
Men det skulle vara bra om någon kunde skriva en lättare plats att beställa från. På det viset de skickar blir det massa tullar och skatter extra och en himla dyr bok tror jag.
Nils
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.