handdator

Visa fullständig version : Betyder adressen ngt för din framgång?

Cilia
2007-05-24, 20:27
Har en diskussion med en individ om huruvida adressen (i det här fallet i Stockholm) betyder något för hur framgångsrik man är/blir i livet.

Han hävdar att i Stockholm betyder adressen väldigt mycket.
Bor du på en "fin" adress så öppnar sig dörrarna.

Min erfarenhet är att så inte är fallet. Jag har vänner/kompisar som bor över hela staden och jag ser inget mönster i det hela.

Han bor inte i Stockholm så jag hävdar att det bara är en uppfattning man får utifrån.

Lexidos
2007-05-24, 20:30
Beror vell på vilken bransh man är i.
Svårt att vara ledande inom ren uppfödning om man bor i typ blekinge.

Själv vill jag gärna bli framgångsrik utan att bo i sthlm :)

Metal_boy_
2007-05-24, 20:30
Alltså, i så kallade rikemansområden är det ju rätt dolt hur det brukar kunna vara så att kronofogden besöker dom rätt ofta. Jag vet inte hur framgångsrikt det är egentligen.

Cilia
2007-05-24, 20:31
Beror vell på vilken bransh man är i.
Svårt att vara ledande inom ren uppfödning om man bor i typ blekinge.

Själv vill jag gärna bli framgångsrik utan att bo i sthlm :)

nu pratar vi bara om adresser inom Stockholm.

ev kan ni ta med om det spelar någon roll i vilket område man bor i i en annan stad men inte jämföra städer mellan.

Allan
2007-05-24, 20:32
Bor du på en "fin" adress så öppnar sig dörrarna.

Det tror jag är sant. Just de som bor på de "fina" adresserna verkar bry sig vansinnigt mycket om det.

PowPow
2007-05-24, 20:33
Det är klart att var man bor hör ihop med framgångsrikhet på andra plan. Boendesegregation = arbetsmarknadssegregation.

Men med det inte sagt att det finns ett kausalt samband som med nödvändighet går just på det hållet (bostadsområde -> framgång).

Cilia
2007-05-24, 20:34
Det tror jag är sant. Just de som bor på de "fina" adresserna verkar bry sig vansinnigt mycket om det.
för mig är det extremt få områden som klassas som fina.
sen bedrar skenet mycket

Muskelbyggaren
2007-05-24, 20:38
(Värst vad slarvig du blivit med punkten och stora bokstven Cilia)

Det är nog för de flesta av underordnad betydelse, det kan möjligen användas för någons om försöker få grepp om vem personen är i brist på annan kännedom. Om jag exempelvis har ett namn och vill veta vem det är slår jag upp denne i folkbokföringen, tar inkomst och adress, letar om möjligt föräldrar/syskon och gissar utifrån det. Då kan adressen spela roll. Men hur väl känner jag denne då egentligen? När denne dyker upp på intervjun, eller vad det nu kan handla om, och visar framfötterna, det är då den riktiga framgången bringas.

Lundström
2007-05-24, 20:43
Framgångsrikhet mäts i pengar. Bor man på östermalm har man mer pengar än om man bor i rinkeby. Bor man på östermalm måste man tjäna sina egna pengar och inte leva på bidrag som de i rinkeby och andra getton. Om man inte nu lever på "pappas pengar" som en del gör, men undantag finns alltid.
Om man bara kollar i Stockholms innerstad är det också en skillnad mellan olika områden, men kontrasten är inte lika stor.

PowPow
2007-05-24, 20:46
Framgångsrikhet mäts i pengar. Bor man på östermalm har man mer pengar än om man bor i rinkeby. Bor man på östermalm måste man tjäna sina egna pengar och inte leva på bidrag som de i rinkeby och andra getton. Om man inte nu lever på "pappas pengar" som en del gör, men undantag finns alltid.
Om man bara kollar i Stockholms innerstad är det också en skillnad mellan olika områden, men kontrasten är inte lika stor.

Fast nu var frågeställningen den omvända: Huruvida bostadsområdet påverkade de boendes framtidsutsikter.

Cilia
2007-05-24, 20:49
(Värst vad slarvig du blivit med punkten och stora bokstven Cilia).
jag är grymt trött, borde eg sova.
det är lite för mycket just nu, sorry

Det är nog för de flesta av underordnad betydelse, det kan möjligen användas för någons om försöker få grepp om vem personen är i brist på annan kännedom. Om jag exempelvis har ett namn och vill veta vem det är slår jag upp denne i folkbokföringen, tar inkomst och adress, letar om möjligt föräldrar/syskon och gissar utifrån det. Då kan adressen spela roll. Men hur väl känner jag denne då egentligen? När denne dyker upp på intervjun, eller vad det nu kan handla om, och visar framfötterna, det är då den riktiga framgången bringas.
Men jag har kompisar som bor i innerstan och nästan är fattiga som kyrkråttor. Jag har kompisar som bor i förorter som ses som mindre fina och har det ganska bra ställt. Deras arbeten och framgång speglar inte alls var dom bor.

men det finns dom som går på ekonomiskt bistånd även på Östermalm. Det finns dom som är ganska "rika" som bor i Rinkeby. Frågan är om arbetsgivaren tittar på din bostadsadress när du söker jobb och väljer den med finast adress?

Muskelbyggaren
2007-05-24, 20:51
jag är grymt trött, borde eg sova.
det är lite för mycket just nu, sorry

*cupid*

Men jag har kompisar som bor i innerstan och nästan är fattiga som kyrkråttor. Jag har kompisar som bor i förorter som ses som mindre fina och har det ganska bra ställt. Deras arbeten och framgång speglar inte alls var dom bor.
Men man skulle väl döma hunden efter håren eller hur var det?

Cilia
2007-05-24, 20:52
Men man skulle väl döma hunden efter håren eller hur var det?
det är lite det jag menar
skulle dom i innerstan eg ha större chans att få ett jobb än en från Rinkeby?

Snafu
2007-05-24, 20:56
I England finns det fyra olika typer av diskrimering: kön, ålder, religion och geografisk. Detta är honörsord som företag (oftast medelseriösa) stoltserar med, "vi diskriminerar inte mot geografisk hemort, ålder, religion eller kön".

Jag misstänker att Sverige antagligen redan kanske är det eller kommer bli mer framöver. Huruvida ombildningen av hyresrätter kommer att leda till en ökad segregering kan jag bara spekulera i. Att vissa områden kommer att bli ännu exklusivare är nog en självklarthet.

Yankeee
2007-05-24, 20:56
Kollar man verkligens om arbetsgivare exakt vars folk bor? Rinkeby t.ex står det ju spånga, bryr man verkligen sig så mycket mer än så?

Lundström
2007-05-24, 20:59
Fast nu var frågeställningen den omvända: Huruvida bostadsområdet påverkade de boendes framtidsutsikter.

Oj det missade jag.
Flyttar man till östermalm är sannolikheten att man kommer in i rätt kretsar större än om man bor i rinkeby. Flyttar man till rinkeby kommer man troligtvis bli smittade av deras groteska beteende.
Man blir nog inte så framgångsrik om man halalslaktar en get under jobbinervjun.

Cilia
2007-05-24, 21:00
Kollar man verkligens om arbetsgivare exakt vars folk bor? Rinkeby t.ex står det ju spånga, bryr man verkligen sig så mycket mer än så?
näähh inte jag, anställde ju dig juuu

Metal_boy_
2007-05-24, 21:02
Dåligt om det skulle vara så. Dom som sitter som arbetsgivare, har dom aldrig börjat från grunden eller? Om man ska börja jobba för första gången t.ex, ska man då redan bo flott nånstans? Det rimmar ju rätt jävla illa.

Lundström
2007-05-24, 21:03

Ja, såvida man inte är pizzabagare. Fast ifs, en pizzabagare lär får en bättre anställd som kommer från rinkeby än östermalm.

Empe
2007-05-24, 21:15
Varför sådant hat mot invånarna i Rinkeby, Lundström?

tossefar
2007-05-24, 21:36
Adressen kan vara bra för att göra att första intryck. Har man något gemensamt med folk så är det ofta en fördel. Även om det bara är socioekonomiskt.

Jag har haft väldiga fördelar, vilket jag är tacksam för.

ante
2007-05-24, 21:48
Oj det missade jag.
Flyttar man till östermalm är sannolikheten att man kommer in i rätt kretsar större än om man bor i rinkeby. Flyttar man till rinkeby kommer man troligtvis bli smittade av deras groteska beteende.
Man blir nog inte så framgångsrik om man halalslaktar en get under jobbinervjun.

Det gäller nog oavsett om du bor på strandvägen eller i en papperskorg.

Garnax
2007-05-24, 23:28
Rör det sig nu om fina stockholmsadresser så tror jag man skriver det som "fiiina"
så man får till stockholmarnas förjävliga iiiii:n överallt.

Jag tror det kan hjälpa till ja, det är skillnad att uppge t.ex en jävligt central adress emot något sunkig förort.

Själv bor man inte på Playa del stockholmo, ni vet 08:or, dom har ju inte alla 10 hemma, men i den staden jag bor ligger min lägenhet överfört på stockholm typ på drottninggatan rätt nära plattan.

Fast här behöver jag bara betala 4000kr/mån för min 2:a på 62m2 vilket är liiiite skillnad :)

Mantus
2007-05-25, 00:17
Det är klart att var man bor hör ihop med framgångsrikhet på andra plan. Boendesegregation = arbetsmarknadssegregation.

Men med det inte sagt att det finns ett kausalt samband som med nödvändighet går just på det hållet (bostadsområde -> framgång).

Sant, det går helt klart åt andra hållet till visst del men jag tror det planar ut vid en viss gräns. Dvs din adress kan vara dig till nackdel om du bor i t.ex. Gottsunda medan det inte är en fördel att bo i Kåbo istället för Svartbäcken.
Inget av områdena har en låg status utan betraktas båda som fina så trots att Kåbo nog anses lite finare så är det inget som beaktas på något allvarligt sätt.

Nilsjohan
2007-05-25, 00:36
Han hävdar att i Stockholm betyder adressen väldigt mycket. Bor du på en "fin" adress så öppnar sig dörrarna.
Monopolsyndromet

Bygga hotell på Norrmalmstorg ftw

Ignatius72
2007-05-25, 07:11
Det är nog lite mer subtilt än att kuta omkring på AF och hojta att man bor i innerstan. Men rätt adress öppnar för umgänge i de rätta kretsarna, dvs kontakter som kan leda till både det ena och andra.
Ponera att du ska på blinddate, det enda du vet är att den ena bor i innerstanoch den andra i typ Bålsta, Rinkeby, Tensta etc etc. Spelar adressen någon roll?

Cilia
2007-05-25, 07:12
Det är nog lite mer subtilt än att kuta omkring på AF och hojta att man bor i innerstan. Men rätt adress öppnar för umgänge i de rätta kretsarna, dvs kontakter som kan leda till både det ena och andra.
Ponera att du ska på blinddate, det enda du vet är att den ena bor i innerstanoch den andra i typ Bålsta, Rinkeby, Tensta etc etc. Spelar adressen någon roll?
jag hävdar nej!!!!
det finns lodisar i innerstan med.
du kan gå på en lika stor nit på en blinddate med en från innerstan som från Bålsta om inte större.

Ignatius72
2007-05-25, 07:14
jag hävdar nej!!!!
det finns lodisar i innerstan med.
du kan gå på en lika stor nit på en blinddate med en från innerstan som från Bålsta om inte större.

Så du hade valt Bålsta, är det du säger? Om så är fallet så ljuger du:smash:

hangatyr
2007-05-25, 12:39
Oj det missade jag.

deras groteska beteende? vilka och vad?

Pez
2007-05-25, 12:55
deras groteska beteende? vilka och vad?

Lundströms inlägg är ju ett praktexempel på hur en del tänker.
Jag tror och hoppas att det inte är så vanligt och jag tror och hoppas att Lundström inte är allvarlig utan mer försöker få fram en poäng - detta tolkat av det överdrivna exemplet han använder sig av.