Visa fullständig version : Flytande språkförmåga
Hur lång tid tror ni att det tar att bli flytande i ett språk om man verkligen satsar på det om man inte bor i det givna landet? Då tänker jag på de "klassiska" språken; franska, tyska, spanska osv.
Hur lång tid skulle det ta om man flyttade dit?
beror ju på hur bra du är på att lära dig + x antal faktorer till.
omöjligt att svara på.
däremot tror jag att det inte tar speciellt lång tid innan man kan klara sig "i vardagen" med det givna språket.
Arne Persson
2007-05-24, 17:41
Det tog min fru som kommer Luxembourg endast 3 månader att lära sig flytande svenska med "löddebrytning". Hon talar förövrigt 6 språk flytande. Svenska, danska, engelska, franska, tyska och luxembourgska. Funderar på att lära sig spanska.:)
LadyInsane
2007-05-24, 17:42
Jag tror att det nästan är omöjligt att bli flytande, om man inte bor i landet. Jag menar självklart kan man plugga in språket och ta lelktioner m.m. men man lär aldrig lära sig språket fullt ut om man inte pluggar in det på rätt ställe och "lever" språket. :)
Det beror helt och hållet på hur du definierar "flytande" :)
Det tog min fru som kommer Luxembourg endast 3 månader att lära sig flytande svenska med "löddebrytning". Hon talar förövrigt 6 språk flytande. Svenska, danska, engelska, franska, tyska och luxembourgska. Funderar på att lära sig spanska.:)
Konstigt språk det där, vem kommer på att mixa tyska med franska :P
Nitrometan
2007-05-24, 18:04
För språkbegåvade kan det gå fort. Månader eller veckor. För de med mindre begåvning för språk kanske det aldrig blir bra.
Skulle man inte kunna argumentera att det finns en nivå ovanför "flytande" som är "native" - dvs modersmål?
Arne Persson
2007-05-24, 18:12
Konstigt språk det där, vem kommer på att mixa tyska med franska :P
Låter lite som tyska.
Skulle man inte kunna argumentera att det finns en nivå ovanför "flytande" som är "native" - dvs modersmål?
Ja, det tycker jag.
Låter lite som tyska.
Är det inte till större delen tyska fast med en hel del låneord ifrån franskan?
var träffade du henne?
eandersson
2007-05-24, 18:22
Jag avundas folk som kan tala massa språk. Hon ska definitivt lära sig spanska. :thumbup:
Själv vill jag lära mig japanska, kinesiska, koreanska, ryska och kanske arabiska.
Arne Persson
2007-05-24, 18:25
var träffade du henne?
Första gången -91 i Lund.
Arne Persson
2007-05-24, 18:26
Är det inte till större delen tyska fast med en hel del låneord ifrån franskan?
Skall fråga henne.
Hur lång tid tror ni att det tar att bli flytande i ett språk om man verkligen satsar på det om man inte bor i det givna landet? Då tänker jag på de "klassiska" språken; franska, tyska, spanska osv.
Hur lång tid skulle det ta om man flyttade dit?
Känner en kille som blev kär i tyska på grund av dess grammatik och därför började plugga som en dåre i åttan och därtill såg på tyska filmer, tyska nyhetsprogram och lyssnade på tysk musik(hur han nu klarade av den bedriften utan att få blödningar i öronen). Han tentade enkelt av alla gymnasiesteg i tyska första året i gymnasiet med högsta betyg (finns fem eller sju steg om jag inte missminner mig) i tvåan i gymnasiet lyckades han få sommarjobb som sekreterare i Tyskland så han pratade och pratar mer eller mindre flytande tyska. Det går alltså att lära sig ett språk flytande relativt snabbt om man är begåvad.
Känner en kille som blev kär i tyska på grund av dess grammatik och därför började plugga som en dåre i åttan och därtill såg på tyska filmer, tyska nyhetsprogram och lyssnade på tysk musik(hur han nu klarade av den bedriften utan att få blödningar i öronen). Han tentade enkelt av alla gymnasiesteg i tyska första året i gymnasiet med högsta betyg (finns fem eller sju steg om jag inte missminner mig) i tvåan i gymnasiet lyckades han få sommarjobb som sekreterare i Tyskland så han pratade och pratar mer eller mindre flytande tyska. Det går alltså att lära sig ett språk flytande relativt snabbt om man är begåvad.
Ja absolut, om man är begåvad och har tid och motivation går det snabbt och bra!
Det beror på hur språkbegåvad du är och hur mycket arbete du lägger ned. Oavsett begåvning krävs det mycket jobb. På begåvningssidan verkar det också skilja mellan själva "språket" (att ha ett grammatiskt riktigt språk och kunna många ord) och uttalet (att det låter "riktigt", att inte bryta); vissa får aldrig bort brytningen trots ett oklanderligt språk, medan vissa snart låter som infödda. Jag antar att det har att göra med hur lätt man har att härma ljud.
jag är 19 just nu, snackar kurdiska, svenska, engelska och så tentade jag av spanska steg 3-5 och gick steg 6 .. satte mvg i alla spanskstegen och försöker hålla igång det nu med att läsa böcker samt att kolla på nyheter och försöker se så många spanska rullar jag kan på datorn utan subs osv. men det som är irriterande är att det inte finns ngn att prata med :D
är intresserad av språk så man får se hur det blir i framtiden om man har möjligheten att lära sig mer så gör jag gärna det..
edit: tyska är för övrigt det vackraste språket
Som så många redan sagt - Det beror på hur språkbegåvad du är.
För mig tar det väldigt lång tid att lära mig ett främmande språk, jag ser aldrig systemet i grammatiken (Och då har jag ändå försökt på spanska, ryska, och tyska, och gått bet på dem alla).
Det kan variera rätt mycket hur lätt man har för olika språkfamiljer också. Jag har väldigt lätt för tyska, men var ofantligt dålig i spanska på gymnasiet och glömde rubbet jag pluggat in ungefär dagen efter provet. MIsstänker att franska, italienska etc. skulle ge mig samma problem.
Mr. Moose
2007-05-25, 13:01
Det varierar otroligt från språk till språk.
Det tog mig ca 4 månader i Malaysia/Indonesien för att klara av vardagliga ting, läsa en meny, beställa, pruta, fråga efter vägen, enkel vardagsdiskution etc.
Det tog mig 2 år att komma upp till samma nivå i Thailand! Klarar mig bra nu men kommer aldrig att snacka som "infödingarna".
Lelle Pelle
2007-05-25, 13:54
Jag förstår inte vad det är för fetish så många människor har för tyskan. De kan ju inte ens säga "Nejmen vad fin du var i håret idag" utan att det låter som "Argh, jag är arg som satan!". Und om de verkligen försöker låta snälla så låter de som peddogubbar tagna direkt från någon tysk porrfilm.
Konsultfet
2007-05-25, 14:19
Jag skulle tippa att det tar mellan 6 månader och 30 år beroende på språkanlag och hur smart du är
Jag förstår inte vad det är för fetish så många människor har för tyskan. De kan ju inte ens säga "Nejmen vad fin du var i håret idag" utan att det låter som "Argh, jag är arg som satan!". Und om de verkligen försöker låta snälla så låter de som peddogubbar tagna direkt från någon tysk porrfilm.
jag vet inte vad det är men det låter så äkta .. speciellt när barn pratar det låter det skitfint :D
Efter ett år i Frankrike så pratade jag skaplig franska, så jag hade nog varit flytande om jag hade stannat ett år till... (sen blir det nog lättare ju fler språk av samma språkgrupp man pratar. Kan man franska är italienska och spanska lättare att lära sig, etc)
eandersson
2007-05-26, 11:00
jag är 19 just nu, snackar kurdiska, svenska, engelska och så tentade jag av spanska steg 3-5 och gick steg 6 .. satte mvg i alla spanskstegen och försöker hålla igång det nu med att läsa böcker samt att kolla på nyheter och försöker se så många spanska rullar jag kan på datorn utan subs osv. men det som är irriterande är att det inte finns ngn att prata med :D
är intresserad av språk så man får se hur det blir i framtiden om man har möjligheten att lära sig mer så gör jag gärna det..
Samla pengen och res till spanien! Do it!
Samla pengen och res till spanien! Do it!
o göra vad? :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.