Visa fullständig version : Före - Efter (deff)
Alfred Nobel
2007-05-24, 10:25
Hallå där ute! Jag tänkte börja med en liten kort presentation om mig själv.
Jag heter Niklas och har hängt i detta forum ett litet tag. Jag har dock hållit mig diskret och inte kommenterat något, för det känns som att Grub och Eddie gör det åt mig/alla (haha)
Jag tänkte bara, genom några bilder, visa hur jag såg ut för 2 år sedan och hur min kropp ser ut för tillfället. Jag har aldrig gått med i någon viktväktarklubb eller följt någon diet i form av GI eller liknande. Allting har skett av ren motion och ändrade matvanor.
Innan jag påbörjade min viktminkskning såg mitt dagliga intag av mat ut som de gör på "Du är vad du äter" i princip. Jag vägde hela 106kg och var ungefär 1.78lång!
Förr: 178cm/106kg
Nu: 181/72kg
Här har ni iaf de roliga, bilderna!
V.9 2005 - Spanien/Kanarieöarna (Klicka för större bild)
http://img238.imageshack.us/img238/1971/niklas1js3.th.jpg (http://img238.imageshack.us/my.php?image=niklas1js3.jpg) http://img238.imageshack.us/img238/7636/niklas3tw9.th.jpg (http://img238.imageshack.us/my.php?image=niklas3tw9.jpg)http://img241.imageshack.us/img241/3462/niklas4xu2.th.jpg (http://img241.imageshack.us/my.php?image=niklas4xu2.jpg)
Såhär ser jag ut i dagsläget (Efter frukosten imorse, hihi)
http://img443.imageshack.us/img443/1050/niklasnymu2.th.jpg (http://img443.imageshack.us/my.php?image=niklasnymu2.jpg)http://img241.imageshack.us/img241/2248/niklasny2sh2.th.jpg (http://img241.imageshack.us/my.php?image=niklasny2sh2.jpg)
Där har ni iaf en viktmiskning som tog mig 2år och lite till - Inte hade jag brottom någon stans! Allt som krävdes var bara att skita i all skräpmat(inkl. godis, chips osv) och ge sig fan på att man klarar av det!
Är det bara att börja bygga nu eller? Kom gärna med tips hur jag går väga!
Tack för mig, nicke!
Bra jobbat, du måste känna dig mycket bättre nu. Du avgör själv vad du vill göra, om du vill få muskler så bygger du, om du vill behålla din kropp som den är så tränar du bara och inte tänker på bulk och sånt.
Alfred Nobel
2007-05-24, 10:39
Bra jobbat, du måste känna dig mycket bättre nu. Du avgör själv vad du vill göra, om du vill få muskler så bygger du, om du vill behålla din kropp som den är så tränar du bara och inte tänker på bulk och sånt.
Jag tränar faktiskt på gym och har gjort det ett tag. Därmoet har jag tagit det lite försiktigt med bulkandet/byggande för att jag fortfarande var beroende på att gå ned i fett. Men, utifrån vad du ser på mina bilder, ska jag börja bulka efter sommaren eller ge mig in på det nu? *flex*
(har även följt din journal, väldigt intressant!)
Jag tränar faktiskt på gym och har gjort det ett tag. Därmoet har jag tagit det lite försiktigt med bulkandet/byggande för att jag fortfarande var beroende på att gå ned i fett. Men, utifrån vad du ser på mina bilder, ska jag börja bulka efter sommaren eller ge mig in på det nu? *flex*
(har även följt din journal, väldigt intressant!)
Jag föredrar att vara lätt i kroppen under sommaren när det är varmt ute, men det är då jag. Du avgör helt själv när du vill börja bygga, men när du ska börja bulka så är en långsam (bulk) viktuppgång det du ska satsa på, +1kg i månaden kan vara lagom. Du kan annars enligt mig börja bulka nu, du behöver inte iaf gå ner i vikt nåt mer.
Alfred Nobel
2007-05-24, 11:03
Jag föredrar att vara lätt i kroppen under sommaren när det är varmt ute, men det är då jag. Du avgör helt själv när du vill börja bygga, men när du ska börja bulka så är en långsam (bulk) viktuppgång det du ska satsa på, +1kg i månaden kan vara lagom. Du kan annars enligt mig börja bulka nu, du behöver inte iaf gå ner i vikt nåt mer.
Tack för tipsen! Blir väl att jag kör på samma som nu - Käkar någorlunda normalt med EAA innan och efter träning samt en liten protte shake på morgonen!
Drog precis mig ne tallrik havregrynsgröt med blåbär/hallon och äggröra med kvarg! Yummie
Eddie Vedder
2007-05-24, 12:43
Imponerande, det är under relativt lång tid oxå så din nedgång känns inte ohälsosamt hetsig om du förstår vad jag menar.:)
Det har ändå tagit drygt två år och det känns som en ganska sund och successiv nedgång om än många kilon.
Skitbra jobbat!:thumbup:
Som Sami redan påpekat så bra så är valet DITT. Du ska göra det som känns rätt, om byggning är det du vill så kör, vill du enbart träna för att du tycker om det så kör för att ligga kvar i vikt men bli starkare och må allmänt bra.:) Du vet ju mycket väl att nån ytterligare viktnedgång inte är något som behövs och kan med andra ord ha en avslappnad inställning till det här. Känn efter vad som passar dej och dina mål, kör på det, utvärdera, gör eventuella ändringar, kör vidare o.s.v. o.s.v.:thumbup:
Bra jobbat!
Du skulle lika gärna kunna börja bygga nu om du går upp i en lagom takt. Då kommer du itne hinna lägga på dig någon synlig fettmassa till sommaren iaf. Jag menar, de första kilona är ändå glykogen och vätska. Så om du känner för att börja bygga nu, så gör det!
Alfred Nobel
2007-05-24, 14:27
Bra jobbat!
Du skulle lika gärna kunna börja bygga nu om du går upp i en lagom takt. Då kommer du itne hinna lägga på dig någon synlig fettmassa till sommaren iaf. Jag menar, de första kilona är ändå glykogen och vätska. Så om du känner för att börja bygga nu, så gör det!
Okej, men hur tycker du att jag lägga upp min kost om jag ska bygga? Nu äter jag störredelen av tallriken protein och undviker kolhydrater så mycket som möjligt. Såhär ser en dagskost ut för tillfället:
Frukost:
1dl - havregrynsgröt
1st - äpple (hackad i gröten)
2st - Knäckebröd
70g - Keso (på knäckebrödet)
2st - Gurkskivor (på knäckebrödet)
Lunch:
Det som serveras i skolan, undviker dock kolhydraterna och fyller tallriken med näring från grönsöker (morötter, vitkål, bönor, grönsallad, tomat osv..) och sen den ev. proteinkälla som oftast blir fågel, kött, fisk.
Middag:
Det som lagas hemma - Oftast blir det kyckling, fisk (lax, torsk, tonfisk, rödspetta) kött med någon form av pasta, ris eller potatis. Där förderar jag att fokusera mig på proteinet och lägger oftast till en hel del keso vid sidan om salladen.
Sen efter middagen käkar jag inget och går med tom-mage från ca: 18.00/19.00 - 23-24.00 då jag går och lägger mig.
Sen måste jag tillägga att jag dricker EAA innan/efter träningen och ibland käkar jag en protein shaker till gröten men då kompenserar jag det till kesomackorna.
Hur ska jag under byggnad undvika att lägga på mig synligt fett medan jag bygger muskler? :)
TACK FÖR ALL FEEDBACK KOLO! :hbang:
Brooklyn
2007-05-24, 14:37
grattis till en lyckad viktnedgång! :)
För att bygga muskler måste du ligga på energiöverskott. Alltså gå upp i vikt. Då kommer du också lägga på dig lite fett, beroende på hur stor uppgången är.
Lägg upp kosten så att du går upp i vikt helt enkelt. Var inte rädd för kolhydrater, dom är ett måste. Jag skulle nog lägga upp kosten nåt i den här stilen:
30% protein
50% kolhydrater
20% fett
Att gå på tom mage hela kvällen är verkligen inget att rekommendera om du nu ska upp i vikt. Då gäller det att äta mycket och med ett uppehåll på x antal timmar utan mat hjälper dig inte direkt att uppfylla det överskottet.
Har du drabbats av lös, seg eller lixom sladdrig hud?
Av vad jag ser så är det jackpot vad gäller huden. Starkt jobbat, nu pekar kurvan uppåt (på mer än ett sätt och de flesta positiva).
Alfred Nobel
2007-05-24, 18:15
Har du drabbats av lös, seg eller lixom sladdrig hud?
Aldrig, i varje fall inte så att jag har tänkt på de. Jag gick aldrig ned i ett vips, det har som sagt tagit mig ungefär 2år att åstadkomma detta och då hade jag ingen aning om varken kost eller träning. Det blev att följa morsan och farsans råd... (Ät mindre och rör dig mer) =)
Aldrig, i varje fall inte så att jag har tänkt på de. Jag gick aldrig ned i ett vips, det har som sagt tagit mig ungefär 2år att åstadkomma detta och då hade jag ingen aning om varken kost eller träning. Det blev att följa morsan och farsans råd... (Ät mindre och rör dig mer) =)
Grymt imponerande viktnedgång. Man får intrycket av att du varit grymt målvedten och disciplinerad i det du gjort. Det är starkt! Rådet som dina föräldrar gav dig känns som ett råd man kan ge åt de flesta som funderar på deff här på forumet. Dock behöver man inte äta så mycket mindre, så länge som man äter hälsosam mat eller hälsosammare än tidigare och lämnar bort all skräpmat (godis, chips, läsk, pommes och sådana saker.) så kommer man, troligen, att minska i vikt.
Jag har aldrig skrivit något här innan, men nu kan jag inte låta bli.
Herregud killen, det där var imponerande! Speciellt med tanke på att det är nått liknande jag själv försöker mig på, dock inte riktigt på samma nivå (10kg ska tappas ytterliggare innan jag är nöjd), men lika inspirerande ändå... :)
-Du är skitsnygg helt enkelt!
Snyggt jobbat! Mycket likt vad jag själv gjort fast du har gått ner ett antal kg mer än mig :)
Jag tycker du ska bygga nu och öka maten lite, men hålla koll på spegeln/vågen så det inte går överhand bara. Så ät mer och fortsätt att röra dig samt lyfta skrot.
Bra jobbat! Det måste kännas skönt!? Du befann dig i en återvändsgränd som skulle fört dig till en värld fylld med hälsoproblem.
Om jag vore du skulle jag under sommaren se till att träna, hålla formen, sola, ragga brudar och njuta av ditt "nya jag"!!! :D
LukeSkywalker
2007-06-06, 17:34
Snyggt jobbat! Glider runt på forumet och hämtar inspiration själv jag. Tog det som ska bli "före"-bilderna förut idag, så vänta ni bara om några månader ;)
Militären
2007-06-06, 18:03
Grattis grabben! Jag sitter i samma läge, min första sommar med mitt nya jag i år :D Ska bli roligt för en gångs skull när man ligger på stranden :D
Sir Klabbe
2007-06-06, 20:18
Hallå där ute! Jag tänkte börja med en liten
Där har ni iaf en viktmiskning som tog mig 2år och lite till - Inte hade jag brottom någon stans! Allt som krävdes var bara att skita i all skräpmat(inkl. godis, chips osv) och ge sig fan på att man klarar av det!
Är det bara att börja bygga nu eller? Kom gärna med tips hur jag går väga!
Tack för mig, nicke!
Fan, nu blev jag lite avis *bs* ...
Jag vägde 91 senast, nu 76 igen ... Men inte fan kommer jag se ut som du på 72kg ... även fast jag bara är 0.5cm kortare. VAFAN?!?!?! *mini*
Fan, nu blev jag lite avis *bs* ...
Jag vägde 91 senast, nu 76 igen ... Men inte fan kommer jag se ut som du på 72kg ... även fast jag bara är 0.5cm kortare. VAFAN?!?!?! *mini*
Muskler och benstomme :p
Bara jag som inbillar mig eller blir alla som går ner mycket i vikt otroligt smala vid nyckelbenen? :D
Fan så coolt. Du är grym!
Alfred Nobel
2007-08-08, 08:04
Fan så coolt. Du är grym!
Hehe tack, men nu riktar pilen upp igen :thumbup:
Ja, bra jobbat! Jag tror att tack vare att du tog det långsamt och målmedvetet hann huden med. du skriver också att du går i skolan och då är du antagligen såpass ung att huden fortfarande är riktigt elastisk. Om du går upp i framtiden kanske inte en kommande nedgång blir lika bra med huden igen, så det kan väl vara en bra motivationskälla för att hålla vikten nu!
Kör gärna en dagbok och rapportera kost och träning, börja den som det här inlägget, så att alla vet utgångsläget.
Alfred Nobel
2007-08-08, 08:35
Ja, bra jobbat! Jag tror att tack vare att du tog det långsamt och målmedvetet hann huden med. du skriver också att du går i skolan och då är du antagligen såpass ung att huden fortfarande är riktigt elastisk. Om du går upp i framtiden kanske inte en kommande nedgång blir lika bra med huden igen, så det kan väl vara en bra motivationskälla för att hålla vikten nu!
Kör gärna en dagbok och rapportera kost och träning, börja den som det här inlägget, så att alla vet utgångsläget.
Klicka dig in på min journal som finns i signaturen :) Välkommen in och känn dig som hemma, hehe. Fast jag tog studenten i våras, no more school.
Kämpa på! Du kommer bli galen om du bulkar upp dig :D
Grymt bra kämpat killen! :hbang: Toppenresultat! :thumbup:
Multivitamin
2007-08-12, 21:17
Jag har bara en fråga till er därute som är kunninga, Jag har deffat i ca 6 veckor nu och jag har fått ganska bra resultat men det är ändå lite fett som måste bort från magen. Hursomhelst så har jag lagt in en dag i veckan där jag får äta vad jag vill, så idag åt jag en pizza, drack 2 glas oboy, choklad milkshake och åt en morotskaka jag undrar om det blir för mkt? :O kan allt detta jag har käkat idag göra så jag går upp i vikt?
Edit: Jag brukar äta 6 små mål per dag, Försöker äta ungefär var 3e timma i stort sett.
Jag har bara en fråga till er därute som är kunninga, Jag har deffat i ca 6 veckor nu och jag har fått ganska bra resultat men det är ändå lite fett som måste bort från magen. Hursomhelst så har jag lagt in en dag i veckan där jag får äta vad jag vill, så idag åt jag en pizza, drack 2 glas oboy, choklad milkshake och åt en morotskaka jag undrar om det blir för mkt? :O kan allt detta jag har käkat idag göra så jag går upp i vikt?
Edit: Jag brukar äta 6 små mål per dag, Försöker äta ungefär var 3e timma i stort sett.
Oroa dig inte för din ätardag. Se dock till att hålla den på en någorlunda normal nivå. Hur stor var morotskakan förresten? ;)
Se det som en dag att njuta och ta en mental paus från deffen. Kör stenhårt de andra 6 dagarna och var noga med kosthållningen då. Släpp på tyglarna och var glad den där fria dagen du har givit dig själv!
Kort sagt: Njut!
Eddie Vedder
2007-08-12, 21:26
Hursomhelst så har jag lagt in en dag i veckan där jag får äta vad jag vill, så idag åt jag en pizza, drack 2 glas oboy, choklad milkshake och åt en morotskaka jag undrar om det blir för mkt? :O kan allt detta jag har käkat idag göra så jag går upp i vikt?
Det kan det göra ja, absolut. Om det är för mycket är på alla sätt helt omöjligt att svara på.
Innebär det ett kcalintag som överstiger det totala underskottet du uppnått under veckan kommer "veckoresultatet" bli en viktökning. Helt omöjligt att svara på som sagt men faktum kvarstår att det går. Kroppen tar upp energin, överstiger den utgifterna innebär det en fettökning helt enkelt.
Vet inte om du bara nämner det för att vara ytterligare detaljerad eller om du menar att det skulle spela någon roll. För det gör det inte, fler och mindre måltider innebär inte högre energiförbrukning och färre och större måltider om energimängden från båda kosthållningarna är densamma.
En dag i veckan där man äter gott är helt OK! Jag brukar själv äta nyttigt månd-fre, lite mer onyttigt lörd-sönd utan att för den sakens skull gå upp i vikt! Bara du sköter din träning under veckan och äter som du skriver, ca 6 små mål mat var 3h under veckan, så ska du inte oroa dig för att gå upp i vikt om du unnar dig ngt gott till helgen! :)
Multivitamin
2007-08-13, 07:30
Tack så mycket för alla svar :) Jag går morgonpromenader varje dag och sen så kör jag styrketräning 3ggr i veckan. På min ätardag efter jag ätit något sött eller gott så känns det som om allt man gjort under veckan var i onödan :P
Eddie Vedder
2007-08-13, 08:00
Tack så mycket för alla svar :) Jag går morgonpromenader varje dag och sen så kör jag styrketräning 3ggr i veckan. På min ätardag efter jag ätit något sött eller gott så känns det som om allt man gjort under veckan var i onödan :P
Om du känner att ätardagen är något du tycker om, om du känner att det håller motivationen uppe och om du ser resultat på vågen och i spegeln så ska du inte oroa dig.:)
Det kan som sagt ställa till det, allt handlar ju om energilagarna, men om du varje vecka ser en viss skillnad så vet du ju att det totalt sett inneburit ett kcalunderskott. Då är det ju bara bra, särskilt om du trivs med upplägget.:thumbup:
Det är väldigt många som kör med ätardag, mest för att orka med psykiskt en hel diet, men även för att det kan ha positiv effekt på hormonet leptin - som bl.a. styr hungerkänslorna.
King Grub eller Eddie Vedder kanske vet närmare om det finns någon ny forskning på det området, var så länge sen jag läste något om det.
Eddie Vedder
2007-08-13, 08:27
King Grub eller Eddie Vedder kanske vet närmare om det finns någon ny forskning på det området, var så länge sen jag läste något om det.
Här är två trådar där det bl.a. har diskuterats om leptinets effekt vid ätardagar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=93924&highlight=leptin
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87872&highlight=leptin
Multivitamin
2007-08-13, 08:38
Hmm jag har en till fråga, Varför är inte mina armar ådriga för? har det med gener och göra? Jag har alltid varit smal iof men dom senaste 4 åren har jag suttit framför datorn och ätit snabbmat som en dåre och jag kanske gick upp ett kilo per år eller något :S Fettet la sig bara runt magen, jag undrar vad jag har för kroppstyp :IO
Eddie Vedder
2007-08-13, 08:42
Använde "leptin" och "satiety" som sökord på PubMed och hittade litegrann. Finns som vanligt m¨ånga intressanta "Related articles" att läsa inom samma ämne.:)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17690262&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15711637&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17684509&ordinalpos=13&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Ett fritt mål är att föredra framför en hel ätardag enligt mig.
Danny Devito
2007-08-13, 08:50
Hur mycket "ådror på armarna" man har är ju delvis genetiskt men också beroende på hur högt kroppsfett man har. Har du ådror på armarna men om ddom är täcka med ett lager fett så kommer dom inte synas så tydligt ändå, även fast dom ligger där under. Sen beror det ju också på blodtrycket. Om man har högt blodtryck så blir dom tillfälligt lite "fylligare".
"Kroppstyper" vet jag inte ens om det finns egentligen.
Multivitamin
2007-08-13, 09:15
Jag syftade på dom 3 kroppstyperna endomorf,mesomorf och ektomorf. Jag hitta en sida där jag gjorde ett test :P tycker ni också borde testa det http://www.iform.se/polopoly.jsp?d=1425&a=7032
Resultat:
Din kroppstyp har element från både den mesomorfa och ektomorfa kroppstypen. Det vill säga att du generellt sett är smal utan att vara mager och med en måttlig till ordinär muskelmassa jämnt fördelad över hela kroppen.
Du kommer att ha lätt för de flesta motionsformer, förmodligen främst de mer uthållighetspräglade.
Om du vill få mer markerade muskler, kan du få det bara du ställer in dig på att det kräver en del arbete.
Om du vill gå ner i vikt rör det sig på sin höjd om några kilon. Du har inte speciellt stora överflödiga fettdepåer, så du bör undvika alla hårda bantningskurer.
Jag syftade på dom 3 kroppstyperna endomorf,mesomorf och ektomorf. Jag hitta en sida där jag gjorde ett test :P tycker ni också borde testa det http://www.iform.se/polopoly.jsp?d=1425&a=7032
Resultat:
Din kroppstyp har element från både den mesomorfa och ektomorfa kroppstypen. Det vill säga att du generellt sett är smal utan att vara mager och med en måttlig till ordinär muskelmassa jämnt fördelad över hela kroppen.
Du kommer att ha lätt för de flesta motionsformer, förmodligen främst de mer uthållighetspräglade.
Om du vill få mer markerade muskler, kan du få det bara du ställer in dig på att det kräver en del arbete.
Om du vill gå ner i vikt rör det sig på sin höjd om några kilon. Du har inte speciellt stora överflödiga fettdepåer, så du bör undvika alla hårda bantningskurer.
Skitsnack. Kanske inte fullständigt skitsnack men det är fortfarande skitsnack.
Bara för att man har en kroppstyp behöver inte betyda att man måste ge upp halva sitt liv för att gå ner i vikt/gå upp i vikt/lägga på sig muskler. Det där är också ett sätt att skjuta sitt självförtroende i ryggen.
Bra jobbat! Lycka till med byggningen nu
Resultat:
jag fick exakt samma som du... och på mig stämmer det inte alls
Håller med alla föregående. Skitbra jobbat Nicklas!! Själv håller jag också på att kämpa med att gå ner i vikt, mest förmin egen skull. Eller, låtmig omformulera. Jag kämpar med att bli av med fett. Vikten skiter jag egentligen i. Så länge det känns fastare och jag ser resultat i spegeln så bryr jag mig inte så mycket om vad vågen står på.
Jag jobbar treskift, dvs dygnets alla timmar, och då blir det således nästan uteslutande löpning och styrketräning eftersom jag anpassa dom tiderna som jag själv vill. Dock är det svårt med kosten under nattarbete. Jag blir oftast inte hungrig alls och kan gå en hel natt utan att äta alls och bara dricka kaffe. Har ett stillasittande jobb men försöker att stå istället för att sitta så mycket som möjligt under arbetspassen, både för att inte slöa till och för att det kräver mer energi av kroppen.
Om du ligger på energi balans nu dvs din vikt står stilla, så tror jag att protein efter träningen med lite kolhydrater + samt ett lätt kvälls mål med protein+fett skulle ge dig ganska lagom kaloriöverskott på bulken, som Sami sa innan 1kg/månad e lagom, men var beredd på att öka 3-4kg på 3-4 veckor i början då musklerna lagrar in glykogen och med det så lagras mera vätska in i kroppen.
littlejep
2007-09-23, 23:53
Det är verkligen imponerande det du har uppnått! Du kan ju inte vara mer än nöjd! som alla påpekar =) Antar att du blir mer taggad nu när du får så positiv "coaching". Är säker på att du kommer klara av bulkning och bygga på en hel del muskler! Du har en bra grund vad jag tycker iaf! Jag försöker bulka nu och ligger på ett energiöverskott, äter ofta och går nästan aldrig hungrig.
Tänkte köra stenhårt fram tills December och sedan se vad som åstadkommits och om jag ska forsätta med "bulken".
Keep goin' . Din journal kommer definitivt följas mannen! Lycka till! :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.