handdator

Visa fullständig version : Diet enligt studierna!

norsk_gadd
2007-05-24, 07:30
I den här tråden ska jag lägga ut mitt nya dietupplägg. Jag vill gärna ha åsikter om det och ser fram emot att utvärdera vad man egentligen behöver i kostväg för att lyckas med formen.:thumbup:

Utgångsläget är detta fast i ytterligare lite bättre form:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2272299#post2272299
(På bilderna väger jag 100kg, ligger i dagsläget på 98-98.5kg)

Lite grundläggande information:
Ålder: 22

Längd: 186 (187cm på MTGP enligt deras mätning)

Vikt: 98.5kg

Dietens längd: 8 veckor

Dietens mål: Så nära tävlingsform det går utan att plåga sig alltför mycket på slutet, kommer också köra en lättare tömning och laddningsvariant på slutet för att testa om det är något jag kan använda nästa tävling.

Långsiktiga mål: SM-08 i CBB eller kanske t om. BB i -100 på Fitnessfestivalen-08.

Dieten
Nu till det viktiga, dieten. Jag har alltid ätit 400g protein per dag men enligt studierna så är detta WAY overload. Detta skall ändras. Jag har alltid envisats med att skära ner på kolhydraterna när jag dietar, även detta skall ändras då jag ska kompensera kcal förlusten från mitt minskade protein intag med kolhydrater. Kolhydraterna kommer att fördelas ut under dagen dock med ett rejält högre intag efter träning.

Summa summarum blir då:
Protein 300g (1200kcal ungefär)
Fett 75g (675kcal ungefär)
Kolhydrater 230g (920kcal ungefär)
------------------------
Slutsumman blir då 2800kcal/dag
Med följande fördelning:
P: 43% K:33% F:24%

Valda livsmedel
Proteinet kommer från 1kg kyckling, torsk, nötfärs eller något billigare köttslag. Resten av mängden kompenseras upp med protein-pulver.

Kolhydraterna kommer från bär, grönsaker, potatis, sötpotatis och fullkornsris. Kanske någon grov skiva bröd ibland. Anledningen till de konstiga källorna är att jag inte längre äter saker som pasta, havregryn och bröd. Källor som vi inte haft tillgång till under evolutionen, särskilt inte de som härstämmar från områden där man jagat mycket och inte bedrivit jordbruk förens ganska sent i historien. Jag har märkt att dessa källor gör att min mage mår mycket bättre och jag får inte alls på långa vägar lika stora energi dalar efter mål där jag använder dessa kolhydratskällor istället för de "nyare".

Fettet kommer från omega 3 kapslar (6-10st per dag), olivolja och nötter. Om jag är sugen på någon sås så blir det antagligen en dipmix blandat med lite lätt- eller mini-fraiche.

Jag ser till att få i mig 250g bär (blåbär och hallon framförallt) samt 1kg grönsaker (broccoli eller sommarmix) varje dag. Detta borde täcka in mitt vit/min behov ganska bra.

Träningen
Träningen sker efter 2-1 principen för tillfället, två träningsdagar följt av en vilodag. Kcal-intaget kommer dock vara detsamma för båda dagarna då jag under vilodagarna har tänkt att köra högintensiv cardio-träning istället för de vanliga "magiska" morginpromenaderna som jag annars tvingat mig till.

Fusket
Jag kommer varje Lördag att ha en Ätardag. Inte för att jag på något sätt ska "kicka igång" min förbränning eller någon annan myt utan endast för att jag vill ha ett break från dieten då jag redan dietat 18 veckor i år inför tävlingen i April. Min flickvän förtjänar en dag där jag inte väger all mat och frenetiskt knappar in allt i datorn för att se att det stämmer, lite mys i soffan med glass och chips för den goda stämningens skull. Dessutom ska ju polarn försöka ta guldet i -85kg på Sm i år så vi kör ätardagar tillsammans.

Kom gärna med åsikter, detta är ett bra tillfälle att visa att det går att dieta utan morgonpromenader och andra gamla myter. Mottar gärna all kritik. :)

norsk_gadd
2007-05-24, 07:39
Lite bakgrundsfakta till mitt inlägg om val av kolhydrater:

Poliquins Simple Carb Test
By Charles Poliquin
--------------------------------------------------------------------------------

But the most simple field test for carb tolerance is eating carbs for breakfast. You wake and you rate yourself on a scale from one to ten for energy, ten meaning very good, one meaning you feel like shit. Then have a high carb breakfast, say pancakes and maple syrup. An hour later, if you feel sleepy and want a nap, then carbs aren't for you. If you feel more energetic and ready to climb walls, then carbs are for you, you lucky bastard.

One thing people have to distinguish between is neo-carbs vs. paleo-carbs. With paleo carbs the simple rule is: Were they available to a caveman? Would he have access to grapes and raspberries? Yes. Bagels and pasta? No.

So when I talk about people adapting to carbs, I'm talking about neo-carbs. If they've adapted to pasta then they can eat it and feel great. They can eat any source of carbs. I've trained a lot with Milos Sarcev. That guy can eat French bread for breakfast and feel great. If I were to eat like him I might as well go on welfare and sleep all day. I can't do it.

Usually, people who are gifted for hypertrophy are gifted for carb intake as well. They can eat a boatload of carbs and feel fine. Also, if you're white, fuck it. You've got to come from a region where there was a lot of agriculture for a long time to be able to handle carbs. If you're from German or Norwegian extraction (haha, precis som jag) and come from a line of meat eaters and hunters, then neo-carbs are not for you.

I can keep a body fat of 5-6% year around if I eat only paleo-carbs. Other guys, like Berardi, can suck up two kilos of pasta for breakfast and it won't bother them. You'll find though, that nutritionists tend to recommend what works for them, not what works for everybody. That's why I prefer to individualize diets.

Keith Klein and others used to recommend rice cakes as a carb source. If I ate rice cakes I'd fall asleep at the wheel! It doesn't work for me. I even hear people recommending Pop Tarts too, a classic example of neo-carbs.

Basically, our genes have only evolved .02% over the last 40,000 years. So we're mostly made for paleo-carbs. But 25% of the world population has actually adapted to agricultural-type carbohydrates. But I'd still recommend that those people stick to paleo-carbs over Pop Tarts, Cocoa Puffs, and all that shit. They need to look at nutrient density. It's not just about glycemic index or insulin load index, it's about the PI — phytonutrient index. How rich is that food in nutrients?

So, for example, blueberries. Blueberries are very thin skinned, and any thin skinned fruit is going to be richer in antioxidants because it has to protect itself against the sun. That's why blueberries have far more antioxidants than bananas. So when I reintroduce carbs into the diet, one of the first things I reintroduce is berries.

Börje H
2007-05-24, 07:41
Mycket intressant tråd att följa!
Personligen är jag av den uppfattningen att du torde gynnas av att höja kolhydraterna i precis den omfattning du gjort. Framtiden får väl utvisa om detta stämmer. Väntar även med spänning på upplägget av din laddningsfas i slutet av perioden *popcorn*

Jacksatan
2007-05-24, 09:51
Blir jäkligt intressant om du känner nån skillnad genom att sänka proteinintaget. Får man fråga varför du deffar nu? INgen tävling på G inom närstående framtid väl?

L-Sami
2007-05-24, 10:15
Kul att du vågar prova en annan typ av diet, men 3g protein kroppsvikt är fortfarande rätt så högt intag. Hoppas det här ger dig mer energi till gymmet och bättre återhämtning nu när du har ökat på kolhydraterna.

Jay-Z
2007-05-24, 10:26
Kostmässigt ser det bra ut.

Gör du några justeringar i träningen på diet?

norsk_gadd
2007-05-24, 11:13
Blir jäkligt intressant om du känner nån skillnad genom att sänka proteinintaget. Får man fråga varför du deffar nu? INgen tävling på G inom närstående framtid väl?

Känns lite pinsamt, vet egentligen inte varför. Jag antar att det är pga jantelagen. :)

Såhär ligger det till:
Jag har blivit erbjuden att åka till Tyskland och fotograferas. Bilderna har inget syfte förutom att hjälpa mig att sätta ihop en portfolio för att försöka komma någonstans i den här branschen. Jag ska ner till Tyskland och Holland den 20 Juli och vill därför komma dit så skarp som möjligt.

Ville inte skriva detta i tråden egentligen för i Sverige är det ju lite fult att tro på sig själv och försöka uppnå någonting, ville helt enkelt bespara alla negativa människor huvudvärken de får av att störa sig på mig.

norsk_gadd
2007-05-24, 11:15
Kul att du vågar prova en annan typ av diet, men 3g protein kroppsvikt är fortfarande rätt så högt intag. Hoppas det här ger dig mer energi till gymmet och bättre återhämtning nu när du har ökat på kolhydraterna.

Haha!
För tusan Sami, nu får du ge dig. Jag kan inte sänka lägre, jag är fortfarande byggar-myt skadad. Det här är ju en rehab-period för att bota mitt myt beroende. Vi får ta det stegvis, har svårt att se att jag någonsin skulle sänka under 300g men man vet aldrig.

Hoppas på detsamma och kommer att uppdatera ikväll med dagens måltider. Bara roligt att låta folk säga sitt så förhoppningsvis får vi någon bra utvärdering om 8 veckor. :)

jwzrd
2007-05-24, 11:16
Känns lite pinsamt, vet egentligen inte varför. Jag antar att det är pga jantelagen. :)

Såhär ligger det till:
Jag har blivit erbjuden att åka till Tyskland och fotograferas. Bilderna har inget syfte förutom att hjälpa mig att sätta ihop en portfolio för att försöka komma någonstans i den här branschen. Jag ska ner till Tyskland och Holland den 20 Juli och vill därför komma dit så skarp som möjligt.

Ville inte skriva detta i tråden egentligen för i Sverige är det ju lite fult att tro på sig själv och försöka uppnå någonting, ville helt enkelt bespara alla negativa människor huvudvärken de får av att störa sig på mig.

Alla i sverige tillber inte den svensk kulturen att se ner på alla som vill något. Det finns vettiga människor här. Skriv vad och varför och gör som du vill. Bruka Slipp ut ur Jante-kortet om det behövs - dvs säg: Stfu!

norsk_gadd
2007-05-24, 11:17
Kostmässigt ser det bra ut.

Gör du några justeringar i träningen på diet?

Nej, kör på som vanligt men för mig är som vanligt en "deload" period redan var 5:e vecka. Det innebär alltså fullt ös (dock ALDRIG till failure) i 4 veckor följt av en veckas lugnare träning. Därefter går jag och coachen igenom hur träningen har gått de fyra veckorna och gör justeringar i schemat därefter.
Att undvika överträning är A och O! Det allra viktigaste, hellre träna för lite än för mycket i alla lägen. Jag har lärt mig att det ger så otroligt mycket mer i längden.

norsk_gadd
2007-05-24, 11:18
Alla i sverige tillber inte den svensk kulturen att se ner på alla som vill något. Det finns vettiga människor här. Skriv vad och varför och gör som du vill. Bruka Slipp ut ur Jante-kortet om det behövs - dvs säg: Stfu!

Klockrent! Ibland är man bara för diplomatisk, jag får tuffa till mig lite antar jag! ;)

L-Sami
2007-05-24, 11:34
Haha!
För tusan Sami, nu får du ge dig. Jag kan inte sänka lägre, jag är fortfarande byggar-myt skadad. Det här är ju en rehab-period för att bota mitt myt beroende. Vi får ta det stegvis, har svårt att se att jag någonsin skulle sänka under 300g men man vet aldrig.

Yeye, :D protein mättar bra iaf och det leder till vissa fördelar, så jag ska nog inte försöka övertala dig mer om att sänka protteintaget ;)

sen också ska du självklart tro på dig själv, man kan kommer inte nånstans i livet om man inte gör det :thumbup:

maRRtin
2007-05-24, 18:13
300g är som sagt fortfarande massvis med protein, nästa diet vill vi se 200g! :D

Jag tror att du kommer att känna dig mycket mindre sliten med mer kolhydrater i kosten.

Sverker
2007-05-24, 18:22
Varför så lite kalorier ? Är det inte skönare med en ljus morgonpromenad och äta lite mer !

Sniggel
2007-05-24, 18:24
Jag har inte mycket att påpeka om dieten annat än att det ska bli intressant att höra dina reflektioner på sänkt proteinintag (om man får höra det sen). Egentligen skulle jag vilja se att du sänkte det till 200-250. Det finns ju ännu inget stöd för att så höga proteinintag (som t ex du har) skulle ge någon fördel men där är ju väldigt många byggare som påstår att deras erfarenhet säger annat.

Jag får önska dig lycka till Öivind!

norsk_gadd
2007-05-24, 18:32
300g är som sagt fortfarande massvis med protein, nästa diet vill vi se 200g! :D

Jag tror att du kommer att känna dig mycket mindre sliten med mer kolhydrater i kosten.

Hehe, svårt att se mig äta så lite... Tyckte det va för lite kött och sånt idag redan... gillar att äta protein mat! *cupid*

Jag hoppas också att det ska bli effekten av det hela, isåfall är detta en STOR vinst. Det faktum att jag tjänar 1000kr i månaden på matkontot känns ju också väldigt skönt.

Jag kommer inte uppdatera tråden varje dag, så intressant är det inte för folk att läsa vad jag äter. Jag kommer dock uppdatera den här tråden med lite info så ofta jag kan men inte helt återge alla dagar, om inte någon ber mig om det för då ställer jag självfallet upp!

Dagens matintag:

Frukost
1 grov skiva bröd med 40g mild mjukost (7%fett)
225g hallon
1 proteindrink (jag brukar också ha en proteinkälla från vanlig mat till frukosten men hade visst glömt att tina något igår)

Lunch
250g lövbiff
200g broccolimix
200g potatis som jag toppade med 25g milda lättmargarin (blev så sugen på det och det såg ut att ha en ok fettprofil, passar min nya dietstil, mindre fanatiskt helt enkelt)

Cardio träning
Skulle ha blivit 20minuter löpning men efter 7 minuter talade mina vader om att löpning va inget min kropp brukar tvingas göra och därför krampade de i protest. Resterande 13 minuter blev någon halvform av promenad/lätt jogging. Nästa pass blir det intervaller istället, tror mina vader är bättre anpassade för det.

Efter träning
40g malto

Mellanmål
250g Lövbiff
20g pesto *cupid*

Middag
270g lövbiff
1 proteindrink
110g fullkornsris
20g olivolja
(notera att detta är dagens största mål och det äts om 10 minuter, alltför sent för mig i vanliga fall såhär på en vilodag :hbang: )

------------------------
TOTALT:
P: 302
K: 224
F: 73

Kcal: 2760 (notera att jag inte räknar med decimaler när jag räknar ut kcal, det känns som overkill helt klart)

Kosttillskott:
7g omega 3
6g kreatin ethyl ester
1000mg c-vitamin
400mg ALA

Nå? Åsikter någon?
Anledningen till att det saknas ungefär 800g grönsaker är att det är den 24:e och skåpen är tomma, haha! :)

BigForre
2007-05-24, 18:40
Bah äh jantelag... Kroppsmässigt har du varit en förebild sedan man började se dagsformen-bilder här på brädan, blir bara ännu mer imponerad av dig när man hör att du faktiskt tar klivet och ska ner fotas för att du vill ta dig någonstans. Som jwzrd säger så är inte alla bittra anhängare av svensk mentalitet. Ska förövrigt bli mycket intressant att höra hur du upplever ett lågt, förlåt lägre proteinintag.

Lycka till och kör hårt!

L-Sami
2007-05-24, 20:38
Blir inte du hungrig senare på kvällen, för att du äter sista målet så tidigt på kvällen?

Annars finns det väl inget att klaga på kosten, verkar vara gott, nyttigt och mättande iaf, det som är nåt av det viktigaste under en diet. Mer kolhydrater efter träningen skulle jag äta iaf, skulle ta lite kolisar från middan och äta direkt efter passet. 50g ris efter träning 60g ris till middan.

norsk_gadd
2007-05-24, 21:00
Blir inte du hungrig senare på kvällen, för att du äter sista målet så tidigt på kvällen?

Annars finns det väl inget att klaga på kosten, verkar vara gott, nyttigt och mättande iaf, det som är nåt av det viktigaste under en diet. Mer kolhydrater efter träningen skulle jag äta iaf, skulle ta lite kolisar från middan och äta direkt efter passet. 50g ris efter träning 60g ris till middan.

Haha, jo nu kurrar det faktiskt i magen. Problemet är bara att jag är hungrig jämt. Kan med lätthet äta 4000kcal bara från rena källor, gillar mat helt enkelt.

Bra idé med kolhydraterna, håller helt med.

norsk_gadd
2007-05-24, 21:01
Bah äh jantelag... Kroppsmässigt har du varit en förebild sedan man började se dagsformen-bilder här på brädan, blir bara ännu mer imponerad av dig när man hör att du faktiskt tar klivet och ska ner fotas för att du vill ta dig någonstans. Som jwzrd säger så är inte alla bittra anhängare av svensk mentalitet. Ska förövrigt bli mycket intressant att höra hur du upplever ett lågt, förlåt lägre proteinintag.

Lycka till och kör hårt!

TACK TACK TACK!
Så jäkla kul med inlägg och PM i den här stilen. Skönt att veta att folk uppskattar det man gör, det är verkligen en vinst i sig. *flex*

Dalle89
2007-05-24, 21:18
Kan ju börja med att säga att du var en av de första jag såg här på kolo och har varit imponerad hela tiden och är det fortfarande! Grym fysik!
Jag har en fråga angående din kost. Varför all denna lövbiff?
Lycka till med fotningen och deffen!

Kimball
2007-05-24, 22:01
Middag
270g lövbiff
1 proteindrink
110g fullkornsris
20g olivolja
(notera att detta är dagens största mål och det äts om 10 minuter, alltför sent för mig i vanliga fall såhär på en vilodag :hbang: )

En jäkla petitess, men jag är nyfiken. Blir inte det där väldigt torrt utan någon som helst sås? Eller ringlar du över olivoljan över riset månne? (annars antog jag att det var stekfettet). Jag har själv problem att kirra kollisar och proteinmiddagar utan någon sorts sås känns det som.
Hursomhelst, du är en sann förebild och jag kommer följa detta med spänning!

formula4shape
2007-05-24, 22:55
Kör hårt. Du lyckas med det mesta så detta blir väl en baggis?

norsk_gadd
2007-05-25, 08:48
Wow! Än en gång tusen tack alla, nu jäklar blir det ett bra pass idag!

Lövbiffen blev det igår för att det var ett sånt paket jag tog upp. Jag har nämligen färdiga 500 eller 1000g´s förpackningar av mina proteinkällor i frysen. Sen tar man bara ut och tinar. Igår hittade jag en gammal påse längst bak och jag trodde det var nötfärs men till min glädje så va det lövbiff från den tiden man hade lite mer pengar! Därför blev det lövbiff.
Idag blir det torsk och kyckling, jag tycker om att variera proteinkällor åtminstone litegrann från dag till dag.

Kimball, nu ska jag erkänna något, jag hade även lite sockerfri ketchup, lite curry och salt på riset. Jag är precis som du och tycker det är väldigt segt utan sås men favoriten för tillfället är sockerfri ketchup, en liten mängd gör stor skillnad och motsvarar bara ett par gram kolhydrater. Jag brukar inte trycka in ketchupen utan lämnar istället marginal på 50-60kcal i slutet av dagen.

All olja jag får i mig är från shots. En liten plastbägare med olja som jag sen bara sveper helt enkelt. Inte så farligt när man vant sig.

L-Sami
2007-05-25, 08:51
All olja jag får i mig är från shots. En liten plastbägare med olja som jag sen bara sveper helt enkelt. Inte så farligt när man vant sig.

Brukar också ta några oljeshot på kvällen, om jag har inte fått tillräckligt med fett under dan. Det är ett smidigt och bra sätt att få i sig nyttiga fetter.

CroCop
2007-05-26, 21:47
Norsk_gadd, jag har letat en del efter ditt upplägg för träningen men inte hittat något, kan du om du hinner möjligen berätta hur du tränar under uppbyggnad? Helkropp,halvkropp, split etc. Dessutom skulle det va hur intressant som helst att se lite "förebilder" på dig, ifall du har nån gammal bild på dig när du var säg 18-19år!

norsk_gadd
2007-05-27, 11:08
Norsk_gadd, jag har letat en del efter ditt upplägg för träningen men inte hittat något, kan du om du hinner möjligen berätta hur du tränar under uppbyggnad? Helkropp,halvkropp, split etc. Dessutom skulle det va hur intressant som helst att se lite "förebilder" på dig, ifall du har nån gammal bild på dig när du var säg 18-19år!

Det här kommer säkerligen låta lite fjantigt men jag får inte dela med mig av min träning. Jag betalar för upplägget och personen som hjälper mig lever på att träna folk. Jag kan tyvärr inte dela med mig av hela mitt program då jag bryr mig om personen ifråga och lovat att inte göra så, det är ändå hans inkomstkälla vi pratar om. Däremot kan jag ge ett exempel på fördelningen på ett schem och ett exempel på ett pass i samma schema. Det är ungefär så mycket jag kan dela med mig.

Sen skiftar mig träning ungefär var 5:e vecka beroende på hur jag känner mig, vilka övningar som fungerar och utvecklas, vilka muskelgrupper som verkar stagnera i styrka osv.

Såhär tränade jag förra perioden iaf:

Måndag: Ben/Rygg/Biceps
Onsdag: Bröst/Axlar/Triceps

Sen samma muskelgrupper igen Fredag och Söndag men med andra övningar.

Ett exempel på ett benpass kan se ut såhär:

Chest Supported Row 5 x 10
Barbell Curls 3 x 3, 1 x 20
Squat 1 x 20
Good Morning 2 x 5
Heavy Abs 3 x 10
Standing Calf Raise 4 x 15

Betydligt mindre volym än vad många kör på gymen i Sverige och här på kolo men resultaten var otroligt mycket bättre, återhämtning är så mycket viktigare än vad många förstår.

Jag har tränat hårdare än någon annan jag känner, jag spydde efter varje benpass, jag kunde inte gå 500 meter hem utan att flera gånger pausa och sitta eller ligga ner på vägen för att vila. Jag va helt utslagen när jag kom hem och jag tränade 4-5 gånger i veckan på det här sättet. Jag var grovt övertränad och utvecklades INGENTING. Använde mig av drop-sets, forced reps, super-set osv. i alla pass. Övertränad var bara förnamnet, ingen motivation, blev fysiskt illamående redan innan jag kommit fram till gymet för kroppen ville verkligen inte träna.

Jag var helt övertygad om att mina gener är antagligen de absout sämsta som finns. Problemet var dock inte mina gener (även om jag aldrig kommer bli något proffs), problemet låg i att min träning inte anpassades efter MINA förutsättningar. Den som utvecklas mest är aldrig den som tränar hårdast, det är den som tränar hårdast efter vad hans/hennes egen kropp klarar av. När jag lärt mig detta gick utvecklingen så löjligt fort, min kropp hade bara väntat på att få vila.

Mitt NUMBER ONE tips är ovanstående, testa ett lågvolym-schema där du fokuserar på styrka och basövningar. Låt kroppen vila och tro inte att du inte tränat bara för att du fortfarande har energi kvar efter passet. Ge det tid, ett par månader för du kommer att bli glatt överraskad.

Jag har också fått en del PM om mitt kostupplägg och egentligen orkar jag inte skriva upp varje dag här på kolo men har faktiskt tänkt att göra det ändå. Folk här på brädan har varit så jäkla snälla och trevliga, både i trådar och PM att det känns lite som min skyldighet. Så den som är nyfiken på hur min kost ser ut en hel vecka behöver bara kika in på den här tråden varje kväll. Den som inte bryr sig kan enkelt bespara sig genom att inte klicka sig in hit.

Jag ska hitta en bild också åt dig... BRB! ;)

norsk_gadd
2007-05-27, 11:12
Jag tror att jag är 20år på den här bilden... kan va 19 också. Har lite dålig koll... men där ser du iaf lite hur jag såg ut när jag tränade som allra hårdast och utvecklades som allra minst (under förutsättning att bilden är från det året jag tror att den är ifrån..)

Torsk_ole
2007-05-27, 11:50
Skulle vara kul att kunna få reda på vem personen är som hjälper dig.

tigerofsweden
2007-05-27, 12:42
Riktigt kul att läsa om din träning och att det går bra för dig :) All cred åt dig för att du verkligen tar dig tid och besvarar alla frågor, riktigt intressant och lärorikt är det. Man blir ju nyfiken på vad det är för kille som hjälper dig och om det går att finna liknande hjälp för oss glada amatörer :)

Cerberus
2007-05-27, 12:51
jag är intresserad hur du motiverar dig rent psykologiskt när suget för mat är stort? Några mentala knep att bjuda på? :D

intressant journal :)

CoolHandLuke
2007-05-27, 16:24
Jepp. Intressant. Individualiserad kost. Det är där jag står och väger ibland. Om man ska ta ut den mat som fungerar bäst och äta mycket av den eller om man ska försöka blanda in allting. Första valet blir ganska nödvändigt för att klara precisionen och det praktiska.

Annars tänker jag lite på tillagningssättet av maten också. Jag antar att du steker allt kött men hur gör du med fisk och kyckling?

CroCop
2007-05-27, 18:56
Stort tack för infon och att du tog dig tid, mycket läsvärt. Det är lustigt hur olika man svarar på träning alltså, för mig fungerar högvolymsträning mycket bättre (tror jag), jag ligger ibland på 3ggr ditt benpass. Ska definitivt testa att banta passen en period och se vad som händer.

norsk_gadd
2007-05-27, 19:09
Skulle vara kul att kunna få reda på vem personen är som hjälper dig.

Hans namn är Wesley, det är en amerikansk coach som går under namnet "IronAddict" på internet. Han driver också ett framgångsrikt forum för sina klienter men också för andra träningsintresserade. Jag kommer inte att länka dit då amerikanska byggarforum verkar vara mer liberala än de svenska motsvarigheterna.

Det kostar dock bara ynka 300kr/månad för träning och då ingår hjälp med såväl kost som träningsprogram. Han kräver att man gör som han säger och tro mig i slutändan brukar det alltid bli bäst så. Den som är nyfiken får själv googla efter hans forum som bär samma namn som hans nick. Där finns vidare information om hur man går till väga för att bli en av hans trainees. Hälsa gärna från "The_Swede" om ni ska börja träna hos honom.

Kan väl tillägga att jag har sett inlägg av Dante själv (skaparen av Doggcrap) där han berömmer Wesley för sina kunskaper och tackar honom för att han hjälpte honom att vidareutveckla DC-systemet. Det är alltså ingen nybörjare vi snackar om.

Om ni misslyckas med google så finns det en tråd här på kolo som ni kan kolla in:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=46292

norsk_gadd
2007-05-27, 19:16
jag är intresserad hur du motiverar dig rent psykologiskt när suget för mat är stort? Några mentala knep att bjuda på? :D

intressant journal :)

Nej, egentligen inte. Eller jo.... :em:
Jag vill dock varna att om ni läser detta så kan eran bild av mig förändras och jag kan nog verka ännu underligare...

Mitt främsta knep är faktiskt att föreställa mig på en SM-scen. Alla mina nära och kära i publiken och jag står med en förstaprispokal i handen. Allt är tyst och jag bara står där, tiden är helt frusen. Håller jag den tanken i huvudet i 20sekunder så räcker det för att jag ska bojkotta godis en vecka. Jag får rysningar längs ryggraden av att tänka på känslan av att vara bäst.

Ett mer konkret knep, dock utan underliga new-age inslag :D , är ätardagar. Detta är något som jag misslyckas kapitalt med och försöker lära mig att använda. Mina ätardagar blir frossardagar och det blir för stort kcal+. Nästa helg har jag en ny plan, dietmat fram till träningen klockan 15.00, därefter en vanligt diet-middag med bra innehål. SEN!
Sen börjar ätardagen, från ungefär klockan 18.00 tills jag går och lägger mig runt 23-24. På det viset begränsar jag intaget av skitföda.

norsk_gadd
2007-05-27, 19:17
Jepp. Intressant. Individualiserad kost. Det är där jag står och väger ibland. Om man ska ta ut den mat som fungerar bäst och äta mycket av den eller om man ska försöka blanda in allting. Första valet blir ganska nödvändigt för att klara precisionen och det praktiska.

Annars tänker jag lite på tillagningssättet av maten också. Jag antar att du steker allt kött men hur gör du med fisk och kyckling?

Att anpassa kosten efter sin kropp kan mycket väl vara lika viktigt som att anpassa träning, inget jag är säker på men mycket av det jag läser på internet inom ämnet tyder på det. Jag tänker iaf testa, man vet ju aldrig.

Fisk och kyckling görs ALLTID i ugnen. Jag är för lat för att orka tillaga all mat hela tiden. Det går 6kg kyckling eller torsk varje vecka och steka den skulle bli alltför segt. 225grader och 20-30minuter, funkar alldeles utmärkt. :)

norsk_gadd
2007-05-27, 19:22
Stort tack för infon och att du tog dig tid, mycket läsvärt. Det är lustigt hur olika man svarar på träning alltså, för mig fungerar högvolymsträning mycket bättre (tror jag), jag ligger ibland på 3ggr ditt benpass. Ska definitivt testa att banta passen en period och se vad som händer.

Tar mig gärna tid, kul att folk är genuint intresserade. Jag är själv tacksam för all information som andra här på forumet delar med sig. Det finns så gott om kunnigt folk att bara en idiot skriver något i sten, man måste alltid vara förberedd på att bli överbevisad och omvärdera, det har jag fått göra fler gånger.

Det är spännande med träning, det kan mycket väl vara så att du är en av de som svarar bra på högvolymträning. I min erfarenhet så är det endast de som är begåvade med riktigt bra gener som växer bäst på denna typ av träning så det är bara att gratulera. Men betänk också att du kanske tror att du växer mycket bättre av mer volym, för jag är säker på att du utvecklas bra i dagsläget, men tänk om du skulle växa ännu mer av att ge kroppen lite mer vila och utrymme!?
You would be huge man! :devil:

GymTT
2007-05-27, 19:30
Bra skrivet. Gillar att läsa det du skriver Öivind.

norsk_gadd
2007-05-27, 19:31
Såhär åt jag idag, middagen har jag inte slukat än men den kommer såfort jag skrivit klart det här inlägget:

Frukost
250g hallon
1 grov skiva bröd med kalkon och ost
1 stycke proteindrink (med mjölk istället för vatten)
1 kopp grönt te
200g broccoli

Lunch
250g sötpotatis
250g kycklingfilé
400g broccoli
100g lättfraiche (med vitlöksdressing-pulver i)

Mellanmål 1
250g kycklingfilé

Mellanmål 2
240g kycklingfilé

Satt hos en kompis och pluggade och kycklingfiléerna var lättast att ta med sig, så det blev bara det helt enkelt

Middag
240g kycklingfilé
250g sötpotatis
400g broccoli
100g lättfraiche (samma sås som ovan)
15g olivolja (tas som ett "shot" innan maten)

TOTALT:
Kcal: 2682
Fett: 73
Kolhydrat: 194
Protein: 312

Dagens fördelning:
F: 25%
K: 29%
P: 46%

Kosttillskott:
Multi vit/min (dessa skall jag sluta ta men vill inte slänga så jag käkar slut på paketet)
C-vitamin
ALA
Kreatin Ethyl Ester
6g Fiskolja
1500mg Glucosamin

Cerberus
2007-05-27, 19:31
det där med visualisering är ju inte alls underligt, många framgångsrika idrottsmän som gör likadant :) grymt!!

norsk_gadd
2007-05-27, 19:33
Bra skrivet. Gillar att läsa det du skriver Öivind.

Tack så mycket, jag är ingen King Grub, Grandmaster eller lille Vedder, men jag försöker iaf dela med mig av min empiriska kunskap. Det jag lärt mig genom mina ringa år i den här sporten. Kul att folk uppskattar det för då fortsätter jag skriva. *cupid*

Eddie Vedder
2007-05-27, 19:36
Tack så mycket, jag är ingen King Grub, Grandmaster eller lille Vedder

Jag läser med intresse även lille jag.:)

GymTT
2007-05-27, 19:54
Tack så mycket, jag är ingen King Grub, Grandmaster eller lille Vedder, men jag försöker iaf dela med mig av min empiriska kunskap. Det jag lärt mig genom mina ringa år i den här sporten. Kul att folk uppskattar det för då fortsätter jag skriva. *cupid*

Det gör du rätt i!

L-Sami
2007-05-27, 20:16
Jag tror att jag är 20år på den här bilden... kan va 19 också. Har lite dålig koll... men där ser du iaf lite hur jag såg ut när jag tränade som allra hårdast och utvecklades som allra minst (under förutsättning att bilden är från det året jag tror att den är ifrån..)

Jävligt bra massa redan som 19-20åring, hur länge hade du tränat på den här bilden?

norsk_gadd
2007-05-27, 21:48
Jävligt bra massa redan som 19-20åring, hur länge hade du tränat på den här bilden?

Började träna styrketräning redan som 14-åring men då som komplement träning till thaiboxningen och MMA träningen. Började satsa 100% på byggningen när jag va 18, saknar fightingen ibland med helt klart rätt beslut för mig.:)

Cerberus
2007-05-27, 21:52
Började träna styrketräning redan som 14-åring men då som komplement träning till thaiboxningen och MMA träningen. Började satsa 100% på byggningen när jag va 18, saknar fightingen ibland med helt klart rätt beslut för mig.:)

kan du spöa folk än då?? :D

emmak
2007-05-27, 22:19
Tycker det är kul att du skriver upp maten varje dag, det är väldigt roligt att följa matscheman!

Fortsätt med det ;)

norsk_gadd
2007-05-28, 08:21
Varför så lite kalorier ? Är det inte skönare med en ljus morgonpromenad och äta lite mer !

Framförallt tidsbrist just nu. Har svårt att hinna med skolarbete och träning samtidigt och en morgonpromenad skulle lägga till ytterligare ett moment. Men det kommer senare, istället för att sänka maten tänker jag lägga in mer cardio och hålla intaget konstant. Ska bli spännande att se hur det fungerar då det skiljer sig från hur jag gjort tidigare (då har jag sänkt kcal väldigt lågt på slutet). :)

CroCop
2007-05-28, 11:52
Det är spännande med träning, det kan mycket väl vara så att du är en av de som svarar bra på högvolymträning. I min erfarenhet så är det endast de som är begåvade med riktigt bra gener som växer bäst på denna typ av träning så det är bara att gratulera. Men betänk också att du kanske tror att du växer mycket bättre av mer volym, för jag är säker på att du utvecklas bra i dagsläget, men tänk om du skulle växa ännu mer av att ge kroppen lite mer vila och utrymme!?
You would be huge man! :devil:

Saxar det här från en tråd du skrev förra året angående din träning:

Just nu tränar jag extremt hårt, 5-6dagar i veckan. En muskelgrupp per pass. Sliter hårt och jag ska ta en vilovecka nu, viloveckorna blir extremt viktiga när man tränar så hårt. Kör high-volume med många set och mycket övningar. Sliter som tusan på kroppen men ger treliga resultat, iaf på mig.

Du verkar ha omvärderat tanken om hög volym kontra låg volym rätt nyligen? Av de resultat du presenterade i den tråden, dvs tråden då du är 21 år tycker jag hög volym gav rätt fina resultat:) Sen att du fullkomligen exploderat nu stödjer ju ändå dina nya idéer, det kan bli ännu bättre helt enkelt! Rock on:thumbup:

Tom Jr
2007-05-28, 16:47
Får man fråga om denna Iron Addict, vem är han egentligen?
Bör man tro på det han skriver och så vidare?

Mvh, Tom

norsk_gadd
2007-05-28, 18:12
Saxar det här från en tråd du skrev förra året angående din träning:

Du verkar ha omvärderat tanken om hög volym kontra låg volym rätt nyligen? Av de resultat du presenterade i den tråden, dvs tråden då du är 21 år tycker jag hög volym gav rätt fina resultat:) Sen att du fullkomligen exploderat nu stödjer ju ändå dina nya idéer, det kan bli ännu bättre helt enkelt! Rock on:thumbup:

Började träna med Wesley i höst någon gång, det var först då jag insåg på allvar att jag måst omvärdera min träning. Man kan ALLTID lära sig något nytt. Ang. mitt högvolyms ryck i ovanstående inlägg så var det efter en period av lågvolym och jag fick än en gång för mig att jag kunde köra på med ett Flex magazine schema. Resultatet blev precis som det står i citatet, jag ska ta en vilovecka nu. Det blev inte tillräckligt många viloveckor och det höll inte så länge, precs som innan. Det är inget fel alls på volymträning, jag kör själv volymträning ibland även nu, men då är det extremt viktigt att man inte kör till failure och håller sig inom gränserna för vad man kan återhämta sig ifrån.

Tack så mycket, det kommer att bara fortsätta bli bättre och bättre. Något annat tillåter jag inte. ;)

norsk_gadd
2007-05-28, 18:14
Får man fråga om denna Iron Addict, vem är han egentligen?
Bör man tro på det han skriver och så vidare?

Mvh, Tom

IronAddict är en extremt framgångsrik coach som lever på att träna folk via internet. Hans klienter gör nästan uteslutande bra framsteg och många utvecklas bättre än de någonsin gjort. Han har lyft vikter i hela sitt liv och har i mååånga år coachat folk både på internet och på riktigt och på så sätt lärt sig vad han anser fungerar.

Du får tro på precis vad du vill, jag tror på resultat och det får jag. Mer än någonsin tidigare, så jag är mer än nöjd med hans coachning. :hbang:

norsk_gadd
2007-05-28, 19:23
Dagens käk:

Frukost:
200g ärtor, majs och paprika blandning
250g hallon
250g kycklingfilé
20g american dressing (favorit-såsen, den blir det mycket av)

Styrketräning

Under träning
40g malto

Efter träning
20g malto
1 proteindrink (innehöll 42g protein)

Lunch
250g kycklingfilé
300g sötpotatis
30g american dressing
200g ärtor, majs och paprika

Mellanmål
240g kycklingfilé

Middag (som jag skall gå och laga nu)
70g fullkornsris
240g kycklingfilé
300g broccoli
30g american dressing

TOTALT:
Kcal: 2802
Fett: 62
Kolhydrat: 275 (lite extra kolhydrater idag :) )
Protein: 287

Fördelning:
F: 20%
K: 39%
P: 41%

Kosttillskott:
Samma som vanligt...

Eddie Vedder
2007-05-28, 19:25
Kul med nån mer än jag som gärna käkar grönsaker och kyckling till frukost.:thumbup:

Brukar dock oftare vara fisk i mitt fall.;)

L-Sami
2007-05-28, 19:39
American Dressing är gott, den passar till nästan vad som helst. Kul med en high-carb day :thumbup:

Cerberus
2007-05-28, 20:06
american dressing, hur e den kcal-mässigt? :D låter intressant

börjar tröttna på ketchup och barbecue-såsen

apa_ola
2007-05-28, 20:35
eftersom jag sitter med en tub på bordet: 600kcal/100g. 2g p/5g k/ och 64g f

edit: finns lightvarianter också

Cerberus
2007-05-28, 20:44
lol 64g fett wtf!

L-Sami
2007-05-28, 21:25
lol 64g fett wtf!

Det är ändå godare än hälla i sig rapsolja :)

Fartman
2007-05-28, 23:26
Det är ändå godare än hälla i sig rapsolja :)

Har fan också undrat varför folk envisas med att hälla i sig olja när det finns fullt med goda dressingar och såser som i princip har rapsolja som ända fettkälla.. liksom lite goare med beasås till riset än en olje-shot.

norsk_gadd
2007-05-29, 06:57
Har fan också undrat varför folk envisas med att hälla i sig olja när det finns fullt med goda dressingar och såser som i princip har rapsolja som ända fettkälla.. liksom lite goare med beasås till riset än en olje-shot.

I agree!
Om jag har bråttom eller om jag ska komplettera en proteindrink eller något liknande, då blir det olja.
Finns det däremot dressing hemma.... ooooh yeah! *popcorn*

Jay-Z
2007-05-29, 07:36
Ska undersöka den där såsen. :thumbup:

Halldin
2007-05-29, 09:18
Vad går upplägget från IronAddict ut på i grova drag?

Förstår att du inte kan säga exakt allting eftersom det dels skulle ta väldigt mycket tid och personen i fråga vill tjäna pengar på det, men bara så att man har en lös uppfattning om vad det handlar om.

Pepz
2007-05-29, 09:59
Jag gillar ditt upplägg på denna dieten.
Jag hade ett stort behov av att äta kolhydrater efter träningen under min diet. Och en av mina "adepter" drog ner sin cardio från 13timmar i veckan(förra dieten) till 4x20min men mer intensivt(denna dieten), Detta gav honom mindre utrymme att äta men en oerhört mycket bättre form på tävlingsdagen. + att han inte var så sliten under dieten.

Jag är ett stort fan av att inta den största mängden kolhydrater runt träningen oavsett när på dagen man tränar.
Dock så anser jag att kolhydrater är kolhydrater oavsett om det är havregryn eller potatis. (fruktos och socker undantaget)

Proteinet är viktigt men kolhydraterna är också viktiga.

Kul med att skapa en portfolio!! Shootingstar?

L-Sami
2007-05-29, 10:16

Förstår att du inte kan säga exakt allting eftersom det dels skulle ta väldigt mycket tid och personen i fråga vill tjäna pengar på det, men bara så att man har en lös uppfattning om vad det handlar om.

Det jag har förstått av hans upplägg är att man ska inte ta ut sig när man tränar, samt man ska ge tid för återhämtningen.

Jishuku
2007-05-29, 16:13
Intressant att han bara tar 300kr/månad.. har för mig Dante är mycket, mycket dyrare. (runt $500/mån)
Har hängt på IronAddicts bräda förut, därifrån jag fick nys om DC. Kan hända att jag svänger förbi igen.

Tom Jr
2007-05-29, 19:04
Jag har för mig att du sa att du tränar efter 2-1 schemat. Alltså 2 dagar träning, en vila. Kör du då överkropp 2 gånger, och 2 gånger underkropp? Det jag undrar är då hur man får med t.ex. axlar, mage osv.

Och om man köpr 2-1 hur många set och övningar per muskelgrupp anser du vara bra?

Mvh, Tom

norsk_gadd
2007-05-29, 20:11

L-Sami har förklarat grundtanken ganska bra. Sen kör han lite olika upplägg i perioder, westside, DC, German Volume, "vanlig" byggar-split" osv. Han anpassar dock alltid schema så att det passar just dina mål och din återhämtningsförmåga.

norsk_gadd
2007-05-29, 20:12
Jag gillar ditt upplägg på denna dieten.
Jag hade ett stort behov av att äta kolhydrater efter träningen under min diet. Och en av mina "adepter" drog ner sin cardio från 13timmar i veckan(förra dieten) till 4x20min men mer intensivt(denna dieten), Detta gav honom mindre utrymme att äta men en oerhört mycket bättre form på tävlingsdagen. + att han inte var så sliten under dieten.

Jag är ett stort fan av att inta den största mängden kolhydrater runt träningen oavsett när på dagen man tränar.
Dock så anser jag att kolhydrater är kolhydrater oavsett om det är havregryn eller potatis. (fruktos och socker undantaget)

Proteinet är viktigt men kolhydraterna är också viktiga.

Kul med att skapa en portfolio!! Shootingstar?

Låter som vi resonerar ganska lika! :)
Det är bra för jag tycker upplägget verkar väldigt vettigt och det ska bli kul att prova på det.

Haha, stämmer bra det! Hur visste du det?

norsk_gadd
2007-05-29, 20:14
Intressant att han bara tar 300kr/månad.. har för mig Dante är mycket, mycket dyrare. (runt $500/mån)
Har hängt på IronAddicts bräda förut, därifrån jag fick nys om DC. Kan hända att jag svänger förbi igen.

Jag tror också att Dante tar betydligt högre priser. Därmed inte sagt att Dante är bättre (eller sämre för den delen), de har bara valt lite olika strategier när det gäller klienter.

Kom förbi vettja! Ett trevligt ställe det där! :)

norsk_gadd
2007-05-29, 20:15
Jag har för mig att du sa att du tränar efter 2-1 schemat. Alltså 2 dagar träning, en vila. Kör du då överkropp 2 gånger, och 2 gånger underkropp? Det jag undrar är då hur man får med t.ex. axlar, mage osv.

Och om man köpr 2-1 hur många set och övningar per muskelgrupp anser du vara bra?

Mvh, Tom

2-1 schemat körde jag nu i 5 veckor som en liten "blast" period kan man säga. Det kommer följas av några veckor lugnare träning. Under dessa veckor har jag kört en vanlig byggarsplit. 3 övningar per muskelgrupp och 3-4 set på varje. Sen trixar vi en hel del med reps-mängden och lite annat men det är sånt som jag inte kan dela med mig av.

norsk_gadd
2007-05-29, 22:02
Som lovat, här kommer dagens mat!

Frukost
250g kycklingfilé
250g hallon
250g broccoli
130g banan
20g american dressing

Mellanmål
200g kycklingfilé
40g fullkornsris
250g broccoli
100g lättfraiche franska örter
1st grov skiva bröd med kalkon och ost

Mellanmål 2
Precis som ovanstående

Före träning
16g BCAA (+ lite taurin och kreatin ehtyl ester samt någon koffein tablett)

Styrketräning

Under träningenspasset
16g BCAA

Efter träningen
40g malto (+ taurin och kreatin ethyl ester)

Middag
250g kycklingfilé
250g broccoli
2st ljusa brödskivor med sylt och kalkon (förlåt men jag är bara människa och ibland känner man sig bara tvungen

TOTALT:
Kcal: 2923 (notera att sylten och kalkonen fick mig att gå över 2800kcal)
Fett: 62
Kolhydrater: 287
Protein: 304

Fördelning:
F: 19
K: 39
P: 42

Kosttillskott
Samma som vanligt förutom att jag nu fått min leverans från USA som bland annat innehöll matsmältningstabletter som underlättar magens arbete lite.

Rahf
2007-05-29, 22:30
Funderat på att simma som cardio nån gång?

Hoppas det går bra i övrigt, du har fått mycket beröm och det med rätta. Bra att se din motivation samt ditt (nästan) eviga glada humör på brädan.

Kör hårt grabben! Synd att vi inte har samma mål, då skulle jag garanterat vara mer intresserad och överöst dig med komplimanger :D

regus
2007-05-29, 22:46
Hur tycker du din Deff alá normal känns är jämfört med Deff alá myt?

orgish
2007-05-29, 23:34
denna tråd hade jag missat, rolig och intressant läsning.. den skall följas!

keep up the good work!

Pepz
2007-05-30, 12:50
Låter som vi resonerar ganska lika! :)
Det är bra för jag tycker upplägget verkar väldigt vettigt och det ska bli kul att prova på det.

Haha, stämmer bra det! Hur visste du det?

Bara att köra på.
Kul med att du delar med dig av det du gör med din kropp. Ger oss andra inspiration!!

Fick också förfrågan för ett tag sen. rann ut i sanden tyvärr

CroCop
2007-05-30, 15:28
Då frågar jag igen, för du är också en jävel till inspiration pepz! *flex* (dessutom har vi liknande mål)

Halldin
2007-05-30, 17:03
Din kost, med en massa grönsaker och bär, är det något nytt för deffen eller kör du så annars ocskå?

norsk_gadd
2007-05-30, 18:40
Din kost, med en massa grönsaker och bär, är det något nytt för deffen eller kör du så annars ocskå?

Ska alltid ingå i en sund kost. Finns så många ämnen som vi inte har undersökt eller ens upptäckt än som kan vara till nytta för kroppen. Jag chansar inte och försöker hålla ett högt intag året runt. Det går i perioder ska jag erkänna men tumregeln är att alltid käka mycket grönt och bär.

Torsk_ole
2007-05-30, 18:48
L-Sami har förklarat grundtanken ganska bra. Sen kör han lite olika upplägg i perioder, westside, DC, German Volume, "vanlig" byggar-split" osv. Han anpassar dock alltid schema så att det passar just dina mål och din återhämtningsförmåga.

Låter härligt med bra periodisering av en duktigt och kunnig tränare. Det enda jag egentligen undrar över är hur han kan sätta upp program efter återhämtning. Hur löser han det?

norsk_gadd
2007-05-30, 20:02
Låter härligt med bra periodisering av en duktigt och kunnig tränare. Det enda jag egentligen undrar över är hur han kan sätta upp program efter återhämtning. Hur löser han det?

Trial and error. Testar sig fram tillsammans klient och tränare.

Eftersom jag pratar med honom ofta så går vi igenom hur jag känner mig, om jag kontinuerligt blir starkare på gymmet, om motivationen sviktar osv. Sen lär han sig hur mycket du klarar av innan det börjar gå åt fel håll och jag måste säga att han exakt vad som funkar för mig numera.

Återhämtningen löser man på två olika sätt om man ska dra det grovt:
Deload vecka = Träningen men med färre intensitetsprinciper, lägre volym och vikter.
Off-veckor = Bara vila och äta. Cardio kör man dock året runt för att hålla en god kondition.

norsk_gadd
2007-05-30, 20:04
Bara att köra på.
Kul med att du delar med dig av det du gör med din kropp. Ger oss andra inspiration!!

Skitkul att få vara någon som inspirerar. Är ju långt från någon profil eller framgångsrik byggare men det är dit jag vill och jag är redo att kämpa hårt.

Tråkigt att det inte blev av men det finns ju många tillfällen. Lycka till med tävlandet/coachandet! :)

norsk_gadd
2007-05-30, 20:12
Idag har jag mumsat enligt följande:

Frukost
300g ärtor, majs och paprika
250g kycklingfilé
250g hallon (Nästa vecka får det nog bli hallon/blåbär kombinerat med jordgubbar, måste få lite variation :) )

Lunch 1
250g sötpotatis
250g kycklingfilé
30g american dressing (tröttnar aldrig!)

Cardio träning bestående av 80minuters promenad

Lunch 2
250g sötpotatis
250g kycklingfilé

Cardioträning bestående av 50minuters promenad

Mellanmål
1 proteindrink

Sova i solariet i 30 minuter

Mellanmål
200g kycklingfilé

Middag
70g fullkornsris
30g american dressing
250g rostbiff

TOTALT:
Kcal: 2822
Fett: 64
Kolhydrater: 240
Protein: 326

Fördelning:
K: 34%
P: 46%

Kosttillskott
Som vanligt..

Kommentarer:
Idag blev det lite fel med grönsakerna eftersom jag glömt tina några och fick bråttom iväg, sånt som händer. En annan tråkig miss är att det blir ytterligare en vilodag imorgon, ibland dyker saker upp och då får man försöka va lite flexibel. Den goda nyheten är att det blir en mysig morgonpromenad imorgon! :)

Jay-Z
2007-05-30, 20:14
Den där american dressing var en riktig höjdare. Bra nu på diet, minst sagt.

norsk_gadd
2007-05-30, 20:15
Funderat på att simma som cardio nån gång?

Hoppas det går bra i övrigt, du har fått mycket beröm och det med rätta. Bra att se din motivation samt ditt (nästan) eviga glada humör på brädan.

Kör hårt grabben! Synd att vi inte har samma mål, då skulle jag garanterat vara mer intresserad och överöst dig med komplimanger :D

Japp, det kommer såfort det lugnar sig lite i livet i övrigt. Mycket med skola och jobb som måste fixas innan jag har tid att ta mig till något badhus.

Jo, jag försöker att alltid vara glad och behandla folk med respekt men även jag har svårt ibland att hålla mig utan från att fräsa till.

Inte samma mål?
Ja där ser man. Vilka dina mål än må vara så är det kul att du iaf ägnar mig lite intresse och jag önskar dig ett stort lycka till med dina egna mål. :thumbup:

norsk_gadd
2007-05-30, 20:17
Hur tycker du din Deff alá normal känns är jämfört med Deff alá myt?

OOOOH! :D
Så bekväm att det inte ens känns som att jag dietar. Kommer bli busenkelt att sänka kcal på slutet, om det ens behövs. Blir kanske bara mer cardio. Än så länge är jag mycket imponerad och detta kan bli något jag även ger mig på inför nästa tävling (som tyvärr ligger lååångt fram i tiden pga ekonomi och skola).

För övrigt älskar jag definitionen "deff alá myt", haha klockrent!

norsk_gadd
2007-05-30, 20:18
denna tråd hade jag missat, rolig och intressant läsning.. den skall följas!

keep up the good work!

Det lovar jag, kommer alltid fortsätta att kämpa. Ska man bli bäst så måste man kämpa mer än alla andra, och kämpa smartare. Gäller att tänka långsiktigt.

Är i Åmål på Fredag-Söndag nästa vecka, då blir det träning i "bensinmacken". Där kan man snacka skönt hardcore känsla. :hbang:

norsk_gadd
2007-05-30, 20:19
Den där american dressing var en riktig höjdare. Bra nu på diet, minst sagt.

I am happy you like it sir!
Den är kanon och smakar så fantastiskt att det känns som att fuska.*popcorn*

Dalle89
2007-05-30, 20:44
I am happy you like it sir!
Den är kanon och smakar så fantastiskt att det känns som att fuska.*popcorn*

Vad är det för dressing jag har missat? Nån supergod dressing som ger kcalminus när man äter den eller vad? :P

regus
2007-05-30, 20:56
Vad är det för dressing jag har missat? Nån supergod dressing som ger kcalminus när man äter den eller vad? :P

http://www.felix.se/bilder/produkter/produktbilder/id02963.jpg

Näringsvärde per 100 g

Energi 1900kJ-460kcal
Protein 1,5 g
Kolhydrat 9 g
Fett 47 g

L-Sami
2007-05-30, 21:01
OOOOH! :D
Så bekväm att det inte ens känns som att jag dietar. Kommer bli busenkelt att sänka kcal på slutet, om det ens behövs. Blir kanske bara mer cardio. Än så länge är jag mycket imponerad och detta kan bli något jag även ger mig på inför nästa tävling (som tyvärr ligger lååångt fram i tiden pga ekonomi och skola).

För övrigt älskar jag definitionen "deff alá myt", haha klockrent!

Härligt att du mår bra av deffen och sparar säkert lite pengar också :thumbup:

Dalle89
2007-05-30, 21:26
Ok.. Funkar bra under deff pga de små mängderna man tar då antar jag?

Halldin
2007-05-30, 21:52
Pillade lite i livsmedelsverkets tabeller, jag fann ingen sötpotatis men använde vanlig istället.

Enligt detta inlägget: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2327863&postcount=83

Kom jag upp i kanske 180g kolhydrater. Säkert att du räknat rätt? :MrT:
Låter skumt med 240g kolhydrater när dina kolhydratskällor är ganska kolhydratsfattiga.

norsk_gadd
2007-05-30, 21:58
Pillade lite i livsmedelsverkets tabeller, jag fann ingen sötpotatis men använde vanlig istället.

Enligt detta inlägget: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2327863&postcount=83

Kom jag upp i kanske 180g kolhydrater. Säkert att du räknat rätt? :MrT:
Låter skumt med 240g kolhydrater när dina kolhydratskällor är ganska kolhydratsfattiga.

Dagens kolhydratkällor:

Sweetpotato: 117g
Ärtor, Majs och paprika: 45g
Hallon: 20g
Fullkornsris: 52g
+ lite spårkolhydrater i resten
------------------------------
Summa: 234g

Jag tycker det ser rätt ut iaf. ;)

CroCop
2007-05-30, 21:58
De 250 grammen hallon du petar i dig till frukost blir det inte väldigt dyrt? Eller plockar du dom själv ? :)

norsk_gadd
2007-05-30, 22:00
De 250 grammen hallon du petar i dig till frukost blir det inte väldigt dyrt? Eller plockar du dom själv ? :)

Nej då inte så farligt, kostar väl 10kr om man köper frysta hallon i 500g´s påsar.

Men nu har ju jag ett matkonto på 3700kr, lägg sen till min sambos 1500kr så förstår du vilka summor det handlar om. Då handlar jag bara på ICA Maxi där det är som billigast också. En hel del mat. :Virro

formula4shape
2007-05-30, 22:13

Hemligheten till alla förbrukade kalorier och lyckade deffar är i själva verket hallonplockningen ;)

Jay-Z
2007-05-30, 22:16
Byt till björnbär - om du vill ha mer antioxidanter. Sedan kanske det iofs är en smakfråga vad du helst äter. ;)

CroCop
2007-05-30, 22:29
Nej då inte så farligt, kostar väl 10kr om man köper frysta hallon i 500g´s påsar.

Men nu har ju jag ett matkonto på 3700kr, lägg sen till min sambos 1500kr så förstår du vilka summor det handlar om. Då handlar jag bara på ICA Maxi där det är som billigast också. En hel del mat. :Virro
Såpass! Måste definitivt undersökas, gott gott med hallon! 3700 var en del, men då spelar du inte cs hela dagarna heller;)

orgish
2007-05-30, 22:40
Det lovar jag, kommer alltid fortsätta att kämpa. Ska man bli bäst så måste man kämpa mer än alla andra, och kämpa smartare. Gäller att tänka långsiktigt.

Är i Åmål på Fredag-Söndag nästa vecka, då blir det träning i "bensinmacken". Där kan man snacka skönt hardcore känsla. :hbang:

Mm rätt attityd, that's what makes a winner!

okej va gött. ja yws e hardcore ;) ta inte ljusa kläder på dig för då är dom inte ljusa när du kört ett pass där hehe.. kanske hakar på ett pass på fredagen?

Simon_E
2007-05-30, 22:45
Tjena. Jag vet inte om du skrivit detta. Men hur mycket cardio kör du, och vilken typ av cardio rör det sig om.
Fråga två blir, hur betalar man den här snubben Wesley, kreditkort endast antar jag?
// Tack på förhand!

Halldin
2007-05-30, 22:51
Dagens kolhydratkällor:

Sweetpotato: 117g
Ärtor, Majs och paprika: 45g
Hallon: 20g
Fullkornsris: 52g
+ lite spårkolhydrater i resten
------------------------------
Summa: 234g

Jag tycker det ser rätt ut iaf. ;)
Okaj, det var nästan 40g mindre kolhydrater i vanlig potatis enligt livsmedelsverkets tabeller då. Gör ju en del. :)

vesterberg
2007-05-31, 00:28
jag önskar att jag hade ork att fixa kyckling, hallon, paprika och grejer till frukost. vore gott och bra för kropp och knopp.

norsk_gadd
2007-05-31, 08:45
Tjena. Jag vet inte om du skrivit detta. Men hur mycket cardio kör du, och vilken typ av cardio rör det sig om.
Fråga två blir, hur betalar man den här snubben Wesley, kreditkort endast antar jag?
// Tack på förhand!

Cardio kör jag på vilodagarna, blandar lite efter vad jag känner för, idag blev det högre intensitet (promenad i trappor) men ibland, som igår t ex., så blir det lågintensiva långpromenader.

Du kan betala Wes via paypal-konto om du har ett sådant. Tror även man kan gå till ett western union ombud och sätta in pengarna där.
Klart värt pengarna! :thumbup:

norsk_gadd
2007-05-31, 11:02
Nu kommer jag kanske att förarga någon men jag måste ändra dieten, haha!
Jag läser ALLTID Martin "Grandmaster"´s artiklar i BODY och håller honom mycket högt vad gäller kunskap. Jag kommer därför testa en cyklisk kolhydrat och kommer att köra igång lite smått idag men fullt ut från och med imorgon. Jag kommer att uppdatera tråden varje dag hela dieten, både här och på BODY´s forum och det kan hända att det också dyker upp en bild ibland. Jag kommer att redovisa vikten dagligen också för att göra det lättare för alla att utvärdera och kommentera.

Nu går jag HELT mot mina principer med att köra ett upplägg en längre tid innan jag utvärderar och ändrar men jag hoppas att ni förlåter mig, jag är lite svag för Martins artiklar och lusläser de alltid. Han har mycket vettigt att säga och 99% stämmer med det ni andra har sagt här på kolo så ni borde inte bli såå sura. Om någon ändå vill ha en ursäkt så får ni den här:

SORRY!
:)

Hoppas att ni kommer följa min cykliska diet men ännu större intresse då jag kommer att vara noggrannare med att uppdatera.

GymTT
2007-05-31, 11:11
Nu kommer jag kanske att förarga någon men jag måste ändra dieten, haha!
Jag läser ALLTID Martin "Grandmaster"´s artiklar i BODY och håller honom mycket högt vad gäller kunskap. Jag kommer därför testa en cyklisk kolhydrat och kommer att köra igång lite smått idag men fullt ut från och med imorgon. Jag kommer att uppdatera tråden varje dag hela dieten, både här och på BODY´s forum och det kan hända att det också dyker upp en bild ibland. Jag kommer att redovisa vikten dagligen också för att göra det lättare för alla att utvärdera och kommentera.

Nu går jag HELT mot mina principer med att köra ett upplägg en längre tid innan jag utvärderar och ändrar men jag hoppas att ni förlåter mig, jag är lite svag för Martins artiklar och lusläser de alltid. Han har mycket vettigt att säga och 99% stämmer med det ni andra har sagt här på kolo så ni borde inte bli såå sura. Om någon ändå vill ha en ursäkt så får ni den här:

SORRY!
:)

Hoppas att ni kommer följa min cykliska diet men ännu större intresse då jag kommer att vara noggrannare med att uppdatera.

Om den kommer att följas är en dum fråga*popcorn*

Eddie Vedder
2007-05-31, 11:12
Martin Berkhans artiklar är suveräna, jag håller med dej.:thumbup: Chris Aceto förtjänar inte att skriva i samma tidning med sina värdelösa mytartiklar utan ett enda rätt.

Grandmaster ftw!

Jay-Z
2007-05-31, 11:15
Bra artikel - jag förstår varför du vill testa. Lycka till!

L-Sami
2007-05-31, 11:18
Hoppas du kommer att trivas bra med ditt nya upplägg.

Body Guard
2007-05-31, 12:44
en liten snabb fråga, i vilket nummer finns den artikeln, är det i den som finns ute nu eller någon äldre som man ska beställa från deras hemsida?

Eddie Vedder
2007-05-31, 12:50
en liten snabb fråga, i vilket nummer finns den artikeln, är det i den som finns ute nu eller någon äldre som man ska beställa från deras hemsida?

Den allra senaste som kom i dagarna.:thumbup:

Andreas Guiance
2007-05-31, 16:03
Martin Berkhans artiklar är suveräna, jag håller med dej.:thumbup: Chris Aceto förtjänar inte att skriva i samma tidning med sina värdelösa mytartiklar utan ett enda rätt.

Grandmaster ftw!

Man kan inte göra en byggartidning utan att byggarnas egna gurus får komma till tals; variation ftw;) Nej men seriöst: Acetos klientlista gör det han skriver intressant oavsett om man håller med honom eller inte anser jag – om inte annat för att få en bild av proffsens kosthållning.

Men givetvis föredrar även jag min carnalito Grandmaster; jag är dock partisk*cupid*

maRRtin
2007-05-31, 16:05
Jag läser ALLTID Martin "Grandmaster"´s artiklar i BODY och håller honom mycket högt vad gäller kunskap...
Det gör du definitivt helt rätt i. :thumbup:

norsk_gadd
2007-05-31, 18:05
Vilodag - Low carb

Cardioträning, 30 minuters intensiv promenad (innehåll bland annat hela 12 minuter i trappa). Körde innan frukost för att jag helt enkelt tyckte det va ett skönt sätt att starta dagen, inget annat.

Frukost
300g broccoli
300g äggvita
50g äggula
4dl lättmjölk
250g hallon
+några körsbärstomater

Mellanmål
4dl mild lättyoghurt
130g banan
proteindrink (mjölk)

Mellanmål 2
130g banan
400g kycklingfilé

Kvällsmål 1 (skall förtäras om 10minuter)
300g kycklingfilé
400g broccoli
20g american dressing

Kvällsmål 2 (blir någon gång innan jag går och lägger mig så jag inte är hungrig när jag ska somna)
300g broccoli
250g kycklingfilé

TOTALT:
Kcal: 2375
Fett: 37
Kolhydrater: 153
Protein: 352

Fördelning:
F: 14%
K: 26%
P: 59%

Kosttillskott:
6g fiskolja (kapslar)
6g kreatin ethyl ester
10g taurin
200mg ALA
1500mg glucosamin
matsmältnings-enzymer
1000mg C-vitamin

Kommentarer: Imorgon blir det träningsdag och då blir det mer kolhydrater, dock kommer det även bli träningsdag på Lördag eftersom jag varje Lördag kör jag ett cheat-meal på kvällen. På "cheat-meal" dagen vill jag alltid se till att träna innan, äter med bättre samvete då. Jag kommer på Lördag att lägga mig på 2000kcal med high-carb fördelningen av näringsvärden och sen bara gå ut och käka på kvällen. Den dagen slutar nog på 3500kcal ungefär och det kommer inte att leda till något extremt kcal överskott som motarbetar dieten för mycket.

GymTT
2007-05-31, 18:28
Det var inte mkt kcal! :)

hur var nya body?

Eddie Vedder
2007-05-31, 18:29
Man kan inte göra en byggartidning utan att byggarnas egna gurus får komma till tals; variation ftw;) Nej men seriöst: Acetos klientlista gör det han skriver intressant oavsett om man håller med honom eller inte anser jag – om inte annat för att få en bild av proffsens kosthållning.

Jo jag håller förstås med dej, men eftersom King Grub har uppfostrat mej så föredrar jag mer vetenskapliga mytdödare som Grandmaster än ovetenskapliga mytspridare som Aceto.:D

Men att han är kunnig och troligtvis har resultat att backa upp hans metoder tvivlar jag inte en sekund på.:thumbup: Dessutom är det faktiskt kul att jämföra när dom båda skriver kostartiklar i samma tidning och i stort sett motsäger varandra totalt med bara några sidors mellanrum.:D

Andreas Guiance
2007-05-31, 18:52
Jo jag håller förstås med dej, men eftersom King Grub har uppfostrat mej så föredrar jag mer vetenskapliga mytdödare som Grandmaster än ovetenskapliga mytspridare som Aceto.:D

Men att han är kunnig och troligtvis har resultat att backa upp hans metoder tvivlar jag inte en sekund på.:thumbup: Dessutom är det faktiskt kul att jämföra när dom båda skriver kostartiklar i samma tidning och i stort sett motsäger varandra totalt med bara några sidors mellanrum.:D

Hehe vi är eniga;)

Sorry för off-topic Mr Gadd – tillbaka till dieten:hbang:

vesterberg
2007-05-31, 20:37
norsk_gadd, hur ser din cardio ut? alltid bara promenader eller kör du löpning, cross-trainers och så?

norsk_gadd
2007-05-31, 21:45
norsk_gadd, hur ser din cardio ut? alltid bara promenader eller kör du löpning, cross-trainers och så?

Mestadels promenader för att det kan man alltid göra. Men visst händer det att jag känner för lite variation och då kan allt ovanstående inträffa och lite till. ;)

Man får va lite kreativ för cardio kan snabbt bli tråkigt. Gå med ryggsäck i trappor är ett exempel på vad jag gjort ibland.

L-Sami
2007-05-31, 21:55
Har inte läst artikeln i Body, så jag undrar vad är idén med att ligga på lowcarb under vilodagar och sen öka kolhydraterna under träningsdagarna, vad är det för fördelar man får av det? Bättre återhämtning och mer energi till passen?

norsk_gadd
2007-05-31, 22:05
Har inte läst artikeln i Body, så jag undrar vad är idén med att ligga på lowcarb under vilodagar och sen öka kolhydraterna under träningsdagarna, vad är det för fördelar man får av det? Bättre återhämtning och mer energi till passen?

Ja det är det som är tanken. I slutändan hamna i ett kcal-minus men ligga +-0 de dagar man tränar. Kolhydraterna skall med största del intas efter träning för att maximera glykogen inlagringen och andra återhämtningsprocesser om jag förstått artikeln rätt.

Under vilodagarna har man ett mycket mindre behov av kolhydrater och då målet är att skapa kcal-minus under dessa dagar lägger man sig betydligt lägre än "noll-läget" (ca 700 under + 300 extra från förbränningsträning). Proteinintaget hålls högt de dagar man ligger på kcalminus då detta har bevisats förbättra kroppens förmåga att spara på muskelmassan under en diet.

GymTT
2007-06-01, 06:43
Ja det är det som är tanken. I slutändan hamna i ett kcal-minus men ligga +-0 de dagar man tränar. Kolhydraterna skall med största del intas efter träning för att maximera glykogen inlagringen och andra återhämtningsprocesser om jag förstått artikeln rätt.

Under vilodagarna har man ett mycket mindre behov av kolhydrater och då målet är att skapa kcal-minus under dessa dagar lägger man sig betydligt lägre än "noll-läget" (ca 700 under + 300 extra från förbränningsträning). Proteinintaget hålls högt de dagar man ligger på kcalminus då detta har bevisats förbättra kroppens förmåga att spara på muskelmassan under en diet.

Intressant! Något liknande som robban kör..- på icketräningsdagar och fyller som tusan dagen före och träningsdagen..
Dock tänkte du bara denna metod under diet förstår jag?

Eddie Vedder
2007-06-01, 08:08
Intressant! Något liknande som robban kör..- på icketräningsdagar och fyller som tusan dagen före och träningsdagen..
Dock tänkte du bara denna metod under diet förstår jag?

Nej det skulle jag inte påstå, Robbans "metod" går ju mest ut på att äta enormt med mat och ladda upp enormt med energi. Det här är ju fortfarande en deff men vissa dagar äter man en stor andel kolhydrater för att fylla glykogenet.

Fortfarande inget stort kaloriöverskott dock.

GymTT
2007-06-01, 10:20
Nej det skulle jag inte påstå, Robbans "metod" går ju mest ut på att äta enormt med mat och ladda upp enormt med energi. Det här är ju fortfarande en deff men vissa dagar äter man en stor andel kolhydrater för att fylla glykogenet.

Fortfarande inget stort kaloriöverskott dock.

Lite likt är det väl?

Robbans metod är väl också en diet i slutändan?*popcorn*

Eddie Vedder
2007-06-01, 10:26
Lite likt är det väl?

Robbans metod är väl också en diet i slutändan?*popcorn*

Jag förstår hur du menar GymTT, båda bygger ju på en "laddningsprincip" men det går fortfarande inte att jämföra Robbans frosseri med en sån här strikt laddning. Påstår inte att den ena är bättre eller "mera rätt" än den andra men fortfarande skiljer dom sej ganska markant åt.

I det första alternativet handlar det ju om ett grymt kaloriöverskott, åstadkommet av i stort sett allt man kan komma över i matväg. Den här dieten innebär bara underhållsintag av kcal på laddningsdagen, alltså man ligger i kaloribalans och låter den absoluta majoriteten av energiintaget bestå av kolhydrater där även källan till kolhydraterna är av vikt. Man drar dessutom ner på fettet under dessa dagar.

Men att båda i slutändan är dieter och att båda går ut på tömning/laddning är ju helt sant.:)

GymTT
2007-06-01, 10:28
Jag förstår hur du menar GymTT, båda bygger ju på en "laddningsprincip" men det går fortfarande inte att jämföra Robbans frosseri med en sån här strikt laddning. Påstår inte att den ena är bättre eller "mera rätt" än den andra men fortfarande skiljer dom sej ganska markant åt.

I det första alternativet handlar det ju om ett grymt kaloriöverskott, åstadkommet av i stort sett allt man kan komma över i matväg. Den här dieten innebär bara underhållsintag av kcal på laddningsdagen, alltså man ligger i kaloribalans och låter den absoluta majoriteten av energiintaget bestå av kolhydrater där även källan till kolhydraterna är av vikt. Man drar dessutom ner på fettet under dessa dagar.

Men att båda i slutändan är dieter och att båda går ut på tömning/laddning är ju helt sant.:)

Förstår dig med, precis, striktheten går inte att jämföra!

norsk_gadd
2007-06-01, 21:10
Träningsdag - High Carb

Frukost
130g banan
2 ägg
125g hallon
370g mild lättyoghurt

Mellanmål
250g röd paprika
200g ärtor, majs och paprika mix
200g kycklingfilé
20g american dressing

Innan träning
1 grov brödskiva med lättphiladelphia och kalkon
16g BCAA

Styrketräning - armar + vader
Under träningens gång
16g BCAA

Efter träning
40g malto
proteindrink i mjölk

Kolhydratsladdning (utspritt under ca 2 timmar)
80g hallon
130g banan
250g ärtor, majs och paprika mix
800g potatis
200g kycklingfilé
Sås på 100g sweet chili och 190g mini fraiche (5% fett)

TOTALT:
Kcal: 2992 (notera att jag räknar protte och kolisar som 4 kcal och fett som 9, inga decimaler alltså. Det är alltså antagligen 100-200kcal mer än vad jag anger)
Fett: 44
Kolhydrater: 419
Protein: 229

Fördelning:
F: 13%
K: 56%
P: 31%

Kosttillskott:
Samma som vanligt

Kommentar: Jäkligt skönt att få äta så mycket kolhydrater, imorgon blir det ytterligare ett träningspass sen blir det två lågdagar för att jämna ut och få lite mer kcal-minus. Jag skall ju egentligen köra en hög sen en låg men ibland blir det dubbelt och då kör jag bara två lågdagar som kompensation, viktigast är att skapa ett energi underskott i slutändan.

norsk_gadd
2007-06-02, 20:20
Träningsdag - High Carb

Frukost
90g röd paprika
250g minikeso (1,5% fett)
130g banan
150g björnbär

Mellanmål
150g kycklingfilé
250g broccolimix
25g american dressing

Spenderade sen 2 timmar med att hämta, slita upp för trapporna samt montera min och min sambos nya soffa. Den har tydligen fel färg och ser inte ut som den vi beställt så imorgon ska den lämnas tillbaka.... :(

Mållanmål 2
150g kycklingfilé
2 grova brödskivor med philadelphia och kalkon

Styrketräning - Ett riktigt brutalt benpass
Innan och under träningens gång
32g BCAA

Efter träning
50g malto

Kolhydratsladdning
130g fullkornsris
150g kycklingfilé
200g banan
(Anledningen till den mycket sparsamma laddningen är för att jag idag har ett "cheat-meal" inlagt så jag vill hålla en låg kcal nivå innan jag äter något onyttigt)

Dagens "fusk"
1st pizza med oxfilé och mild sås
1st 33 cl coca-cola
3st hemmagjorde varma mackor i ugnen

Näringsvärden innan "fusk"-målet
Kcal: 2173
Fett: 29
Kolhydrater: 291
Protein: 187

Fördelning:
F: 12
K: 54
P: 34

Kosttillskott:
Samma som vanligt..

Kommentar: Pizzan var av normal storlek så det var ingen jätte pizza iaf... :) Skulle tippa på att dagen slutade någonstans runt 4200kcal. Om jag räknar på att jag har haft en relativt aktiv dag med tanke på träning och soffa-flytt så får jag mitt uppskattade kcal-behov till 3492kcal (97kg x 36). En +kcal dag på 700kcal ungefär, inte särskillt illa ändå. Kommer att fortsätta ha en sån här dag i veckan så länge jag ser att formen förbättras. Imorgon blir det cardio! Sugen på en långpromenad så det blir nog något i den stilen.

GymTT
2007-06-02, 20:22
gott! du skivar ned bananen i keson förmodar jag?*popcorn*

norsk_gadd
2007-06-02, 20:27
gott! du skivar ned bananen i keson förmodar jag?*popcorn*

Oh yes! You know it!
Smakar som efterätt ju! :thumbup:

GymTT
2007-06-02, 20:29
Oh yes! You know it!
Smakar som efterätt ju! :thumbup:

Verkligen! kul att du provat en liten ny metod! bara funkat positivt hittills vad jag förstår?

kör hårdast nu Öivind..

norsk_gadd
2007-06-03, 19:43
Vilodag - Low Carb

Frukost
250g broccolimix
250g minikeso
55g björnbär
100g hallon/blåbär
1 proteindrink
20g cashewnötter

Mellanmål
320g broccolimix
20g american dressing
500g kvarg

Mellanmål
200g mild lättyoghurt
150g äpple
1 proteindrink (dubbel mängd pulver)

Lunch
150g äggvita
50g äggula
250g broccolimix
1 proteindrink

Cardioträning
45minuter rask promenad, följt av 1 timmes lugn promenad med sambo och vänner.

Kvällsmys
400g jordgubbar
450g kvarg (med sötningsmedel och kanel, står i frysen nu, ska snart smaka om det blev ett ok glass-substitut)
100g lättmjölk

TOTALT:
Kcal: 2363
Fett: 55
Kolhydrater: 147
Protein: 323

Fördelning:
F: 21%
K: 24%
P: 55%

Kosttillskott:
Alltid samma... :)

Kommentar: Idag gick det bra och jag är nöjd med kosten. Lite mer kolhydrater än planerat men jag har lärt mig av föregående dieter att man måste vara flexibel och små förändringar här och där gör ingen skillnad i slutet. Ibland vill man bara mysa och man måste komma ihåg att leva samtidigt som man dietar. Min älskade flickvän och sambo som alltid ställer upp ville gärna mysa med något gott tillsammans med mig i vår nya soffa så jordgubbar och kvarg-glass till mig fick duga. Jag insisterade på att hon skulle ta riktig glass och hon var inte så svårövertalad. *cupid*

GymTT
2007-06-03, 20:05
Kvällsmålet är gott! kesellaglass, en klassiker:)

norsk_gadd
2007-06-04, 19:02
Vilodag - Low Carb

Frukost
500g kvarg
50g cashewnötter
200g lättmjölk

Arbetade 8 timmar (jobbar på ett vårdhem för dementa)
Under arbetets gång
500g broccolimix
500g ärtor, majs och paprika
800g alaskan pollock

Mellanmål
200g alaskan pollock
15g american dressing

Cardio-träning, 30 minuters promenad

Kvällsmål
200g alaskan pollock
15g american dressing
1 proteindrink gjord med lättmjölk

TOTALT:
Kcal: 2411
Fett: 49
Kolhydrater: 142
Protein: 347

Fördelning:
F: 18%
K: 23%
P: 58%

Kosttillskott:
Same as every day

Kommentar: Jag slängde på ytterligare 100kcal idag eftersom jag har ökat min aktivitetsnivå genom att börja arbeta. Hamnade säkerligen på större minus än vanligt ändå men imorgon är det träning och high carb dag. Det ska bli jäkligt gott! :thumbup:
Diet-upplägget känns riktigt bra och jag kommer nog köra något liknande även under uppbyggnadsperioden efter dieten.

Pepz
2007-06-04, 19:09
ganska lågt på fett imho?
Funkar det bra tycker du?

Nilsjohan
2007-06-04, 19:23
Upptäckte just denna tråd, och den måste jag börja följa. Spontant så ser det bra ut. Jag skulle nog ha behövt lite mer dressing för att kunna få i mig så mycket pollock.

Halldin
2007-06-05, 10:43
Du som verkar äta en del sötpotatis, har du något knep för att få den bra?
Jag tycker mest det smakar mosig morot när jag gör det.

Slartibartfast
2007-06-11, 07:01
Vad säger Iron Addict om att du äter så lite protein?

Fartman
2007-06-11, 16:02
Vad säger Iron Addict om att du äter så lite protein?

Är 300+ lite? :confused:

Slartibartfast
2007-06-12, 06:40
Är 300+ lite? :confused:

Oj, hade för mig att han körde med 2 g/kg. :Virro

norsk_gadd
2007-06-12, 17:09
Okej, I´m back!
Jag har varit bortrest och firat studenter och sånt. En hel del tårta och annat som inte direkt varit bra för min diet.

Dagens mat:

Frukost:
300g kesella
50g proteinpulver
300g mjölk (till proteindrinken)
50g jordnötter
100g äppelmos

Jobbade 6 timmar, ingen mat med mig.

Efter jobbet:
50g proteinpulver
360g mild naturell yoghurt
30g linfrö
30g russin
250g broccolimix

Cardio-träning: 1 timmes rask promenad

Efter träningen:
200g broccolimix
50g fullkornsris
50g proteinpulver
300g mjölk (alltid lättmjölk)

Kvällsmat (äter jag runt kl.20-21 ikväll)
500g kvarg

TOTALT:
Kcal: 2397
Fett: 59
Kolhydrater: 172
Protein: 289

Fördelning:
F: 22%
K: 30%
P: 48%

Kommentar: Idag har jag nog hamnat på ett ganska rejält kcal-minus då jag var relativt aktiv på jobbet också. Skönt med tanke på helgens ätande och firande. Måste skärpa till dieten nu de sista 6 veckorna så det blir inga fler ätardagar och fullt fokus tills allt är över. :D
Min ekonomi har gått upp och ned pga CSN och lite krångel men det ser ut som det kommer att lösa sig. Följden blir dock att jag måste äta mindre protein-mat eftersom det är den som drar pengar. Lösningen blir ett lite lägre protein-intag som till en större del består av pulver än vad jag är van vid. Enda nackdelen är väl att man inte blir lika mätt på pulver som en fin bit kött eller kyckling. :(

norsk_gadd
2007-06-12, 17:15
Bjuder på två bilder också på dagsformen... framifrån trots att jag sa att jag inte skulle visa min form från det hållet. Men ibland får man bita ihop och blotta sig. Borde ligga bättre till med 6 veckor kvar men det är lugnt, dieten känns bra och jag vet att jag har både en och två växlar till om det behövs.

norsk_gadd
2007-06-12, 17:17
Morgonvikten idag var 96,8 kg. Helt ok vikt med tanke på formen men vikten är inte viktig just nu, måste bara bli hård nu..:smash:

Torwald
2007-06-12, 18:06
Ser grymt ut. Eftersom jag själv var och mätte mitt bf för första gången idag undrar jag lite spontant om du har någon aning om vad du ligger på för %bf just nu?

GymTT
2007-06-12, 19:45
Ser riktigt bra ut iaf Öivind! kötta på nu och må väl

norsk_gadd
2007-06-13, 19:48
Träningsdag - High carb

Frukost
1 kopp grönt te
Koffein-piller
16g BCAA

Styrketräning
16g BCAA

Kolhydratsladdning:
4 skivor Rasker rostbröd
20g milda lättmargarin
40g honung
50g proteinpulver
300g lättmjölk
300g fullkornsris
200g lätt fraiche
100g thai sweet chili
250g kesella
200g jordgubbar
250g broccolimix

Jobbade 6 timmar

Efter jobbet
250g kesella

TOTALT:
Kcal: 2923
Fett: 59g
Kolhydrater: 407g
Protein: 190g

Fördelning
K: 56%
P: 26%

Kommentar: Träningen gick bra även om jag hatar att träna på morgonen... Tyvärr kan man inte bestämma själv när man ska jobba. I övrigt är jag nöjd med kosten, skippade maltot och unnade mig själv lite rostmackor med honung. Det var gott! :D

orgish
2007-06-14, 12:39
Såg dig allt på Karlberg gadden, såg bitig ut! *flex* tränade du något på yws?

norsk_gadd
2007-06-14, 19:56
Ser grymt ut. Eftersom jag själv var och mätte mitt bf för första gången idag undrar jag lite spontant om du har någon aning om vad du ligger på för %bf just nu?

Tyvärr ingen aning, får jag tillfället ska jag mäta. Har fått frågan ett par gånger så det är dags att jag skaffar mig ett svar. :)

norsk_gadd
2007-06-14, 19:56
Såg dig allt på Karlberg gadden, såg bitig ut! *flex* tränade du något på yws?

Nej tyvärr inte, det hanns inte med. Blev dock fler bitar tårta än vad jag har fingrar på ena handen. Och bröd i mängder, så helt bortkastad va inte resan iaf. :D

norsk_gadd
2007-06-14, 20:03
Träningsdag - highcarb

Frukost:
3skivor grovt bröd
45g philadelphia (12%fett)
30g kalkon
50g proteinpulver

Jobbade 6 timmar

Åt på jobbet
300g broccolimix
300g ärtor, majs och paprika

Innan träning
80g havregryn
100g äppelmos

Styrketräning
Före och under träning
32g BCAA

Kolhydratsladdning
400g fullkornspasta med ketchup och smör (räknade varken smöret eller ketchupen så dra på 100-200kcal, haha! :D)

TOTALT:
Kcal: 3008
Fett: 33
Kolhydrater: 442
Protein: 236

Fördelning:
F: 10
K: 59
P: 31

Kommentar: Ett grymt bra pass idag, körde på riktigt bra och fotade några bilder. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=49815&page=930 Där är länken för den som är intresserad. Vägde 97kg imorse eftersom det laddats även igår med kolhydrater. Nu väntar tre lååånga low-carb dagar som jag inte direkt ser fram emot.. Men de är lika viktiga de, om inte viktigare för utan kcal-minus så blir man inte hård och fin. :D

GymTT
2007-06-14, 20:18
Fortfarande lite kul samt inspirerande att läsa detta*popcorn*

orgish
2007-06-14, 22:18
Nej tyvärr inte, det hanns inte med. Blev dock fler bitar tårta än vad jag har fingrar på ena handen. Och bröd i mängder, så helt bortkastad va inte resan iaf. :D

Hehe okej, men det kommer väl säkert mer turer till fengan tänker jag? :)

norsk_gadd
2007-06-16, 09:37
Gårdagens mat:

Frukost
450g broccolimix
75g jordnötter
75g proteinpulver

Under dagen
1250g kvarg (käkade lite då och då när jag kände mig sugen)

Till kvällen (lite mys i soffan till en bra film)
300g morötter (skurna i stavar)
250g kvarg blandat med dip-mix

TOTALT:
Kcal: 2054
Fett: 57
Kolhydrater: 101
Protein: 287

Fördelning:
K: 19%
P: 56%

Kommentar: En mycket bra dag dock utan cardio, därav det extra låga kcalintaget. Får kompensera så att kcal förlusten i slutändan blir densamma ungefär. Imorgon (idag egentligen eftersom jag glömde skriva igår, haha :)) kommer det att bli ett "cheat-meal" ändå för att jag känner att jag behöver det för att hålla mig normal. Har dietat i ganska många veckor det här året och även om det inte varit jättetufft så blir det ändå en psykisk påfrestning och ibland vill man ha ett break. Söndagens matintag kommer dock att ligga på 2000kcal även det för att kompensera, måste ligga lågt nu när det bara är 5 veckor kvar! :D

norsk_gadd
2007-06-16, 09:38
Hehe okej, men det kommer väl säkert mer turer till fengan tänker jag? :)

Har ju hela svär-familjen där så det kan du nog räkna med. Trivs väldigt bra där, det är ett avslappnat ställe där man får ro i hela kroppen.

maRRtin
2007-06-16, 10:31
Under dagen
1250g kvarg (käkade lite då och då när jag kände mig sugen)

Ja det är ju sjukt ofta man är sugen på lite kvarg :D

CroCop
2007-06-16, 10:53
Blir du inte rädd att få i dig för mycket kalcium av all den där kvargen?

norsk_gadd
2007-06-16, 11:00
Blir du inte rädd att få i dig för mycket kalcium av all den där kvargen?

Nej, inte ett dugg faktiskt.

jewzie
2007-06-16, 12:04
Nej, inte ett dugg faktiskt.
jag läste någonstans att en överdriver konsumtion utav kalcium t.o.m. ökar förbränningen ytterligare. Men som sagt, 1.5kg kvarg? :E orka... :p

GymTT
2007-06-16, 12:41
Mycket intressant! får man fråga vad som skall frossas idag då?

norsk_gadd
2007-06-16, 14:12
Kvarg är bara en proteinkälla i mängden, har jag mycket kvarg hemma så äter jag det i några dagar, är det kyckling, torsk, tonfisk, keso osv. som finns i överflöd så käkar jag det. Jag tar oftast det som går snabbast och utan krångel och då vinner kvarg väldigt ofta.

Variation i maten är väldigt bra, allt smakar bättre men jag är en sådan människa som inte har något problem med att bara käka en proteinkälla, t ex. kyckling i 16 veckor varje dag (det vet jag eftersom det var ungefär det jag gjorde inför MTGP haha :) ). Jag är inte så kräsen..

norsk_gadd
2007-06-16, 14:55
Mycket intressant! får man fråga vad som skall frossas idag då?

Självklart får man det! :)

Ätardag med restriktivt kcal intag

Frukost
300g broccolimix
75g proteinpulver

Mellanmål 1
400g torsk
30g american dressing

Mellanmål 2
400g torsk (ska slänga på en skvätt sockerfri ketchup för att det är Lördag :hbang: )

TOTALT (innan ätarmålet):
Kcal: 1084
Fett: 24
Kolhydrater: 15
Protein: 203

Fördelning:
K: 5%
P: 75%

ÄTARMÅLET:
500g lösgodis
1 st pizza

Kommentar: Nu kanske någon tycker att detta var nog den mesigaste ätardagen som någonsin utförts... jo kanske lite :P
Målet idag var dock att hålla kcal på en vettig nivå (nu hamnade den säkerligen närmare 4000-4500kcal om man räknar) och fortfarande få äta något gott. En "vanlig" ätardag hade med enkelhet hamnat på 8000kcal och detta hade satt betydligt större käppar i hjulen för dieten. Med hjälp av sånna här kontrollerade ätardagar så kan man unna sig något utan att man sabbar för mycket hårt arbete.

Det kräver en hel del disciplin och man är ganska hungrig innan man får äta, vilket jag inte gör förrens om ca 2timmar så mitt humör är just nu väldigt upp och ner, men på kvällen är man lika mätt än då. Jag var noggrann med att få i mig en bra mängd protein så att åtminstone täckt det behovet.

norsk_gadd
2007-06-16, 15:26
EDIT: Pizzan byttes ut mot en Tortilla och Tacos kväll med flickvän och vänner. Minst lika gott om inte godare!

norsk_gadd
2007-06-17, 19:27
Dagens morgonvikt var 96.9kg, inte alls illa med tanke på mängden mat igår. Nu kör vi vidare en vecka till sen kör jag nog ett nytt ätarmål. Känns riktigt skönt att kunna umgås lite med min älskade sambo och mina vänner.

Vilodag - Low Carb

Frukost
250g mini-keso
120g banan
50g proteinpulver i 300g lättmjölk
60g jordnötter

Mellanmål
250g kycklingfilé (med gurka och lite sallad)
15g american dressing
250g jordgubbar

"Vardagscardio" = fixa hemma, gå på stan med en underbar tjej, handla mat osv.

Mellanmål 2
250g kycklingfilé
25g american dressing
125g jordgubbar

Kvällsmål(äter jag runt 9-tiden ikväll)
500g kvarg
120g banan
125g jordgubbar
(lägg till kanel och sötningsmedel, fixa konsistensen med lite extra vatten så har du en dessert värdig vilken finmiddag som helst :) )

TOTALT:
Kcal: 2232
Fett: 69
Kolhydrater: 136
Protein: 269

Fördelning:
F: 28%

Kommentar: Proteinet är ju som sagt lite lågt men jag har inte riktigt råd att ligga på så mycket mat som innan och vill inte "slösa" bort en massa kcal på pulver som inte mättar någonting. Därför kommer mina low-carb dagar att se ut något som ovan, lite mer fett och kolhydrater och mindre protein. Formen känns bra men nu har jag börjat tröttna på att gå på diet, måste lägga på mig mycket mer massa till min längd och ett kaloriunderskott är knappast det bästa för den processen.

GymTT
2007-06-17, 19:34
Dagens morgonvikt var 96.9kg, inte alls illa med tanke på mängden mat igår. Nu kör vi vidare en vecka till sen kör jag nog ett nytt ätarmål. Känns riktigt skönt att kunna umgås lite med min älskade sambo och mina vänner.

Vilodag - Low Carb

Frukost
250g mini-keso
120g banan
50g proteinpulver i 300g lättmjölk
60g jordnötter

Mellanmål
250g kycklingfilé (med gurka och lite sallad)
15g american dressing
250g jordgubbar

"Vardagscardio" = fixa hemma, gå på stan med en underbar tjej, handla mat osv.

Mellanmål 2
250g kycklingfilé
25g american dressing
125g jordgubbar

Kvällsmål(äter jag runt 9-tiden ikväll)
500g kvarg
120g banan
125g jordgubbar
(lägg till kanel och sötningsmedel, fixa konsistensen med lite extra vatten så har du en dessert värdig vilken finmiddag som helst :) )

TOTALT:
Kcal: 2232
Fett: 69
Kolhydrater: 136
Protein: 269

Fördelning:
F: 28%

Kommentar: Proteinet är ju som sagt lite lågt men jag har inte riktigt råd att ligga på så mycket mat som innan och vill inte "slösa" bort en massa kcal på pulver som inte mättar någonting. Därför kommer mina low-carb dagar att se ut något som ovan, lite mer fett och kolhydrater och mindre protein. Formen känns bra men nu har jag börjat tröttna på att gå på diet, måste lägga på mig mycket mer massa till min längd och ett kaloriunderskott är knappast det bästa för den processen.

Schysst! när lägger du dig på kcal+ igen?

norsk_gadd
2007-06-17, 19:44
Schysst! när lägger du dig på kcal+ igen?

Om 5 veckor exakt idag... längtar en hel del efter det just nu. Bara att bita ihop nu... :furious:

norsk_gadd
2007-06-18, 20:17
Vilodag - Low carb (snarare medium carb för den som vill va petig)

Frukost
250g minikeso
100g hallon/blåbär
150g päron
50g proteinpulver
100g grovt bröd
10g lättmargarin
30g ost
20g skinka

Mellanmål
50g proteinpulver
300g mild naturell lättyoghurt
80g Start fullkornsmüsli jordgubb

Mellanmål 2
135g kycklingfilé
20g american dressing

Jobbade 7 timmar
Under arbetets gång
400g broccolimix
150g päron

Kvällsmål
135g kycklingfilé
10g american dressing

TOTALT:
Kcal: 2253
Fett: 54
Kolhydrater: 173
Protein: 275

Fördelning:
F: 21%
K: 30%
P: 49%

Kommentar: Lågt blodsocker imorse så jag var sur som en gammal kärring. Redde upp sig efter en stor frukost. I övrigt en riktigt bra dag, en hel del aktivitet på jobbet så jag tror det blev ett fint kcal-minus idag :)

GymTT
2007-06-18, 20:25
Stabilt! Tänkte höra när du äter sista målet och när du går och lägger dig?

norsk_gadd
2007-06-19, 12:00
Stabilt! Tänkte höra när du äter sista målet och när du går och lägger dig?

När som helst faktiskt, ibland 5 minuter innan, ibland 5 timmar innan. Det beror på lite hur dagen blir. Har slutat hetsa upp mig över sånna saker, försöker lära mig att njuta av livet lite samtidigt som jag satsar hårt på att bli bäst. Lite mindre bodybuilder och lite mer njutningsmänniska. :thumbup:

norsk_gadd
2007-06-19, 12:01
Träningsdag - high carb

Frukost
400g mild naturell yoghurt (0,5% fett)
25g linfrö
100g hallonsylt lättsockrad (kände verkligen inte för sötningsmedel idag :naughty: )
2 grova skivor bröd
55g mild mjukost (7% fett)

Styrketräning - BENDAG
Passet bestod av 10x10 i knäböjen med 90sekunders vila. Bland det jobbigaste jag gjort tror jag... :smile-tb:

Före och under passets gång
32g BCAA

Kolhydratsladdning
500g pasta (spagetti)
20g flytande margarin
300g lättmjölk
50g proteinpulver

Jobbar 6 timmar ikväll också

TOTALT:
Kcal: 3044
Fett: 46
Kolhydrater: 478
Protein: 177

Fördelning:
F: 14%
K: 63%
P: 23%

Kommentar: Passet var jäkligt roligt men förbannat jobbigt, gott med mycket pasta, finns säkert 200g kvar så jag har mer att äta idag. Det är bara att köra på! Skam den som ger sig. :D
Dagens morgonvikt var 95.9kg så visst rör det på sig! :)

Sir Klabbe
2007-06-19, 12:14
Träningsdag - high carb

Kommentar: Passet var jäkligt roligt men förbannat jobbigt, gott med mycket pasta, finns säkert 200g kvar så jag har mer att äta idag. Det är bara att köra på! Skam den som ger sig. :D
Dagens morgonvikt var 95.9kg så visst rör det på sig! :)

Fan va härligt att kunna ligga över 2000 kcal/dagen men ändå gå ner i vikt *gah!*.

Om du blir hård inom 5 veckor, då slutar du dieta va?

norsk_gadd
2007-06-19, 12:16
Fan va härligt att kunna ligga över 2000 kcal/dagen men ändå gå ner i vikt *gah!*.

Om du blir hård inom 5 veckor, då slutar du dieta va?

Jag slutar om 5 veckor oavsett. Det är ett spikat datum som inte går att ändra på. 2000kcal om dagen är enormt lågt faktiskt, har nog aldrig legat så lågt när jag dietat någonsin. Kanske sista veckorna inför tävlingen någon dag ibland.

Torsk_ole
2007-06-19, 12:17
Jag slutar om 5 veckor oavsett. Det är ett spikat datum som inte går att ändra på. 2000kcal om dagen är enormt lågt faktiskt, har nog aldrig legat så lågt när jag dietat någonsin. Kanske sista veckorna inför tävlingen någon dag ibland.

Hur fungerar det med high/low carb?
Tappat nåt styrka?
Bättre med denna slags deff än tidigare?

Sir Klabbe
2007-06-19, 12:18

Aha, när du går in i byggperioden, vad äter du då?

Blir det någonsin pizza eller liknande?

norsk_gadd
2007-06-19, 12:27
Hur fungerar det med high/low carb?
Tappat nåt styrka?
Bättre med denna slags deff än tidigare?

Jag är faktiskt väldigt nöjd än så länge. Jag tycker att jag skulle kunna pressa mig lite hårdare på low carb dagarna men det behövs inte för tillfället.
Styrkan är kvar, mer än vanligt så det får man väl se som ett tecken på att muskelmassan bevarats bra. :)

Torsk_ole
2007-06-19, 12:28
Jag är faktiskt väldigt nöjd än så länge. Jag tycker att jag skulle kunna pressa mig lite hårdare på low carb dagarna men det behövs inte för tillfället.
Styrkan är kvar, mer än vanligt så det får man väl se som ett tecken på att muskelmassan bevarats bra. :)

Då blir det kanske likande dieter till framtiden?

norsk_gadd
2007-06-19, 12:30
Aha, när du går in i byggperioden, vad äter du då?

Blir det någonsin pizza eller liknande?

Samma fast mer helt enkelt, gillar den maten jag äter så man ökar bara kcal helt enkelt. Självklart fuskar man oftare när man inte dietar. Käkar väl ute 2-3 gånger i veckan iaf, men det är inte säkert att det blir något onyttigt som pizza varje gång men det skulle kunna hända. Jag ska försöka hålla formen lite under den här off-perioden så kommer försöka undvika skräpmat i den mån jag orkar. Man måste dock få slappa lite ibland, det är viktigt att vara människa också ibland. Vissa har inte behov av kakor och godis osv. andra har det. Oavsett vilken person man är så ska man unna sig det man själv mår bra av. Det tjänar alla på i längden. :thumbup:

GymTT
2007-06-19, 15:10
Älskar din inställning Öivind! kör hårdast och verkligen skam för den som viker sig:)

kriga nu

Brooklyn
2007-06-19, 22:02
När som helst faktiskt, ibland 5 minuter innan, ibland 5 timmar innan. Det beror på lite hur dagen blir. Har slutat hetsa upp mig över sånna saker, försöker lära mig att njuta av livet lite samtidigt som jag satsar hårt på att bli bäst. Lite mindre bodybuilder och lite mer njutningsmänniska. :thumbup:

jättebra motto!
försöker även jag härma den teorin, :)
Go Gadden!

Sir Klabbe
2007-06-19, 22:37
jättebra motto!
försöker även jag härma den teorin, :)
Go Gadden!

Under byggfas går det att njuta rätt bra utav livet ändå.

Träningen tar väl upp max 2h/dag vilket ger dig 22h fritid *cupid*.

Mat räknas inte in, all mat är gudomlig och fritid.

norsk_gadd
2007-06-20, 16:46
Vilodag - Low Carb

Frukost
500g kvarg
120g banan
100g lättmjölk
50g proteinpulver

Jobbade 8 timmar
Under arbetets gång
450g nötfärs
260g broccolimix

Kvällsmål (uppdelat på två omgångar, åt en precis och vill ha en tallrik till sen ikväll framför TVn)
500g kvarg
150g päron
30g proteinpulver

TOTALT:
Kcal: 2046
Fett: 56
Kolhydrater: 97

Fördelning:
K: 18%
P: 57%

Kommentar: Idag blev det ju en del jobb och det gjorde mig så sliten att jag struntade i cardion idag. Drog ner kcal till en ganska rejäl nivå idag dessutom så jag hoppas att hamna på ett stort kcal-minus idag. Imorgon är det ju high-carb dag så jag lider inte så mycket. Jag vet ju att imorgon får jag lov att äta gott igen. :)

Sir Klabbe
2007-06-20, 16:59
Vilodag - Low Carb

Frukost
500g kvarg
120g banan
100g lättmjölk
50g proteinpulver

Jobbade 8 timmar
Under arbetets gång
450g nötfärs
260g broccolimix

Kvällsmål (uppdelat på två omgångar, åt en precis och vill ha en tallrik till sen ikväll framför TVn)
500g kvarg
150g päron
30g proteinpulver

TOTALT:
Kcal: 2046
Fett: 56
Kolhydrater: 97

Fördelning:
K: 18%
P: 57%

Kommentar: Idag blev det ju en del jobb och det gjorde mig så sliten att jag struntade i cardion idag. Drog ner kcal till en ganska rejäl nivå idag dessutom så jag hoppas att hamna på ett stort kcal-minus idag. Imorgon är det ju high-carb dag så jag lider inte så mycket. Jag vet ju att imorgon får jag lov att äta gott igen. :)

Hmm, känner du dig allmänt hungrig under diet?

norsk_gadd
2007-06-20, 17:13
Hmm, känner du dig allmänt hungrig under diet?

Ja, verkligen. Att vara hungrig hör liksom till förutsättningarna så man vänjer sig och jag försöker se det som ett positivt tecken. Min kropp vill ha mat, det får den inte, alltså utsätter den mig för hunger och jag hamnar i kcal-minus om jag motstår.

Jag ska skärpa dieten nu men kommer ha en del arbete framöver så jag har inte tid att uppdatera tråden så ofta. Lovar dock att skriva någon rad ibland.

Sir Klabbe
2007-06-20, 17:24
Ja, verkligen. Att vara hungrig hör liksom till förutsättningarna så man vänjer sig och jag försöker se det som ett positivt tecken. Min kropp vill ha mat, det får den inte, alltså utsätter den mig för hunger och jag hamnar i kcal-minus om jag motstår.

Jag ska skärpa dieten nu men kommer ha en del arbete framöver så jag har inte tid att uppdatera tråden så ofta. Lovar dock att skriva någon rad ibland.

Hihi, du kan iaf ligga på 2000 kcal om dagen, väljer du rätt varor så blir du lätt mätt.

Själv måste man ligga på 1000-1500 för att förlora vikt.

Handcuff
2007-06-20, 17:25
Hihi, du kan iaf ligga på 2000 kcal om dagen, väljer du rätt varor så blir du lätt mätt.

Själv måste man ligga på 1000-1500 för att förlora vikt.

Ja men då gick du ju ner...vad sa du? 5kg på två veckor :thumbup: Ät mer ffs och sluta svammla med kolhydratvägrandet..var det en eller två gånger i veckan du bajsade också :confused:

Sir Klabbe
2007-06-20, 17:40
Ja men då gick du ju ner...vad sa du? 5kg på två veckor :thumbup: Ät mer ffs och sluta svammla med kolhydratvägrandet..var det en eller två gånger i veckan du bajsade också :confused:

Har börjat med kolhydrater igen nu, kom på 1311 kcal idag.

Får dra ner på fullkornsbrödet imorgon. INGE MER HIJACK NU.

Norsk Gadd:

Du har kommit djävligt långt, längre än vad vissa av oss kommit på tiotals år, och du är ren, eller inte?

norsk_gadd
2007-06-20, 17:49
Har börjat med kolhydrater igen nu, kom på 1311 kcal idag.

Får dra ner på fullkornsbrödet imorgon. INGE MER HIJACK NU.

Norsk Gadd:

Du har kommit djävligt långt, längre än vad vissa av oss kommit på tiotals år, och du är ren, eller inte?

Eftersom du så oväntat framfusigt och klumpis ställer en i sammanhanget mycket idiotisk fråga så kunde jag självklart inte låta bli att svara, även om det går emot mina principer. Jag undviker alla AAS diskussioner då det endast slutar med att jag blir misstrodd och måste försvara mig mot obefogade anklagelser.

Hade du med din fråga förväntat dig att jag skulle svara:
*Ja, om så var fallet, helt öppet på ett forum. Vem skulle vara dum nog att göra så?

Detta lämnar ett svarsalternativ:
NEJ!
Jag använder inte dopingpreparat och önskar heller inte diskutera ämnet.

Här ligger dilemmat, en ren person svara naturligtvis NEJ på frågan. Problemet är att personen som använder preparaten svara ju självklart också NEJ på frågan. Det lämnas helt enkelt inget utrymme för några andra svarsalternativ då folk i regel inte vill medge kriminella handlingar för totala främlingar. Din fråga är idiotisk, osmidig och antagligen inte särskillt genomtänkt. Det enda du får ut av det är att kasta misstankar över mina prestationer.

Känns som ett bra (ovärdigt?) sätt att stänga den här tråden då jag inte känner för att dela med mig mer av min kost och träning. Jag kör på som jag alltid gjort, hårt jäkla arbete som jag bjuder in vem som helst att prova.

Tack för mig! :thumbup:

Sir Klabbe
2007-06-20, 17:51
Eftersom du så oväntat framfusigt och klumpis ställer en i sammanhanget mycket idiotisk fråga så kunde jag självklart inte låta bli att svara, även om det går emot mina principer. Jag undviker alla AAS diskussioner då det endast slutar med att jag blir misstrodd och måste försvara mig mot obefogade anklagelser.

Hade du med din fråga förväntat dig att jag skulle svara:
*Ja, om så var fallet, helt öppet på ett forum. Vem skulle vara dum nog att göra så?

Detta lämnar ett svarsalternativ:
NEJ!
Jag använder inte dopingpreparat och önskar heller inte diskutera ämnet.

Här ligger dilemmat, en ren person svara naturligtvis NEJ på frågan. Problemet är att personen som använder preparaten svara ju självklart också NEJ på frågan. Det lämnas helt enkelt inget utrymme för några andra svarsalternativ då folk i regel inte vill medge kriminella handlingar för totala främlingar. Din fråga är idiotisk, osmidig och antagligen inte särskillt genomtänkt. Det enda du får ut av det är att kasta misstankar över mina prestationer.

Känns som ett bra (ovärdigt?) sätt att stänga den här tråden då jag inte känner för att dela med mig mer av min kost och träning. Jag kör på som jag alltid gjort, hårt jäkla arbete som jag bjuder in vem som helst att prova.

Tack för mig! :thumbup:

Jag ber om ursäkt. :em:

Handcuff
2007-06-20, 18:10
Vad är dilemmat norsk_gadd :confused: Frågar någon mig om jag använder droger svara jag naturligtvis NEJ FÖR FAN! För det gör jag inte... Frågar någon mig om jag använder blöjor blir svaret också nekande. För jag använder inte det. Frågar någon mig om jag använder steroider svarar jag även då NEJ! För jag gör inte det...

Varför ger kroppsbyggare i princip alltid kryptiska och undvikande svar när frågan om doping dyker upp :confused:

Varför inte bara nej?

Vet att diskussioner om dylikt ej är tillåtet..men hoppas mitt inlägg hamnar inanför ramen om vad som är ok eller inte. Är inte heller anklagande mot dig norsk_gadd eller någon annan på forumet. Är bara nyfiken...

cennys
2007-06-20, 18:33

ketosis diet andvänds av många, kanske inte just i sverige med Väldigt bra resultat :)

Allan
2007-06-20, 19:16
ordning i tråden!

Rahf
2007-06-20, 19:25
Vad Gadden menar är att, svaret kommer alltid att vara nej, oavsett om en person är ren eller inte. Svaret "nej" kommer även misstros av en hel bunt människor som tror att personen ifråga ljuger.

Så tolkar jag det. Nog från mig, bra kämpat och tack för den läsning man har fått i denna tråd.

Runda Grodan
2007-06-20, 20:40
Skärp dig för fan. :)

Ditt svar angående AAS ger en ganska besk eftersmak. Jag förstår ditt resonemang men tycker inte att det är särskilt bra.

Du har lyckats väldigt bra och det har varit en intressant och roligt väg att följa. Jag kan bara hoppas att du är ren men du är en inspiration i vilket fall som helst. :thumbup:

Trist om du ska börja tjura och lägga ned tråden för en sådan där struntgrej.

ikmor
2007-06-20, 21:17
Men...Slutar tråden nu? Nä?!
Det är ju fan här man hämtar inspiration om dagarna.

/Kim

Torsk_ole
2007-06-20, 21:26
Jag förstår Norsk_gadd fullständigt. En sån fråga är faktiskt sjukt klumpig och dum. Förstår folk inte att det är tråkigt att skriva in saker här om ens matupplägg när man jobbar och har massa annat att göra? Han behöver ju trots allt inte skriva här, men gör det för oss.

Jacky
2007-06-23, 15:34
Snälla, sluta inte skriv. Det här den intressantaste tråden på länge.

Slartibartfast
2007-06-23, 16:02
Men vafan? Det var ju en helt saklig fråga, även om svaret knappast hade blivit ja, om så hade varit fallet.

Synd om tråden stängs. Jag tycker den är riktigt intressant. :thumbup:

norsk_gadd
2007-06-23, 17:15
Idag kommer jag börja uppdatera igen. Tyckte det var jäkligt kul att folk faktiskt verkar ha gillat tråden så jag ska fortsätta uppdatera, dock bara här och inte på BODY. Tycker BODYS forum är riktigt bra och hänger där lika mycket som här men det var bara här på kolo som jag fick det gensvar jag hoppats på och utan feedback så känns mitt skrivande helt onödigt. Jag vet ju liksom själv vad jag åt idag. ;)

Mitt svar på frågan var nej och inget annat. Den kryptiska biten var endast en förklaring på varför frågan är onödig att ställa, inget annat. Jag förstår att mitt svar dock blev lite tvetydigt och beklagar detta, inte meningen att göra någon misstänksam, upprörd eller besviken, då det inte finns något att bli upprörd över. :thumbup:

NOG OM DETTA! :D

Viktigt!
Eftersom jag (som alla vet) är en riktig sucker för det som Martin skriver, helt befogat med tanke på hans kunskaper, så har jag blivit intresserad av IF (intermittent fasting) upplägget. Då detta ämne verkar vara hett just nu så måste man ju haka på och testa.

Kommer att kombinera kolhydratcyklingen med IF och har idag genomfört min första dag enligt 16-8 systemet (16 timmars fasta, 8 timmars ätning) och resultatet blev som följer:

Vilodag - Low carb
Slutade äta klockan 00.00

Stiger upp och går till jobbet kl.06.45

Jobbar i 9 timmar

Hemma igen klockan 16.00 och börjar då äta.

Mål 1
1 skiva grovt bröd
15g lättmargarin
40g kalkon
75g proteinpulver
300g lättmjölk

Mål 2
360g naturell lättyoghurt
90g banan
50g hallon/blåbär

Mål 3
2 skivor grovt bröd
30g lättmargarin
30g kalkon

Vidare under kvällen (kommer att ätas lite då och då, slutar runt 22.00)
200g kycklingfilé
100g proteinpulver
500g keso

TOTALT:
Kcal: 2302
Fett: 58
Kolhydrater: 148
Protein: 292

Fördelning:
F: 22%
K: 26%
P: 52%

Kommentar: Dagen har varit väldigt intressant, kände av stark hunger första timmarna för att sedan helt tappa hungerskänslorna. Allt gick smidigt och snabbt på jobbet och jag upplevde mig inte tröttare än vanligt. Mycket intressant då jag hade förväntat mig en större energiförust. Runt 15.00 kände jag mig hungrigare men då var det ju snart dags så med lite disciplin så höll jag ut. Nu är jag mätt och belåten, det täta matintaget för själva ätardelen av dieten VÄLDIGT bekväm. :D

GymTT
2007-06-23, 17:35
Kul med en ny metod Öiving! skall bli kul att se hur första passet känns med denna metod!

kör hårt

norsk_gadd
2007-06-23, 17:40
Kul med en ny metod Öiving! skall bli kul att se hur första passet känns med denna metod!

kör hårt

Tack, ja det känns onekligen intressant. Jag kommer dock att sänka kcal intaget en smula på icke träningsdagar för att pressa på dieten ytterligare. Nu är det bara ett par veckor kvar och jag tänker köra på fullt ut nu. Wish me luck!

GymTT
2007-06-23, 17:41
Tack, ja det känns onekligen intressant. Jag kommer dock att sänka kcal intaget en smula på icke träningsdagar för att pressa på dieten ytterligare. Nu är det bara ett par veckor kvar och jag tänker köra på fullt ut nu. Wish me luck!

I wish u luck!

berätta om tävlingsplanerna.....

norsk_gadd
2007-06-24, 18:01
Vilodag - Low carb
Fastan inleddes klockan 22.00 igår

06.15
Jag vaknar och slänger i mig några koffeinpiller, en halvliter vatten och en stor kopp grönt te.

07.00 - 16.00
Arbetar med medelaktivt arbete inom vården
Slängde i mig ytterligare något koffeinpiller och ett par glas vatten då och då under dagens gång.

16.00
Dags att börja äta!
500g sommargrönsaker
75g proteinpulver
300g lättmjölk
1st grovt rågbröd
40g mjukost

17.00-18.30
Agerar personlig tränare åt min kära flickvän, detta involverar 20 minuter promenad till och från gymmet, lite bonuscardio ;)

18.45
300g äggvita
40g äggula
50g proteinpulver

Senare ikväll
300g alaskan pollock
250g keso
1st rågbröd med 40g mjukost

TOTALT:
Kcal: 1915
Fett: 39
Kolhydrater: 130
Protein: 258

Fördelning:
K: 27%
P: 55%

Kommentar: Inga större problem med hunger idag, definitivt inte värre än igår. Det låga kcal-intaget + mitt relativt aktiva arbete på en vårdavdelning innabär antagligen ett stort kcal-minus. Detta går helt enligt planerna och jag kommer antagligen ligga lika lågt imorgon. Därefter blir det en höjning då det är dags för träning. Jag kommer då att äta 500-700 kcal innan träning och resterande av dagens totala 3000kcal inom de närmsta timmarna efter träningen. Formen blir långsamt bättre men jag har ingen aning om vad vikten ligger på då min ojämna (billig skit) våg gjorde mig tokig, går helt efter spegeln framöver. :thumbup:

ramagoen
2007-06-24, 18:10
Onekligen intressant tråd, säkert skrivit det tidigare. Riktigt bra. IF verkar intressant, nästan så man ska testa det dom 2 veckorna man är ensam hemma. Får hålla mig på beachen istället för att jobba under fastan. :D

brobban
2007-06-24, 20:45
Ja det man inte har i huvudet får man ha i benen... eller kroppen som i ditt fall. Skrattade gott åt dina evolutionsförklaringar angående livsmedlen.

norsk_gadd
2007-06-24, 21:48
Ja det man inte har i huvudet får man ha i benen... eller kroppen som i ditt fall. Skrattade gott åt dina evolutionsförklaringar angående livsmedlen.

Jo fast det var ju inte mina förklaringar utan Charles Poliquin som för övrigt tjänar tio tusentals dollar PER klient som skrvit artiklarna som tankarna kom ifrån. Han har även ett gedigen forskningsanläggning på sitt träningscenter där alla atleter testas för diverse mat-allergier och liknande. OJ! Jag glömde nog att nämna att han dessutom fått ansvaret ett flertal gånger att vara styrketränare åt flertalet amerikanske OS-atleter....

Nu har jag av rent praktiskt skäl inte råd eller ork att vara petig när det gäller kolhydratskällor så därför föll konceptet lite. Men det är lustigt att du direkt avfärdar en väldigt respekterad guru inom träningsområdet. :thumbup:

norsk_gadd
2007-06-24, 21:51
Jag kommer fortsätta att uppdatera mina resultat i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96884

Välkomna! ;)

Avesta
2007-06-24, 21:58
Grymt jobbat Gaddi, du har en fans här. Posta gärna mer om dina tankar och insperationskällor vad gäller diet och träning, ytterst intressant. Man märker klart en insikts-utveckling som är inspererande.