Visa fullständig version : Varför slår de in bananklasar i plast?
Dumleman
2007-05-23, 21:20
Varför slår de in bananklasar i plast? Bananerna är ju av naturen förpackade redan, begriper verkligen inte varför vissa bananer ligger i plastpåsar *screwy*.
tippar på ökad hållbarhet
kanske känns fräschare än att få en massa smuts o gojs på bananerna?
Antagligen för att skilja krav eller motsv från pöbelbananer. Det är min slutsats iallafall.
Eddie Vedder
2007-05-23, 21:22
Det sjuka är ju att det är dom KRAV-märkta som ofta är inslagna!!! Hela idén med ekologisk odling är ju att det ska vara bra för miljön, så väljer man att paketera varje klase i en enskild plastpåse.:D
paddanboy
2007-05-23, 21:22
Bananerna är gröna när de packas ner och mognar på vägen till Sverige. Plastpåsarna innesluter en viss fuktighet som de trivs i och kan mogna till sig i...
Antagligen för att skilja krav eller motsv från pöbelbananer. Det är min slutsats iallafall.
Allmänkunskap att de som säljer bananer oxå är stora utövare av rasbiologi :smash:
Bananerna är gröna när de packas ner och mognar på vägen till Sverige. Plastpåsarna innesluter en viss fuktighet som de trivs i och kan mogna till sig i...
Omg det är banankunskapsmannen! :D
http://www.jokesunlimited.com/funny_halloween_costumes/large/banana.jpg
paddanboy
2007-05-23, 21:27
Det är troligen av logistiska skäl också, när man packar upp bananlåta så är det verkligen sjukt bra packat. I alla fall Chiquitas, de måste ha extrem diciplin på bananerna, varje klase ser ungefär samma ut...
http://farm1.static.flickr.com/32/99806437_0d043b2983.jpg
Bjuder på lite "Chiquitas" när man söker på stavningen :D
Det är troligen av logistiska skäl också, när man packar upp bananlåta så är det verkligen sjukt bra packat. I alla fall Chiquitas, de måste ha extrem diciplin på bananerna, varje klase ser ungefär samma ut...
Bjuder på lite "Chiquitas" när man söker på stavningen :D
Här ser vi ju ett tydligt exempel på när man packat in dem förmycket, Chiquitas all naturel vill jag ha!! *gah!*
paddanboy
2007-05-23, 21:36
Här ser vi ju ett tydligt exempel på när man packat in dem förmycket, Chiquitas all naturel vill jag ha!! *gah!*
Jo de va välpackade Chiquitas, men tror du inte alla tre Chiquitas har äkta cocunuts? Jag skulle nog säga att samtliga är det och får stämpeln...
http://www.tucoo.com/logo/logo_eps082/s/Chiquitas.png
Hon till vänster är väl frågetecknet då, borde kvalitétstesta dem...
Jo de va välpackade Chiquitas, men tror du inte alla tre Chiquitas har äkta cocunuts? Jag skulle nog säga att samtliga är det och får stämpeln...
Hon till vänster är väl frågetecknet då, borde kvalitétstesta dem...
De går ju helt klart min KRAV stämpel that's for sure.
Nu ska vi inte stirra oss blinda på cocunuts här...eller jo fan det gör vi en stund till *drool*
Bara att springa och ställa sig vid tullen på Arlanda o göra stickprovsundersökningar på kvalién :D
För att det finns folk som byter klisterlappar så de får kravbananer till ordinariebananpris. Typ som att ta blasten av grönsaker eller stjälken av champinjoner i affären.
Ganymedes
2007-05-23, 21:42
För att det finns folk som byter klisterlappar så de får kravbananer till ordinariebananpris. Typ som att ta blasten av grönsaker eller stjälken av champinjoner i affären.
Det var ta mig fan det snålaste jag hört på länge.
Bingo. För tro det eller ej - två fundamentala sanningar kommer till ytan här.
1. Kassörskorna som tar betalt för bananerna ser inte skillnad på Krav resp. pöbelbananer om de inte separeras på något vänster. Jag vet.. hur man inte kan skilja på en klase som är odlad med metoder menade att vara miljövänliga/tuttiehippefruttie och en klase smog-bananer är oooofattbart. :D
2. Folk som vill köpa Krav-märkta, ekologiska och/eller rättvisemärkta produkter är sällan villiga att betala extra för ovanstående utan försöker alltid maska produkterna ifråga som "vanliga" varor. Med följden att ovanstående Krav-märkta, ekologiska och/eller rättvisemärkta produkter utgår ur sortimentet då butikerna går saftigt back på dessa. Good goin' veggieheads. :thumbup:
NiXPhoenix
2007-05-23, 21:50
Hur kan ingen i tråden tagit upp kladdet på bananerna??
Tar ni en bananklase och lägger ner den direkt i korgen/vagnen eller?
Ofta är de kladdiga, ibland lite, ibland mycket. Lagom kul att få det på resten av matvarorna och kanske även kläder.
Hur kan ingen i tråden tagit upp kladdet på bananerna??
Tar ni en bananklase och lägger ner den direkt i korgen/vagnen eller?
Ofta är de kladdiga, ibland lite, ibland mycket. Lagom kul att få det på resten av matvarorna och kanske även kläder.
Vad handlar du för bananer? Kondens möjligtvis.
Du vet om att man inte bör köpa bananer som är bruna och semiviskosa? ;)
NiXPhoenix
2007-05-23, 22:06
Vad handlar du för bananer? Kondens möjligtvis.
Du vet om att man inte bör köpa bananer som är bruna och semiviskosa? ;)
*rolleyes*
Jag handlar vanliga bananer på ICA. Varierar lite vad det är för märken.
Chiquita eller Dole är det nog för det mesta.
Ofta är kladdet högst uppe vid roten på klasen men även en del på bananskalen är vanligt. Man brukar se det så man kan välja en mindre kladdig klase men ibland är de flesta klasar kladdiga. Och nej, det rör sig ofta om mer än kondens, det är fast genomskinligt kladd som fäster bra.
Brukar alltid plocka bananerna så försiktigt som möjligt för att sedan lägga ner dem i en plastpåse innan de åker ner i vagnen.
Har fått bananfläck på ett klädesplagg en gång, den gick aldrig bort. Ledsen för det än idag. :( en helt ny tröja.
*rolleyes*
Jag handlar vanliga bananer på ICA. Varierar lite vad det är för märken.
Chiquita eller Dole är det nog för det mesta.
Ofta är kladdet högst uppe vid roten på klasen men även en del på bananskalen är vanligt. Man brukar se det så man kan välja en mindre kladdig klase men ibland är de flesta klasar kladdiga. Och nej, det rör sig ofta om mer än kondens, det är fast genomskinligt kladd som fäster bra.
Brukar alltid plocka bananerna så försiktigt som möjligt för att sedan lägga ner dem i en plastpåse innan de åker ner i vagnen.
Har fått bananfläck på ett klädesplagg en gång, den gick aldrig bort. Ledsen för det än idag. :( en helt ny tröja.
Jag försöker inte vara rolig, men jag har faktiskt inte uppmärksammat detta fenomen - trots en hel del bananskådning. :D
Jag försöker inte vara rolig, men jag har faktiskt inte uppmärksammat detta fenomen - trots en hel del bananskådning. :D
Jag brukar iaf kolla på tjejer i kungsan på somrarna. Vad kollar du på när du hänger med?
Jag brukar iaf kolla på tjejer i kungsan på somrarna. Vad kollar du på när du hänger med?
Bananer. Det står ju ffs där uppe.
Tvinga mig inte att upprepa mig själv.. *rolleyes*
Bananer. Det står ju ffs där uppe.
Tvinga mig inte att upprepa mig själv.. *rolleyes*
Ville bara dubbelkolla. Då har jag missförstått allt snack om "sjysst stjälk" och "den där kommer nog bli bra när den mognar".
Varför slår de in bananklasar i plast? Bananerna är ju av naturen förpackade redan, begriper verkligen inte varför vissa bananer ligger i plastpåsar *screwy*.
Precis som folk sagt innan är de för att de ska inte ska mogna för jevla snabbt. Svalt, fuktigt och MÖRKER är ju de optimala förhållandena för att de små åbäkena inte ska bli gula innan de hamnar i fruktdisken.
Men bananer är omplastade redan innan de huggs ner också (såväl "vanliga"/KRAV/ekologiska). Man sätter upp plastpåsar runtom de enorma klasarna just för att solen inte ska komma åt dem. Man har även olika färger på plasten beroende på när man räknar med att de är lagom mogna osv.
Onödig kuriosa sen jag jobbade på bananfarm i Australien ^^
hahavaffan
2007-05-23, 23:26
Precis som folk sagt innan är de för att de ska inte ska mogna för jevla snabbt.Nu mognar ju visserligen en banan fortare i en plastpåse...
Nalfaren
2007-05-23, 23:45
Precis som folk sagt innan är de för att de ska inte ska mogna för jevla snabbt. Svalt, fuktigt och MÖRKER är ju de optimala förhållandena för att de små åbäkena inte ska bli gula innan de hamnar i fruktdisken.
Men bananer är omplastade redan innan de huggs ner också (såväl "vanliga"/KRAV/ekologiska). Man sätter upp plastpåsar runtom de enorma klasarna just för att solen inte ska komma åt dem. Man har även olika färger på plasten beroende på när man räknar med att de är lagom mogna osv.
Onödig kuriosa sen jag jobbade på bananfarm i Australien ^^
Haha skitskoj kunskap ju..
Du är min idol...
Bananfarm all the way
Haha skitskoj kunskap ju..
Du är min idol...
Bananfarm all the way
Nu mognar ju visserligen en banan fortare i en plastpåse...
Förutom att det ovanstående gäller då.. om man låter plasten vara kvar så mognar de fortare än kvickt.
Ursprungsfrågan rörde väl snarast varför en del (Krav-bananer) säljs i påsar och andra löst.
När de levereras är de däremot inplastade.
J de Koof
2007-05-24, 05:43
Ursprungsfrågan rörde väl snarast varför en del (Krav-bananer) säljs i påsar och andra löst.
Själv köper jag Krav-bananer av hänsyn till personalen som plockar dem (bananerna själva har jag inga känslor för). Dessa människor påstås ha något drägligare arbetsvillkor än andra bananplockare. Antagligen är följden att Krav-plockarna inte kan jobba i samma galna takt varav i sin tur följer att frukten riskerar att mogna långt innan den hamnar i affären på andra sidan klotet = plast om.
Eller så är det nåt genetiskt igen.
/J
J de Koof
2007-05-24, 05:56
Varför kan man inte ta bort eller ändra inlägget man precis skrev?
Jag ändrar mig. Är ju för att folk vill luras och inget annat.
/J
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.