Visa fullständig version : Jag ska bli biff!
Äntligen har jag tagit tag i min styrketräning, mycket pga att jag vill öka i styrka men även en del i muskelmassa. ;)
Jag är en tjej på 18 år som inte har mycket annat liv än min träning, tränar thai 3 pass i veckan och nu styrketräning 3 pass.
Såhär ser min vecka ut:
Måndag: Axlar, bröst
Tisdag: Thai
Onsag: Ben
Torsdag: Thai
Fredag: Armar, rygg
Lördag: Thai
Söndag: vila, vila vila.
Jag är 18 år och väger ca 67 kg, 175 cm lång. Tränat i stort sett hela mitt liv med olika saker men aldrig fastnat för något som thaiboxningen och kommer att gå min första tävling till hösten. Därför vill jag gärna få mer explosiva muskler och mer styrka samt smidighet i kroppen.
Det känns motiverande att ha en sådan här tråd, jag kommer att lägga upp bilder så att ni kan följa utvecklingen och alla träningsjournalen är skojjigare med bilder =) Ska försöka komma in här varje dag.
Idag körde jag igenom benen, mitt första benpass i hela mitt liv och jisses det var hårt. Körde och onödigt många reps på vissa övningar för att jag skulle komma upp i den rätta vikten, men jag skriver bara upp den slutliga vikten. ( Och jag såg Fed up men hon såg nog inte mig :naughty: )
Hacklift 3*15(körde bara med stången:em: vet inte vad den väger?)
Knäböj 40 kg 3*12 reps (man räknar väl inte med stången?)
Benpress 50 kg 3*15
Raka marklyft 30 kg 3*12
Sen avslutade jag det hela med lite sit ups, ganska nöjd det var en skön träning. Mitt mål är att få mer markerade muskler på armarna, eller ja, överallt på kroppen. Och vi får väl se vad som händer =) Nu ska jag EEEEEEEEat!:eating:
Såhär ser det ut i dagsläget:
http://www.mypicshare.com/thumbs/20070523/wwufwfnh.jpg (http://www.mypicshare.com/wwufwfnhpic.html)
Inte mycket muskler, en del styrka, men allt ska bli bättre och det ska bli skitkul!
http://www.mypicshare.com/thumbs/20070523/mxqmwdbz.jpg (http://www.mypicshare.com/mxqmwdbzpic.html)
http://www.mypicshare.com/thumbs/20070523/nczlxbbt.jpg (http://www.mypicshare.com/nczlxbbtpic.html)
Ska ta helkropp inom de närmaste dagarna. Detta är de enda jag har för tillfället.
Konsultfet
2007-05-23, 18:11
Mera massa! Ser bra ut i övrigt :thumbsup:
Usch, vaknade tidigt och kunde inte somna om, typ 7.. och jag som är ledig :(
Iallafall.. börjat min dag med havregrynsgröt, äpple och två knäckebröd, älskar frukost! Tyvärr består den alltid av samma ingredienser nästan.. men sålänge jag inte tröttnar så är det vällan ok.
Har ingen träningsverk i benen idag efter gårdagens benpass, så nästa onsdag ska de piskas ordentligt!! Mer vikt får det bli. Kan nog öka benpressen till 60 kg och knäböjen till 50. Jag älskar träningsverk, men det underlättar thaien idag att jag inte är allt för stel.
Idag är det thaiträningen som gäller. Till träningen har jag ca 3 km, jag åker alltid rullor dit, känns härligt i benen =) Känns som om det är väldigt mycket rejälare träning än att cykla. Sen jag flytta hemifrån har jag fått en så mysig väg till träningen, lååång cykelväg bland fina villor och massa harar. Innan flytten fick jag sitta på en svettig buss i minst en timme för att komma fram, väldig förbättring.
Hoppas på mycket sparring idag, när man sparras bara flyger tiden iväg, det är grymt skönt. Tävlingar på klubben på lördag, vilket ska bli skitskoj men tävlingarna gör att lördagspasset åker bort =( tråkigt. Ska stå i kassan och ta inträde och sälja läsk, men sedan även se på matcher och kanske starta nån match. Hoppas
Längtar redan till fredagens arm pass. Fast har fått invändningar om att jag borde blanda tex biceps med bröst istället för att ha både triceps och biceps på ett pass. Får se hur det går.
Skriver efter träningen ikväll.
LadyInsane
2007-05-24, 07:53
Hej! Kul att du har startat journal, den verkar kunna bli kul att följa. :)
Jag älskar också frukost, anledningen till att gå upp på morgonen..:D
Tack! Betyder mycket att någon svarade :P trodde jag skulle bli helt ensam med min journal.. känns lite meningslöst då.
Anledningen till att gå och lägga sig lite tidigare också ;)
Ingen träningsvärk efter ett benpass????? :whipped:
Bara, som du säger, att höja vikterna nästa gång då och köra lite tyngre. Att köra 15-reppare i ben är fan att ha dödslängtan :)
Du kör väl djupa knäböj hoppas jag, annars blir det bakläxa.
Gör alla övningar med väldigt bra ljup, lovar ;)
Ja, håller med =( men var helt slut i dom efter passet så trodde att det skulle kännas idag, men tydligen inte. Hur många reps kör du? 10?
Ska du inte träna mer sportspecifik styrketräning, om du vill ha nytta av det i thaiboxningen?
Idag körde jag igenom benen, mitt första benpass i hela mitt liv och jisses det var hårt. Körde och onödigt många reps på vissa övningar för att jag skulle komma upp i den rätta vikten, men jag skriver bara upp den slutliga vikten. ( Och jag såg Fed up men hon såg nog inte mig :naughty: )
Hacklift 3*15(körde bara med stången:em: vet inte vad den väger?)
Knäböj 40 kg 3*12 reps (man räknar väl inte med stången?)
Benpress 50 kg 3*15
Raka marklyft 30 kg 3*12
WTF? kör du 12 reps själv på fri knäböj (inte i smith alltså) på SEXTIO KILO på ditt första benpass? *grr27* Jo, man räknar in stången! Det är bara i typ benpressen och sånt man inte gör det (oftast).
Men om du nu körde 60 kg i knäböj så skulle du lätt ha klarat 110-120 i benpressen, för jag körde 55 i knäböjen igår och sen 110 i benpress. Där ligger man ju ner och är stabil och har inte sin egen kroppsvikt att asa på.
Grymt bra iallafall!
Säg hej nästa gång!!:thumbup:
Riktigt imponerande knäböj, för att vara första gången :D
Ska du inte träna mer sportspecifik styrketräning, om du vill ha nytta av det i thaiboxningen?
Egentligen så borde jag kanske det men jag känner att jag behöver mycket mer styrka i hela kroppen, och jag behöver bli mycket smidigare så jag stretchar mycket. Jag känner att när jag nått en styrka som jag är nöjd med så kan jag börja inrikta mej mer på övningar som de flesta säger att man ska träna om man thaiboxas.
Just nu vill jag köra basövningar, och jag styrketränar inte bara för thaiboxningen, det är sjukt kul dessutom och att man får snyggare kropp är aldrig fel ;)
Är du thaiboxare själv?
WTF? kör du 12 reps själv på fri knäböj (inte i smith alltså) på SEXTIO KILO på ditt första benpass? *grr27* Jo, man räknar in stången! Det är bara i typ benpressen och sånt man inte gör det (oftast).
Men om du nu körde 60 kg i knäböj så skulle du lätt ha klarat 110-120 i benpressen, för jag körde 55 i knäböjen igår och sen 110 i benpress. Där ligger man ju ner och är stabil och har inte sin egen kroppsvikt att asa på.
Grymt bra iallafall!
Säg hej nästa gång!!:thumbup:
Mitt första benpass men har ju tränat väääldigt mycket ben ett helt år nu i och med thaiboxningen, och vi knäböjer mycket (dock utan vikter). Ok då blev det 60*flex* men jag kommer öka till 65-70 nästa pass så att det blir mindre reps. 110 i benpressen!?!?! :Virro Oj, hur många gör du i den? Går du ända ner, alltså jättedjupt? Det e fan starkt då, isåfall kontrar jag med att du måste kunna ta mycket mer i böjen? Jag ska prova med så mycket nästa gång.
Tack så mycket! Jag lovar =) Du med och du ser mej först. Jag kommer va där en hel del nu. Det är min närmsta friskis efter att jag flyttade hemifrån, och jag har tre pass i veckan nu. Hur många kör du?
Riktigt imponerande knäböj, för att vara första gången :D
Det tycker du, tack! *flex* längtar till nästa benpass nu.
Man ska ju verkligen gå djupt i benpressen och kämpa som ett djur för att trycka upp den där jädra plattformen :D
Men du kan nog öka utan besvär, du verkar stark som s-tan i benen.
Egentligen så borde jag kanske det men jag känner att jag behöver mycket mer styrka i hela kroppen, och jag behöver bli mycket smidigare så jag stretchar mycket. Jag känner att när jag nått en styrka som jag är nöjd med så kan jag börja inrikta mej mer på övningar som de flesta säger att man ska träna om man thaiboxas.
Just nu vill jag köra basövningar, och jag styrketränar inte bara för thaiboxningen, det är sjukt kul dessutom och att man får snyggare kropp är aldrig fel ;)
Är du thaiboxare själv?
Alltså, jag tror du kan köra övningar som både är bra för thaiboxningen och som även gör att du får snyggare kropp - inget motsatsförhållande. :)
Tycker dock att benpasset såg bra ut, fast att inrikta sig på att köra övningar som kräver att du själv stabiliserar tror jag är bra, dvs inte så mycket maskiner.
Nej, jag har bara tränat lite mma - men styrketräning för fighters är ett intressant ämne.
Gör alla övningar med väldigt bra ljup, lovar ;)
Ja, håller med =( men var helt slut i dom efter passet så trodde att det skulle kännas idag, men tydligen inte. Hur många reps kör du? 10?
Gött :thumbup:
Jag kör allt från 3-10 ungf. Oftast 3-5.
Men som Jay säger så får du anpassa just DIN träning så du kan dra nytta av den i din kampsport.
Mitt första benpass men har ju tränat väääldigt mycket ben ett helt år nu i och med thaiboxningen, och vi knäböjer mycket (dock utan vikter). Ok då blev det 60*flex* men jag kommer öka till 65-70 nästa pass så att det blir mindre reps. 110 i benpressen!?!?! :Virro Oj, hur många gör du i den? Går du ända ner, alltså jättedjupt? Det e fan starkt då, isåfall kontrar jag med att du måste kunna ta mycket mer i böjen? Jag ska prova med så mycket nästa gång.
Tack så mycket! Jag lovar =) Du med och du ser mej först. Jag kommer va där en hel del nu. Det är min närmsta friskis efter att jag flyttade hemifrån, och jag har tre pass i veckan nu. Hur många kör du?
60 är grymt bra utgångsvikt! jag skulle nog klara kanske 70, men jag har bara kört fri knäböj 2 ggr på riktigt, så jag är rätt vinglig än, vågar inte maxa helt innan jag fått in tekniken riktigt. Ska testa 60 nästa gång dock tror jag.
Nja, när jag körde 110 efter knäböjen så körde jag inte så djupt jag bara kunde, men under 90 grader iallafall, vilket jag tycker är viktigast.
Jag har verkligen fuskat med benträningen hur länge som helst, men nu blir det andra bullar!
jag tränar där 4 ggr i veckan oftast, ska dit både idag och imorgon (för sen åker jag till italien i en vecka!). Jag är där runt 12 idag, ska träna axlar om jag får för min pajade axel, annars tänkte jag springa lite på bandet om jag får för mitt pajade knä. :D
anhn82: :D tack, ökar på, prömisss.
Jay - Z: Ja stabiliserande övningar är väl alltid bäst, precis som fria vikter är bättre än maskiner ofta. Har du några tips på bra övningar?
Snake: ok! Jag trivs nog mer när jag gör minst 8 st. Ska försöka få det till att bli en åtta reps nästa pass. Kan kanske göra 8 med en vikt som jag klarar det med och höja lite och sen köra lite färre reps med den tyngre vikten.
Haha är galet sugen nu =) Segt, många timmar kvar till thaien.
Fed up: Blä jag har också ett pajat knä, vatt ur led tre gånger. Men inte sen jag började med thaien. men knät hindrar mig från att köra utfall med vikter! Det blir jag sur på för det är en sjukt bra övning, jag kan gå ut med höger ben (det som varit ur led) men sen när jag ska ut med det vänstra hittar jag inte mycket balans i mitt högre.. eller ja, det känns väldigt svagt när det är alldeles ensamt :D Kanske borde hitta en bättre teknik eller sänka vikterna väldigt mycket, vet inte.
Så himla skönt me Italien.. åh. Ät massa gott.
Jag har också fuskat, alltid tyckt att mina ben är breda som de är men nu skiter jag i det, dessutom sitter det lite i min hjärna också. Benmusklerna är den största muskelgruppen och den ska vara stark.. de ska ju bära runt mej hela livet :D lika bra att börja.
Imorgon kommer jag vara där också, arm passet. Woha!
Såå, thaipasset slut och mina ben också. Konstigt nog kom träningsvärken i benen inte fören typ vid två på eftermiddan och jag kände min ganska stel och nu efter thaipasset känner jag mig helt utpampad i benen + de 6 kilometrarna som jag rullar.. Puuuuh.
Passet gick skitbra, en ny tjej på träningen så min vanliga sparringpartner tog och visade henne och jag fick köra med en av mina favoritkillar just för att han kör riktigt hårt. När jag tar med honom vet jag att jag får mig ett riktigt kraftigt pass.
Vi började med touch på örat, magen och ben och med springning + raka slag, höga knän osv. En riktig uppvärmning med måånga knäböj med hopp som satte sig rakt i benmusklerna på mej.
Efter det körde vi massa kombinationer på mitsar, mycket slag, knän och sparkar. Gillade framför allt en kombination som såg ut: Rak höger + vänster, låg vänster krok mot kroppen och sedan en låg höger spark mot låret. Den var skön. Efter den hämtade vi de större mitsarna och maxade front sparkar och knän, intensivt och skönt. Vi avslutade med idioten och 90 grader mot väggen + knäböj mellan, det kändes verkligen!!! Ingen sparring idag, vet inte om det var för att vår tränare ville va lite snäll mot den nya tjejen eller om det inte var inräknat i dagens pass, men lite tråkigt var det. Älskar sparring.
Nu är jag hemma och har ätit 300 g quornfärs, plommon och whey - 80. För mej funkar det fint med att köra på mest protein på kvällen och mycket kolhydrater under dagen.
Nu är dagen snart slut, har varit en mycket lyckad dag och jag är väldigt lycklig just nu. Studenten 7 juni och sen är jag fri. Ska jobba som badvakt hela sommaren, kul :D
Imorgon är det armar som ska plågas på gymmet. Längtar =) Usch nu ska jag plugga... bjuder på två bilder efter passet.. och jag vet... trevliga svettfläckar men så ska det se ut!! =D Orkar inte ursäkta mig för kvalitén. =P Vet att överkroppen är mest spink nu, men det kommer! Fan, vad jag är laddad. Men mina ben håller inte med, resten av kvällen sitter jag still.
http://images6.pictiger.com/thumbs/0a/ed23e6ea17795a8030b3242996e5330a.th.jpg (http://server6.pictiger.com/img/162417/picture-hosting/dsc-00276--.php)
http://images6.pictiger.com/thumbs/26/8f0d56c2c9672f04a1618104a7ad2d26.th.jpg (http://server6.pictiger.com/img/162416/picture-hosting/dsc-00275--.php)
Fina knäböjningar! *popcorn* Du radar upp fina övningar där också, gillar också knäböj, benpress och raka marklyft. Är själv inte rätt ny på sistnämda dock... lycka till med träningen hur som helst!
Bilderna blev bra :thumbup:
Strandbyggarn
2007-05-24, 20:21
"jag ska bli biff!" det blir nog bra serru ;) ... sen att du är söt osså gör inte saken sämre! :D
Tack båda. fast att vara söt hjälper inte mitt muskelbyggande.. =) mobilbilder är inte det bästa man kan ta men bättre än inget.
Ska börja följa dig, så du inteslappar av ;)
Fina böj, kör hårt!
Har du haft uppehåll på 2 veckor nu, eller är du bara för lat för att skriva? :P
agrenftw*
2007-06-13, 12:56
Härligt, fortsätt så och lägg ut bilder så man ser resultat.
fortsätt safta !
Petter__Jonsson
2007-06-13, 13:24
Gillar titeln på journalen *flex*
Verkar finnas bra styrka i benen också! Bra vikter i böjen redan :thumbup:
Hur går det med träningen, borde varit thai idag va? :hbang:
Hur länge har du kört thai och när i höst skulle du tävla?
Hur går det med träningen, borde varit thai idag va? :hbang:
Hur länge har du kört thai och när i höst skulle du tävla?
Idag körde hon axlar på gymmet, kan jag meddela för jag träffade henne. Hon verkar inte uppdatera här så ofta.
Hehe, nej inte speciellt ofta. Jag hoppas på en match i oktober! Men man vet aldrig när man lyckas få en eller om jag kommer va i topp-form då. Blir det inte av i oktober så blir det av i november skulle jag tro.
Komigen nu älskling! KÖR HÅRT!!!!!!!!!!!!!!
btw så sött namn!!! "JAG SKA BLI BIFF" HAHA =D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.