Visa fullständig version : havregrynsgröt
gladiatorerna1
2007-05-23, 09:48
hur nyttigt är det med havregrynsgröt? icas menar jag.
Havrgrynsgröt är nyttigt (även om man förstås inte skall leva på BARA havregrynsgröt).
King Grub
2007-05-23, 10:08
Havre är det näringsrikaste sädeslaget.
gladiatorerna1
2007-05-23, 10:34
Havre är det näringsrikaste sädeslaget.
varför blir jag då så hungrig om jag kokar 3 dl gröt och sedan bli hungrig efter ca 45-60 min + ett enormt sötsug? gröt är det mest överskattade
Nickenyfiken
2007-05-23, 10:41
varför blir jag då så hungrig om jag kokar 3 dl gröt och sedan bli hungrig efter ca 45-60 min + ett enormt sötsug? gröt är det mest överskattade
Jag säger tvärtom. Jag blir alltid mätt och belåten av min frukost som består av fiberberikad havregrynsgröt och en protein drink. Jag står mig bra halva dagen av det, kanske är perosnligt men jag tycker fibrer mättar bra!
King Grub
2007-05-23, 10:41
Vad har det med näringsrikt eller inte att göra?
Och du är ett undantag vad gäller mättnad/hunger. Gröt är visat mättande.
Jag käkar 2dl fiberhavregrynsgört med banan, russin o kanel varje morgon. Då blir man mätt o glad :) Har inte ens en skål som skulle kunna rymma 3 dl :P
vikingen_nr1
2007-05-23, 11:04
Jag käkar 2dl fiberhavregrynsgört med banan, russin o kanel varje morgon. Då blir man mätt o glad :) Har inte ens en skål som skulle kunna rymma 3 dl :P
Haha, allt det där stämmer precis in på mig med förutom russinen, blir nog till att inhandla en större skål tror jag, 3dl är ju mer lagom :)
Haha, allt det där stämmer precis in på mig med förutom russinen, blir nog till att inhandla en större skål tror jag, 3dl är ju mer lagom :)
Våga testa russin :D
3dl, damn det är mycket..känns som jag får sitta 20 min för att sleva i mig mina 2 dl.. iof brukar det ju vara varmt som en sommardag i helvetet oxå..
Gröt är väldigt mättande så kan det inte vara så att du har svårt att äta större mängder av det, den portionen du äter är kalorisnål med tanke på mängden och mättnadskänslan därför blir du hungrig snart igen.
Äter jag havregryn (äter aldrig gröt, tycker inte om smaken :() så står jag mig bra på det i många timmar framåt.
Jag äter fiberberikad havegrynsgröt med linfrön, physilliumfrön och solrosfrön. Det blir iallafall jag mätt på.
Gör havregrynsgröt med 1 ägg i varje morgon
1dl havregryn+vatten tillagas i micron. Äggröra på 5-7 vitor och en gula, stekes i teflonpanna. På gröten häller jag en proteindrink gjord på kollo's protein (kokossmak just nu). På detta klarar jag mig utan större problem ca.3 tim. :) Du ska kanske se över ditt totala kaloriintag över dagen...
gladiatorerna1
2007-05-23, 22:20
Jag håller med om att man blir mätt för stunden, men jag blir så hungrig efter ca 1 timme och sötsugen! Det måste vara något fel på mig!! King grub, kan du förklara varför min kropp fungerar som den gör?
sunshine
2007-05-23, 22:57
Gröt är verkligen inte underskattat. man får en grym start på morgonen, mättar bra mycket bättre en massa vita rostmackor iaf.
om du inte blir mät, gör lite mackor med kesella och kalkon också. supergott :)
Ditt sötsug beror nog på för "söt" kost i övrigt. sockret finns överallt idag så kanske inte är så konstigt
3dl havregrynsgröt, 2 grova mackor med keso och paprika. En latte från latte maskinen och 1 protein drink. + 1-2 bananer ev annan valfri frukt.
Håller mig fram till lunch och är en bra start på dagen *flex*
Gröt är bästa frukosten enligt mig, mätt o gla i ca 3-4 timmar :)
Cerberus
2007-05-24, 12:40
gröt is the shit! Håller mig mätt otroligt länge!
Frippe_L
2007-05-24, 17:37
gröt is the shit! Håller mig mätt otroligt länge!
Det är sant, underbart gott med färsk frukt i, tex skivade äpplen med kanel eller frusna jordgubbar med mjölk som får tina i den varma gröten som sen lägger sig som en mjuk matta i magen och håller en mätt o gla´ länge. *cupid*
Anledningen till att du blir hungrig igen efter ett par timmar (likadant för mig) är att havregrynsgröten innehåller mestadels kolhydrater vilket mättar för stunden. Men du blir trött och hungrig efter ett par timmar. Kolhydrater fungerar så överlag.
catlunia
2007-05-24, 22:38
Jag håller med om att man blir mätt för stunden, men jag blir så hungrig efter ca 1 timme och sötsugen! Det måste vara något fel på mig!! King grub, kan du förklara varför min kropp fungerar som den gör?
Hur ser resten av dagen ut för dig? Tar det lång tid innan du äter nåt mål igen, och hur många mål om dagen äter du?
Äter gröt varje morgon jag också, men hur anger man hur mycket man äter?
2 dl havregryn + 4,5 dl vatten äter jag. Är det 2 dl gröt eller?
Nej, uppenbarligen inte. Det är helt enkelt 2 dl havregryn för grynen sväller ju bara i vattnet.
Nej, uppenbarligen inte. Det är helt enkelt 2 dl havregryn för grynen sväller ju bara i vattnet.
Vad ska jag ange för mängd gröt då? Alla skriver "Jag äter 2 dl gröt" eller "Jag äter 3 dl gröt"
Hur mycket gröt äter jag nu när du vet hur mycket havregryn samt vatten jag har?
Handcuff
2007-05-24, 23:09
Vad ska jag ange för mängd gröt då? Alla skriver "Jag äter 2 dl gröt" eller "Jag äter 3 dl gröt"
Hur mycket gröt äter jag nu när du vet hur mycket havregryn samt vatten jag har?
Vilken betydelse? :confused:
vesterberg
2007-05-25, 00:09
jag gissar på att de säger hur många deciliter gryn de gjort gröt av. räknar man både gröt och vatten till deras mått blir det fan inte mycket.
Marcus B
2007-05-25, 09:46
Havregrynsgröt är en grym frukost tycker jag :)
Brukar hälla i lite Start(hallon och banan) och blanda runt när gröten har kokat klart. Blir lite sådär knaprigt och gott, lite sylt på det sen också mmm *drool*
De menar mängden havregryn. Man mäter inte mängden gröt eftersom gröten är svälld havregryn alltså är bara mängden havregryn relevant.
Ni som äter er gröt med ägg, hur gör ni? Knäcker ni ägget och rör ner det tillsammans med grynen eller tillsätter ni ägget på slutet och låter det "stekas" uppe på gröten.
Enlighten me!
Eddie Vedder
2007-05-25, 10:01
Ni som äter er gröt med ägg, hur gör ni? Knäcker ni ägget och rör ner det tillsammans med grynen eller tillsätter ni ägget på slutet och låter det "stekas" uppe på gröten.
Enlighten me!
Kokar gröten i kastrull, sen när jag anser att den kokat länge nog kläcker jag i ett lr två ägg, rör om, fortsätter låta det värmas tills ägget inte längre är rått och gröten fått rätt konsistens!:thumbup:
REKOMMENDERAS!*drool*
gladiatorerna1
2007-05-25, 16:14
Hur ser resten av dagen ut för dig? Tar det lång tid innan du äter nåt mål igen, och hur många mål om dagen äter du?
Det är nog sant! jag håller mig mättast på onyttig och fet mat. och då får jag mycket energi också.
Jag äter ca 6-7 mål om dagen. det är olika hur snabbt jag äter mat igen. är jag hemma då äter jag igen efter ca 1 timme.
gladiatorerna1
2007-05-25, 16:15
Äter gröt varje morgon jag också, men hur anger man hur mycket man äter?
2 dl havregryn + 4,5 dl vatten äter jag. Är det 2 dl gröt eller?
3 dl rå havregryn menade jag
shadowfire
2007-05-25, 16:16
1dl havregryn+vatten tillagas i micron. Äggröra på 5-7 vitor och en gula, stekes i teflonpanna. På gröten häller jag en proteindrink gjord på kollo's protein (kokossmak just nu). På detta klarar jag mig utan större problem ca.3 tim. :) Du ska kanske se över ditt totala kaloriintag över dagen...
5-7 ägg varje dag? hur är dina gaser i magen?
5-7 ägg varje dag? hur är dina gaser i magen?
Jo tack, dom är bara bra. Ofta blir det ytterligare 3-4st. senare på dagen el. till kvällsmål. Men fortfarande bara en gula då med. :thumbup:
Kokar gröten i kastrull, sen när jag anser att den kokat länge nog kläcker jag i ett lr två ägg, rör om, fortsätter låta det värmas tills ägget inte längre är rått och gröten fått rätt konsistens!:thumbup:
REKOMMENDERAS!*drool*
Provade det där en gång, blev hur mätt som helst.
Angående vanlig gröt så blir jag också mätt snabbt men samtidigt blir jag hungrig snabbt igen efter ca 3timmar.
gladiatorerna1
2007-05-26, 17:35
Angående vanlig gröt så blir jag också mätt snabbt men samtidigt blir jag hungrig snabbt igen efter ca 3timmar.
vad roligt att jag inte är ensam om mitt problem
bulk fiction
2007-05-26, 20:50
Men haha, inte så konstigt att bli hungrig TRE timmar efter att man ätit en tallrik gröt...:)
Men haha, inte så konstigt att bli hungrig TRE timmar efter att man ätit en tallrik gröt...:)
Tror han menade att det typ slår snabbt, alltså att han "plötsligt" blir hungrig efter att ha varit väldigt mätt ett tag
Rätta mig om jag har fel Krilleh! :)
Det är nämligen så för mig iaf ;)
Blir själv väldigt hungrig nån timme eller så efter en grötportion. Jag tror att det beror på, för mig och för andra, att det är svårt att äta mycket energi via gröten. Grötportionerna enl förpackningarna är ju 35g=ca130 kcal. Mättnaden är väl relaterad till enrergimängden på nåt sätt, speciellt när energin utgörs av kolhydrater tex.
Men hade man tryckt i sig 500-1000kcal gröt som man kan med mackor, fil och musli så står man sig nog hela dagen.
Blir själv väldigt hungrig nån timme eller så efter en grötportion. Jag tror att det beror på, för mig och för andra, att det är svårt att äta mycket energi via gröten. Grötportionerna enl förpackningarna är ju 35g=ca130 kcal. Mättnaden är väl relaterad till enrergimängden på nåt sätt, speciellt när energin utgörs av kolhydrater tex.
Men hade man tryckt i sig 500-1000kcal gröt som man kan med mackor, fil och musli så står man sig nog hela dagen.
Jag trycker dock 70-75 gram gryn som jag gör gröt av
200 gram kvarg på det och oftast ett mycket stort äpple eller banan också :)
Och nej, jag ingen stor kille :)
Überbiffen
2007-05-27, 11:27
Enlighten me!
Kokar gröten. Steker äggvitan. Blandar allt i en skål.
Ontopic: Kvittar ju vad man än äter så är man svinhungrig efter 3h.
bulk fiction
2007-05-27, 12:53
Tror han menade att det typ slår snabbt, alltså att han "plötsligt" blir hungrig efter att ha varit väldigt mätt ett tag
Rätta mig om jag har fel Krilleh! :)
Det är nämligen så för mig iaf ;)
Ja det är ju möjligt:) någon sådan djupgående analys av texten gjorde jag inte haha
Ja det är ju möjligt:) någon sådan djupgående analys av texten gjorde jag inte haha
Anser du att det krävs en djupgående analys av texten för att förstå det där? ;)
bulk fiction
2007-05-27, 15:20
Anser du att det krävs en djupgående analys av texten för att förstå det där? ;)
Ja självklart:) , man kan ju omöjligen veta vad som avses:(
Två olika metoder med äggen alltså.
Antingen blanda-ner-och-rör-om -metoden eller stek-ägget-först-metoden.
Tackar, ska prova båda och se vilken som passar mig bäst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.