handdator

Visa fullständig version : Fråga ang sömn, efter träning

Mushan
2007-05-22, 23:32
Tja, skulle bara vilja få svar på två snabba frågor..

Hur mycket/många timmar måste man sova per natt för att musklerna ska växa som bäst?

En till :) Om man käkar långsamma kolhydrater efter träningen istället för snabba, vad händer då? Nån stor skillnad?

Eller beror det på person från person?

Tack på förhand.

Pecto
2007-05-22, 23:41
när man tränar ska man sova 8-9 timmar :) jag har läst att vissa proffs försöker sova 10-12 timmar men man vet aldrig :)

Mushan
2007-05-22, 23:45
när man tränar ska man sova 8-9 timmar :) jag har läst att vissa proffs försöker sova 10-12 timmar men man vet aldrig :)

Okej, kan sömnen påverka mycket? För jag har tränat 4-5 månader och inte gått upp mer än 4-5kg. Och tycker inte det syns.. Jobbigt, får ju inte motivation att fortsätta.

Pecto
2007-05-22, 23:47
ja det är då du växer, när du sover! har du gått upp 4-5 kg så är juh det skit bra resultat.. :)

Eddie Vedder
2007-05-23, 03:34
Om din kropp och din hjärna får adekvat vila genom sömnen är inte främst beroende av kvanititeten i timmar utan kvalitén på sömnen dom timmarna du sover.

5 timmar djup sömn är betydligt bättre än 10 timmars orolig sömn där du vaknar titt som tätt och inte sover djupt nog. Fyllesömn är ett exempel på bedrövlig sömn rent kvalitativt även om man må sova länge och vara "oväckbar".;)

Så frågan är inte om du sover länge nog utan om du känner dig utvilad och pigg under dagarna?

Vad gäller din andra fundering angående långsamma kolhydrater efter träning är det på intet sätt "dåligt", det ger en något långsammare glykogeninlagring (således muskelåterhämtning) av lika många gram lågglykemiska (långsamma) kolhydrater som högglykemiska (snabba). Dock är mängden kolhydrat fortfarande det väsentliga, snarare än snabbheten på dessa. Tillräcklig mängd kommer alltså ge dej fullvärdig återinlagring av muskelglykogen, det kommer bara ta lite längre tid.:)

Lycka till med träningen!:thumbup:

Mushan
2007-05-23, 16:50
Om din kropp och din hjärna får adekvat vila genom sömnen är inte främst beroende av kvanititeten i timmar utan kvalitén på sömnen dom timmarna du sover.

5 timmar djup sömn är betydligt bättre än 10 timmars orolig sömn där du vaknar titt som tätt och inte sover djupt nog. Fyllesömn är ett exempel på bedrövlig sömn rent kvalitativt även om man må sova länge och vara "oväckbar".;)

Så frågan är inte om du sover länge nog utan om du känner dig utvilad och pigg under dagarna?

Vad gäller din andra fundering angående långsamma kolhydrater efter träning är det på intet sätt "dåligt", det ger en något långsammare glykogeninlagring (således muskelåterhämtning) av lika många gram lågglykemiska (långsamma) kolhydrater som högglykemiska (snabba). Dock är mängden kolhydrat fortfarande det väsentliga, snarare än snabbheten på dessa. Tillräcklig mängd kommer alltså ge dej fullvärdig återinlagring av muskelglykogen, det kommer bara ta lite längre tid.:)

Lycka till med träningen!:thumbup:

Tack, det svaret jag ville ha :)

En fråga till, kan man äta för mycket efter träningen? Jag käkade idag när jag kom hem efter träningen, 1 proteindryck, 1 banan, 1 macka, 1 glas mjölk. Kan det hända något om man äter "för mycket", han sa att jag hade fått i mig för mycket protein. :/

Mushan
2007-05-23, 17:28
Brukar sova som en stock, vaknar aldrig på natten. Men är ändå lite småtrött i skolan :P

så kan man kalla det kvalitetssömn? :)

Nesz
2007-05-23, 17:33
En fråga till, kan man äta för mycket efter träningen? Jag käkade idag när jag kom hem efter träningen, 1 proteindryck, 1 banan, 1 macka, 1 glas mjölk. Kan det hända något om man äter "för mycket", han sa att jag hade fått i mig för mycket protein. :/

Tycker det låter lite, brukar käka kyckling med kolhydrater och lite grönsaker + proteindryck och om jag orkar en macka också.

vikingen_nr1
2007-05-23, 17:37
Tack, det svaret jag ville ha :)

Vem?

För mycket protein tycker jag inte, vet inte hur du har blandat din protein-dryck, men skulle du ha uteslutit den så skulle ditt proteinintag varit runt 10g o det skulle då inte jag kalla för mycket.

Mushan
2007-05-23, 19:19
Vem?

För mycket protein tycker jag inte, vet inte hur du har blandat din protein-dryck, men skulle du ha uteslutit den så skulle ditt proteinintag varit runt 10g o det skulle då inte jag kalla för mycket.

Okej, tack. Min farsa sa det :)

Mushan
2007-05-23, 19:19
Tycker det låter lite, brukar käka kyckling med kolhydrater och lite grönsaker + proteindryck och om jag orkar en macka också.

Tack, då vet jag :D

Eddie Vedder
2007-05-23, 20:49

Den som vill hjälpa Mushan med denna fundering kan göra det i den här tråden istället::)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95129

Den här tråden handlar om sömn och ovanstående länk om maten. Så delar vi upp det så helt enkelt.:thumbup:

On topic igen: Mushan, du undrade om man kan kalla din sömn för kvalitetssömn. Det är omöjligt att svara på egentligen, sover du som en stock sover du ju onekligen djupt men om det är tillräckligt med timmar är sårt att säga.
Kanske kan en liten "powernap" på dagen vara nåt för dej?:)