Visa fullständig version : Vad är bäst att göra vid förkylning?
Sparrisen
2007-05-22, 16:23
Jaha, nu åkte man på en förkylning mitt under deffen. *mini* Vad är bäst att göra nu när man inte kan träna? Kanske borde man äta lite extra så man inte tappar för mycket?
Har ont i halsen som fan...
Samma här.
Har inbillat mig att det går mycket energi till att tillfriskna, så jag äter som en häst.
Jag skulle säga ligg på kcal+ i ett par dagar och se om du blir frisk.
vesterberg
2007-05-22, 16:29
ät rå vitlök.
Sparrisen
2007-05-22, 17:29
Samma här.
Har inbillat mig att det går mycket energi till att tillfriskna, så jag äter som en häst.
Tja, för mycket känns ju inte bra under en pågående deff, tänkte mig upp till +/- 0 bara.
Tja, för mycket känns ju inte bra under en pågående deff, tänkte mig upp till +/- 0 bara.
Så himla viktigt är det ändå inte.. några dagar hit eller dit. Jag vill bli frisk.
Ät och drick och vila en massa. Ta upp deffen när du är frisk igen.
Tror någon skrivit(Grub) att ett positivt kaloriintag gör att man inte blir frisk snabbare.
-=Kotten=-
2007-05-22, 19:16
ät rå vitlök.
Hade halsont förra veckan. 10klyftor vitlök och nått gram c-vitam två kvällar så var man frisk igen...*flex*
Ingen mening med att bli smällfet när man är sjuk...
Ät och drick och vila en massa. Ta upp deffen när du är frisk igen.
Tror någon skrivit(Grub) att ett positivt kaloriintag gör att man inte blir frisk snabbare.
Isf kan han väl deffa fast han är sjuk? :)
Låt aptiten avgöra hur mycket du behöver äta! Det behöver inte vara svårare än så. Dessutom brukar man inte alltid ha så stor aptit när man är sjuk, lägg undan tabbeller och tjafs medan du är sjuk och ändå inte kan träna.
formula4shape
2007-05-22, 23:10
Var noga med att få i dig vitaminer och mineraler under deffen. Ont i halsen? tja..vila några dagar från träningen tills svullnaden försvunnit helt.
Sparrisen
2007-05-22, 23:41
Isf kan han väl deffa fast han är sjuk? :)
Nej för kan man inte träna blir man liten o tanig :D
köp kan yang och drick svin mkt vatten...!!
Eddie Vedder
2007-05-23, 04:04
köp kan yang och drick svin mkt vatten...!!
Och Kan jang ska hjälpa på vilket sätt?:confused:
Herregud, ett helt liv kan ju inte hänga på deffen, att äta tillräckligt behöver inte betyda att du lägger dej på bulköverskott utan bara att du ger kroppen nog med energi och näring för att kunna motverka förkylningen.
Du vinner inget på att vara sjuk längre än nödvändigt p.g.a. att du äter för lite, du blir bara borta längre från träningen.
Ligg på kaloribalans, vila tills förkylningen helt är ur kroppen och sen kör du bara vidare och kan skippa verkningslösa humbugprodukter som ovan nämnd. Då har du gått +/-0 med deffen och det har tagit några dagar extra bara. Det är knappast någon katastrof.;)
Grottmansvariant på Eddies inlägg:
(Ugh..) Ät mat tills mätt. Kaloribalans. Vila tills 100% frisk.
(Svårare än så är det inte.)
Hammargren
2007-05-24, 11:31
kanske lite off topic, men jag lånar tråden en snabbis :D
jag har själv legat hemma med halsont i snart en vecka. när jag är sjuk så tappar jag aptiten helt. jag får nästan tvinga i mig bara frukost, lunch och kvällsmål, vilket är en bråkdel av vad jag brukar äta. jag har den senaste veckan gått ned en del i vikt. allt som allt har jag legat på energiminus, men knappast så pass mycket att jag skulle ha gått ned 2kg. är det ett vanligt symptom att man tillfälligt går ned i vikt vid förkylning, och att man snabbt går upp igen när man väl frisknat till, eller har jag faktiskt gått ned 2kg? *gah!*
A.Steinbach
2007-05-25, 01:07
kanske lite off topic, men jag lånar tråden en snabbis :D
jag har själv legat hemma med halsont i snart en vecka. när jag är sjuk så tappar jag aptiten helt. jag får nästan tvinga i mig bara frukost, lunch och kvällsmål, vilket är en bråkdel av vad jag brukar äta. jag har den senaste veckan gått ned en del i vikt. allt som allt har jag legat på energiminus, men knappast så pass mycket att jag skulle ha gått ned 2kg. är det ett vanligt symptom att man tillfälligt går ned i vikt vid förkylning, och att man snabbt går upp igen när man väl frisknat till, eller har jag faktiskt gått ned 2kg? *gah!*
Det är inga problem att tappa 2kg på 2 veckor om man inte får i sig tillräckligt med energi. Och det verkar som du inte fått i dig så mycket energi när du skriver, "när jag är sjuk så tappar jag aptiten helt" och "vilket är en bråkdel av vad jag brukar äta" .
Sen om du haft feber så ökar ju kroppens energiförbrukning något, vilket gör att du kan ha legat på ett större energiunderskott än du trodde.
Sen är kanske inte hela viktförlusten fett och muskler utan även mindre glykogen i dina glykogenlager och med det även mindre vätska.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.