Visa fullständig version : What now? *angående deff*
loztdignity
2007-05-22, 13:59
Som jag tidigare skrev i en tråd tappade jag sugen förra veckan och hade helt ledigt från träning då, tog det väldigt lugnt och åt mig mätt osv.
Jag har kört spinning och styrketräning ofta efter varandra varje gång jag tränat länge nu och känner mig omotiverad och har gått på ständig kaloriminus i månader nu.
Nu denna veckan är jag fortfarande trött och seg och ser inte fram emot träningen.
Jag har nu deffat i c:a 2 månader, lite längre och väger c:a 73 kg och är 187 cm lång.
Jag "deffar" fortfarande, mest för att jag inte har helt platt mage och fortfarande har en del fett kvar och sådär. Det beror väl mycket på att jag tappat mycket muskler också pga för lite protein rent generellt under deffen, samt att jag inte hade byggt så mycket innan.
Jag är dock lite "nojig" nu för att gå upp i vikt igen och bli tjock till sommaren...och får sjukt dåligt samvete om jag inte tränar. Jag märker dock att jag är ganska tunn rent generellt och man ser revbenen klart och tydligt osv.
Så vad gör jag nu liksom? Pga min låga vikt osv kanske jag ska anse deffen som över, kanske ta ledigt från styrketräning i sommar och mest gå promenader osv?
Och sen börja bygga i höst, gå upp vikt och lägga på mig massa eller?
Varför tränar du inte? Du går inte upp i vikt pga träningen. Det är kosten som gör den biten.
Jasså du sakna motivation
loztdignity
2007-05-22, 14:02
För att jag tappat motivationen? Jag trodde det framgick av ovanstående. Dessutom väger jag så lite också och kanske inte ska tappa mer vikt.
Börja bygg sakta, så hinner du inte bli tjock till sommaren. Viktuppgång på ca 1kg i månaden kan bli bra, dessutom så slipper du en massa överträningssymton.
Maharadja
2007-05-22, 14:12
Prova att träna mindre pass under veckan. Kanske också dax att variera träningen något så du gör något nytt som håller intresset uppe? Kanske finns andra pass som kan vara något för dig..boxercise? ta en mountainbike-runda? Jogga runt parken? :) Tappa för all del inte motivationen!
loztdignity
2007-05-22, 14:16
Så du menar att jag ska skippa cardio-biten ett tag? Jag har kört det ganska intensivt och har dessutom en knä-grej som inte hindrar mig från att köra spinning men dock gör att jag inte kan löpa.
Kanske skulle vila den...
Helt oflexad och inte på tom mage, dessutom med ljus som inte direkt framhäver muskulatur (den lilla jag har)
http://img266.imageshack.us/img266/4046/ssa41545wp1.jpg
http://img338.imageshack.us/img338/3213/ssa41543nh9.jpg
Eddie Vedder
2007-05-22, 15:16
Ligg på en kalorinivå där du känner att du är mätt och belåten men varken går ner lr upp under en period och försök hitta en balans helt enkelt. Det är mitt tips, skippa deff/bulk-tänket under en period och försök komma tillbaka till ett balanserat mönster där du mår bra helt enkelt.
Lagom med mat för att återhämta dig och få tillbaka krafterna och lagom med träning i den mån du tycker det är kul.:thumbup:
Vilken träningsform du "ska" köra väljer du helt själv, känner du att styrkan är det du vill prioritera så gör det. Är konditionen prioritet ett så fortsätter du mer med den.:)
Jag tycker inte du ska banta mer dock, det är bara min åsikt och du är en vuxen individ som besämmer över dig själv så valet är självklart ditt eget. Jag känner bara spontant att ytterligare viktnedgång i det här läget kommer göra mer skada för dej, både sett till välbefinnande och estetik.:(
Hoppas du hittar en väg att gå som känns rätt.:thumbup:
Jag tycker inte du ska banta mer dock, det är bara min åsikt och du är en vuxen individ som besämmer över dig själv så valet är självklart ditt eget. Jag känner bara spontant att ytterligare viktnedgång i det här läget kommer göra mer skada för dej, både sett till välbefinnande och estetik.:(
Hoppas du hittar en väg att gå som känns rätt.:thumbup:
+1. Du är tunn som det är. Deffa inte mer! Satsa på att bygga lite istället.
My 2 cents.
Ligg på en kalorinivå där du känner att du är mätt och belåten men varken går ner lr upp under en period och försök hitta en balans helt enkelt. Det är mitt tips, skippa deff/bulk-tänket under en period och försök komma tillbaka till ett balanserat mönster där du mår bra helt enkelt.
Lagom med mat för att återhämta dig och få tillbaka krafterna och lagom med träning i den mån du tycker det är kul.:thumbup:
Vilken träningsform du "ska" köra väljer du helt själv, känner du att styrkan är det du vill prioritera så gör det. Är konditionen prioritet ett så fortsätter du mer med den.:)
Hoppas du hittar en väg att gå som känns rätt.:thumbup:+1 väldigt bra skrivet Eddie
loztdignity
2007-05-22, 17:50
Thanks guys, speciellt Eddie.
Ska nog försöka komma ifrån deff/bulk-tänket i sommar och njuta lite istället, äta glass osv utan dåligt samvete. Blir knäet bättre och jag kan springa mer så gör jag gärna det som träning.
Sen i slutet av sommaren tänker jag börja styrketräna igen och lägga på mig vikt, för jag väger väldigt lite märker jag när jag jämför med andras stats här på forumet och det beror väl på att jag knappt har några muskler.
Ja jag lägger ner deffen nu då och slutar vara medvetet på kaloriminus.
Jag kommer väl ändå tänka på att ligga ungefär +/- 0 dock eftersom man har det tänket inprogrammerat att uppskatta kalorier ;) Men det skadar ju faktiskt inte så länge man inte låter det styra helt.
Gymkortet går ändå ut i slutet på den här veckan så det passar väl bra nu att lägga ner träningen ett tag och ändå inse att jag gått ner en 7-8 kilo under deffen och vet att jag har självdisciplinen och målmedvetenheten som krävs.
loztdignity: Har du någon aning om vilken BF%-nivå du ligger på? Talar enbart om uppskattningar, inser att med rätt stor sannolikhet inte har betalat tusentals kronor för att ta reda på saken.
Eller om någon annan har en uppskattning att komma med? Försöker bilda mig en uppfattning om BF% men har mest sett siffror på proffsdeffade ensiffriga BF%-nivåer.
Mvh
loztdignity
2007-05-22, 18:46
Ingen aning, max 15 skulle jag gissa.
Bilder är luriga, i annat ljus skulle jag se ännu spinkigare/mer deffad ut och i helkropp dessutom.
Bananen20
2007-05-22, 22:08
15% låter mycket. Jag skulle gissa på runt 10%. men jag är definitivt ingen expert på området heller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.