Visa fullständig version : Vad fan ska man ta sig till nu?
Jag som så många andra slutar snart Gymnasiet och ställs inför det stora läskiga livet utan att veta vad fasen man ska hitta på härnest. Det som är planerat är träna inför lumpen och jobba under tiden. Men vad ska man hitta på efteråt då man inte vet vad man vill jobba/spendera framtiden med?
Hur löste ni problemen? Tipps att ge en ung liten skit?
/Yours Spawn
jag började jobba medan jag tänkte på vad jag ville göra.
vad är alternativet?
Jag inser vilken tur jag har som rycker in i juli, då behöver jag inte leta ihjäl mig efter jobb som inte finns.
Men gör som alla andra. Sök jobb, få pengar, lev och njut. Får du däremot inget jobb har jag inga tips...
vad är alternativet?
Leva på mammsen och pappsen :P haha det kan man ju drömma om.
Jo klart men om man inte fått/får ett jobb? Känner man inte en ganska stor ångest då? Här har man spenderat 12 år av sitt liv åt att plugga så får man inte visa vad man lärt sig?
/Yours Spawn
Viktor_Balck
2007-05-22, 11:14
Leva på mammsen och pappsen :P haha det kan man ju drömma om.
Jo klart men om man inte fått/får ett jobb? Känner man inte en ganska stor ångest då? Här har man spenderat 12 år av sitt liv åt att plugga så får man inte visa vad man lärt sig?
/Yours Spawn
Nåt jobb lär du väl kunna få tag i. Det får väl ta den tid det tar, bättre det än att hoppa på någon högskoleutbildning bara för att ha nåt att göra iaf.
Nåt jobb lär du väl kunna få tag i. Det får väl ta den tid det tar, bättre det än att hoppa på någon högskoleutbildning bara för att ha nåt att göra iaf.
Sant men jag tänker nog mer i banorna vad man ska hitta på i framtiden, efter lumpen. När man kommer tillbaka från lumpen har föräldrarna egentligen ingen rätt att försörja knoddingarna.
Någon som blivit utkastad pga lathet av jobbsökande eller dylikt? Inte för att jag tror att mina päron skulle göra det men ack den som kunde spå i framtiden.
Sant men jag tänker nog mer i banorna vad man ska hitta på i framtiden, efter lumpen. När man kommer tillbaka från lumpen har föräldrarna egentligen ingen rätt att försörja knoddingarna.
Någon som blivit utkastad pga lathet av jobbsökande eller dylikt? Inte för att jag tror att mina päron skulle göra det men ack den som kunde spå i framtiden.
känner du inte dina föräldrar tillräckligt väl för att VETA om dom skulle kasta ut dig eller ej?
Viktor_Balck
2007-05-22, 11:20
Klart att föräldrarna försörjer dig om du är i behov av det, men om du nu mot förmodan inte skulle få tag i ett jobb så kan dom knappast slänga ut dig, men jag känner inte dina föräldrar iofs.
känner du inte dina föräldrar tillräckligt väl för att VETA om dom skulle kasta ut dig eller ej?
Inte för att jag tror att mina päron skulle göra det men ack den som kunde spå i framtiden.
:smash:
:smash:Tro, veta?
Anyways, jag har ett par vänner som inte lyckats få tag i ett jobb. Dom har istället skrivit in sig på ett par minikurser på universitetet till hösten. Kan ju vara en idé, så får du ngt att göra om du nu inte får jobb.
Tro, veta?
Anyways, jag har ett par vänner som inte lyckats få tag i ett jobb. Dom har istället skrivit in sig på ett par minikurser på universitetet till hösten. Kan ju vara en idé, så får du ngt att göra om du nu inte får jobb.
Jo men jag pallar fan inte plugga finns det något mer trist?
Jag flyttade till Sollentuna efter gymnasiet i brist på bättre sysselsättning.
Egentligenär det en ypperlig tid att göra allt sånt man inte kan göra sen, jobba lite, tjäna cash och resa iväg nånstans. Volotärarbeta? Osv osv.
Jag flyttade till Sollentuna efter gymnasiet i brist på bättre sysselsättning.
Egentligenär det en ypperlig tid att göra allt sånt man inte kan göra sen, jobba lite, tjäna cash och resa iväg nånstans. Volotärarbeta? Osv osv.
Volotärarbete betalar ingen hyra
Men att göra något radikalt som att flytta utomlands osv låter inte allt för dumt får se om man passar på att göra utlandstjänst genom lumpen kan bli skoj!
/Yours Spawn
vad är alternativet?
Jag drog till alperna medan jag tänkte på vad jag ville göra.
Enda alternativet för mig. Tyvärr kom jag inte fram till ngt *doh*
Jag drog till alperna medan jag tänkte på vad jag ville göra.
Enda alternativet för mig. Tyvärr kom jag inte fram till ngt *doh*
Nu mår jag bättre ;)
/Yours Spawn
Jobba och tänk på framtiden.
Jag började jobba under helgerna samtidigt som jag pluggande på Komvux. Det fanns inte mycket jobb för mig att vältra mig i så för att inte bara sitta och dega under vardagarna så var Komvux ett väldigt trevligt val!
Sen när jag fått lite tid att tänka efter så bestämde jag mig för att dra vidare till universitet.
zeusden1
2007-05-22, 14:22
Börja studera!
Scratch89
2007-05-22, 15:03
Om du tycker om Lumpen så kommer de troligen att erbjuda dig utlandstjänst. Om du accepterar det, så kanske du kan få en fast tjänst där senare, och vara militär på heltid verkar ju inte så pjåkigt.
Beroende på vad du har läst på gymnasiet så kan du ju antingen läsa vidare eller söka jobb. Har du gått något av de klassiska yrkesförberedande linjerna (Bygg, fordon, el, handels, omvårdnad) så borde det inte vara särskilt svårt att få jobb. Har du däremot gått studieförberedande linjer (teknik, natur, samhäll t.ex) kommer du få svårare att få jobb utan vidare studier. Dock är det i det närmaste ett krav från Volvo att de sökande ska ha teknisk utbildning.
Gör någonting du har nytta av, t.ex. res till ett annat land och lär dig ett språk.
Ut o res för tusan, hur gutt som helst :)
Sen om man ska hålla på o fundera på vad man ska göra resten av sitt liv så finns det lite av en risk att man börjar jobba med något tillfälligt o blir fast.
Jag som så många andra slutar snart Gymnasiet och ställs inför det stora läskiga livet utan att veta vad fasen man ska hitta på härnest. Det som är planerat är träna inför lumpen och jobba under tiden. Men vad ska man hitta på efteråt då man inte vet vad man vill jobba/spendera framtiden med?
Hur löste ni problemen? Tipps att ge en ung liten skit?
/Yours Spawn
passa på att res om du har pengarna, annars tar du nåt jobb och sparar ihop till en långresa, alternativt åker och jobbar i utlandet bara för upplevelsens skull.
plugga och allt de där seriösa hinner man med senare så ligg lite lågt och lev skönt
Plugga vidare, skaffa dig ett jobb, eller bli en slacker.
Pojk, jag är 22 och vet fortfarande inte vad jag ska göra. Det kommer tids nog som det sägs.
Pojk, jag är 22 och vet fortfarande inte vad jag ska göra. Det kommer tids nog som det sägs.
Är du bara 22? Trodde du var äldre *cupid*.
hahavaffan
2007-05-22, 15:42
Jag tog sommarlov till den 1 oktober, då började jag jobba. Sen jobbade jag i 8 månader, hade sommarlov igen, och åkte i oktober till Australien och Asien, och kom hem för 1½ månad sedan. Nu jobbar jag igen, och ska läsa en liten minikurs i höst och jobba. Sen till vintern resa igen. Och sen jobba lite och sen börja plugga. Tror jag :)
Tack för alla era grymma svar! Det var på ett unjefär vad jag trode ni skulle svara men roligt att folk här på¨kollo är så engagerade :P
/Yours Spawn
Är du bara 22? Trodde du var äldre *cupid*.
Vadan denna tanke? Steg jag några steg i din bok nu? :D
grisbil3n
2007-05-23, 00:20
Sitt på arslet i två år.
Asch, skulle också ha skapat en sån här tråd för nåt år sedan.
Men då jag går samma öde till mötes om sex dagar. Jag har sökt utbildning, och jobb.
har dock fått dålig feedback, så jag är rätt säker på att jag inte kommer in (nu).
Jag skall göra en serietidning hade jag tänkt mig till sommarn. Samt bada, träna, lära mig spela gitarr, läsa böcker, skaffa flickvän kanske (ja tack).
Jag vet inte om jag kallar detta "slacka" eftersom jag skall hålla mig sysselsatt, men jag kommer inte inte BARA sitta på röven och låta all motivation sippra ur mig.
Därför tycker jag att det är rätt bra att ha något "projekt" framför dig, som du vet att du kan falla tillbaka på om du inte skulle komma in på någon kurs/jobb när du slutar.
Konsultfet
2007-05-23, 08:13
Jobb får man alltid, det gäller bara att vara realistisk ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.