Visa fullständig version : träning efter alkohol?
biff_aik
2007-05-22, 11:03
Hej jag undrar om det är bra eller dåligt att träna dagen efter man har blivit "på örat".... jag blir nästan aldrig bakfull och är pigg av mig även om jag sovit dåligt.... är det dåligt om man till exempel "bryter ner" musklerna mer än vanligt som jag har hört händer efter en utekväll... jag hör så många rykten... hjälp mig kolozzeum!
mvh Oskar
Ja, du kan träna efter en kväll med alkohol. Knappast optimala förhållanden men det går utan att man bryter ner musklerna allt för mycket.
Edit: Detta gäller inte om man fortfarande är full.
Visst går det. Optimalt är det däremot inte och du kan räkna med att det kräver mer av psyket än om du laddat på bättre sätt. Det svåraste är att överhuvudtaget ta sig för att börja passet.
biff_aik
2007-05-22, 11:12
okey! tack jättemycket regus!!! då ska jag dra till gymmet och köra stenhårt!
"we saw the pain as something good, that made our muscles grow" - Arnold Schwarzenegger
Danny Devito
2007-05-22, 11:16
Jag brukar inte heller bli bakis. Har kört många bra pass "dagen efter".
faldikus
2009-01-04, 17:41
Hej jag undrar om det är bra eller dåligt att träna dagen efter man har blivit "på örat".... jag blir nästan aldrig bakfull och är pigg av mig även om jag sovit dåligt.... är det dåligt om man till exempel "bryter ner" musklerna mer än vanligt som jag har hört händer efter en utekväll... jag hör så många rykten... hjälp mig kolozzeum!
mvh Oskar
*bs*
Du ska absolut inte träna dagen efter, eftersom att du fortfarande har alkohol i kroppen... Att träna med alkohol i kroppen kan inte vara bra utan det enda du kan få är skador, en lugn promenad är dock bra eftersom att viss del av alkoholen går ut i utandningsluften.
Du får vara lite snabbare med att varna honom nästa gång, tror han redan kört sitt pass :p
WHITEFOLKS
2009-01-04, 18:14
Om du har alkohol kvar i kroppen beror ju på hur mycket som intagit och hur lång tid som gått sedan dess.
Är du nykter så tror jag inte det finns någon direkt nackdel med att träna.
jag brukar bli bakfull men som tur är groggar ja mitt vatten i gymmet med lite vodka så de blir en liten återställare
Elfsberg
2009-01-04, 19:00
Två eller tre bärs kvällen innan är inga problem, frågan bara vart gränsen går.
the_cube
2009-01-04, 19:03
Om man super rejält så man är bakis i typ 2-3 dagar så borde man kanske ställa in. Går man ut och chillar så är det nog ingen fara att träna dagen efter...
Eddie Vedder
2009-01-04, 21:00
en lugn promenad är dock bra eftersom att viss del av alkoholen går ut i utandningsluften.
Det kan definitivt vara skönt att komma ut i friska luften och röra lite på kroppen på bakfyllan. Men att mer alkohol skulle försvinna ur kroppen stämmer inte.
ajminfot
2009-01-04, 21:10
Jag brukar inte heller bli bakis. Har kört många bra pass "dagen efter".
Inte jag heller haraldrig varit bakis, och är glad för det, däremot får jag ont i vad jag misstänker är njurarna (långt ner på magen båda sidor) är det något att bry sig om?
*bs*
Du ska absolut inte träna dagen efter, eftersom att du fortfarande har alkohol i kroppen... Att träna med alkohol i kroppen kan inte vara bra utan det enda du kan få är skador, en lugn promenad är dock bra eftersom att viss del av alkoholen går ut i utandningsluften.
Och du svettas ut alkoholen när du bastar? Ge upp. Beror ju helt och hållet hur mycket du har druckit och hur du känner dig kör på om du känner dig nykter!
Det ser ut som att folk i denna tråd inte är helt eniga. Vad säger ni? Är det skadligt för kroppen att träna trots att man är bakfull?
Det ser ut som att folk i denna tråd inte är helt eniga. Vad säger ni? Är det skadligt för kroppen att träna trots att man är bakfull?
Skadligt är det inte, men tänk på att kroppen redan kämpar med att få ut all alkohol ur kroppen. Proteinsyntesen är Kraftigt reducerad. Jag tar hellre en extra vilodag efter en fylla och sen kör på dag 2 så att kroppen kan återhämta sig.
Slartibartfast
2009-06-28, 18:36
Jag gör alltid mina bästa och skönaste pass efter en kväll på krogen. Alkoholintaget har dock oftast varit måttligt, typ motsvarande en sixpack.
Columbia
2009-06-28, 20:28
"Bolaget lät Pekka Kanerva, läkare med allmän- och idrottsmedicin som specialitet, reda ut begreppen. Pekka Kanerva menar att prestationsförmågan är nedsatt under flera dygn efter att man har druckit, och att det kan vara farligt att träna, även efter att ha konsumerat relativt små mängder alkohol.
– Första dygnet är det direkt negativt, det går att jämställa med att ha en förkylning i kroppen. Levern är upptagen med att bryta ner alkohol, vilket kräver
energi, och då får inte musklerna tillräckligt och blodsockret sjunker.
Vi har ett reservlager med energi, glykogen, som musklerna hämtar energi ur när vi tränar. När levern arbetar med alkoholförbränning töms de depåerna och musklerna får helt enkelt inte vad de behöver.
– Vid kraftig ansträngning, som vid olika uthållighetssporter, kan man få ett rejält blodsockerfall och bli dåsig eller i värsta fall medvetslös. Dessutom orkar man inte så mycket och får fortare mjölksyra.
Alkoholen gör att blodcirkulationen i huden ökar, så att blodet går dit i stället för till musklerna.
– Alkohol är ju även vätskedrivande, och när kroppen blir uttorkad tas vätska från musklerna för att användas till viktigare organ som exempelvis hjärnan, och en uttorkad muskel kan lättare drabbas av skada.
Återhämtning tar flera dagar
Av hälsoskäl bör man alltså inte träna dygnet efter att man har varit berusad, och om man har en viktig idrottsprestation inplanerad ska man avhålla sig från alkohol i flera dagar för att klara teknik och uthållighet.
– Det tar två till tre dygn innan levern återhämtat sig, säger Pekka Kanerva, och även motoriken är försämrad. Det finns undersökningar som visar att en kvarts promille alkohol i blodet räcker för att koordinationen ska minska kraftigt.
Den negativa effekten av träning uppstår redan vid ganska små mängder alkohol. Det räcker med två, tre glas vin eller starköl för att man bör låta bli att träna dagen efter, även om man kanske känner sig återställd. Träningen är helt enkelt bortkastad."
Källa: http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholsamhalle/Sprit+och+traning.htm
Kan vara värt att tänka på...
Haft några av mina bästa pass lite halvlullig, dessutom haft några av mina sämsta pass. Någon gång har man ju knappt kunnat stå rakt med stången och då har det väl bara varit att lägga ner men känns det bra så kör på.
Slartibartfast
2009-06-29, 07:23
Den negativa effekten av träning uppstår redan vid ganska små mängder alkohol. [B]Det räcker med två, tre glas vin eller starköl för att man bör låta bli att träna dagen efter, även om man kanske känner sig återställd. Träningen är helt enkelt bortkastad.
åfan. Inte för att jag riktigt tror på detdär, men kul att se en konkret källa med en konkret slutsats iaf.
Så om man BARA tränade dagen efter att man krökat, så skulle det aldrig synas att man tränade på nåt sätt? :D
lol.
Ja, det känns ju lite konstigt om man inte skulle få några resultat alls efter lågn tids träning, om man enbart tränade dagen efter.
Nog för att man hade behövt dricka 3 gånger i veckan, men ändå *jorgen*
Slartibartfast
2009-06-29, 08:33
Nog för att man hade behövt dricka 3 gånger i veckan, men ändå *jorgen*
Beror ju iofs på hur ofta man tränar. Inte helt ovanligt att man far ut på onsdag och lördag. Tar en 2-4 öl. Tränar torsdag och söndag.
Det var lite överaskande. Jag hade gissat att det var ok så länge man väntade tillräckligt länge för att alkoholen skulle vara borta ur systemet.
jag va på gymmet as bakfull. ALDRIG mer.
Satt typ o glodde på polaren som gymma o mådde skit hahaha
Cerberus
2009-06-29, 10:48
Du får vara lite snabbare med att varna honom nästa gång, tror han redan kört sitt pass :p
hahahaha vilken jävla bump xD
Mm, sjukt värt att avråda honom att gå till gymmet i maj 2007 nu! =)
Viktigt att tänka på här är att det verkar som att doktorn pratar i första hand om konditionsträning vilket säkert gör väldigt stor skillnad. Han säger mer eller mindre: det finns inte tillräckligt med blodsocker så då får man inte ut något av träningen. Det går isf att överföra till att det är helt meningslöst att träna om man käkar en ketogen diet som t ex lchf eller hplc... någon som tror det ligger till så?
Och vad gäller konditionsträning tror jag doktorn menar att din kondition kommer inte förbättras av att träna bakfull, kanske delvis på grund av att det är svårt att prestera tillräckligt bra för att konditionen ska förbättras när det råder brist på blodsocker.
Att träna full är säkert korkat av diverse olika anledningar, men att träna dagen efter i fall man mår bra funkar säkert. Du får säkert bättre resultat om du tränar nykter, men du får knappast bättre resultat av att ligga på soffan. Jämför vi två personer där den ena har krökat en dag i veckan och dagen efter kört ett bröst pass varje gång i flera år och den andra har krökat en dag i veckan och sedan legat på soffan dagen efter. I övrigt har personerna inte tränat något alls utan bara legat på soffan. Då tror jag definitivt att han som tränat bröst en gång i veckan är starkare i brösten. Jag tror inte läkaren menar att den andra individen har samma förutsättningar utan snarare att han som tränat bakfull varje vecka i sitt liv löper större risk för hjärtsjukdomar eller liknande.
Slutsats: Mår du bra dagen efter så undviker du trots det helst att gå och träna ifall du lika gärna kan trycka in samma träningspass en annan gång. Om det däremot skulle innebära att du "blev av med" ett pass ifall du inte gick och tränade och du återigen känner att du orkar och vill träna, då tycker jag du ska gå och träna, men ta det kanske lite lugnt.
Personligen har jag många gånger gått till gymmet och kört något som typ ett underarmspass dagen efter en fylla. Det är tillräckligt lätt för att inte hjärtat ska påfrestas eller för att det ska känns för jobbigt på bakfyllan. Samtidigt stärker det en muskel som ofta mår bra av att bli lite starkare jämfört med ens ryggmuskler osv. Jag har svårt att se att även om levern fortfarande jobbar med lite restprodukter från alkoholen inte skulle ha möjlighet att tillföra någon energi till musklerna. Samtidigt pågår muskelökningen från passet i åtminstone ett par dygn och förutsatt att man inte är på väg ut igen samma kväll så bör ju musklerna hinna få någon sorts fördel från passet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.