Visa fullständig version : högintensiv intervall träning innan styrkepass!?
buckahbuckahbuck
2007-05-21, 23:40
Jag har börjat köra 20-30 min högintensiv intervall träning på cross trainer maskinen, (varvar varje minut med tyngsta motstånd för att övergå i väldigt lätt) efter detta kör jag ett ganska kort cirka 20-30 min men intensivt styrkepass, en muskelgrupp per dag, kort vila mellan setten. Kört tungt strikt och mellan 4-6 reps.
Har provat många olika sätt att täna å detta känns helt klart roligast, svetten lackar och man får en grymt skön pump liknande känsla.
Va får jag för effekt på kroppen tror ni? Mitt mål just nu är att får fram mer definitioner på kroppen, kanske tappa 2-3 kilon men spara så mycke muskler som det går.
Vore kul att höra synpunkt på just detta. Har en ganska nytagen bild på min sida om ni undrar över min fysik för att kunna ge bra svar : )
formula4shape
2007-05-21, 23:56
Effektivast är att splitta styrketräningen från HIIT-passen. I kombination kan det rent av bli katabolt. Tränar du intensivt för länge kommer kortisol utsöndras i kroppen vilket är nedbrytande. Det man vill under en viktnedgång är att endast förlora fettvikt och inte muskler.
buckahbuckahbuck
2007-05-22, 08:25
Intressant det där me att man kan få katabol effekt, men det känns ju bra som fan och jag känner inte att jag blir svagare... kanske mina pass ligger precis vid gränsen?
Själklart vill ja ju gå ner i fett o spara så mycke muskler som möjligt men sånt tålamod har jag inte denna sommar : )
Det verkar väl vettigt, jag skulle kanske köra styrkan före konditionen men trivs du med upplägget så kör på.
buckahbuckahbuck
2007-05-22, 08:55
det är otroligt skönt att börja me styrkan när du är varm och super mjuk i kroppen... tvärtom skulle kännas bakvänt iaf när det är HIT träning
det är otroligt skönt att börja me styrkan när du är varm och super mjuk i kroppen... tvärtom skulle kännas bakvänt iaf när det är HIT träning
Det hiit gör är ju i så fall att öka mjöksyre trösklen, du bränner kolhydrater som energi. Du får mjölksyra vilket gör att du får lång återhämtningstid. Det bästa vore väl om du kunde köra i lungt tempo 60-75% av din maxpuls. Om du nu vill öka hjärtats och musklers uthållighet. Samtidigt bränna fett. Krävs dock lite längre tid skulle ja tro.
formula4shape
2007-05-22, 10:31
Det hiit gör är ju i så fall att öka mjöksyre trösklen, du bränner kolhydrater som energi. Du får mjölksyra vilket gör att du får lång återhämtningstid. Det bästa vore väl om du kunde köra i lungt tempo 60-75% av din maxpuls. Om du nu vill öka hjärtats och musklers uthållighet. Samtidigt bränna fett. Krävs dock lite längre tid skulle ja tro.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85038&highlight=h%F6gintensiv
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85038&highlight=h%F6gintensiv
Jag tror du har misstolkat resultatet från den studien. Den visade att man ökade förmågan att förbränna fett under tiden man springer av att köra intervallträning, inte att man använde mest fett eller att man blev av med extra mycket fett av att köra intervaller. Dessutom diskuterar den tråden mer klassisk intervallträning och inte HIT vilket är det som det diskuteras i denna tråd. Det som Entity skriver om substratförbrukning, mjölksyra och återhämtning stämmer mycket bra.
Vilket som är bäst hänger som alltid på ens mål med träningen. Då det verkar som att trådskaparen "bara" vill förbrännar lite kalorier och behålla muskelmassa tror jag att hans upplägg med intervaller kommer fungera hur bra som helst förutsatt att han orkar träna ordentligt efter intervallerna och det har han ju redan sagt att han kan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.