handdator

Visa fullständig version : Proteinbehov styrka/massa

Niclaaas
2003-03-23, 23:58
har fått för mig att proteinbehovet inte är lika stort om man mer är ute efter styrka än massa. vet inte om det är så alls men....själv märker jag ingen skillnad nu (ca 140-150g/dag) mot förut när jag åt mer (ca 200g/dag) men jag är sån nybörjare så att mäta på mig ger knappast nånting. är det mer skillnad sen när man kommit nånstans med träningen eller?

svara inte bara om ni är säkra, spekulationer är lika roliga :D

Sverker
2003-03-24, 07:12
Är det någon skillnad på massa och styrka:confused:

Man tränar ju för att lyfta mer, fler gånger på kortare tid. Massan kommer ju av det.

Eftersom jag inte vet så säger jag att det kräver samma behov av protein.

Nästa fråga är lite roligare. En nybörjare kan ju äta sopor men ändå gå ned i fett, öka i muskler och bli starkare. Man har ju de bästa ökningarna det första året så egentligen BORDE behovet av bra mat vara störst första året:nono:

Niclaaas
2003-03-24, 07:26
tja.....det var nog över ett år sedan jag började träna lite mer seriöst (dela upp kroppen, börja träna rygg & ben, tänka lite på kosten) men jag vet inte riktigt, kanske uppemot 1½ år så total nybörjare är jag väl inte egentligen

men ja, det är skillnad mellan massa och styrka. det finns ju små styrkelyftare på 69kg som tar hur mycket som helst i allting ungefär men utan någon speciell massa

och även om proteinbehovet borde vara större för nybörjare så har inte jag märkt nån skillnad efter att jag drog ner som sagt?

aja jag vet inte, bara spekulerar som sagt :)

Trax
2003-03-24, 13:21
Jag anser att det krävs mer protein (eller näring över huvudtaget)för massa än för styrka. Man behöver inte vara stor för att vara stark........

Sverker: Jämför dig och mig. Jag tror att jag klår dig i styrka i vissa övningar, men du har mycket mera massa än mig.

/Trax

spinkoo
2003-03-24, 13:30
Det är väl bara fråga sig....

1*Vad gör en människa stark?