handdator

Visa fullständig version : Diet / tränings tips

Facaa
2007-05-21, 16:53
Tja :)

Har lite funderingar ang diet o träningen.

Ur tränings synpunkt har jag bra diciplin, jag utför mina pass och tränar på bra men dieten eller rättare sagt "diet-tänket" har jag inte.

Nu är det inte som så att jag äter pizza varje dag men ibland tappar jag tråden.

se nedan hur en typisk dag kan se ut för mig och kommentera.
notera att tecknet / betyder eller.

0450 - 0610 cardioträning (medel - högt tempo, ibland även lågt)
0630 - Prottedrink
0900 - frukost (makril med grovtbröd / 2 hårdkokta ägg / protein bar)
1200 - lunch (proteinrik mat, kylling/lax/tonfisk/keso)
1600 - middag (Samma som lunch dock lite mer kolhydrater)
1830 - styrke träning (brukar köra 1 muskelgrupp + mage/20 min cardio)
2000 - protte drink + creatin (creatin om det är under creatin perioden)

Notera att jag väger ej min mat som ni förstått, lite lat e jag.
Info:

25 år
178cm lång
82 kg
BF 30 %

Har tränat en tid dock med långa pauser emellan men tagit upp träningen igen sedan 1 månad tillbaka.

Mina funderingar blir ang BF som jag mätte igår och som visade 30%, kan inte säga att jag blev så glad.

Det jag mest har svårt med är just maten och mängder eller rättare sagt uppläget.
Många säger att det är bra för det fungerar för dem men sen har vi alla inte samma gener m.m. Vissa går ner snabbare medan andra inte osv.

När vi snackar kropps form så ser jag lite bulkig ut, inga stora proportioner dock enormt stark men det som väger neråt är just maten.

Mål:
Mina mål tror jag inte är några omöjliga, vill inte bli störst i gymmet, vill inte vara killen som flexar på gymmet o snackar massa goja :)
Vill mest gå ner i fett o må bra.

Farhågor:
- Godis, diggar godis som f!n så alla tips för att slippa äta godis är kanon bra.
- Mängden mat känns mkt ibland. ex som idag till middag åt jag, 1st kyckling klubba + ca 1½dl bönsallad.

några tips?

Scratch89
2007-05-21, 18:19
Lägg till ett kilo grönt till det där, så är det finemang. Tycker du att det funkar hittills?

Facaa
2007-05-21, 18:36
Lägg till ett kilo grönt till det där, så är det finemang. Tycker du att det funkar hittills?

Alltså det känns som om det är förtidigt att säga, har hållt på ca 1 månad dock ej strikt. Har slarvat med godis o skit men kollegorna på jobbet har märkt.

Har blivit lite tyngre dock men kroppen börjar reagera lite dock är jag lite orolig att magen ej blir slank.

loztdignity
2007-05-21, 18:44
Hur får du en kycklingklubba och lite bönsallad till "mycket"?

Anyways så ser ditt matupplägg bra ut. Tänk på att inte äta för mycket kolhydrater i måltiderna då detta kan få kalorierna att dra iväg lätt.

Skulle jag vara du skulle jag räkna ut min basala energiförbrukning så du har lite ett hum om var du ligger och sen på ett ungefär räkna på vad du stoppar i dig. Du behöver ju inte göra det jättenoga men lite så du vet.

Brooklyn
2007-05-21, 21:06
Alltså det känns som om det är förtidigt att säga, har hållt på ca 1 månad dock ej strikt. Har slarvat med godis o skit men kollegorna på jobbet har märkt.

Har blivit lite tyngre dock men kroppen börjar reagera lite dock är jag lite orolig att magen ej blir slank.

så du menar att du har gått upp i vikt på ditt upplägg, och att även dina arbetskamrater ser att du har gjort det?

Handcuff
2007-05-21, 21:09
Hur får du en kycklingklubba och lite bönsallad till "mycket"?

Anyways så ser ditt matupplägg bra ut. Tänk på att inte äta för mycket kolhydrater i måltiderna då detta kan få kalorierna att dra iväg lätt.

Skulle jag vara du skulle jag räkna ut min basala energiförbrukning så du har lite ett hum om var du ligger och sen på ett ungefär räkna på vad du stoppar i dig. Du behöver ju inte göra det jättenoga men lite så du vet.

Kolhydrater ger lika mycket energi som protein. Oftast är proteinrika livsmedel energitätare dessutom - ditt tips är nästan tvärt emot verkligheten :thumbup:

Eddie Vedder
2007-05-21, 21:13
Kolhydrater ger lika mycket energi som protein. Oftast är proteinrika livsmedel energitätare dessutom - ditt tips är nästan tvärt emot verkligheten :thumbup:

Njae tveksamt, betydligt mer mättande med proteinrik mat. Jämför 500kcal tonfisk med 500kcal bröd, jag skulle iaf bli betydligt mättare på tonfisken.

Dessutom är det en liten sanning med modifikation att det ger exakt lika mycket energi. Den slutgiltiga metaboliserbara energin från 1g protein blir 3.2kcal. Det är iaf va Grub visade i en tabell för inte så länge sedan.

Handcuff
2007-05-21, 21:20
Njae tveksamt, betydligt mer mättande med proteinrik mat. Jämför 500kcal tonfisk med 500kcal bröd, jag skulle iaf bli betydligt mättare på tonfisken.

Dessutom är det en liten sanning med modifikation att det ger exakt lika mycket energi. Den slutgiltiga metaboliserbara energin från 1g protein blir 3.2kcal. Det är iaf va Grub visade i en tabell för inte så länge sedan.

Jämför 500kcal ris med 500kcal köttbit så ser man att högen med ris blir ganska stor.

Men sant att protein mättar bättre..om än enligt studier som baseras på något så subjektivt som "grad av mättnad" :D

Kolhydratkällor med låg näringstäthet är dock väldigt bra bukfyllare under deff och man lurar sig själv lite om man byter ut kolhydraterna mot protein...

Och om det är något som energimängden att skena så är det varken kolhydrater eller protein..utan vårt tredje näringsämne - fettet!

Eddie Vedder
2007-05-21, 21:28
Risportinen blir stor, det håller jag med om. Fortfarande tror jag dock att en mager köttbit på 500kcal skulle göra mej mättare, i synnerhet mätt under längre tid.

Men alla funkar ju såklart olika, jag tycker dock fett-och proteinrik mat har en förmåga att ge längre mättnadskänsla än kolhydratrik mat som dock tar stor plats i magsäcken.

Men som sagt, vi funkar alla olika.:thumbup:

Handcuff
2007-05-21, 21:31

Okej..jag backar tillbaka lite...fick panik då jag tyckte mig se ett "kolhydrater gör dig tjock"-råd. Och ber loztdignity om ursäkt då han brukar komma med rätt vettiga saker.

Ändrar mig till:

Tänk på att inte äta för mycket av någonting - då detta lätt får kalorierna att dra i väg :thumbup:

(för mig är ändå 1g protein ca 4kcal och 1g kolhydrat ca 4kcal ända tills SLV isåfall ändrar näringsvärdena)

Danny Devito
2007-05-22, 01:20
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=94115&highlight=D%E4refter+g%E5r+ytterligare+0.8+kcal+bo rt%2C

loztdignity
2007-05-22, 11:05
Handcuff, vad jag menade var bara att han skulle kolla så att han inte äter mer än han förbrukar =)
Och kolhydrater är ju energirika. Om man kokar pasta kanske det är lätt att få i 200 gram istället för 100 och vips har du fått i dig 350 extra kalorier utan att du vet om det...rent hypotetiskt då.