Logga in

Visa fullständig version : Är smalfet, hur ska jag träna?

Emergency
2007-05-21, 13:10
Hej!

Jag gissar på att jag går under benämningen smalfet. Jag har provat det mesta..deffat , bulkat, bara kört på men inget vill sig känns det som.

Det jag vill åstadkomma är alltså att:

- Minska midjemåttet (har runt 88cm runt midjan i dagsläget, midjan sticker ut på sidorna om man jämför med överkroppen vilket ser väldigt illa ut tycker jag).

- Räta ut ryggen. Har en såkallad svankrygg efter flera års sittande vid datorn utan någon vidare fysisk aktivitet. Har börjat känna av ryggont ibland när jag går och verkligen försöker räta på mig. Magen framhävs ytterligare då den sticker ut och ryggen böjer sig innåt...

Mestadels av fettet ligger på magen och på låren. Lite på bröstet. Vill få bort midjan men när jag deffar känns det som det tas fett från alla ställen utom magen, där jag redan är smal blir jag ännu smalare osv. Är väldigt smal över axlarna :( Är inte ute efter någon Brad Pitt kropp men vill iallafall till sommaren vara smal runt midjan så jag slipper få dåligt självförtroende på grund av det.

Lite stats då:

Kön: Man
Ålder: Nyss fyllda 18 år
Längd: 184 cm
Vikt: 67-68 kg
Överarmar: 29 cm :em:
Midjemått (mätt i avslappnat läge vid naveln): 88 cm

Väger som sagt inte mycket, men vill omfördela...hur gör jag det?

Om jag deffar, så blir jag ju nästintill anorektiker och supertunn, vem vet hur lång tid det tar innan magen börjar försvinna liksom?

Ligger jag på överskott och börjar bygga muskler, kommer magen öka ytterligare!?

Vad tror ni om det här:

Ligger runt KCAL +-0 och kör cykling 3ggr i veckan à ca 90 min och är på gymmet och tränar 2ggr i veckan! Sen promenad varje dag. Då hamnar jag iof på ett underskott. *rolleyes* Sedan efter sommaren så börjar jag köra stenhårt på gymmet och bulka? För jag klarar inte av att gå runt med den här magen i sommar även om jag redan väger så lite som jag gör...

Svankryggen tänkte jag försäka räta ut genom att stretcha varje dag!

// E

Raggis
2007-05-21, 13:13
Börja träna, och äta upp dig. Du är, enligt mina definitioner, mycket tunn. En eventuell bantning kan du glömma.

Handcuff
2007-05-21, 13:20
1. För att bygga muskler måste du ligga på energiöverskott.

2. Bygga muskler tar tid, lång tid.

3. När du är nöjd med dina resultat volymmässigt - deffa.

Frågor?

L-Sami
2007-05-21, 13:21
Ändra din bild av dig, du kan knappast ha nån mage om du väger så lite jämfört med din längd. Att deffa är nog inte den bästa idén enligt mig, börja styrketräna, bygg upp kroppen och ta hjälp av en kunnig PT i ett gym, de brukar kunna hjälpa till bra med få bättre kroppshållning på sina klienter.

Super_Johan
2007-05-21, 14:57
Intressant att du har samma midjemått som mig fast jag väger 91kg och är 191cm.

Och jag är inte speciellt vältränad
:krampus

Längd: 184 cm
Vikt: 67-68 kg
Överarmar: 29 cm
Midjemått (mätt i avslappnat läge vid naveln): 88 cm

Emergency
2007-05-27, 12:52
Tack för svaren!

Jag tror varför magen ser så stor ut är att jag är ganska smal runt överkroppen, men har lovehandles typ vid magen.

Jag ska inte deffa men tänkte börja cykla 3ggr i veckan (a 90 min) och ligga runt kcal + - 0. Förhoppningsvis ser kroppen bättre ut då om några veckor. Ska även stretcha för att räta ut svankryggen!

vad tror ni om det?

mini
2007-05-27, 12:58
Jag tror att du ska släppa tanken på att vara smal till sommaren (som inträffar om någon vecka, typ.) För att du ska se smal ut utan att bara vara spinkig krävs lite massa av annan typ. Muskler alltså. Genom styrketräning av hela kroppen får du ett bredare axelparti och en tajtare bål och ser på så vis slankare ut. Tänk långsiktigt.

shadowfire
2007-05-27, 13:10
+1 på minis post.

Du kan få en liten hint... Jag började faktiskt med snarlika förutsättningar som dig. Jag hade 28 centimeters överarmar (runt spända biceps/triceps), lite gäddhäng över magen, inga axlar, ingen kropp i huvudtaget o prata om. Smalfet, absolut! Jag var 1,80/69kg då jag började, så inte långt ifrån dina nuvarande mått.

Jag kände som dig, att magen började bli otrevligt pinsam. Samma sak med hållningen, även jag har haft mkt stillasittande arbete och precis som taxichaffisar fått svankröv.

Du får dock göra ett val... vill du få en kropp att trivas bättre med, så måste du vara villig att ha tålamod och offra lite. Jag valde att lägga på mig mer "massa", dvs bygga mer muskler först. Deffa bort magen får bli en senare fråga. Så nu, lite mer än 1 år senare, så väger jag 81kg istället för 69. Har även ökat i fett, men det ser faktiskt bättre ut på min kropp nu, eftersom jag samtidigt har börjat få muskler med. Armar, axlar och rygg har svarat bäst, bröst och ben har börjat ta fart nu i år.

Så min poäng är att du kan säkert ta bort magen nu innan sommaren, men överväg istället att börja träna/äta/bygga på allvar och vänta med deffen. Då kan du se fram emot en större, mer tränad och bättre kropp till nästa sommar istället eller ännu bättre om 2 år. Du har ju trots allt levt med din nuvarande kropp ett tag, överlever du denna sommar med?

Zakath
2007-05-27, 13:12
Styrketräning + kondition + mat och vila tror jag är den bästa kombinationen för dig om du vill ha en snyggare mer proportionerlig kropp. Se till att lära dig de viktiga övningarna som knäböj och marklyft ordentligt, de kommer göra mycket för din rygg och hållning.

shadowfire
2007-05-27, 13:13
Här kan du se lite hur jag utvecklats under ca 1 år. Tyvärr åkte jag på en skada och jag hade även sommaruppehåll förra året, så det är knappt ett års effektiv träning mellan de bilderna.

http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/frndringen-1.jpg

shadowfire
2007-05-27, 13:16
Kan även säga att mina 28-centimetersarmar är ett minne blott, aldrig mer att jag kommer ha sådana stickor... just nu med massa insprängt fett så är jag uppe i snart 37cm, men nu börjar fler och fler titta på mina armar istället för min mage.

Kroppshållningen bättrar jag sakta men säkert genom att stretcha höftböjarna 1ggn/veckan. Du hittar länk till stretchingsidor det under länkarna i tränings/vikter-delen här på kolo.

http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/comparasion_feb-dec1.jpg

Hades
2007-05-27, 13:38
Bara att instämma med Shadow och de andra som skrivit i tråden. Problemet när man är "smalfet" är inte att man har för mycket fett på kroppen, utan att man har för lite muskler. Ingen ser vältränad ut utan muskler, så det bästa man kan göra för att få snyggare kropp är helt enkelt att skaffa sig mer muskler. Man kan se relativt vältränad ut även med lite högre fettmängd om man har ordentligt med muskler under som bär upp. Så, glöm tankarna på att bli av med fett och inrikta dig på att bygga muskler, det är mitt tips.

Emergency
2007-06-01, 08:28
Jag tror att du ska släppa tanken på att vara smal till sommaren (som inträffar om någon vecka, typ.) För att du ska se smal ut utan att bara vara spinkig krävs lite massa av annan typ. Muskler alltså. Genom styrketräning av hela kroppen får du ett bredare axelparti och en tajtare bål och ser på så vis slankare ut. Tänk långsiktigt.

Tack så mycket för råden. :) Jag har bestämt mig på att börja köra försiktigt lite styrketräning över sommaren, lära mig alla övningar ordentligt och sköta kosten bra. Sedan efter sommaren så blir det till att börja bygga rejält! Varför jag inte vill köra hårt med styrketräning just nu är för att jag har problem med acne och styrketräning förvärrar min acne. Jag får en helt annan personlighet när jag har mycket acne. Blir nedstämd och får sämre självförtroende. Förhoppningsvis har jag vuxit ur det problemet i höst och då ska det byggas i massor! :thumbup:

+1 på minis post.

Du kan få en liten hint... Jag började faktiskt med snarlika förutsättningar som dig. Jag hade 28 centimeters överarmar (runt spända biceps/triceps), lite gäddhäng över magen, inga axlar, ingen kropp i huvudtaget o prata om. Smalfet, absolut! Jag var 1,80/69kg då jag började, så inte långt ifrån dina nuvarande mått.

Jag kände som dig, att magen började bli otrevligt pinsam. Samma sak med hållningen, även jag har haft mkt stillasittande arbete och precis som taxichaffisar fått svankröv.

Du får dock göra ett val... vill du få en kropp att trivas bättre med, så måste du vara villig att ha tålamod och offra lite. Jag valde att lägga på mig mer "massa", dvs bygga mer muskler först. Deffa bort magen får bli en senare fråga. Så nu, lite mer än 1 år senare, så väger jag 81kg istället för 69. Har även ökat i fett, men det ser faktiskt bättre ut på min kropp nu, eftersom jag samtidigt har börjat få muskler med. Armar, axlar och rygg har svarat bäst, bröst och ben har börjat ta fart nu i år.

Så min poäng är att du kan säkert ta bort magen nu innan sommaren, men överväg istället att börja träna/äta/bygga på allvar och vänta med deffen. Då kan du se fram emot en större, mer tränad och bättre kropp till nästa sommar istället eller ännu bättre om 2 år. Du har ju trots allt levt med din nuvarande kropp ett tag, överlever du denna sommar med?

Wow, tackar! Det där var verkligen inspirerande att höra. Ska bli så skönt att komma igång ordentligt sen med styrketräningen!

Styrketräning + kondition + mat och vila tror jag är den bästa kombinationen för dig om du vill ha en snyggare mer proportionerlig kropp. Se till att lära dig de viktiga övningarna som knäböj och marklyft ordentligt, de kommer göra mycket för din rygg och hållning.

Kommer köra medel styrketräning och kondition i sommar! Tack för tipset också om knäböj och marklyft! Kosten och vilan ska skötas ordentligt. :thumbup:

Här kan du se lite hur jag utvecklats under ca 1 år. Tyvärr åkte jag på en skada och jag hade även sommaruppehåll förra året, så det är knappt ett års effektiv träning mellan de bilderna.

Kan även säga att mina 28-centimetersarmar är ett minne blott, aldrig mer att jag kommer ha sådana stickor... just nu med massa insprängt fett så är jag uppe i snart 37cm, men nu börjar fler och fler titta på mina armar istället för min mage.

Kroppshållningen bättrar jag sakta men säkert genom att stretcha höftböjarna 1ggn/veckan. Du hittar länk till stretchingsidor det under länkarna i tränings/vikter-delen här på kolo.

Verkligen superinspirerande bilder! Tack shadowfire77. Eftersom jag är ung fortfarande (18) så antar jag att jag kommer att ha lite lättare att bygga massa iallafall ett litet tag framöver..förhoppningsvis. Rätta mig om jag har fel :smash:

Bara att instämma med Shadow och de andra som skrivit i tråden. Problemet när man är "smalfet" är inte att man har för mycket fett på kroppen, utan att man har för lite muskler. Ingen ser vältränad ut utan muskler, så det bästa man kan göra för att få snyggare kropp är helt enkelt att skaffa sig mer muskler. Man kan se relativt vältränad ut även med lite högre fettmängd om man har ordentligt med muskler under som bär upp. Så, glöm tankarna på att bli av med fett och inrikta dig på att bygga muskler, det är mitt tips.

Tack för informationen och tipsen Hades! Nu känner jag mig lite mer kunnig inom det här ämnet. :thumbup:

mini
2007-06-01, 08:31
Om du mår dåligt av din acne finns det hjälp att få. Gå till en hudläkare. Finns både receptfria och receptbelagda mediciner. Sök lite här på forumet så kan du läsa mer, det är många som har samma problem.