Kurash
2007-05-21, 10:44
Eftersom det varit några excel-frågor uppe tidigare tänkte jag höra efter om någon har koll på kopplade dokument.
Jag använder dagligen mallar gjorda i Word som innehåller kopplingar till ett Excel-dokument. Oftast är Excel-dokumenten adresslistor med information om fakturatext, pris, moms och dylikt. Word-dokumentet är en faktura eller ett slags bekräftelsebrev.
Detta har fram tills nu fungerat jättebra med min gamla version av Word, men sedan jag uppdaterade till Word 2003 vill den inte riktigt föra över formatet från cellen i Excel.
Det gäller främst kopplingen till "moms" som inte är en statistik variabel utan en procentsats av priset, vilket resulterar i en massa decimaler. Dessa visas inte i excel eftersom cellen är formaterad till 2 decimaler, men de finns ju ändå där så att säga. När jag infogar kopplingsinstruktion för "moms" i word så visar den dock ALLA variablerna. Detta måste vara en ny "feature" för Word 2003. Jag har letat lite i hjälpfunktionen och hittat att man kan behålla hela formatet från excel med kopplingen MERGEFORMAT, men då får man teckensnitt och storlek, vilket jag själv vill välja i Word.
Så frågan är helt enkelt: Hur får jag Word att bara visa 2 decimaler i en kopplingsinstruktion trots att det finns flera decimaler i cellen i Excelarket som jag kopplar till?
Jag använder dagligen mallar gjorda i Word som innehåller kopplingar till ett Excel-dokument. Oftast är Excel-dokumenten adresslistor med information om fakturatext, pris, moms och dylikt. Word-dokumentet är en faktura eller ett slags bekräftelsebrev.
Detta har fram tills nu fungerat jättebra med min gamla version av Word, men sedan jag uppdaterade till Word 2003 vill den inte riktigt föra över formatet från cellen i Excel.
Det gäller främst kopplingen till "moms" som inte är en statistik variabel utan en procentsats av priset, vilket resulterar i en massa decimaler. Dessa visas inte i excel eftersom cellen är formaterad till 2 decimaler, men de finns ju ändå där så att säga. När jag infogar kopplingsinstruktion för "moms" i word så visar den dock ALLA variablerna. Detta måste vara en ny "feature" för Word 2003. Jag har letat lite i hjälpfunktionen och hittat att man kan behålla hela formatet från excel med kopplingen MERGEFORMAT, men då får man teckensnitt och storlek, vilket jag själv vill välja i Word.
Så frågan är helt enkelt: Hur får jag Word att bara visa 2 decimaler i en kopplingsinstruktion trots att det finns flera decimaler i cellen i Excelarket som jag kopplar till?