handdator

Visa fullständig version : Mitt nya träningsupplägg ge kritik

Fatality
2007-05-21, 10:15
(siffra) betyder antalet övningar

Dag1: Bröst(4-5), triceps(3-4)
Dag2: Rygg(4-5), baksida axlar(2), biceps(2-3), underarmar (2)

VILA

Dag3: Mellersta axlar (2-3), Mage (2-3)
Dag4: Lår(4), Vader(2), Trapz(2)

VILA

Periodisering:

vecka 1: lätt (3*10-12) - explosivitet
vecka 2: medel (3*6-8) - uppbyggnad
vecka 3: tungt (5x 2-4) - styrka

raQblad
2007-05-21, 11:05
(siffra) betyder antalet övningar

Dag1: Bröst(4-5), triceps(3-4)
Dag2: Rygg(4-5), baksida axlar(2), biceps(2-3), underarmar (2)

VILA

Dag3: Mellersta axlar (2-3), Mage (2-3)
Dag4: Lår(4), Vader(2), Trapz(2)

VILA

Periodisering:

vecka 1: lätt (3*10-12) - explosivitet
vecka 2: medel (3*6-8) - uppbyggnad
vecka 3: tungt (5x 2-4) - styrka

Du har alltså delat upp axlar på två pass, men har benen på ett?

L-Sami
2007-05-21, 11:08
Roligt upplägg, det är kul med periodisering.

pragmatist
2007-05-21, 11:46
Spontant tycker jag det är för många övningar för relativt enkla muskelgrupper. Fyra för ryggen kan jag köpa, men varför 4-5 för bröstet eller 2-3 för mellersta axeln? Hälften hade varit nog kan man tycka.

Välj bra övningar och kör dem ordentligt istället.

mini
2007-05-21, 11:50
Antalet övningar säger mindre än antalet set. Är de fyra övningarna för lår inklusive baksida?

Snake
2007-05-21, 12:03
Jag hade kört biceps på dag 3 istället för dag 2.

I övrigt +1 på pragmatist.

L-Sami
2007-05-21, 12:12
Spontant tycker jag det är för många övningar för relativt enkla muskelgrupper.

Kanske för att det är kul att köra fler set för vissa muskelgrupper, man ska inte glömma bort att det är viktigt att ha kul när man tränar. 5 set för bröst låter inte ens mycket i mina öron.

formula4shape
2007-05-21, 12:14
Du har alltså delat upp axlar på två pass, men har benen på ett?

Är inget direkt fel med det. Axlarna kanske släpar mer än benen.

Snake
2007-05-21, 12:16
Kanske för att det är kul att köra fler set för vissa muskelgrupper, man ska inte glömma bort att det är viktigt att ha kul när man tränar. 5 set för bröst låter inte ens mycket i mina öron.

4-5 övningar - inte set.

Plan press
Lutande press
Ev. en discoövning; flyes pullover, etc

Vad mer än så behövs?

Inzza
2007-05-21, 12:35
För många övning och för avancerat upplägg för dig lille vän. Sikta in dig på 3 träningsdagar i veckan under din diet. Gör det inte svårare än vad det är.

L-Sami
2007-05-21, 12:36
4-5 övningar - inte set.

Plan press
Lutande press
Ev. en discoövning; flyes pullover, etc

Vad mer än så behövs?

Oj, okey my bad.

Handcuff
2007-05-21, 12:38
För många övning och för avancerat upplägg för dig lille vän. Sikta in dig på 3 träningsdagar i veckan under din diet. Gör det inte svårare än vad det är.

Min tanke också. Om ditt mål just nu är att tappa fläsk kommer du ändå inte bygga muskler under tiden...möjligtvis få lite pump i dem. Satsa på förbränningsträning tills du nått din önskade vikt - sen bygg muskler :thumbup:

Fatality
2007-05-21, 13:36
Är inget direkt fel med det. Axlarna kanske släpar mer än benen.

jo, benen har jag redan då jag har vägt 145kg som mest i nåra år

Fatality
2007-05-21, 13:46
@L-Sami:
träning skall vara kul annars kan det kvitta för jag vet att om det inte hade varit kul så hade jag inte kommit långt. ett sett för mig och lura mig själv om man kan kalla det d

@Inzza:
Jag tycker inte det är speciellt avancerat för mig, jag har tränat 5dar i veckan i ett halvår nu och det är först nu jag börjar känna mig lite sliten men efter viloveckan jag skall ta om ca 4veckor kommer jag vara helt återställd, har lixom inte haft en vilovecka på 25veckor

@handcuff:
Jag satsar på att öka i styrka under min deff och det funkar bra då jag är en nybörjare + att jag tycker inte förbränningsträning är roligt, men styrketräning är så vad blir bäst för mig då tror du? :)

@Snake:
Jag hade ett liknande upplägg innan men kände att det slet på mina armar som fan och dela upp rygg/biceps, men kanske var det bara för jag körde tungt på båda?

@mini:
Jag kör knäböj, benspark, benpress, lårcurl, och eventuellt kör jag en till övning för baksida.

@pragmatist:
när jag skriver 2-3 osv så betyder det att jag kör 2övning som bas och om jag känner för och köra mer, då kör jag en till! :) drag till axeln och militärpress är övningarna jag kör för mellersta axlar

Bröstpassen ser ut så här typ:

Hantelpress/bänkpress
sned hantelpress/bänkpress
flyes (älskar flyes så brukar köra en med kablar och en med hantlar)
pullover

Inzza
2007-05-21, 14:01
om man ser till dina stats så är det för tusan för avancerat. börja splitta axlar när du inte ens bänkar din vikt är knas.

Fatality
2007-05-21, 14:03
om man ser till dina stats så är det för tusan för avancerat. börja splitta axlar när du inte ens bänkar din vikt är knas.

Varför det? jag vill att mina muskler ska växa bättre? varför skulle det vara dåligt för just mig kan du utveckla?

anledningen till att jag kör split e för att jag vill att mina axlar ska få mer vila

Fatality
2007-05-21, 14:06
anledningen till att jag kör split e för att jag vill att mina axlar ska få mer vila, för i ryggpasset så tar ju axlarna lite stryk, borde ju bli mer slitage om dom inte hinner återhämta sig riktigt innan man e på dom igen

har jag fel eller är det inte bra med split?