Visa fullständig version : Hur börja igen efter skada?
Hey.
Tänkte kolla om man kanske kan få ett eller annat tips här..
Gymmade för ca 2 år sedan, men var tvungen att sluta pga div. skäl, men höll lite igång (så man inte vart helt förslappad) med simning och dagliga lååånga promenader med hunden, maten ökades på så man ökade ett par kilo i vikt..
Så i vintras bestämde jag mig för att börja boxningsträna innan jag satte igång med gymmandet igen.. Drog på mig nåt skit i ena skuldran, gjorde så ont att jag knappt kunde lyfta armen över huvet.. Gick till doktorn, hon sa att det berodde på att mår dåligt i själen :smash:
Så boxningen har sedan 2 månader legat på hyllan, fick remiss till sjukgymnast, men dom verkar ju inte fatta nånting och är inte sugna på att hjälpa alls, så jag avslutade kontakten..
Har alltid haft problem med skuldran, den hoppar och knäpper, samma med höfterna, som jag ofta drar på mig inflamationer i, samma med ryggen.. Höfterna och ryggen är jag van vid och kan vårda, men inte skuldran då jag aldrig innan haft ont..
Är det någon som har ngt tips om hur man kanske få lite ordning på det via träning, eller nån som haft / har samma? Vill tillbaka till både gym och boxning, men är rädd att göra mer skada att bara hoppa på igen..
StarkeMats
2007-05-21, 01:40
Hey.
Tänkte kolla om man kanske kan få ett eller annat tips här..
Gymmade för ca 2 år sedan, men var tvungen att sluta pga div. skäl, men höll lite igång (så man inte vart helt förslappad) med simning och dagliga lååånga promenader med hunden, maten ökades på så man ökade ett par kilo i vikt..
Så i vintras bestämde jag mig för att börja boxningsträna innan jag satte igång med gymmandet igen.. Drog på mig nåt skit i ena skuldran, gjorde så ont att jag knappt kunde lyfta armen över huvet.. Gick till doktorn, hon sa att det berodde på att mår dåligt i själen :smash:
Så boxningen har sedan 2 månader legat på hyllan, fick remiss till sjukgymnast, men dom verkar ju inte fatta nånting och är inte sugna på att hjälpa alls, så jag avslutade kontakten..
Har alltid haft problem med skuldran, den hoppar och knäpper, samma med höfterna, som jag ofta drar på mig inflamationer i, samma med ryggen.. Höfterna och ryggen är jag van vid och kan vårda, men inte skuldran då jag aldrig innan haft ont..
Är det någon som har ngt tips om hur man kanske få lite ordning på det via träning, eller nån som haft / har samma? Vill tillbaka till både gym och boxning, men är rädd att göra mer skada att bara hoppa på igen..
Tyvärr så har jag inget svar att ge dig mer än mitt sunda förnuft. Prova att köra igång så smått och då menar jag väldigt lätt, känner du att det går så kör på det ett tag och va inte ivrig. Får du inga skador så är det ju bra men en sak jag lärt mig genom all annan träning är att man ska ALDRIG ignorera sin kropps reaktioner. Att bli skadad är tyvärr stadiet EFTER att kroppen har sagt till att nu räcker det. Får man känning ska man använda huvudet lite extra och inte bara köra då. Hoppas du får mer råd av folk som är kunniga inom området men jag måste ju passa på att säga att den doktern du gick till inte verkar alltför kompetent!
Ta de lugnt
Tack tack.
Jo jag vill börja väldigt smått igen, men är lite skakis på bra övningar för det.. Var ska man vända sig om inte hit då tänkte jag ;)
Så har ngn nåt tips att ge en flicka så uppskattas det till tusen.. :)
haha, den läkarn ja, hon tyckte jag skulle äta pronaxen och gå till en psykolog, då skulle det sluta göra ont, det skulle tom. sluta hoppa och knäppa i skuldran.. Trodde man skulle få kortison spruta som jag brukar få i höfterna, men jag var visst för smal, och för dåligt musklad för det.. Huruvida man brukar ge kortison spruta i skuldran vet jag dock inte.. Men hon avslutade besöket med att säga att hon varken ville eller kunde hjälpa mig..
Förhoppningsvis kan jag väl bli bra utan psykolog hlälp i det här fallet ;)
Gå till en ny sjukgymnast?
Gå till en ny sjukgymnast?
Ja det vore ju en idé, håller mig dock så långt ifrån dom som det går, har dålig erfarenhet av dom här i mina trakter, och lite väl många mil att åka till närmaste sjukgymnast utanför mina trakter..
Dock är det sista utvägen att gå till dom på allvar, men tänkte se först om man kunde slippa..
StarkeMats
2007-05-21, 02:02
Tack tack.
Jo jag vill börja väldigt smått igen, men är lite skakis på bra övningar för det.. Var ska man vända sig om inte hit då tänkte jag ;)
Så har ngn nåt tips att ge en flicka så uppskattas det till tusen.. :)
haha, den läkarn ja, hon tyckte jag skulle äta pronaxen och gå till en psykolog, då skulle det sluta göra ont, det skulle tom. sluta hoppa och knäppa i skuldran.. Trodde man skulle få kortison spruta som jag brukar få i höfterna, men jag var visst för smal, och för dåligt musklad för det.. Huruvida man brukar ge kortison spruta i skuldran vet jag dock inte.. Men hon avslutade besöket med att säga att hon varken ville eller kunde hjälpa mig..
Förhoppningsvis kan jag väl bli bra utan psykolog hlälp i det här fallet ;)
Haha, låter ju förfan helt otroligt! Sanslöst att vissa människor får vara kvar på sina arbetsplatser ibland. Fast vem vet, att jag får träningsverk när jag tränat biceps kanske beror på att jag börjar bli förkyld? :)
Ja det vore ju en idé, håller mig dock så långt ifrån dom som det går, har dålig erfarenhet av dom här i mina trakter, och lite väl många mil att åka till närmaste sjukgymnast utanför mina trakter..
Dock är det sista utvägen att gå till dom på allvar, men tänkte se först om man kunde slippa..
Bättre att en sjukgymnast lägger upp din träning, i rehabiliteringssyfte.
Haha, låter ju förfan helt otroligt! Sanslöst att vissa människor får vara kvar på sina arbetsplatser ibland. Fast vem vet, att jag får träningsverk när jag tränat biceps kanske beror på att jag börjar bli förkyld? :)
haha, ja skulle du gå till den läkaren skulle hon garanterat skylla på ngt sånt.. Ibland kan man nästan tro att folk är trött på sitt jobb och ser de enkla lösningarna på allt, de lösningarna som dom inte behöver följa upp eller ordna..
Det finns ju kanon bra läkare oxå, synd bara att jag alltid lyckas hamna hos stolpskotten.. *cry*
Bättre att en sjukgymnast lägger upp din träning, i rehabiliteringssyfte.
Mycket möjligt, dock blir det aktuellt bara om det inte finns ngn lösning på annat håll.. Jag litar helt enkelt inte på dom som finns här, en påse nötter allihop..
Mycket möjligt, dock blir det aktuellt bara om det inte finns ngn lösning på annat håll.. Jag litar helt enkelt inte på dom som finns här, en påse nötter allihop..
Man kan inte dra alla över samma kant u know. Dessutom har dom kunskapen att lägga upp ett passande schema åt dig.
StarkeMats
2007-05-21, 02:11
Man kan inte dra alla över samma kant u know. Dessutom har dom kunskapen att lägga upp ett passande schema åt dig.
Håller faktiskt med dig, långt ifrån alla sjukrehab och är dåliga men de få som är sämst på sitt yrke och kunskapen, dom är verkligen rejält dåliga också!
Visst kan man inte det, egentligen, men då jag bor i ett mindre "samhälle" så känner jag till varenda en av dom här, och ingen är bättre än den andra.. Därav drar jag alla över en och samma kant..
Visst kan man inte det, egentligen, men då jag bor i ett mindre "samhälle" så känner jag till varenda en av dom här, och ingen är bättre än den andra.. Därav drar jag alla över en och samma kant..
Ansök om att få träffa en sjukgymnast i en annan kommun? Eller, det kanske inte går?
Ansök om att få träffa en sjukgymnast i en annan kommun? Eller, det kanske inte går?
Jag vet inte om det går faktiskt, men det är rätt många mil till närmaste i annan kommun, och jag har ett och annat skäl till att inte åka till annan kommun heller, så det blir lite svårt :(
Finns det inte några faktorer som du inte nämner? Om du har sådana skadeproblem så tyder det t ex på en hög träningsdos och då kanske det finna andra saker som faktiskt inverkar på hur du har behandlats av vården?
Om du är för smal och har för lite muskler för kortison är du väldigt tunn t ex.
Jag är inte så tunn som läkarn påstod.. 57 kg med en del hull, okej dåligt musklad pga att jag legat lågt med gymmandet de senaste 2 åren..
Boxningen hade just kommit igång och det var inga hårda övningar jag utsatte skuldran för heller.. Knäppandet och hoppandet har jag alltid haft i skuldran, men inte smärtan.. Nu vill jag komma igång igen och vill gärna ha lite tips om hur man kan starta mjukt på gymmet..
Hade egentligen frågat mamma som är gammal instruktör, tyvärr är hon liiite för överbeskyddande, så jag söker hjälp på annat håll istället, därav vände jag mig hit..
Finns det inte några faktorer som du inte nämner? Om du har sådana skadeproblem så tyder det t ex på en hög träningsdos och då kanske det finna andra saker som faktiskt inverkar på hur du har behandlats av vården?
Om du är för smal och har för lite muskler för kortison är du väldigt tunn t ex.+1
57kg säger inte mycket utan att veta din längd. Kortison påverkar benmassa ganska kraftigt och om du redan är kvinna och smal så utsätter du dig för en ganska stor risk att få osteoporos. Om du dessutom nyligen har gått upp några kilo så tyder det på att du åtminstone varit väldigt smal innan när du fick dina andra kortisonsprutor och det är då fullt förståeligt att läkaren inte vill ge dig fler.
Poppande ljud i axeln kan bero på många saker och de flesta människor har det utan för den delen ha några som helst problem. När det gäller övningar för axelproblematik så fungera allt som inte gör ont. Det i de flesta fall extra viktigt att du får med övningar för utåtrotatorerna, romboiderna, mellersta och nedersta trapezius, långa huvudet på triceps. Förutom det så måste du lära dig att kontrollera ditt skulderblad på ett bra sätt, du ska kunna förflytta det upp, ner, in, ut, rotera det mm utan att få några kompensatorisak rörelser som att tex lyfta upp axlarna. Jag är säker på att 99% av alla sjukgymnaster kan detta och om sjukgymnasterna i din stad inte hjälper dig på detta sätt beror det antagligen på att du har annan problematik eller att du är så smärtpåverkad att de bara försöker avlasta till en början.
Allmänt till en del av de delaktiga i tråden:
Att påstå att en läkaren är inkompetent pga en möjlig felbedömning är inte helt rättvist. Upp till 80% av alla som söker sjukvård idag har någon typ av psykosomatik som påverkar deras rehabilitering, så att läkaren skulle missbedöma i ett fall är inte så farligt. Hade varit värre om hon inte tagit upp det psykologiska planet för en rädsla att bli inkompetentförklarad och på så sätt missa alla de 80% som faktist skulle kunna ha stor hjälp av en psykolog. Nu kan de självklart vara så att läkaren är totalt inkompetent och _xxx_ har all rätt att tycka så, men jag tycker att de andra som kommenterat läkarens aktioner här i tråden ska tänka till lite innan de skriver då de i stort sett inte vet någonting om varken läkaren, _xxx_ eller hennes problem.
Tack Guddi för svaret..
Att jag är för smal för kortison kan jag inte förstå då jag fått kortison i höfter när jag vägde 46 kg för några år sedan, och det var rätt regelbundna sprutor.. Och varför hon nekade då tycker jag var dumt då jag knappt kunde röra på armen utan fruktansvärda smärtor, jag fick helt enkelt vänta ut det.. Nu har det gått 2 ½ månad, och visst gör det fortfarande ont, men inte lika ont som då jag sökte hjälpen, som tur är..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.