handdator

Visa fullständig version : Linfröolja - hållbarhet, och hur märker man om den har blivit dålig

Keysersoze
2007-05-20, 13:25
Jag använder Biofoods kallpressade linfröolja. Det står på förpackningen att den har en hållbarhet på 2 månader. Jag förvarar alltid oljan svalt och mörkt i kylskåpet. Nu är det så att jag aldrig förbrukar en flaska inom 2 månader, vanligtvis tar det snarare ca 3 månader. Av den anledningen undrar jag dels hur man märker när oljan har blivit dålig, dels om 2 månaders hållbarhet är i underkant, satt med viss säkerhetsmarginal.

Vad jag har läst mig till så diskuteras om risken att linfröolja ska härskna, men hur smakar den då? Jag inbillar mig att den då smakar så illa att den är i princip ointaglig. Angående smaken på oljan generellt så tycker jag att den kan skilja sig åt från flaska till flaska, trots att det är samma produkt/fabrikat. Vad jag har förstått så ska oljan smaka så lite som möjligt, vilket ska tyda på god kvalité, men jag anser att även det skiljer sig.

Senaste gången slängde jag det sista av oljan, när det kändes som att det gått lång tid sedan den öppnades. Detta trots att jag inte kan säga att den smakade dåligt, så om någon kan besvara mina funderingar vore jag glad.

/Keysersoze

Sverker
2007-05-20, 13:55
- Bitter smak, som en gammal nöt.
- Fisksmak.
- Smakar gräs.
Ingen risk att du missar dålig linolja. Den smakar illa*spy*

Linfröolja är känslig så det är inte alls konstigt att den smakar olika från flaska till flaska. Liten skillnad ger stor effekt.
Nu använder jag inte linfröolja men av erfarenhet vet jag att Zeta håller en bra kvalité.

Keysersoze
2007-05-20, 17:51
- Bitter smak, som en gammal nöt.
- Fisksmak.
- Smakar gräs.
Ingen risk att du missar dålig linolja. Den smakar illa*spy*

Linfröolja är känslig så det är inte alls konstigt att den smakar olika från flaska till flaska. Liten skillnad ger stor effekt.
Nu använder jag inte linfröolja men av erfarenhet vet jag att Zeta håller en bra kvalité.

Troligtvis kan jag alltså fortsätta inta min linfröolja efter att den gått ut tills den börjar smaka dåligt. Däremot är det ju svårare att veta hur hög kvalité oljan håller när smaken kan variera så mycket från flaska till flaska.

Jag kanske ska gå över till Zeta istället för Biofood. Har funderat på det tidigare, men Zeta har väl 500 ml-förpackning? Biofood har 250 ml. En dubbelt så stor flaska skulle ju ta dubbelt så lång tid att ta slut, vilket kanske inte är så bra i det här fallet.

OT: Sverker, intar du något annat omega-3-tillskott i dagsläget? Jag har valt linfröoljan eftersom den är billig, och min uppfattning var i alla fall tidigare att den fungerade hyfsat som omega-3-tillskott.

Eddie Vedder
2007-05-20, 18:00
Det som gör linfröolja, och även andra vegetabiliska källor, till en sämre omega-3 källa än animalier (främst fisk då) är att dom två omega-3 fettsyrorna som vi behöver och som är så bra för hälsan ur många aspekter är två syror som heter EPA(eikosapentaensyra) och DHA(dokosahexaensyra).
Dessa två finns "färdiga" i animalier men i vegetabilier, såsom linfrön, måste en omvandling ske från omega-3 fettsyran alfa-linolensyra som dessa innehåller till EPA och DHA. Detta är en process som människrokroppen inte är särskilt effektiv på, särskilt inte män, och man får helt enkelt i sej mindre av dom mest väsentliga omega-3 fettsyrorna (EPA och DHA) i vegetabilier i förhållande till total mängd omega-3.

Med andra ord är inte linfröolja en fullgod ersättare till exempelvis fisk, men fortfarande bättre än ingenting givetvis.

Hoppas det blev något sånär bra förklarat.:)

tp_88
2007-05-20, 18:19
Köpte linfröolja för första gången nu för någon dag sen i tron om att försöka väga upp mitt ganska stora intag av omega-6-rika varor som cashew och rapsolja. Nu var tydligen inte det optimalt heller...! *grr27* :D

Eddie, eller annan, kan man säga något om ungefär hur mycket vegetabiliskt omega-3 (t.ex. linfröolja) som krävs för att det ska vara likvärdigt med anamaliskt dito? Alltså för att i slutänden få lika mkt DHA/EPA.

Sverker
2007-05-20, 18:55
Är det inte enklare att slopa cashewnötterna:confused:
Du har en bra balans i rapsoljan så den kan du låta vara.

Alla dokumenterade effekter är ju gjorda på fiskolja så varför tar du inte det ? Själv äter jag 5 - 6 burkar makrill i veckan..

Keysersoze
2007-05-20, 21:31
Sådär, då slängde jag det sista av den här flaskan linfröolja också. Tyckte den blivit lite konstig i smaken (även om den kanske inte var dålig). Ska fundera över huruvida jag ska köpa en ny, eventuellt av annat märke, eller välja någon annan produkt.

Eddie Vedder
2007-05-20, 21:41
eller välja någon annan produkt.

Mitt förslag är att oftare äta fet fisk, alternativt omega-3 tillskott men det är godare med fisk.:thumbup:

tp_88
2007-05-20, 21:51
Är det inte enklare att slopa cashewnötterna:confused: Du har en bra balans i rapsoljan så den kan du låta vara.

Alla dokumenterade effekter är ju gjorda på fiskolja så varför tar du inte det ? Själv äter jag 5 - 6 burkar makrill i veckan..
Cashew är den godaste, och enklaste fettkällan jag äter. Trodde den var hyfsad(eller tom bra), sålänge men fick i sig endel omega-3.

Så rapsoljan är bra!? Sweet, hade fått för mig att den hade en lite "skev" fördelningen också, men va bra! Det är trots allt därifrån den största delen fleromättat fett kommer.

Visst äter jag omega-3 från fisk (och ibland kapslar) också, är la bara jag som överanalyserade lite misstänker jag... :)

iznogoud
2007-05-21, 12:49
Köpte linfröolja för första gången nu för någon dag sen i tron om att försöka väga upp mitt ganska stora intag av omega-6-rika varor som cashew och rapsolja. Nu var tydligen inte det optimalt heller...! *grr27* :D

Eddie, eller annan, kan man säga något om ungefär hur mycket vegetabiliskt omega-3 (t.ex. linfröolja) som krävs för att det ska vara likvärdigt med anamaliskt dito? Alltså för att i slutänden få lika mkt DHA/EPA.

Innehåller verkligen cashew så j-a mkt omega 6?