handdator

Visa fullständig version : Vad anser ni om detta marklyftsutförande?

Yes
2007-05-20, 00:11
Hittade den här filmen på youtube som jag tycker är lite intressant...
http://www.youtube.com/watch?v=IH81N2yd1S4

Jag har själv på senare tid börjat komma in en teknik som jag tycker liknar denna(jag har dock inte sett mig själv på film så några detaljerade analyser går ju inte att göra). Det jag tycker är intressant är hur han driver in höften i lyftet. Själv har jag, utan att egentligen tänka på det, börjat göra det mer och mer.

Är det här bra teknik och så man "ska" göra?

Timme
2007-05-20, 00:37
Riktigt dåligt eftersom han INTE tränar deadlift. Stången ligger aldrig död på marken förutom i förrsta rep. Man ska släppa stången helt och göra ett nytt lyft. Inte snudda marken med spänd rygg.

Raggis
2007-05-20, 00:40
Jag släpper aldrig fattningen. Kör ungefär som killen på videon.

Yes
2007-05-20, 00:43
Jo, det håller jag med om. Det jag tänkte på var dock lyftet i övrigt, framförallt hur han använder höften. Om jag inte är helt ute och cyklar nu har jag för mig jwzrd lyft med liknande teknik i någon film han postat här... rätta mig gärna om jag har fel.

Pepz
2007-05-20, 06:51
Man ska släppa stången helt och göra ett nytt lyft. Inte snudda marken med spänd rygg.

Varför det? Är man bara ute efter träningen och inte vill bli bra i just mark så kan man ju använda stretcheffekten för att använda en något högre vikt..
Förstår att sl-folk vll köra så men vill man bygga så spelar det väl mindre roll??

Lexidos
2007-05-20, 08:28
jag kör ungefär som snubben i videon fast jag brukar låta stången ligga på marken nån sek innan nästa lyft.

Salus
2007-05-20, 09:13
jag skulle aldrig släppa stången mellan repsen, så gör jag inte med någon annan muskelgrupp/övning så varför här??

Nitrometan
2007-05-20, 09:21
Jo, det håller jag med om. Det jag tänkte på var dock lyftet i övrigt, framförallt hur han använder höften. Om jag inte är helt ute och cyklar nu har jag för mig jwzrd lyft med liknande teknik i någon film han postat här... rätta mig gärna om jag har fel.
Nja. Inte helt fel, men jag tycker att han ska jobba ännu mer med höfterna i lyftet. När stången passerar knäna så ska höfterna skjutas framåt. Axlarna ska inte för långt bakåt i slutläget. Knäna ska vara låsta i toppläget.

Men han är helt klart på rätt väg.

Rahf
2007-05-20, 10:43
Jag ligger på ungefär samma som honom, skyller på mina långa ben och att tekniken behöver slipas som tusan.

Yes
2007-05-20, 10:48
Nja. Inte helt fel, men jag tycker att han ska jobba ännu mer med höfterna i lyftet. När stången passerar knäna så ska höfterna skjutas framåt. Axlarna ska inte för långt bakåt i slutläget. Knäna ska vara låsta i toppläget.

Gott, då verkar det som min egen teknik är på väg åt rätt håll. :)

Det jag gärna försöker göra är att komma in så tidigt som möjligt med höften och samtidigt trycka ifrån med benen.

Tidigare har jag nog kört lite mer upprätt och bredbent, vilket har kännts tyngre för hamstrings och rygg - varpå ryggen också kännts som en svag länk.

schabo-labo
2007-05-20, 11:41
Varför det? Är man bara ute efter träningen och inte vill bli bra i just mark så kan man ju använda stretcheffekten för att använda en något högre vikt..
Förstår att sl-folk vll köra så men vill man bygga så spelar det väl mindre roll??
Så resonerar jag också.

Nitrometan
2007-05-20, 11:45
Jag ligger på ungefär samma som honom, skyller på mina långa ben och att tekniken behöver slipas som tusan.
Långa ben är positivt i marklyft.

Diggler
2007-05-20, 12:07
Det är snygga lyft. Men det hade vart bättre om han lät stången ligga still på marken emellan lyften (Då är det lättare att få till en mer skadefri teknik än om man touchar eller studsar)

Timme
2007-05-20, 12:18

Jag tror endast att den högre vikten blir skadlig om man studsar den i marken och det blir en konstan belastning på kotorna och diskarna vilket gör att risken ökar avsevärt för att ryggen ska krumma då musklerna aldrig får vila mellan reps.

Timme
2007-05-20, 12:19
Det är snygga lyft. Men det hade vart bättre om han lät stången ligga still på marken emellan lyften (Då är det lättare att få till en mer skadefri teknik än om man touchar eller studsar)

Du och jag är av samma mening :)

Slabbefusk
2007-05-20, 12:20

:hbang: Fan vad nice.

BigForre
2007-05-20, 12:21

Är en glad självlärd amatör...jag hade velat se att lyft där huvudet snarare blickar lite sakta uppåt i lyftögonbklicket. Känns som att det är så att säga "en förlängning" av att ordentligt skjuta på höften. Tankar åsikter?

Yes
2007-05-20, 12:24
Menar du lite som i böj, att typ "styra" med huvudet?

BigForre
2007-05-20, 12:26
Du och jag är av samma mening :)

För att ge en teknologs syn på det hela...kör själv inte med studs på tyngre vikter då jag ser det som självklart rent mekaniskt, med det tänk som jag arbetar med dagarna i ända, att en studs i marken med direkt ny kraftutveckling säkerligen medför "kraftspikar" och av kroppen en okontrollerad fördelning över diskarna då viss snedställning är oundviklig.

BigForre
2007-05-20, 12:31
Menar du lite som i böj, att typ "styra" med huvudet?

Nu ska vi inte lägga allt för stor vikt då jag lärt mig att marka helt på egen hand, så vi inväntar nog kommentar på det jag skrev från några som har ordentlig kunskap att sätta bakom. Har en liten filmsnutt i min signatur på ett maxlyft på hur jag lyfter. Jag gör snarare tvärt om ...håller huvudet och över ryggen lite nedåt innan lyftet börjar och reser sedan blick och rygg när lyftet börjar för att jag på så sätt känner att jag får mest skjut i höften. Men det är var jag känner...

Pudzianovski
2007-05-20, 13:53
Bättre teknik än de flesta marklyft som postats på nätet :thumbup:

shadowfire
2007-05-20, 14:03
Det där var 1287612387 ggr bättre än majoriteten av marklyftsfilmerna som postas i film-delen på kolo. Ryggen hänger med hela lyftet och han får varken rövlyft/svanklyft eller tappar övre rygg. Benen skjuter ifrån skapligt och höften trycks fram rätt, utom på 3'e rep tror jag det var.

Att lägga ner stången eller ej, personligen kör jag alltid med remmar på arbetssetet och då känns det skönast att just arbeta på utan paus. På tyngre än arbetsset så lägger jag alltid ner stången helt mellan varje rep, just för att känna att jag lyfter rätt, även från absoluta bottenläget.

Det jag tyckte han kunde ha gjort bättre var väl isåfall att lägga mer anspänning på första rep... han förbereder sig mkt precis innan han greppar stången, men sedan går det väldigt snabbt upp. Lite mer sträck och tyngdkänning möjligen, vad vet jag...

Yes
2007-05-20, 14:12
Angående hans rygg tror jag iof inte man kan säga så mycket - vikterna ser inte ut att vara speciellt tunga för honom.

Timme
2007-05-20, 14:16
eller tappar övre rygg.

Det är ingen föra om övre ryggen böjs. Diskara belastas inte särskilt hår där. Det är nedre ryggen som ska vara rak för att ta bort risken för diskbråck.

Yes
2007-05-20, 14:29
Det beror väl lite på hur stark/tålig rygg man har också? För egen del har jag vissa svagheter i övre rygg, förmodligen relaterat till dålig hållning, och tappar jag ryggen för mycket får jag ont efteråt. Vet iof inte om det är just av belastningen på diskarna(känns mer som det är något muskelfäste som blir retat), men jag tolkar det iaf som; "håll ryggen rak, för helvete, Yes!". :)

Nitrometan
2007-05-20, 16:03
Det är ingen föra om övre ryggen böjs. Diskara belastas inte särskilt hår där. Det är nedre ryggen som ska vara rak för att ta bort risken för diskbråck.
Men om man tappar övre rygg så ökar risken att stången pendlar ut en liten bit framför kroppet och då missar man nog ett maxlyft. Å andra sidan så finns det en del riktigt duktiga markare som lyfter med rundad övre rygg och stången nära kroppen hela vägen.

BigForre: Att titta upp i början av lyftet kan hjälpa. Särskilt vissa lyftare får en stor förbättring av tekniken med den approachen. Men det är långt ifrån nödvändigt.

BigForre
2007-05-20, 16:59
BigForre: Att titta upp i början av lyftet kan hjälpa. Särskilt vissa lyftare får en stor förbättring av tekniken med den approachen. Men det är långt ifrån nödvändigt.

Det är taget, var som sagt lite reserverande just pågrund av att det är något jag själv känt, vilket inte alltid är överförbart på andra och så var det i det här fallet.

Nitrometan
2007-05-20, 17:24
På flera av de nybörjare jag har hjälpt med tekniken har just att titta upp hjälpt mycket. Men de som har hållit på ett tag och har en bra teknik där de kanske inte har blicken uppåt är inte alltid hjälpta av den ändringen.

Men generellt tycker jag att det är ett bra tips.

BigForre :thumbup:

Diggler
2007-05-20, 18:21
Om stretcheffekten och lite mer vikt på stången är jätteviktigt, kanske en lyftardräkt skulle vara något? En mjuk stång med, så blir det säkert något kilo till.

Dav0d
2007-05-20, 18:25

Är det? Jag trodde kortare ben var bättre eftersom rörelsemomentet blir mycket mindre. Du behöver alltså inte lyfta den tunga vikten lika högt upp.
Verkar logiskt att desto mindre distans du förflyttar ett objekt, desto mindre energi krävs det.

Yes
2007-05-20, 23:30
Är det? Jag trodde kortare ben var bättre eftersom rörelsemomentet blir mycket mindre. Du behöver alltså inte lyfta den tunga vikten lika högt upp.
Verkar logiskt att desto mindre distans du förflyttar ett objekt, desto mindre energi krävs det.
Längre ben i förhållande till överkroppen borde bli en bättre hävstång. Den längre lyftvägen ska väl sedan helst kompenseras av långa armar.

Mantus
2007-05-21, 00:43
Ser ut lite som jag försöker lyfta numer fast jag försöker gå ned lite längre ned med benen och ha ryggen lite rakare samt att jag sätter ned stången på marken någon sekund mellan varje rep. Det första som släpper för mig är alltid ryggen tyvärr. I och med den nya tekniken har vikten sänkts mycket men förhoppningsvis drabbas jag inte av någon mer bristning i ryggen som jag fick av det förra utförandet.

Dav0d
2007-05-21, 03:19
Längre ben i förhållande till överkroppen borde bli en bättre hävstång. Den längre lyftvägen ska väl sedan helst kompenseras av långa armar.

Ser inte riktigt hur det är hävstång? Fortfarande måste du ta upp vikten högre och därför använder man mer energi.

Yes
2007-05-21, 04:04
Om jag tillåts spekulera lite tror jag det som händer med förhållandevis långa ben är att vinkeln mellan lårben och rygg blir mer gynnsam - den kan hållas närmare 90 grader i startposition. Vinkeln i knäna blir också större vilket placerar benen i ett starkare läge.

Är jag ute och cyklar på hal is får Nitrometan slå mig på fingrarna här. :)

Timme
2007-05-21, 07:13
Om jag tillåts spekulera lite tror jag det som händer med förhållandevis långa ben är att vinkeln mellan lårben och rygg blir mer gynnsam - den kan hållas närmare 90 grader i startposition. Vinkeln i knäna blir också större vilket placerar benen i ett starkare läge.

Är jag ute och cyklar på hal is får Nitrometan slå mig på fingrarna här. :)

Jo, vinkeln blir större mellan lårben och rygg men det har nog framförallt med långa armar att göra. Desto längre armar desta mer upprätt kan man vara i startläget och då blir det större vinkel. En annan stor fördel med långa ben i marklyft är att hängstångseffekten bli större eftersom ryggen är kort. Det är alltid lättare för långa ben (som har långa muskler) att dra upp en kort och lätt rygg än korta ben (givetvis med korta muskler) att dra upp en lång och tungrygg.

På långa ben så sitter det ju långa starka hamstrings.

En kille med långa ben och armar. Mycket fördelaktiga vinklar.
http://www.davedraper.com/deadlift-photos.html

Timme
2007-05-21, 07:15
Ser inte riktigt hur det är hävstång? Fortfarande måste du ta upp vikten högre och därför använder man mer energi.

Om jag hade haft paint på skoldatorn så hade jag kunnat ritat en enkel bild som visar att en kort rygg och långa ben är optimalt.

Än en gång, det finns ingen riktigt bra marklyftare med korta ben. Det kan jag nästan säga med säkerhet.

petersson
2007-05-21, 07:47

Alltså man kan tänka sig/(jag inbillar mig) att skivstången får kortare hävarm om man har kort rygg.

Cerberus
2007-05-21, 07:56
synd att de inte går o göra nåt åt mina korta ben o rygg då :D kortis som jag e, du e ju kort också? Du e ju grym på mark

Pepz
2007-05-21, 12:51
Jag tror endast att den högre vikten blir skadlig om man studsar den i marken och det blir en konstan belastning på kotorna och diskarna vilket gör att risken ökar avsevärt för att ryggen ska krumma då musklerna aldrig får vila mellan reps.

Jag vilar inte när jag kör bänkpress, knäböj?? Mark är väl inte annorlunda än annan träning.. varför ska jag då vila mellan varje rep i marklyft??
Och man behöver inte studsa. man kan vända lugnt och fint i bottenläget innan vikten slår i. Då får man den excentriska träningen som man inte får när man bara släpper stången.

z_bumbi
2007-05-21, 13:34
Jag vilar inte när jag kör bänkpress, knäböj?? Mark är väl inte annorlunda än annan träning.. varför ska jag då vila mellan varje rep i marklyft??
Och man behöver inte studsa. man kan vända lugnt och fint i bottenläget innan vikten slår i. Då får man den excentriska träningen som man inte får när man bara släpper stången.

Mark är i mycket annorlunda eftersom du börjar med den positiva fasen, att vända rörelsen i toppläget och sen behålla tekniken på vägen ner är mycket svårare än att göra tvärt som i de flesta andra övningarna.
I vändningen innan golvet så kommer vikten att röra sig nedåt precis när du påbörjar den positiva rörelse och du får störst kraftpåverkan från skivstången i det vanligtvis svagaste läget i hela övningen.
Kombinerar man att man kanske hamnar lite, lite fel i toppen och sen vänder innan golvet så kan det gå illa.

Det är inte tokfel att vända innan golvet eller att studsa om man är medveten om riskerna men man tjänar ju inte heller något på det träningsmässigt så varför chansa?
Vill man köra en kortare rörelse kan man ju lika gärna lägga upp stången på en upphöjning och vill man ha mer fart på vikterna kan man plocka av några kakor.

bubbe
2007-05-21, 13:38
Marklyft med studs är som bänkpress med studs, du tar bort en del av lyftet. Sen om man vill köra så eller dra/pressa hela vägen är upptill var och en så klart.

Marklyft är en övning tänkt att dra från marken, men så stor skillnad blir det ju inte om man skiter i bottenläget, även om vi som drar riktiga marklyft fnissar lite i smyg *whistle*

edit: håller med bumbi om partiella marklyften, ska man ändå inte utnyttja bottenläget kan man köra säkrare i rack eller med upphöjning.

Timme
2007-05-21, 13:41

Det är just det du gör i böj och bänk. I startläget i bänk så har du armarna utlåsta och du belastar inte musklerna i större utsträckning. När du sedan sänker den till bröstet och pressar upp den till utlåsning så håller man stången där uppe ett litet tag och tar ett nytt andetag och sedan sänker man stången igen.

I böj är det ännu mer påtagligt. När jag böjer så kan jag ibland göra flera andetag i översta läget innan jag ger mig på sista repetition.

Excentrisk träning är nog ingen höjdare i mark. skaderisken ökar i och med att det är lättare att tappa ryggen när man bromsar upp så pass stora vikter som man använder i marklyft. Tränar man genom att bara nudda marken med skivorna träna man endast starten i marklyft på första repetition.

I ett set med flera reps så borde alla reps vara så lika som möjligt tycker jag. Borde inte andra repetition vara så lik första repetition i marklyft som möjligt?

Å andra sidan kan man inte använda lika mycket i de marklyft som jag förespråkar och det kan ju vara lite tråkigt att behöva sänka vikterna för att klara 5 reps.

Timme
2007-05-21, 13:43
Mark är i mycket annorlunda eftersom du börjar med den positiva fasen, att vända rörelsen i toppläget och sen behålla tekniken på vägen ner är mycket svårare än att göra tvärt som i de flesta andra övningarna.
I vändningen innan golvet så kommer vikten att röra sig nedåt precis när du påbörjar den positiva rörelse och du får störst kraftpåverkan från skivstången i det vanligtvis svagaste läget i hela övningen.
Kombinerar man att man kanske hamnar lite, lite fel i toppen och sen vänder innan golvet så kan det gå illa.

Det är inte tokfel att vända innan golvet eller att studsa om man är medveten om riskerna men man tjänar ju inte heller något på det träningsmässigt så varför chansa?
Vill man köra en kortare rörelse kan man ju lika gärna lägga upp stången på en upphöjning och vill man ha mer fart på vikterna kan man plocka av några kakor.

mycket bra skrivet z_bumbi! :bow:

Jag håller med om vartenda ord.

Timme
2007-05-21, 13:45
Marklyft med studs är som bänkpress med studs, du tar bort en del av lyftet. Sen om man vill köra så eller dra/pressa hela vägen är upptill var och en så klart.

Marklyft är en övning tänkt att dra från marken, men så stor skillnad blir det ju inte om man skiter i bottenläget, även om vi som drar riktiga marklyft fnissar lite i smyg *whistle*

edit: håller med bumbi om partiella marklyften, ska man ändå inte utnyttja bottenläget kan man köra säkrare i rack eller med upphöjning.

givetvis +1 här :thumbup:

Genom att bara nudda golvet med vikterna så missar man den viktigaste delen i marklyft nämligen bottenläget.

Pepz
2007-05-23, 09:02
rörelsen blir ju inte nämnvärt kortare. man vänder ju ca 1-2cm från golvet och rörelsen är tämligen långsam så något ryck är det inte tala om.
Håller med z_bumbi angående det biomekaniska. det får man ha i åtanke när man kör.

Anser dock att man missar en stor del av träningen om man låter bli att hålla emot i den negativa fasen, dvs bara släpper vikten när man klarat den koncentriska fasen. Bättre att ha en lite lättare vikt och hålla emot med bibehållen teknik.

Men jag förstår självklart att ni styrkelyftare är av en annan åsikt. Mest för att våra mål med träningen inte överensstämmer